2022-03-10, 16:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigboi2003
Vart hittar jag mainstream media info om dagliga döda med corona?

En tid sen va detta all upp in ur face, vart e d nu?
Svårt hitta nu.
Bättre kolla på covidstatistik.se för där prickar de in dödsfall på rätt datum i diagrammet.
Citera
2022-03-10, 17:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vaccinet kan man väl ändå påstå är relativt utdaterat. Dels så går vi mot sommar och en betydligt lugnare period med tanke på pandemin och så har vaccinet visat sig inte fungera tillfredställande mot de nyare varianterna.

De senaste två veckorna på inlagda på IVA enligt SIR är enbart 19% ovaccinerade av de som är 12 år och äldre. I somras var ju den siffran 80%. Det kanske finns olika faktorier som spelar in men att vaccinet knappt gör till eller från när det gäller omikron är ju inte en helt galen slutsats.

Men nu gäller det att vaccinera för fullt både internationell och här i Sverige och nå ut till de en miljon som enligt fohm inte tänkt till.

I går fick vi veta att Tegnell flyttas över til WHO för att ingå som "expert i en grupp som ska samordna arbetet med att tillgängliggöra covid-19-vaccin till alla världens länder".

Den manen verkar ju oerhört glad i att vaccinera folk. Själv ville jag inte ha det vaccin han rekommenderade till svininfluensan eller det vaccin han nu rekommenderar. I vart fall inte ett utdaterat vaccin i slutet av vågen innan sommar lugnet, när jag redan har färsk immunitet som i all fall räcker till nästa säsong.

För egen del kan jag ju säga att jag tänkte till ordentligt innan jag valde att inte vaccinera mig. Skulle gissa på att den miljon som inte valt att vaccinera sig har tänkt till mer en den genomsnittliga person som vaccinerat sig. Min uppfattning är att många eller i all fall en del av de som vaccinerade sig gjorde det för att de blev ombedda att göra det. Även om säkert många av dem även tänkt till.

Respekt för andras åsikter borde hon lära sig, så jag håller med dig reagerade också på dessa ord även om jag inte förvånades.
Det är nog Karin Tegmark Wiksell som skulle behöva "tänka till" lite. Vad är det för demokrati där det inte får finnas olika uppfattningar och individuella val? Utanför de känsligaste riskgrupperna är risken mycket liten, och då måste man väga in möjliga negativa effekter av vaccinet. Vad gäller risken att sprida smitta verkar inte vaccinet hjälpa alls, och skulle man bli smittad är det bara några dagar man riskerar sprida det vidare, sen är man troligtvis immun för lång tid framöver, alldeles oavsett vaccinstatus. Dessutom bör väl de flestas vaccineffekt ha börjat avta, så varför rikta sig till just ovaccinerade när de flesta vaccinerade egentligen är att betrakta som ovaccinerade igen eftersom det gått en tid sedan deras sista dos. Bara snurrigheter från myndigheterna. De behöver fås att tänka till så de inte lurar i folket en massa strunt. Har hon tänkt sig att vi ska vaccinera oss var tredje månad framöver, eller hur har hon tänkt?
Citera
2022-03-10, 17:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är ingen som påstår att alla åtgärderna var nödvändiga. Däremot påstår samtliga forskare som analyserat utfallet att åtgärderna resulterar i en minskning av smittspridningen. Kritiken i UKs fall handlar om att man inte var tillräckligt snabb med att införa lockdown, och att man fått ännu bättre resultat om man stängt ned tidigare.
Nja, det där har du nog fått lite om bakfoten. Mark Woolhouse pinfärska bok The Year The World Went Mad, publicerad för två veckor sedan säger snarare att om ni vidtagit åtgärder tidigare så hade ni kanske kunnat slippa något så extremt som er lockdown. Med tidigare interventioner så hade den extrema lockdownen inte behövts. Lockdown är något man helst bör undvika.

