2022-03-10, 13:05
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det är lite att likställa med att det är svårt att ha invändningar mot invandringspolitiken utan att få rasistanklagelse kastad i ansiktet. Människor som dels är kassa på att argumentera och som ogillar debattmotstånd kommer alltid använda sig av den tekniken. Oftast med uselt resultat i längden, men det kan fungera kortsiktigt.

Jag tror motståndet till dumpens arbetssätt är mycket större än vad man ser offentligt på nätet men många är tysta förd ingen vill bli kallad pedofil.
Jag tror tvärtom - många vågar inte säga att man tycker det är bra att någon hänger ut dem för man vill inte framstå som en i pöbeln.

Jag personligen är väldigt kluven i just detta. Jag anser att rättssäkerhet är väldigt viktigt, den innebär dock att nätpedofilerna/barnskändarna får härja fritt och är svåra att stoppa, vilket i sin tur innebär att vi inte skyddar barn tillräckligt.

En lagstiftning mer liknande den i (vissa stater) USA vore önskvärd - där polisen kan locka ut dem under kontrollerade former med brottsprovokation och de sedan kan lagföras och registreras.
Citera
2022-03-10, 13:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Dina inlägg och dina startade trådar är kopierade. De ligger sorterade på min blogg med stöd av utgivningsbevis. HusvagnSvensson, vad ska du göra åt saken?
Jag hoppas att du och dina barn är villiga att stå för dina 15 år och varje ord som du skrivit. Det tycker du va?
Ditt jävla svin.

Obs: Det finns nyhetsvärde. Social kontroll min vän.

Det är väl Gäddorna/pedofilerna som är jävla svin.
Citera
2022-03-10, 13:44
Medlem
GöteborgsPosten har två artiklar om dumpen men båda är låsta. I den ena ställs Patrik och Sara till svars för självmordet. I den andra säger en polis att det är fel att kalla alla dessa män för pedofiler.
Citera
2022-03-10, 13:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Ignoratio elenchi. Detta är ett logiskt felslut och inte ett relevant argument mot de argument som lyfter de problem och metoder som används och dess verkliga nytta och syfte
.

Det är inte irrelevant. Det får du utveckla.

Dumpen riktar sig mot pedofiler och sätter ljuset på deras verksamhet allmänt och stör deras aktiviteter i samhället. Det gör alltså nytta mot pedofiler. Om du vill förbjuda det som hindrar pedofilerna att anonymt fortsätta sitt beteende och möjliggöra för dem att fortsätta dölja sig i mörkret är du en pedofilförsvarare. Det är inte kritik mot arbetsmetoderna som är problemet för det kan man givetvis ha, utan att du vill stoppa verksamheten.

Så argumentet är helt sant och relevant.
Citera
2022-03-10, 14:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
GöteborgsPosten har två artiklar om dumpen men båda är låsta. I den ena ställs Patrik och Sara till svars för självmordet. I den andra säger en polis att det är fel att kalla alla dessa män för pedofiler.

Poliskommissarien Björn Sällström förklarar lagen och varför polisen inte kan göra något eftersom det inte är ett brott att förbereda övergrepp mot unga. Han säger att han inte kan ha annat för ögonen än att följa lagstiftningen, och det har han givetvis rätt i. Varför alla som begår övergrepp inte är pedofiler som sägs i en bildtext förklarar han inte, men det är ju också en förvirrad tankegång.

Sällström sågar sedan allt vad brottsprevention heter med det mindre intelligenta argument att hade sådan fungerat hade dödsstraff inneburit att ingen begått brott öht.

Sjöberg och Nilsson hoppas å sin sida på att förberedelse till övergrepp mot barn skall bli olagligt. Förberedelse-lagstiftning finns ju också på andra områden, så något konstigt är det ju inte i sig. Då faller Björn Sällströms argument.
Citera
2022-03-10, 14:18
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Där hoppar du över ett par steg i sannolikhetsberäkningen...
Chansen för att att han har barn finns ja. Chansen för att det han beskriver är också närvarande, men inte nödvändigtvis sann bara för att han evt har barn. Dumpen kan, pga kritiken de fått, plockat bort det eftersom man misstänker att han har barn?
Sen glömmer du en sak - en grungregel i manipulation är att hålla dig NÄRA sanning. Då minskar risken att du snor in dig i lögner du inte tar dig ur.
Som jag sagt tidigare - visar det sig att allt han skrivit är sant, då ska det lagföras.
Det är sant. Det kan vara så att allt han skrev om sin egen dotter, om han har någon, är rena fantasier. Det kan vara sånt han varit sugen på att göra men vill göra på någon annans barn för att inte äventyra sin egen dotters framtid.
Citera
2022-03-10, 14:22
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virility99
Någon som vet identiteten på det senaste äcklet?
Verkar inte så här ännu. Vilket är beklagligt. Förhoppningsvis kommer en vänlig själ att outa det så småningom, så att lynchningen kan ta fart på riktigt.
Citera
2022-03-10, 14:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det man gör är att man lockar fram de sämsta sidorna hos människor. Fenomenet påminner väldigt mycket om hur häxprocesserna på 1600-talet brukar beskrivas, vilket också är anledningen till att det händer att jag skriver i den här typen av trådar. Är det något som jag ogillar så är det pöbelvälde och skvaller.

