2022-03-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Verkar mer som Esbjörn försöker göra som Ryssland, återta något man gett / sålt bort, sen bli överraskade att det inte funkar så.
Därför hittar man på olika anledningar att fortsätta kriget.

Glöm inte bort att Esbjörn skrev på förlikningen av fri vilja. Han sen hävdat, utan göra en anmäla till polisen eller advokatsamfundet, att blivit tvingad att skriva på.

Att ens använda slava Esbjörn som du gör, är ett hån mot de som faktiskt krigar för sitt land och liv. Dock inte överraskad att du ens gör det.

Det är intressant att du gör liknelser med Ryssland och ser Esbjörn som den attackerande, när det var han som är den ursprungliga ägaren.

Jag ser ledaren Ebba Busch som inte är van vid motstånd. Där alla strategier går åt helvete. Planen sket sig. Folk lyder inte. Hon förstår inte varför. Det har ju funkat förr bland smartare folk än Esbjörn. Likt en Babusjka står hon med spaden. En spade är en spade.
2022-03-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det verkar som många här tror att det handlar om juridik. Det gör det väl till någon liten del, men den huvudsakliga anledningen är naturligtvis att Ebba skall smutskastas så långt det går, av politiska skäl.

Skulle den kampanjen lyckas betyder det att Kd kanske får litet mindre antal röster än eljest, något som troligen (men inte nödvändigtvis) gynnar vänsterblocket (numera med C). Det är primärt Expressen som är megafonen, organisatörerna är mer oklart - men "follow the money" brukar vara en bra ledtråd.

Nu drar du in politik, och du menar att detta är en politisk attack mot borgerligheten. Jag anser att det är en attack mot den värdegrund jag har som konservativ medborgare att ha folk som Ebba Busch nära makten köttgrytor. Man botar inte ont med ont.

Frågan till Åkesson har varit Putin eller Biden, Då frågan borde vara Busch eller Andersson. Vi har ingen borgerlig framtida regering på spel med Ebba Busch som nyckel, när SD härrör från sossarna. SD går SDs ärenden, och just nu är det de borgerliga som varit högstbjudande beträffande SDs hjärtefrågor.

När du attackerar media, och Expressen, gör du likt Trump en kullerbytta och skyller på media när det går dina intressen emot. Jag tycker Expressen gjort sitt jobb när de belyst vad som kan ske när en enskild medborgare äger det en politiker vill äga, och hur det kan gå till när egendom byter ägare.
2022-03-10, 11:05
Medlem
score!s avatar
Stackars gubbe. Hur han används i barnens maktspel om pengar. Grannarna sa själva att huset stått tomt länge och bara förfaller. Man kan tycka att han ska få en bra sista tid i livet. Men han blir utnyttjad
2022-03-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Stackars gubbe. Hur han används i barnens maktspel om pengar. Grannarna sa själva att huset stått tomt länge och bara förfaller. Man kan tycka att han ska få en bra sista tid i livet. Men han blir utnyttjad
Esbjörn har inga egna barn. Närmaste släktingar är några syskonbarn och deras barn. Och dessa har visat noll intresse för huset med ett undantag, och det undantaget avled förra året.

Det är snarare hans godhjärtade "vänner" och ett par brännvinsjurister som sett en möjlighet att roffa åt sig lite pengar
2022-03-10, 12:13
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Frågan är om en driven förvaltare dessutom tar sig tid att titta på ekonomin bakåt, dvs före denne får uppdraget.

I det här fallet vet man ju om att det sålts en fastighet för 4 mille, då kanske man vill försäkra sig om att dessa finns på rätt konton. Om de då upptäcker att dessa pengar är spårlöst borta, vad gör man då?

Rimligtvis finns det en öppning för att låtsas som att det regnar och "förutsätta" att Esbjörn bara varit väldigt givmild och donerat allt till fattiga barn....

Ja det kommer att kollas upp, det blir räfs och rättning av var Esbjörns ekonomiska tillgångar befinner sig.
Är det tillgångar på villovägar spåras de upp och tas reda på om någon utnyttjat Esbjörn ekonomiskt.
Inget låtsas som det regnar om tillgångarna saknas och Esbjörn av läkare bedömts som rättsoförmögen redan då dessa tillgångar försvunnit ur boet, polisutredning, rättegång och dom blir resultatet.
De som haft tillgång till bankmedel och BR hade ju varit fullt medvetna om demens redan 2020, enligt deras egna utsagor och uttalanden i media så det går i domstol inte hävda att de varit omedvetna om detta.
Att då godta generalfullmakt åt sig själv och tillåta olika ombudsfullmakter är brottsligt.

