2022-03-10, 09:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Via förhör som alltså då inte fanns till allmänhetens kännedom.

Per Vallin, E 167-1, 1986-03-27

"W: Ja, jag tyckte det gick väldigt fort, men det är ju också väldigt svårt att bedöma tiden där, men det rörde sig om någon minut, skulle jag tro. Och sen där, det vet ju inte jag, men jag tyckte det verkade konstigt, att dom inte frågade oss någonting. Jag tänkte ju gå fram och säga telefonnummer och det, men jag kände det nästan som ett ointresse utav det hela, så jag brydde mig inte om det."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMU3QybVlsSElXT0k/view?resourcekey=0-GM4iZM0QpGic6rO9ZW5A7Q

----------

U. Rytterstål, genom mamman M. Rytterstål E-1096, 1986-03-07

"De blev hörda av polis på plats med lämnade ej några uppgifter om sig själva enär polisen ej frågade efter några??"
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQnVuZF9ZdkJvZ2c/view?resourcekey=0-Gf3bKTTvXfiIDNjsCwlq8g

----------

Och så har vi SE i Rapportinslaget 6/4 (där han är den första att nämna detta publikt) och där 2 ytterligare vittnen ger stöd för detta dagen efter i Expressen 7/4

Stefan Glantz och Leif L.
"Varför tog inte polisen namn på 21-åringen som gjorde mun-mot-mun-metoden på Olof Palme samt företagaren i sin firmabil, de var också bland de första på platsen?"

----------

Och när vi nu tittar på Windéns anmälan så ser vi att det är klart fler personer som inte togs på namn.
https://drive.google.com/file/d/1fuZYh12uhkCc8ndbp4wUKvH2SW0wbDhR/view

Per V.'s syster Christina,
U. Rytterståls kompis S. Karlsson,
Leif L.'s kompis Jan A.,
Bengt Palm
Glantz kamrater: Ersson, Israelsson, Bäsén
...kanske missat någon till..
"...kanske missat någon till.."

Jag tror du har missat SE:s Supervittne men det har polisen av allt döma gjort också gjort, än till denna dag. Undrar varför detta vittne inte har hört av sig, varken i dåtid eller nutid?
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-10 kl. 09:26.
Citera
2022-03-10, 09:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror du har missat SE:s Supervittne men det har polisen av allt döma gjort också gjort, än till denna dag. Undrar varför detta vittne inte har hört av sig?

Delsborn är med på Windéns lista... och är den enkla förklaringen till ditt "supervittne".

Tänk om ingen av de vittnen som lämnade uppgifter på platsen hade sagt mörk rock?
Tänk om alla på platsen hade tagits på uppgifter? Och SE varit den enda som påstått motsatsen?

Du får för all del tro vidare på TP's sagolika förväxlingsscenario. Jag tycker inte det håller någonstans.
Citera
2022-03-10, 09:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Delsborn är med på Windéns lista... och är den enkla förklaringen till ditt "supervittne".

Tänk om ingen av de vittnen som lämnade uppgifter på platsen hade sagt mörk rock?
Tänk om alla på platsen hade tagits på uppgifter? Och SE varit den enda som påstått motsatsen?

Du får för all del tro vidare på TP's sagolika förväxlingsscenario. Jag tycker inte det håller någonstans.
Så AD nämner glasögon, handlovsväska ... ? Jag har tyligen missat det, intressant.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-10 kl. 09:36.
Citera
2022-03-10, 09:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
AD nämner glasögon, handlovsväska ... ?
Intressant.

Vi har tröskat detta tidigare.
Den enkla förklaringen där är att SE så klart inte minns alla detaljer och nämner då i princip det han hade på sig för att förstärka sin känsla av att vara "förväxlad".
Likt den skarvning som görs här inne om att "SE ljuger om allt"

Kan ha räckt med mörk rock och herrhatt, i kontexten av att SE precis hört Lisbeth(som borde vet) nämnt att GM hade mörkblå täckjacka, för att han skulle anse vittnesmålet felaktigt vilket han också senare säger samt att det då skulle kunna gälla honom själv.

Klart mycket enklare än de påstådda lögnerna och en förväxlingsteori tillsammans med Lisbethsamtal.
Jag vet att du köpt det med hull och hår, men jag gör det inte.
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-03-10 kl. 09:44.
Citera
2022-03-10, 09:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Den enkla förklaringen där är att SE så klart inte minns alla detaljer och nämner då i princip det han hade på sig för att förstärka sin känsla av att vara "förväxlad".