Påminner inte ett dugg om häxprocesser dör det handlade om vantro och oskyldiga människor som påstods begå gärningar som inte existerade. Här är det solklart vad förövarna vill göra och de avslöjar sig själva.

Det här är journalistik med hårda fakta och därmed raka motsatsen till skvaller där sanningshalten varierar.

Att du och andra ogillar varje form av social kontroll och belysning av dessa pedofilers gärningar och kallar allt felaktigt ”pöbelvälde” står helt klart. Det är bisarrt att folk faktiskt inbillat sig att man måste sluta visa medmänsklighet och bry sig om andra och hjälpas åt att få ett bättre samhälle genom att försöka stoppa individer som skadar andra därför annars står man för ”pöbelvälde”.
Citera
2022-03-10, 14:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Men lol, det här är inte en del av samhällets "sociala kontroll" oavsett hur mycket du upprepar det. När man pratar om samhällets sociala kontroll så är det de informella och outtalade man pratar om - Dumpen bokstavligen hänger ut människor som brottslingar och skapar pöbelrättvisa. Det finns en systematik i Dumpens arbetssätt där de agerar mer som en självutnämnd myndighet.

Det finns liksom en anledning varför samhället har en tendens att sätta p för pöbelvälde.

När man talar om social kontroll så handlar det om att i det fall du beter dig illa kommer dina medmänniskor att diskutera det, sprida informationen mellan sig och ta avstånd från dig. Det är precis exakt vad som sker här.

Ja, brottslingar och onda människor som du avskyr givetvis att människor får veta att ni beter er som svin eftersom det ställer till problem i ert liv, då konsekvenserna av era handlingar resulterar i negativa effekter ni själva frambringat. Då är det ”pöbelmentalitet” eftersom ni vill kunna gömma sådana saker i anonymiteten för att kunna slippa sociala konsekvenser.
Citera
2022-03-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Det är sant. Det kan vara så att allt han skrev om sin egen dotter, om han har någon, är rena fantasier. Det kan vara sånt han varit sugen på att göra men vill göra på någon annans barn för att inte äventyra sin egen dotters framtid.

Om det är så att han hittat på allt, så ångrar han nog djupt att han satt och fantiserade på det sättet. Hur ska han kunna övertyga sin partner, socialen och polisen om att det bara var fantasier? Han är rökt nu, oavsett om han begått brottet eller inte.
Citera
2022-03-10, 14:44
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigly
Om det är så att han hittat på allt, så ångrar han nog djupt att han satt och fantiserade på det sättet. Hur ska han kunna övertyga sin partner, socialen och polisen om att det bara var fantasier? Han är rökt nu, oavsett om han begått brottet eller inte.
Det stämmer. Har han en dotter så kommer hon att tas ifrån honom i vilket fall som helst. Allt annat vore otänkbart. Kommer inte gå att bevisa något, det är sant. Dottern lär bli utfrågad på något sätt, försiktigt, men en utredning kommer göras, bör göras.
Citera
2022-03-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Det är inte irrelevant. Det får du utveckla.

Dumpen riktar sig mot pedofiler och sätter ljuset på deras verksamhet allmänt och stör deras aktiviteter i samhället. Det gör alltså nytta mot pedofiler. Om du vill förbjuda det som hindrar pedofilerna att anonymt fortsätta sitt beteende och möjliggöra för dem att fortsätta dölja sig i mörkret är du en pedofilförsvarare. Det är inte kritik mot arbetsmetoderna som är problemet för det kan man givetvis ha, utan att du vill stoppa verksamheten.

Så argumentet är helt sant och relevant.

Du har förvisso rätt och jag har fel. Uttryckte mig klumpigt. Det må ha relevans men inte nödvändigtvis. Det jag menar är att argumentet "eran kritik och argument mot dumpens modus förvarar pedofiler" inte i sig diskvalificerar all sådan kritik och argument i sig själv.

Att hänga ut alla personer inom ett geografiskt område som pedofiler vore ett effektivt sätt att hänga ut faktiska sådana. Att motsätta sig denna metod som sådan vore att indirekt ger skydd åt de pedofiler som hängs ut. Men det diskvalificerar inte argumenten som motsätter sig denna metod enbart av det faktum

Eller för att vara extra tydlig:
Jag motsätter mig idén av att människor tar lagen i egna händer.
"äsch du förvarar bara de kriminella"

"men nu är det ju inte det som sker på dumpens hemsida"
nä det må vara sant men det var inte det som var poängen heller.
Senast redigerad av zrx 2022-03-10 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in