Ja nå nu vet vi ju inte ännu om det ens är så att Esbjörn behöver förvaltare, han bedömdes ju förra sommaren inte ens ha behov av god man enligt överförmyndarnämnden.
2022-03-10, 12:18
Medlem
Har en helt annan bild av vad som hänt men kan inte till och med du hålla med om att argumentet som nu framförs, 1,5 år efter händelsen, att man trodde att man hyrde ut och inte sålde är löjeväckande.

OM, säger OM det nu är så man känner, varför har det inte nämnts tidigare och hur kan man skriva på så många avtal, be att köpet ska gå åter, skriva på en förlikning och allt och inte med ett ord nämna detta oerhörda faktum.

Hela processföringen är obegripligt klantigt skött, hade man gått All-in på att ESB var i sådant skick att avtalet skulle ogillas från början hade man sannolikt vunnit, tror till och med att man inte behövt gå längre än att vända sig till köparen och så hade pressen då blivit så stor att affären kunnat vändas.

När man istället väljer "Jag har ångrat mig" vägen så väljer man ju samtidigt bort den, jag kan knappast samtidigt vara orättsförmögen och skriva under avtal som ska ångras.

Det är även svårt att inte notera att man konsekvent avvaktar till sista dagen i en tidsfrist innan man agerar, det är i sig inget fel men indikerar väl lite att man vill bråka och ställa till besvär.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag ser en AmBusch på en åldring, och en åldring som Esbjörnar attacken, med de små vapen har har att mota bort advokater, sakkunniga, och följare som är påverkade av okunskap och desinformation. Saken vandrar i ett rättsväsendet som trots sina brister, har spärrar som regler på Lantmäteriet, processrättsliga spärrar mot laga kraft vunna stolligheter. Eftersom man som en liten människa kan överklaga beslut och domar.

2022-03-10, 12:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det enda som verkar brista på Esb är synen, om man nu bortser från den rättshaverist han är.
Det kan vara som med alla äldre som har glasögon dom drar lite över glasen med tummen, inge riktig rengöring oftast.
För att behålla högre behörighet krävs god syn,typ 4e raden nedifrån. Men för vanligt körkort är det skrämmande egentligen.
Min läkare sa det då jag lämnade in för högre behörighet.
Om du vissye hur många som kör och har extremt dålig syn eller saknar helt på ett öga så skulle du troligen inte ge dig ut i trafiken.

En i min familj får lämna in regelbundet då personen har fält där synen är försvagad, personen har inga problem med att läsa text på nedersta raden men har blinda fläckar i sitt synfält.

Vad Esb lider av är svartmarkerat så det vet vi inte, däremot så kom beskedet om indraget körkort innan nekad överklagan meddelades av SH vilket gör att det är högst troligt att det inte är relaterat till demens då Sure säkert hade hoppat högt av glädje om så var fallet.
2022-03-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Vad Esb lider av är svartmarkerat så det vet vi inte, däremot så kom beskedet om indraget körkort innan nekad överklagan meddelades av SH vilket gör att det är högst troligt att det inte är relaterat till demens då Sure säkert hade hoppat högt av glädje om så var fallet.

Det kan ju faktiskt vara så att läkaren ansåg att han inte borde ha körkort av en hel drös olika anledningar och då gjorde sitt jobb och anmälde detta till trafikverket
2022-03-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ja det kommer att kollas upp, det blir räfs och rättning av var Esbjörns ekonomiska tillgångar befinner sig.
Är det tillgångar på villovägar spåras de upp och tas reda på om någon utnyttjat Esbjörn ekonomiskt.
Inget låtsas som det regnar om tillgångarna saknas och Esbjörn av läkare bedömts som rättsoförmögen redan då dessa tillgångar försvunnit ur boet, polisutredning, rättegång och dom blir resultatet.
De som haft tillgång till bankmedel och BR hade ju varit fullt medvetna om demens redan 2020, enligt deras egna utsagor och uttalanden i media så det går i domstol inte hävda att de varit omedvetna om detta.
Att då godta generalfullmakt åt sig själv och tillåta olika ombudsfullmakter är brottsligt.

Men om läkaren anser att han saknar rättsförmåga NU, men inte av förklarliga skäl säga en tidpunkt retroaktivt så borde väl "de godhjärtade" kunna klara sig, å andra sidan så faller ju deras yrkande om att avtalet skall anses ogiltigt.
Vilket underbart moment 22 de satt sig i
2022-03-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Har en helt annan bild av vad som hänt men kan inte till och med du hålla med om att argumentet som nu framförs, 1,5 år efter händelsen, att man trodde att man hyrde ut och inte sålde är löjeväckande.