Citat:
I Sverige agerade man inte överhuvudtaget och därför avled många som annars inte hade smittats så tidigt i Pandemin då t.ex. behandlingsmetoder inte var lika väl utvecklade som idag. Sannolikt hade Sverige haft dödstal i paritet med Norge, Danmark och Finland om man agerat på samma sätt som de länderna. Ett stort misslyckande för Sverige.
Professor Woolhouse pratar mycket om hur ni i början misslyckades med att skydda de sköraste, just därför att det inte förmedlades hur otroligt olika risken var för olika grupper. För att motivera lockdownen skulle istället folk tutas i att alla var i riskzonen. Alla skulle vara rädda, alla skulle skrämmas upp. När det i själva verket var rätt riskfritt för de flesta och fokus borde ha varit att skydda de känsligaste. Precis vad FHM ville.

Glöm för all del inte att det är ni som har de högsta dödsiffrorna per kapita, inte vi. Big fail!
Citera
2022-03-10, 17:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Glöm för all del inte att det är ni som har de högsta dödsiffrorna per kapita, inte vi. Big fail!
Dödssiffor har som jag nämnde ingenting med begränsning av smittspridning att göra. Då det var just lockdown du diskuterade är det naturligtvis smittspridningen under den perioden som man måste bedöma. Och tyvärr, för Sveriges del, var ju både smittspridning och dödssiffror i Sverige betydligt högre än i UK vid den tidpunkten. I synnerhet smittspridningen var mycket högre. Att det finns oönskade sekundära effekter av en lockdown är det ingen som bestrider, men smittspridning och därmed antalet dödsfall minskar ordentligt, vilket all forskning visar, och det var det vi diskuterade. Inte om folk blev olyckliga för att de inte fick grilla på stranden eller började grina för att de inte fick gå till skolan. Det vet vi redan att de blev.
Citera
2022-03-10, 18:08
Medlem
arne99s avatar
Governor DeSantis roundtable with physicians nationwide exposing the Covid19 malfeasance
https://www.bitchute.com/video/8AsnwZfZWrEb/
With Physicians, who in turn represent tens of thousands of physicians and medical experts around the globe, Governor DeSantis hosts a roundtable that may one day look like the massive assembly of expert witnesses gathered for prosecutions of Vaccine Stakeholders.

Lite intressant i ämnet.
Citera
2022-03-10, 18:56
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Governor DeSantis roundtable with physicians nationwide exposing the Covid19 malfeasance
https://www.bitchute.com/video/8AsnwZfZWrEb/
With Physicians, who in turn represent tens of thousands of physicians and medical experts around the globe, Governor DeSantis hosts a roundtable that may one day look like the massive assembly of expert witnesses gathered for prosecutions of Vaccine Stakeholders.

Lite intressant i ämnet.
Haha..."With Physicians, who in turn represent tens of thousands of physicians and medical experts around the globe"...?

Snarare representanter för en samling foliehattar utan minsta på fötterna. Hur FAN kan man uttrycka sig på det viset och förvänta sig att folk inte skrattar ihjäl sig? Skulle uppriktigt sagt gissa att det står tiotusentals läkare och vetenskapsmän på kö för ge honom en fet smäll. Och han påstår sig vara någon form av talesman för vetenskapen? Vilken jävla pannbiff...

DeSantis är väl dessutom samma antivaxxarpatrask som visade sig på styva linan genom att förnedra och förolämpa de studenter i Florida som beslutat sig för att försöka hjälpa till att minska smittspridningen genom att använda munskydd och kalla dem för fula saker? Jag tror det. Herregud... hur någon kan ha förtroende för en liknande idiot övergår mitt förstånd, men du är nöjd, förstår jag?
Citat:
What’s that saying about no good deed going unpunished? Well, on Wednesday, Florida Governor Ron DeSantis (R) was approaching the podium at the University of South Florida (USF). Behind the podium stood seven students from Middleton High School, ready to hear his announcement about cyber security education. The students were wearing face masks because that’s what conscientious people have been doing during the Covid-19 pandemic.

So what did DeSantis say when he first saw the high school students from Tampa, Florida? Did he greet the students? Not exactly since people typically don’t greet people with the words “you do not.” Did thank them for taking Covid-19 precautions? Umm, no, unless you consider “ridiculous” to be a thank you. Did he encourage or compliment them? No, not unless you consider a scolding a compliment.

