Citat:
Ursprungligen postat av
Craigg
Hej. Jag vill gå ner i vikt snabbt. Vill tappa 5-10 kilo ungefär. Min plan är då att leva på svältdiet i 2-3 veckor. Jag kommer leva endast på en burk tonfisk och lite ärtor och morötter om dagen. Samt bara dricka vatten.
Riskerar jag livet med en sådan diet? Har läst om folk som fastat under 2 veckor och rasat i vikt. Samtidigt har jag också läst att man kan dö av detta. Men då redan har lite underhudsfett så är det väl knappast livshotande för just mig? Eller?
Väldigt mycket tomtar i tråden som svarat dig utan att veta vad de pratar om.
Den här typen av fasta kallas vanligen för ”terapeutisk fasta” jmf. med ”periodisk fasta” och är mycket vanlig.
Du riskerar förstås inte livet.
Du måste dock se till att få i dig viktiga mineraler för att kroppen ska fungera.
Här är ett recept på en enkel blandning med det du bör/behöver per dygn;
2 liter vatten
1/2 tesked koksalt (gärna rosa Himalayasalt)
1 tesked kaliumklorid (mineralsalt)
1 tesked natriumvätekarbonat – (bikarbonat) (bakpulver)
1/2 tesked magnesiumsulfat
Googla på ”Elektrolytbalansen” för att hitta mer information och följ de råd som andra än ”influensers” på youtube tagit fram.
Finns också färdiga påsar med korrekt innehåll som man kan köpa om man inte vill blanda själv.
Det absolut viktigaste är att vara försiktig då det är dags att börja äta igen.
Googla ”Refeeding syndrome” för att hitta mer information. (Och precis som ovan, var källkritisk.) Det är när man bryter fastan det kan gå åt helvete, så gör detta försiktigt och ordentligt utspritt över några dygn.
Välj ut mat som är snäll mot magen och se till att du inte blir hård i magen av något du stoppar i dig under de dagarna om du inte vill sitta i timmar på muggen utan att kunna tömma tarmen.
Du kommer att må fantastiskt när du genomfört din fasta och kommer säkert att göra om den kontinuerligt någon gång per år framöver. Inte för vikten, utan för vad som händer i kroppen, hjärnan och sinnet.
Jag önskar själv att någon berättat om terapeutisk fasta för mig när jag var yngre och inte tjatat om tre mål mat om dagen eller frukosten är dagens viktigaste mål och annat hittepå.
Dag två eller tre brukar vara ”kämpigast” och sen blir det enkelt. De flesta luras att tro att hungern kommer att öka och öka och när de ser det som en uppförsbacke så ger de upp.
I verkligheten kommer hungern att minska och sedan försvinna för att endast återkomma under korta stunder och då är det bara att hålla fast vid sitt mål med lite självdisciplin.
Vi är många som fastar så här. Sök på ”vattenfasta” så lär du hitta många trådar.
Berätta gärna hur det går när du väl har börjat.