Kan ha räckt med mörk rock och herrhatt, i kontexten av att SE precis hört Lisbeth(som borde vet) nämnt att GM hade mörkblå täckjacka, för att han skulle anse vittnesmålet felaktigt vilket han också senare säger samt att det då skulle kunna gälla honom själv.

Klart mycket enklare än de påstådda lögnerna och en förväxlingsteori tillsammans med Lisbethsamtal.
SE säger att han själv hade mörk rock, keps, stålbågade tunna glasögon och handlovsväska.
SE säger att han själv sprang in mot gränden.
SE säger att när kommer tillbaka från rushen så hör han Supervittnet berätta om den "tilltänkte mördaren", vittnet nämner alla fyra ovannämnda attribut.

Självklart lanserar han här sitt förväxlingsscenario. Det är inte helt osmart som gärningsman, det är snarare på gränsen till smart, men fullständigt ologiskt som ett uppmärksamhetstörstande vittne eller nåt annat konstigt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-10 kl. 10:02.
Citera
2022-03-10, 10:28
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Via förhör som alltså då inte fanns till allmänhetens kännedom.

Per Vallin, E 167-1, 1986-03-27

"W: Ja, jag tyckte det gick väldigt fort, men det är ju också väldigt svårt att bedöma tiden där, men det rörde sig om någon minut, skulle jag tro. Och sen där, det vet ju inte jag, men jag tyckte det verkade konstigt, att dom inte frågade oss någonting. Jag tänkte ju gå fram och säga telefonnummer och det, men jag kände det nästan som ett ointresse utav det hela, så jag brydde mig inte om det."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMU3QybVlsSElXT0k/view?resourcekey=0-GM4iZM0QpGic6rO9ZW5A7Q

----------

U. Rytterstål, genom mamman M. Rytterstål E-1096, 1986-03-07

"De blev hörda av polis på plats med lämnade ej några uppgifter om sig själva enär polisen ej frågade efter några??"
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQnVuZF9ZdkJvZ2c/view?resourcekey=0-Gf3bKTTvXfiIDNjsCwlq8g

----------

Och så har vi SE i Rapportinslaget 6/4 (där han är den första att nämna detta publikt) och där 2 ytterligare vittnen ger stöd för detta dagen efter i Expressen 7/4

Stefan Glantz och Leif L.
"Varför tog inte polisen namn på 21-åringen som gjorde mun-mot-mun-metoden på Olof Palme samt företagaren i sin firmabil, de var också bland de första på platsen?"

----------

Och när vi nu tittar på Windéns anmälan så ser vi att det är klart fler personer som inte togs på namn.
https://drive.google.com/file/d/1fuZYh12uhkCc8ndbp4wUKvH2SW0wbDhR/view

Per V.'s syster Christina,
U. Rytterståls kompis S. Karlsson,
Leif L.'s kompis Jan A.,
Bengt Palm
Glantz kamrater: Ersson, Israelsson, Bäsén
...kanske missat någon till..
Jag får nog ge dig en applåd för detta inlägg. Konstigt att Gunnar Wall & co. inte hade med det här med polisens ointresse i sin DN-insändare. Är det kanske för att den trots allt kommit ut i media i någon form?
Citera
2022-03-10, 11:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Jag får nog ge dig en applåd för detta inlägg. Konstigt att Gunnar Wall & co. inte hade med det här med polisens ointresse i sin DN-insändare. Är det kanske för att den trots allt kommit ut i media i någon form?

Ja, denna uppgift borde tagits upp, medan några av de uppgifter de plockade med i listan kanske borde ha lämnats därhän istället som mer osäkra.
Samtidigt var de väldigt kortfattade punkter där jag för vissa ser mer stöd än vad de fick med o.s.v.

Poängen var ändå att visa att det finns ett klart och tydligt fog för att betvivla SE som GM.
Citera
2022-03-10, 11:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
I övrigt så saknar du ens sakliga argument med denna kommentar utan drar till med "rödluvan och vargen" samt länkar inslaget.
Men jag är ändå inte intresserad av ditt trams, så strunta i att kommentera mina inlägg istället.
Det var inte min avsikt att argumentera för någonting där, utan jag ville väl mer rikta intresset mot de olika berättelser eller teorier som finns om Skandiamannen. Utan en teori att sätta in alla faktauppgifter i så blir det bara kaos, och då kommer man (som t.ex. H-G Axberger) aldrig att kunna känna att man har förstått någonting om det här. Precis som det finns två distinkta signalementen på gärningsmannen så finns det alltså två totalt olika scenarion eller föreslagna händelseförlopp (SE som gm resp. SE som icke-gm). Sedan får var och en som är intresserad själv ta ställning till vilken av de här historierna som man tror överensstämmer bäst med verkligheten:

