2022-03-07, 16:42
Medlem
flodgrodas avatar
Har också börjat svältdiet ca 700 kalorier om dagen. Har provat att byta ut kolhydrater till fullkorn och ta bort socker tränar ca 5 timmar veckan men står still på 85 kilo.
Citera
2022-03-07, 16:43
Är du inte anorektiker till att börja med kommer du klara dig.
Citera
2022-03-07, 16:43
Citat:
Ursprungligen postat av flodgroda
Har också börjat svältdiet ca 700 kalorier om dagen. Har provat att byta ut kolhydrater till fullkorn och ta bort socker tränar ca 5 timmar veckan men står still på 85 kilo.
kör keto
Citera
2022-03-07, 16:45
Medlem
flodgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
kör keto
Jag vet att det skulle fungera men jag klarar inte av massa kött och fett
Citera
2022-03-07, 17:07
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Hej. Jag vill gå ner i vikt snabbt. Vill tappa 5-10 kilo ungefär. Min plan är då att leva på svältdiet i 2-3 veckor. Jag kommer leva endast på en burk tonfisk och lite ärtor och morötter om dagen. Samt bara dricka vatten.

Riskerar jag livet med en sådan diet? Har läst om folk som fastat under 2 veckor och rasat i vikt. Samtidigt har jag också läst att man kan dö av detta. Men då redan har lite underhudsfett så är det väl knappast livshotande för just mig? Eller?
Väldigt mycket tomtar i tråden som svarat dig utan att veta vad de pratar om.

Den här typen av fasta kallas vanligen för ”terapeutisk fasta” jmf. med ”periodisk fasta” och är mycket vanlig.

Du riskerar förstås inte livet.

Du måste dock se till att få i dig viktiga mineraler för att kroppen ska fungera.

Här är ett recept på en enkel blandning med det du bör/behöver per dygn;
2 liter vatten
1/2 tesked koksalt (gärna rosa Himalayasalt)
1 tesked kaliumklorid (mineralsalt)
1 tesked natriumvätekarbonat – (bikarbonat) (bakpulver)
1/2 tesked magnesiumsulfat

Googla på ”Elektrolytbalansen” för att hitta mer information och följ de råd som andra än ”influensers” på youtube tagit fram.

Finns också färdiga påsar med korrekt innehåll som man kan köpa om man inte vill blanda själv.

Det absolut viktigaste är att vara försiktig då det är dags att börja äta igen.

Googla ”Refeeding syndrome” för att hitta mer information. (Och precis som ovan, var källkritisk.) Det är när man bryter fastan det kan gå åt helvete, så gör detta försiktigt och ordentligt utspritt över några dygn.

Välj ut mat som är snäll mot magen och se till att du inte blir hård i magen av något du stoppar i dig under de dagarna om du inte vill sitta i timmar på muggen utan att kunna tömma tarmen.

Du kommer att må fantastiskt när du genomfört din fasta och kommer säkert att göra om den kontinuerligt någon gång per år framöver. Inte för vikten, utan för vad som händer i kroppen, hjärnan och sinnet.

Jag önskar själv att någon berättat om terapeutisk fasta för mig när jag var yngre och inte tjatat om tre mål mat om dagen eller frukosten är dagens viktigaste mål och annat hittepå.

Dag två eller tre brukar vara ”kämpigast” och sen blir det enkelt. De flesta luras att tro att hungern kommer att öka och öka och när de ser det som en uppförsbacke så ger de upp.

I verkligheten kommer hungern att minska och sedan försvinna för att endast återkomma under korta stunder och då är det bara att hålla fast vid sitt mål med lite självdisciplin.

Vi är många som fastar så här. Sök på ”vattenfasta” så lär du hitta många trådar.

Berätta gärna hur det går när du väl har börjat.
Citera
2022-03-10, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjeppkineseN
Två veckor utan mat? Kroppen klarar upp till två månader utan mat om du har tillgång till vatten.
https://www.healthline.com/health/fo...e-without-food

Lol! Ännu bättre
Citera
2022-03-10, 07:53
Medlem
Hackenbush55s avatar
Det bästa är att äta "nyttigt" och lite mindre. Sluta med godis, öl, kakor och annat som innehåller fett eller socker.
Citera
2022-03-10, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Hej. Jag vill gå ner i vikt snabbt. Vill tappa 5-10 kilo ungefär. Min plan är då att leva på svältdiet i 2-3 veckor. Jag kommer leva endast på en burk tonfisk och lite ärtor och morötter om dagen. Samt bara dricka vatten.

Riskerar jag livet med en sådan diet? Har läst om folk som fastat under 2 veckor och rasat i vikt. Samtidigt har jag också läst att man kan dö av detta. Men då redan har lite underhudsfett så är det väl knappast livshotande för just mig? Eller?

Är ett ägg också samt elektrolyter. Det är viktigt att du trappar upp kosten rätt sedan. Varför inte testa Cambridge dieten?
Citera
2022-03-10, 08:15
Medlem
Muppetys avatar
Sen ett år tillbaka äter jag knappt nått. Just nu ligger maten för mig på:
Förmiddag: Två ägg knäckebröd med två ägg samt lite kaviar.
Eftermiddag: Smoothie med två bananer, två deciliter proteinpulver och fyller upp med chokladmjölk

Det har gett resultat, men nu verkar jag ha stannat upp på 79-80 kg, jag vill ner till 75 kg. Men på vänstra bilden vägde jag 106 kg.

https://i.imgur.com/oqN84ML.jpg

EDIT: Tar lite vitamintillskott också.
Citera
2022-03-10, 08:17
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodgroda
Pröva candida dieten omöjligt att inte rasa i vikt och mätt blir man.
Citera
2022-03-10, 08:32
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerboll.
Beroende på fettmängd så kan man leva på endast vatten i åtminstone 1 år utan några negativa effekter.
Du kommer garanterat behöva ta multivitamin och mineraler för att överleva en vattendiet längre än ca 3 veckor. Längre tid utan mat leder till tiaminbrist vilket i sin tur tillslut dödar dig.
Citera
2022-03-10, 13:06
Medlem
flodgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Pröva candida dieten omöjligt att inte rasa i vikt och mätt blir man.
Tack! !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in