Instead, before addressing the audience, DeSantis sternly told the high school students, “You do not have to wear those masks, I mean, please take them off.” Yes, you heard that correctly. An authority figure was telling a group of high schoolers from Tampa, Florida to take off their face masks. DeSantis then added, “Honestly, it’s not doing anything and we’ve gotta stop with this Covid theater. So if you want to wear it, fine, but this is ridiculous.
” Speaking of theater, all of this made for interesting theater, sort of in a Superbabies: Baby Geniuses 2 type of way, as you can see in the video accompanying the following tweet thread from WFLA reporter Evan Donovan:

https://www.forbes.com/sites/brucelee/2022/03/03/florida-governor-desantis-scolds-students-for-wearing-face-masks-to-prevent-covid-19/
Citera
2022-03-10, 19:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Dödssiffor har som jag nämnde ingenting med begränsning av smittspridning att göra. Då det var just lockdown du diskuterade är det naturligtvis smittspridningen under den perioden som man måste bedöma. Och tyvärr, för Sveriges del, var ju både smittspridning och dödssiffror i Sverige betydligt högre än i UK vid den tidpunkten. I synnerhet smittspridningen var mycket högre. Att det finns oönskade sekundära effekter av en lockdown är det ingen som bestrider, men smittspridning och därmed antalet dödsfall minskar ordentligt, vilket all forskning visar, och det var det vi diskuterade. Inte om folk blev olyckliga för att de inte fick grilla på stranden eller började grina för att de inte fick gå till skolan. Det vet vi redan att de blev.
Smittspridning utanför riskgrupp och personerna närmast är väl inget ohyggligt problem? Eftersom risken där är liten.

Idén att det bara är att stänga tills det finns vaccin verkar inte fullt så lyckad den heller. Dels kunde man inte veta hur länge det skulle ta, dels kan man titta på Nya Zeeland där smittspridningen nyligen exploderat och de har ca 150 pers på sjukhus per miljon invånare. Betydligt mer än Sverige i nuläget. Ni har ca 160 på sjukhus per miljon. Vi ca 120.

Men det är ju bra att du tycker ni har lyckats bättre än oss.
Citera
2022-03-10, 19:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Smittspridning utanför riskgrupp och personerna närmast är väl inget ohyggligt problem? Eftersom risken där är liten.

Idén att det bara är att stänga tills det finns vaccin verkar inte fullt så lyckad den heller. Dels kunde man inte veta hur länge det skulle ta, dels kan man titta på Nya Zeeland där smittspridningen nyligen exploderat och de har ca 150 pers på sjukhus per miljon invånare. Betydligt mer än Sverige i nuläget. Ni har ca 160 på sjukhus per miljon. Vi ca 120.

Men det är ju bra att du tycker ni har lyckats bättre än oss.
Om din tes är korrekt spelar det ingen roll då det just nu dör tre gånger så många personer i Sverige som det gör i UK. Under den tid då UK införde lockdown dog det också tre gånger så många personer i Sverige som i UK.

Eftersom diskussionen gällde huruvida lockdown påverkar smittspridningen är det värt att påverka att efter att UK infört lockdown hade Sverige under långa perioder mellan tio och åtta gånger högre smittspridning än UK.

Hade Sverige infört lockdown hade smittspridningen och dödsfallen minskat i samma omfattning som de gjorde i UK.

Nya Zeeland som stängde ned har för övrigt 13 dödsfall per 1M invånare. Det är uppenbart att de lyckats allra bäst, men din åsikt är alltså att Sverige som har ETTHUNDRANITTIOSJUTUSEN procent fler döda har lyckats bättre?
Senast redigerad av Takadongtakadang 2022-03-10 kl. 20:06.
Citera
2022-03-10, 19:34
Medlem
Deamon85s avatar
"COVID VAX Massacre"

https://banned.video/watch?id=6227e0fe1ac15f5d080de040
Citera
2022-03-10, 19:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Om din tes är den korrekt spelar det ingen roll då det just nu dör tre gånger så många personer i Sverige som det gör i UK. Under den tid då UK införde lockdown dog det också tre gånger så många personer i Sverige som i UK.

