Citat:
Fast nu är det ju inte det som HD, om de mot förmodan skulle bevilja prövningstillstånd, kommer att reda ut. Det är stadsfästelsen som är överklagad, och som är det enda som går att överklaga. Tvisten som sådan har inte varit föremål för en rättslig prövning (ännu), så där finns inget för HD att ta ställning till. Det verkar så, och det var givet. Det finns många prejudicerande frågor i denna tid när äldre kontaktas av folk som vill dem väl och köpa deras egendom och i övrigt hjälpa till med att avhända egendom som de beskriver som betungande att äga för en äldre person.
…
Om du tycker det jag skriver är för svårt, eller dynga, är det viktigt i dessa tider av okunskap, desinformation och Fake News att HD reder ut begreppen, om vad svensk avtalsfrihet går ut på, eftersom Ebba Busch är partiledare för ett kristet parti, med målsättning att vara med i att bilda regering. Det handlar om god tro, vems ord som är trovärdigt, och praxis om hur en dömd persons ord ska värderas i domstol.
Ebba Busch agerande är i sig själv prejudicerande då hennes alla kontakter runt köpet med sakkunniga och senare tvistande är riktat mot en enskild medborgare, med kognitiva svårigheter med tydliga tecken av demens. Större obalans mellan parter är omöjligt att hitta i tidigare mål av detta slag.
…
Om du tycker det jag skriver är för svårt, eller dynga, är det viktigt i dessa tider av okunskap, desinformation och Fake News att HD reder ut begreppen, om vad svensk avtalsfrihet går ut på, eftersom Ebba Busch är partiledare för ett kristet parti, med målsättning att vara med i att bilda regering. Det handlar om god tro, vems ord som är trovärdigt, och praxis om hur en dömd persons ord ska värderas i domstol.
Ebba Busch agerande är i sig själv prejudicerande då hennes alla kontakter runt köpet med sakkunniga och senare tvistande är riktat mot en enskild medborgare, med kognitiva svårigheter med tydliga tecken av demens. Större obalans mellan parter är omöjligt att hitta i tidigare mål av detta slag.
Men det blir spännande att se vad HD har att säga - jag skulle dock inte satsa några större summor på att de ger ett prövningstillstånd.