2022-03-11, 00:15
Medlem
[quote=Shibaiji|79457209]
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme

Då de har skapat och lagt upp ett helt fejkkonto med gamla bilder från henne.
Usch så vidriga

Vidrigt är bara förnamnet.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Har svårt för människor som roffar åt sig på bekostnad av det egna landets invånare.

Men detta var spiken i kistan. Förstår inte varför bara, om man bortser från den ryska propagandan.

Jag tror han blev lurad in i det här av ja-sägare, sen tvingade han en viss minister i livesändning att säga ja. Där var det nog övermod! Det gäller att vara skeptisk.
Citera
Medlem
Rysslands soldater som sitter fast i clownparaden norr om Kiev har inte med sig någon extra mat och inte heller speciellt mycket ammo. Istället har de med sig paraduniformer för parad genom Kiev. Dessa soldater inte bara beter sig som clowner de kan klä ut sig också!

https://mobile.twitter.com/WarintheFuture/status/1501755373664960512

Undra hur länge det tar innan vi börjar se massiv svält. Man överlever cirka 3 veckor utan mat och nu har det gått drygt 2 veckor. Kommer det några nya matleveranser till de som sitter längre fram?
Citera
2022-03-11, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Tyvärr har jag blivit extremt cynisk efter coronabluffen. Och västerländsk media har varit fake news i många år nu. Minns Irak och den totalt fejkade rapporteringen om massförstörelsevapen. Jag kan helt enkelt inte ta något som "våran" media rapporterar på allvar längre, tyvärr. Så när jag hör alla mediakanaler skriker om att sjukhus bombas urskiljningslöst och att spädbarn dör hitan och ditan stänger jag bara av och förutsätter att det är bullshit.

Jag har fullständigt tappat förtroendet för det västerländska som jag tidigare älskade och är en del av. Jag kan inte längre säga att väst är bättre än Ryssland och jag förhåller mig neutral tills vidare. Som med covidbluffen lär det dyka upp en hel del smaskiga detaljer kring detta också i sinom tid och narrativet kommer ändras snabbare än sossarnas skattehöjningar.

Bara emigrera till Ryssland.
Gör som de svenskar som åkte till karelen på 1980.Gick bra för dem.
Citera
2022-03-11, 00:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Det är egentligen inte svårare än att imperialister anpassar sig efter vad som hjälper deras agenda.

Kaiser Wilhelms Tyskland stödde ukrainsk nationalism för att kunna karva ut landet från Ryssland. Lustigt nog slutade man stödja nationalismen när landet väl var "fritt" 1917 och istället var fokus på tysk överhöghet.
Sovjeterna kompromissade när man skapade unionen, men bekämpade likväl delrepublikernas nationalism och började likställa det med fascism/nazism.
Putin använder i grunden bara sovjeternas tankegods - alla som vill ha ett självständigt Ukraina är egentligen fascister=nazister.

EU stödjer just nu Ukrainsk nationalism, likt man tidigare stött exempelvis Polsk och Ungersk nationalism. När Ukraina väl är en del av EU kommer ukrainsk nationalism vara något fult - postnationalismen tar vid och ukrainarna förväntas anpassa sig.

Det är något för våra nationalister att tänka på.

Högerextremismen i Västeuropa har stöd från Ryssland eftersom de utgör en destabiliserande faktor.

Men gissa hur det hade gått för dem i Ryssland?

Putin har krossat rysk extremhöger med rastankar, och styr själv den som finns kvar, fast det då saluförs som normal rysk kultur.
Senast redigerad av goseigen 2022-03-11 kl. 00:23.
Citera
2022-03-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det här himla svårt att förutse alltså...

Vi vet ju inte heller..Har Putin gått vilse eller finns det något bakgrunden som lurar? Jag tycker det är jäkligt skumt allt.