OM, säger OM det nu är så man känner, varför har det inte nämnts tidigare och hur kan man skriva på så många avtal, be att köpet ska gå åter, skriva på en förlikning och allt och inte med ett ord nämna detta oerhörda faktum.

Hela processföringen är obegripligt klantigt skött, hade man gått All-in på att ESB var i sådant skick att avtalet skulle ogillas från början hade man sannolikt vunnit, tror till och med att man inte behövt gå längre än att vända sig till köparen och så hade pressen då blivit så stor att affären kunnat vändas.

När man istället väljer "Jag har ångrat mig" vägen så väljer man ju samtidigt bort den, jag kan knappast samtidigt vara orättsförmögen och skriva under avtal som ska ångras.

Det är även svårt att inte notera att man konsekvent avvaktar till sista dagen i en tidsfrist innan man agerar, det är i sig inget fel men indikerar väl lite att man vill bråka och ställa till besvär.

Du skriver klokt! Dock anser jag att agera som Esbjörns ombud, alltid vänta till sista dagen för överklagan, är förkastligt och visar bara att denna sak inte förs med Esbjörns bästa för ögonen. Detta är obstruktion för obstruktionens skulle och gynnar inte Esbjörn.

Betänk att Esbjörn är gammal. Det är i hans intresse att denna sak går så fort som möjligt. Tyvärr blir vi alla gamla och allas vår tid rinner till sist ut. Att fastighetstvisten tar tid ligger däremot i den/de, som väntar på att Esbjörns testamente skall få verkan, intresse. Denna gam som även tidigare har haft äldre herrar i sitt garn och håvat in fastigheter. Tänk även på att en ny äldre herre har presenterats för oss som blivande förvaltare för Esbjörn.
2022-03-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73

Vi har olika bilder av vad som skett, och därför blir alla utomrättsliga turer för at undvika en rättslig prövning av en domstol bestickande, då det var för att Ebba Busch ville vinna tid och inte ha detta hängande över sig då det tar bort fokus från politiken.

Nu har det gått lång tid med olika utfall från bägge parter om vad som skett. Då blir det ännu viktigare att Ebba Busch inte bara förlitar sig på sitt munväder, utan sätter sig ner med sin advokat och färdigställer en bevisuppgift med bevis vad hon kallar för kristallklart, och har dessa påståenden styrkta i ett kristallklart bevistema.

Ebba Busch är politiker i en tid av allmän desinformation och Fake News, där hon tillhör den krets som lagstiftar, men ändå bryter hon lagar när hon ska segra i en tvist mot en åldring vars egendom hon vill äga. Allvaret är att hon sysslat med smutskastning av flera privatpersoner och dragit ut dem i offentligheten om de har en anknytning till hennes motpart. Till den grad att det blev ett strafföreläggande för grovt förtal. Nu är hon dömd och det påverkar hennes trovärdighet.

Esbjörn säger mycket konstiga saker, han vet varken ut eller in och det tolkas en massa om vad han menar. Det tyder på at han har kognitiva svårigheter, någon svårighet som demens, eftersom han inte kommer ihåg, och vissa dagar är bättre eller sämre än andra.

Jag har mina funderingar när Esbjörn påstår att Ebba inte är en dam. Min spekulation är att det var kvinnlig charm som fick Esbjörn in i en fälla, eftersom det är det klassiska om vad som brukar ske när gubbar plockas på egendom av yngre kvinnor. Esbjörn blev vilseledd till att tro att det var en ny och härlig vänskap på gång och att han skulle bli omhändertagen av Ebba när de bor tillsammans och delar på huset. Det var aldrig ett alternativ för Esbjörn att han inte skulle få vara i sitt hus och med minnena.

Därför blir detta så cyniskt, när Esbjörn får avtal och inte förstår att han skriver under om saker han inte förstår. Han fick inte avtalet, att ta ställning till i lugn och ro med folk han litar på. Det var bara två jäntor som knackade på dörren och stannade tills avtalet var påskrivet. Då är det av vikt att tre rådmän, i en transparent huvudförhandling granskar detta köp av fast egendom, trots att det är illa för hela borgerligheten nu i valrörelsen inför ett viktigt val.
2022-03-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
En i min familj får lämna in regelbundet då personen har fält där synen är försvagad, personen har inga problem med att läsa text på nedersta raden men har blinda fläckar i sitt synfält.

Jag har varit säker på från början av detta fall, att Esbjörn är dement. Jag har haft med dementa att göra, och de lär sig leva med sin demens.

När en intelligent och högutbildad person blir dement kommer denne under många år vara likt majoriteten av dumbommarna i grannskapet, så de märker inget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in