Eftersom diskussionen gällde huruvida lockdown påverkar smittspridningen är det värt att påverka att efter att UK infört lockdown hade Sverige under långa perioder mellan tio och åtta gånger högre smittspridning än UK.

Hade Sverige infört lockdown hade smittspridningen och dödsfallen minskat i samma omfattning som de gjorde i UK.
Nej, man vet inte vad som skulle ha hänt om man gjort annorlunda eftersom man inte gjorde det.

Det stämmer att Sverige har haft anmärkningsvärt många dödsfall nyligen. Det verkar inte stämma särskilt väl med den minskande sjukhusbeläggningen. Kanske räknas för många som dör med (inte av) viruset med i statistiken. Blir lätt så när smittspridningen varit hög. Folk är ju vaccinerade så de borde ju inte dö!

Nya Zeeland stängde framför allt sin gräns och lät inte ens sina egna medborgare komma hem. I alla fall inte på långt när alla som ville. En ganska extrem åtgärd som varken Sverige eller UK gjort sig skyldiga till. Fortress New Zealand kallar dom det. De är mycket för militära metaforer under pandemin. De krigar mot viruset, de använder vaccin som rustning, etc. Lite obehagligt tycker jag i ljuset av utvecklingen i Ukraina. Ingen vill väl ha krig heller?
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-10 kl. 19:58.
Citera
2022-03-10, 20:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Bryter mig in i konversationen.

Skämtar du? Jag är ovaccinerad, haft munskydd en handfull gånger totalt under dessa två år och inte förändrat mitt umgänge ett skvatt. Varit sjuk tre dagar i bekräftad covid. Extremt milt sjukdomsförlopp. Lite feber och snuva. Var igång som vanligt dag fyra med träning och vanligt liv. 40 plussare.

Kan läggas till att jag inte heller hållit på med handsprit och tvättat händerna stup i ett. Normal hygien dvs tvätta händerna före matlagning och efter toa besök. Inget utöver det. Levt mitt liv i den utsträckning det gått precis som vanligt.

Så tre dagar sjuk i covid på två år...

Självklart en enskild anekdot men min upplevelse är att den stämmer in på väldigt många.

Och har inget emot vaccin för riskgrupper. Tror inte på ödlor och mikrochip. Så inte "antivaxx,". Min val att vara ovaccinerad och leva som vanligt har varit grundat i en övertygelse att jag helt enkelt inte är tillräckligt i risk för att orka bry mig. På samma sätt som varför jag aldrig vaccinerat mig mot säsongsinfluensan. Handlar om så försvinnande liten risk.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är väl känt att många får ett milt sjukdomsförlopp. Men inte alla får det. Är det en risk som är värd att ta?

Man kan överleva rysk roulette. Innebär det att det är en bra idé att spela rysk roulette? Låt säga att en person går omkring och försöker övertala andra att spela rysk roulette. Han säger att han har spelat rysk roulette, och han lever fortfarande. Det ser han som bevis för att det är ofarligt att spela rysk roulette. Hur skulle du betrakta den personen? Skulle du se personen som ett levande bevis på att det är klokt att spela rysk roulette? Eller skulle du betrakta personen som en galning?

Det beror på vilka risker du ser till. Ser du enbart till risken att dö i Covid-19? I så fall kan du ha rätt att risken är ganska liten. Men ifall du istället väger in andra risker, såsom risken att drabbas av långvarig ohälsa, så är risken allt annat än försvinnande liten.
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Var finns den forskningen som visar att omikron ger långvariga symtom?

Jag känner inte till någon sådan forsking beträffande Omikron-varianten. Jag uppfattade inte att inlägget som jag svarade på handlade specifikt om Omikron. Inläggets skribent beskrev sitt agerande under hela epidemins förlopp, och därför uppfattade jag att inlägget handlade om Corona-viruset generellt.
Citera
2022-03-10, 20:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nej, man vet inte vad som skulle ha hänt om man gjort annorlunda eftersom man inte gjorde det.
Inte till 100% men man har en ganska bra aning om vilken effekt man fått i UK om man inte infört den lockdown som man inte införde i Sverige. Man har dessutom använt just Sverige som jämförelse. Jag tycker du skall läsa den forskning som jag länkat till. Där framgår hur man gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in