Citat:
Ursprungligen postat av
joonas73
Har en helt annan bild av vad som hänt men kan inte till och med du hålla med om att argumentet som nu framförs, 1,5 år efter händelsen, att man trodde att man hyrde ut och inte sålde är löjeväckande.
OM, säger OM det nu är så man känner, varför har det inte nämnts tidigare och hur kan man skriva på så många avtal, be att köpet ska gå åter, skriva på en förlikning och allt och inte med ett ord nämna detta oerhörda faktum.
Hela processföringen är obegripligt klantigt skött, hade man gått All-in på att ESB var i sådant skick att avtalet skulle ogillas från början hade man sannolikt vunnit, tror till och med att man inte behövt gå längre än att vända sig till köparen och så hade pressen då blivit så stor att affären kunnat vändas.
När man istället väljer "Jag har ångrat mig" vägen så väljer man ju samtidigt bort den, jag kan knappast samtidigt vara orättsförmögen och skriva under avtal som ska ångras.
Det är även svårt att inte notera att man konsekvent avvaktar till sista dagen i en tidsfrist innan man agerar, det är i sig inget fel men indikerar väl lite att man vill bråka och ställa till besvär.
Vi har olika bilder av vad som skett, och därför blir alla utomrättsliga turer för at undvika en rättslig prövning av en domstol bestickande, då det var för att Ebba Busch ville vinna tid och inte ha detta hängande över sig då det tar bort fokus från politiken.
Nu har det gått lång tid med olika utfall från bägge parter om vad som skett. Då blir det ännu viktigare att Ebba Busch inte bara förlitar sig på sitt munväder, utan sätter sig ner med sin advokat och färdigställer en bevisuppgift med bevis vad hon kallar för kristallklart, och har dessa påståenden styrkta i ett kristallklart bevistema.
Ebba Busch är politiker i en tid av allmän desinformation och Fake News, där hon tillhör den krets som lagstiftar, men ändå bryter hon lagar när hon ska segra i en tvist mot en åldring vars egendom hon vill äga. Allvaret är att hon sysslat med smutskastning av flera privatpersoner och dragit ut dem i offentligheten om de har en anknytning till hennes motpart. Till den grad att det blev ett strafföreläggande för grovt förtal. Nu är hon dömd och det påverkar hennes trovärdighet.
Esbjörn säger mycket konstiga saker, han vet varken ut eller in och det tolkas en massa om vad han menar. Det tyder på at han har kognitiva svårigheter, någon svårighet som demens, eftersom han inte kommer ihåg, och vissa dagar är bättre eller sämre än andra.
Jag har mina funderingar när Esbjörn påstår att Ebba inte är en dam. Min spekulation är att det var kvinnlig charm som fick Esbjörn in i en fälla, eftersom det är det klassiska om vad som brukar ske när gubbar plockas på egendom av yngre kvinnor. Esbjörn blev vilseledd till att tro att det var en ny och härlig vänskap på gång och att han skulle bli omhändertagen av Ebba när de bor tillsammans och delar på huset. Det var aldrig ett alternativ för Esbjörn att han inte skulle få vara i sitt hus och med minnena.
Därför blir detta så cyniskt, när Esbjörn får avtal och inte förstår att han skriver under om saker han inte förstår. Han fick inte avtalet, att ta ställning till i lugn och ro med folk han litar på. Det var bara två jäntor som knackade på dörren och stannade tills avtalet var påskrivet. Då är det av vikt att tre rådmän, i en transparent huvudförhandling granskar detta köp av fast egendom, trots att det är illa för hela borgerligheten nu i valrörelsen inför ett viktigt val.