Det ena är alltså SE:s egen berättelse (SE som icke-gm) som Folke Rydén återgav i inslaget jag länkade till:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986

Ännu bättre är kanske SE:s berättelse i den här uppläsningen av Lasse E Johansson från 1989 (börja lyssna här vid 5:50):
https://youtu.be/Jf9IhfoNRZE?t=350

Det andra föreslagna händelseförloppet (SE som gm) är det som åklagaren KP och polisen HM redogjorde för på pressträffen:
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA

Thomas Pettersson beskriver här i en kortversion (5 min) samma scenario som KP och HM, men har också en idé om vad som händer tidigare under kvällen innan SE kommer ut på gatan:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/teorin-sa-mordades-olof-palme
Senast redigerad av Draifos 2022-03-10 kl. 12:08.
Citera
2022-03-10, 11:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
Du tror eller låtsas tro att en annans persons DNA slumpmässigt hamnat på mer än ett brev - plural, mannen - som skulle peka mot att Skandiamannen är mördaren?

Kan tänka mig flera anledningar till varför samma DNA hamnar på olika brev ... Hoppas det följs upp mer!”

Är du allvarlig? Är du ett konstprojekt?

Har tyvärr inte hunnit läsa DNA-analysen än, så jag beklagar om jag har missförstått något.

Men på 80-talet fanns det postkontor där expediterna satt bakom ett glas och/eller skrivbord, i alla fall där jag bodde. Det var säkert inget problem att be dem applicera frimärken på blanka kuvert.

Det finns säkerligen ett antal andra förklaringar på hur samma DNA kan hamna på två brev.

Visst, det kan vara från brevskrivaren själv. Men helt bom-säker kan man väl inte vara?

Du nämnde att ämnet är off-topic. Men så är inte fallet: Det ingick i utredningsmaterialet mot SE.

Men vill du hellre diskutera något annat ämne som berör tråden så varsågod!

Bara det inte blir gammal unken professors-skåpmat från förra seklet ...
Citera
2022-03-10, 12:35
Medlem
Citat:

Men det var ju väldigt tydligt att förväxlingen hade sitt ursprung i språngmarschen Engström gjorde....

Om både språngmarschen o detta "supervittne" är påhitt från Engström så skapade ju Engström denna förväxling helt ensam !!
Citera
2022-03-10, 12:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men det var ju väldigt tydligt att förväxlingen hade sitt ursprung i språngmarschen Engström gjorde....

Om både språngmarschen o detta "supervittne" är påhitt från Engström så skapade ju Engström denna förväxling helt ensam !!

Varför anser du det "väldigt tydligt"?

Ja, språngmarschen bör ju också kunna ses som klart bidragande till att vittnet misstagit sig. (Missade den, men har ju som sagt haft med den i tidigare diskussioner)
Inkl. då Lisbeths uppgift.

Din sista mening vet jag inte riktigt vad du vill komma till, men är det påhitt så är det ju han själv ensam som kommer med detta, precis som du beskriver. Men sett till kontexten som jag tog upp så har han tur till höger och vänster där han prickar in alla uppgifter om vad Lisbeth har sagt, vad vittnen på mordplatsen uppfattat både signalement och polisens ointresse samt turen i att polisen heller inte ens kontrollerar hans påstådda samtal. (Finns säkert mer som gör hans påstådda lögner mer osannolika)
Citera
2022-03-10, 12:53
Medlem
Citat:
Varför anser du det "väldigt tydligt"?

Ja, språngmarschen bör ju också kunna ses som klart bidragande till att vittnet misstagit sig. (Missade den, men har ju som sagt haft med den i tidigare diskussioner)
Inkl. då Lisbeths uppgift.

Din sista mening vet jag inte riktigt vad du vill komma till, men är det påhitt så är det ju han själv ensam som kommer med detta, precis som du beskriver. Men sett till kontexten som jag tog upp så har han tur till höger och vänster där han prickar in alla uppgifter om vad Lisbeth har sagt, vad vittnen på mordplatsen uppfattat både signalement och polisens ointresse samt turen i att polisen heller inte ens kontrollerar hans påstådda samtal. (Finns säkert mer som gör hans påstådda lögner mer osannolika)

Vi har ibland diskuterat syftet bakom Engström ev lögner...

Jag tycker ju att det finns ett tydligt syfte med 2st lögner som går ihop...

1 Språngmarschen
2 Supervittnet o överhöringen

Detta ger Engström en stark anledning att gå på förväxling o när du tänker efter så är det nästan uteslutande förväxling han vill nämna i Media o Polis den första tiden...

Vad jag menar i korthet är ju att lögnerna gav honom ett syfte att spela ut kortet förväxling....!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in