2022-03-10, 04:06
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Pass upp. När du minst anar det kommer du också bli blankad.
I pity the fool som blankar uran i morgon. Slocknade tidigt och missade spotdramat.

Citat:
Ursprungligen postat av Pooke
Finns det någon råvara som inte har fått en rejäl pump än?
Bly verkar hyfsat opåverkat än.
Citera
2022-03-10, 04:11
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
I pity the fool som blankar uran i morgon. Slocknade tidigt och missade spotdramat.

Ge mig två dagar så blir ni sönderblankade där också..
Citera
2022-03-10, 04:38
Medlem
Citat:

Tack för svar!

Kort fråga, räknar du in spannmål i denna eventuella supercykel? Antar att svaret är nej, men tänkte bara undersöka
Senast redigerad av Pooke 2022-03-10 kl. 04:42.
Citera
2022-03-10, 12:32
Medlem
brolinlevers avatar
Naturgasturken eller annan kunnig på området

Hur kommer kinesernas stopp på export i april att påverka oljan?
Det rör sig som jag förstår det om rafinnerad olja, bensin och dylikt, men får det någon påverkan på tillgången

https://www.spglobal.com/commodity-insights/en/market-insights/videos/market-movers-americas/220307-us-weighs-ban-on-russian-oil-imports-as-ukraine-invasion-continues
Citera
2022-03-10, 14:15
Medlem
brolinlevers avatar
Tennpriset har för första dagen på länge gått ner till 48. Jag tror inte det håller i sig dock, alla råvaror verkar av någon outgrundlig anledning sjunka. Kanske några tror kriget tar slut snart, tyvärr inte tror jag. Alldeles för få människor har dött ännu.

Jag räknar med att råvarupriser kommer att ta ny fart efter någon veckas cooldown. Tennpriset kommer gå minst till 60 förmodligen 75.
Citera
2022-03-10, 14:42
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pooke
Tack för svar!

Kort fråga, räknar du in spannmål i denna eventuella supercykel? Antar att svaret är nej, men tänkte bara undersöka
Det ser ut som att det kommer att göra det tyvärr, många blir utan mat. Dock är det för många variabler för att jag ska känna mig bekväm. Egypten lär känna av smärtan eftersom de importerar mycket ukrainskt vete och har en stor befolkning.

Jag undrar om ris kräver konstgödning det också ?
Ris är som bekant "staple food" för stora delar av asien, afrika och arabvärlden.
Jag sov över hemma hos en risbonde på Bohol, Filippinerna men jag har inget minne av att jag såg några säckar med kemisk gödning. Tror han odlade ekologiskt fast han var barangayens (typ kommunens) största bonde.
Citera
2022-03-10, 15:26
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Tennpriset har för första dagen på länge gått ner till 48. Jag tror inte det håller i sig dock, alla råvaror verkar av någon outgrundlig anledning sjunka. Kanske några tror kriget tar slut snart, tyvärr inte tror jag. Alldeles för få människor har dött ännu.

Jag räknar med att råvarupriser kommer att ta ny fart efter någon veckas cooldown. Tennpriset kommer gå minst till 60 förmodligen 75.

Ser ut som att de studsar lite nu, olja och naturgas upp, metaller upp, Bajsis uranium upp, samt vårt kära tenn är upp 4,10%.

Edit: Apropå ingenting hängde någon på och björnade DAX igår kväll?
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-03-10 kl. 15:30.
Citera
2022-03-10, 16:00
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Det ser ut som att det kommer att göra det tyvärr, många blir utan mat. Dock är det för många variabler för att jag ska känna mig bekväm. Egypten lär känna av smärtan eftersom de importerar mycket ukrainskt vete och har en stor befolkning.

Jag undrar om ris kräver konstgödning det också ?
Ris är som bekant "staple food" för stora delar av asien, afrika och arabvärlden.
Jag sov över hemma hos en risbonde på Bohol, Filippinerna men jag har inget minne av att jag såg några säckar med kemisk gödning. Tror han odlade ekologiskt fast han var barangayens (typ kommunens) största bonde.

Blir väl följdeffekter på riset om vetet är svindyrt kan man ju tänka sig, som du själv säger är det ju coolt att äta och blir något dyrare ökar efterfrågan på det andra.

Har ju dessutom blivit en meme hur jänkarna måste sätta stålgaller kring köttbitarna i affären.

Men för att pumpa ut konstgödsel för att öka matproduktionen krävs det energi, fråga bara Yara som måste pausa produktion för att gasen är så dyr.

Det är fan svartpillrigt som kidsen säger. Jag är rädd att nästa pengamaskin blir Sprott physical fertilizer trust, betala eller svält.
Citera
2022-03-10, 20:57
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Blir väl följdeffekter på riset om vetet är svindyrt kan man ju tänka sig, som du själv säger är det ju coolt att äta och blir något dyrare ökar efterfrågan på det andra.

Har ju dessutom blivit en meme hur jänkarna måste sätta stålgaller kring köttbitarna i affären.

Men för att pumpa ut konstgödsel för att öka matproduktionen krävs det energi, fråga bara Yara som måste pausa produktion för att gasen är så dyr.

Det är fan svartpillrigt som kidsen säger. Jag är rädd att nästa pengamaskin blir Sprott physical fertilizer trust, betala eller svält.

Det där om Yara var inte munter läsning. Tror jag går ur Yara och köper Nutrien och Kroger Co istället.

YARA
PAUSAR VISS PRODUKTION I EUROPA PGA HÖGA NATURGASPRISER (Direkt)
2022-03-09 08:09
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Norska växtnäringsbolaget Yara stoppar tillfälligt produktionen på sina anläggningar i italienska Ferrara och franska Le Havre på grund av de rekordhöga naturgaspriserna i Europa.

Det framgår av ett pressmeddelande.

De två anläggningarna har en kombinerad årlig kapacitet om 1 miljon ton ammoniak och 0,9 miljoner ton urea.

Inklusive optimering och underhåll vid andra produktionsanläggningar kommer Yaras europeiska ammoniak- och ureaproduktion att drivas till ungefär 45 procent av kapaciteten vid slutet av innevarande vecka.
Citera
2022-03-10, 21:07
Medlem
MrLevaLivets avatar
Sköna inflationssiffror från US:

"Consumer prices surged in February to a 7.9% annual growth rate, according to the Labor Department, the hottest reading in forty years."
Citera
2022-03-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Sköna inflationssiffror från US:

"Consumer prices surged in February to a 7.9% annual growth rate, according to the Labor Department, the hottest reading in forty years."
Vad väntar FED på egentligen? Helt makalöst
Citera
2022-03-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Vad väntar FED på egentligen? Helt makalöst
De har ett möte inplanerat 15/16 mars, skulle FED springa ut och höja räntan direkt efter det här beskedet skulle börsen sjunka som en sten pg.a oro. Blir nog en höjning med 0.5% i mitten av mars och totalt 3 höjningar under 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in