Mycket är gåtfullt. Men att inte kriget går som planerat kan vi utläsa av att cencuren har hårdnat.
Citera
2022-03-11, 00:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Såg att någon pratade om en teoretisk Ukrainsk framryckning över annekterade ryska områden, tror ni verkligen att Ukraina kan slå tillbaka ryssarna och genomföra en offensiv?
Best case scenario enligt mig är att de nöter ut ryssarna, sakta men säkert retirerar metodiskt och får till sig ett bra fredsavtal

Ryska trupperna kan kollapsa, stridsviljan blir allt svagare och de har varit där länge nu. Först flera veckor på övning och nu 2 veckor i Ukraina där de ser sina kamrater brännas upp.
Citera
2022-03-11, 00:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det här himla svårt att förutse alltså...

Vi vet ju inte heller..Har Putin gått vilse eller finns det något bakgrunden som lurar? Jag tycker det är jäkligt skumt allt.

Det är väldigt lätt att läsa ut.

Ett korrupt land har en ledare som vill förverkliga sina barndomsdrömmar.

Det visar sig emellertid att landet inte alls har den makt som behövs för att krossa en förberedd motståndare.

Nere i kaninhålet finns ingen sanning. De ryska förbanden har mer eller mindre totalt misslyckats.

Kriget har varat två veckor, och Putin är inte i närheten av den seger han vill ha. Den segern finns ju inte ens längre.

Vad som återstår nu är att Putin slåss för sin överlevnad, och är villig att betala vilket pris som helst.
Citera
2022-03-11, 00:22
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mycket är gåtfullt. Men att inte kriget går som planerat kan vi utläsa av att cencuren har hårdnat.

Vilken censur har hårdnat, menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kriget har varat två veckor, och Putin är inte i närheten av den seger han vill ha. Den segern finns ju inte ens längre.

Vad som återstår nu är att Putin slåss för sin överlevnad, och är villig att betala vilket pris som helst.

Du är medveten om att Ukraina är ett ganska stort land? USA var i Afghanistan i tio år och det gick ju sådär... När Ukrainska soldater baserar sig inne i städer, bland civila, så blir det svårt och tidsödande att vinna, om man vill minimera civila offer -- det är inte speciellt konstigt...
Citera
2022-03-11, 00:23
Medlem
Någonstans såg jag att den Ukrainske försvarsministern säger att fler civila har dött än ukrainska soldater.

Han utlovade hämnd på ryssarna.

Ni ser vad detta kriget lett till. Det kommer aldrig att bli fred och ro här om inte Ryssland kollapsar.
Citera
2022-03-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Aftonhoran, se den, har en ny artikel just nu om att "ilskan stiger i Ryssland". Det är unga människor som blivit av med sina jobb och försöker komma utomlands. För dom "vill inte bo i detta Mordor".

Detta måste förr eller senare slå mot regimen.

Sedan har vi också trycket inom militären och dom högsta hönsen som är missnöjda med underrättelsetjänsten.

Sprickorna i fasaden blir allt djupare.

Orkar man strida hela mars ut?

Ryssland på fallrepet. Samtidigt blir den ukrainska nationalismen starkare för varje dag.

För varje dag som går så blir fienden allt svagare. Det gäller bara för Ukraina att hålla ut och fortsätta kämpa för sitt land och förhoppningsvis också att väst fortsätter att ge stöd och skicka materiel.
Citera
2022-03-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är något för våra nationalister att tänka på.

Högerextremismen i Västeuropa har stöd från Ryssland eftersom de utgör en destabiliserande faktor.

Men gissa hur det hade gått för dem i Ryssland?

Putin har krossat rysk extremhöger med rastankar, och styr själv den som finns kvar, fast det då säljs som normal rysk kultur.

Och direkt kategoriserar du icke-ukrainsk nationalism som högerextrem i sann postnationalistisk anda.
Men Ukrainas blotta existens är ett uttryck för renodlad nationalism.

Ja, självklart är Ryssland lika mycket ett imperium som EU, men med mycket större nackdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in