2022-03-10, 00:15
Medlem
Vad är scenariot?

Att vid krig så kommer det, likt ett TV-spel, spawna massa fiende soldater överallt - vilket innebär att man ex. inte gå ut och handla... Så, då ska man sitta där, på en pall i köket, och käka fiskbullar och ta en klunk vatten från sin 10L dunk, titta ut genom fönstret och fundera vad man ska göra härnäst?

Det finns egentligen inget realistiskt scenario där du, som prepper, kommer få chansen att utnyttja dina resurser på det sätt det var tänkt...
Citera
2022-03-10, 01:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Folk preppar satan, men vet dom hur/vad dom ska göra när det verkligen behövs?

Majoriteten av dagens befolkning skulle förmodligen inte greja 2v i buschen utan massa moderniteter. Eller har jag fel där?

Hur länge folk överlever i buschen har ju helt med vädret att göra. En random svensk skulle förmodligen frysa ihjäl inom 48h om man slänger ut denne på ett fjäll mitt i vintern. Men i en skånsk bokskog på sommaren kan nog vem som helst överleva i alla fall en månad med ytterst lite prylar.
Citera
2022-03-10, 01:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Vad är scenariot?

Att vid krig så kommer det, likt ett TV-spel, spawna massa fiende soldater överallt - vilket innebär att man ex. inte gå ut och handla... Så, då ska man sitta där, på en pall i köket, och käka fiskbullar och ta en klunk vatten från sin 10L dunk, titta ut genom fönstret och fundera vad man ska göra härnäst?

Det finns egentligen inget realistiskt scenario där du, som prepper, kommer få chansen att utnyttja dina resurser på det sätt det var tänkt...

Ett realistiskt scenario är tex ett långvarigt strömavbrott. Skulle strömavbrottet vara i mer än ett par dagar tror jag att du är jävligt glad om du har konserver, spritkök och värmeljus hemma.
Citera
2022-03-10, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ett realistiskt scenario är tex ett långvarigt strömavbrott. Skulle strömavbrottet vara i mer än ett par dagar tror jag att du är jävligt glad om du har konserver, spritkök och värmeljus hemma.

Nej, men jag tack - elen är ju dyr ändå.

1) Man överlever ganska länge utan mat.
2) Jag har 150m till ICA.
3) Vem har inte värmeljus hemma...i värsta fall drar jag och köper en fotogenvärmare.
4) Drar hellre fram grillen och gör riktigt mat.

Orka sitta och rabbla upp 100 punkter på ett realistiskt scenario.

Hur många TIMMAR var det längsta strömavbrottet i Sverige liksom?

Folk är rädda och antar det värsta baserat på känslor. Inget kommer hända.
Citera
2022-03-10, 02:28
Medlem
area50s avatar
Såg en kärring, i övre medelåldern, idag som hade lastat en kundvagn full med toapapper
Det viktigast var tydligen hur man torkar arslet än hur man kan få tag på mat.
Citera
2022-03-10, 02:48
Medlem
pellevin11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
En cocacolaplastflaska ger ifrån sig microplaster om du fyller den med vanligt vatten.

Du får i dig microplaster bara du andas. Finns i luften, maten, ja i allt.

https://paperprovince.com/vi-ater-och-andas-in-50-000-mikroplastpartiklar-per-ar/

Citat:
En människa äter i genomsnitt närmare 50 000 mikroplastpartiklar per år och andas in runt samma mängd. Mikroplaster finns överallt men vad konsekvenserna? Det är en fråga som BioBag försöker besvara i en artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
I Sverige så tror man att man kommer få full service om det uppstår problem på hemmaplan.

Polismyndigheten står handfallen när babbarna svart-handlar med passtider, och man tror på fullaste allvar att staten, kommuner och andra ska leverera ett fungerande koncept?

Logiskt tänk finns inte, vi ser ju hur politikerna tillåts lulla och flumma runt.

Min granne jobbar på kommunen, frågade han för två år sen när det var problem med ett reningsverk i staden, tillfälligt då, om hur man t.ex. skulle kunna sköta färskvatten leveranser till boende - "med vilka tankar då" fick jag som svar, "vi har inga behållare så, än mindre medel för transport av vatten".

Och träffar skiten fläkten så står X antal kommuner igen med byxorna nere för "ojdå...ehhmm ja jo nej"

Vår beredskap är god

När vattnet sprang läck i vårt kvarter fick vissa vara utan vatten. Vi klarade oss men grannen en bit bort fick en vagn med en vattentank. De kom varje natt och bytte ut vagnen tills det var reparerat. Så någon form av resurs finns.

Behållare + släp + skylt är inte svårt att ordna.
Citera
2022-03-10, 06:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det går inte att förvara några mängder vatten i några små PET-flaskor. Fem liters dunkar är onödigt små, 10l är bättre att använda. För en familj på fyra behövs 8-10liter rent vatten varje dag, det är bara dricksvatten och till matlagning. För disk och tvätt får man samla regnvatten.
Citera
2022-03-10, 08:06
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jag har för mig att kommuner har en skyldighet att ha en fungerande vattenförsörjning och liknande vid kriser, stämmer inte det?

Gör det säkert. Men medtanke på hur allt "fungerar" med saker överlag så är det knappast någon överraskning att kommuner och landsting, myndigheter inte lever upp till de uppsatta krav som finns.

Jag är, medtanke på t.ex. det jag hör från min fru som arbetar inom kommunen, övertygad om att man är fullständigt på dekis gällande att ha någon koll på saker, vattentank t.ex. finns det nog allt för få av.

Citat:
Ursprungligen postat av pellevin11
Du får i dig microplaster bara du andas. Finns i luften, maten, ja i allt.

https://paperprovince.com/vi-ater-och-andas-in-50-000-mikroplastpartiklar-per-ar/

När vattnet sprang läck i vårt kvarter fick vissa vara utan vatten. Vi klarade oss men grannen en bit bort fick en vagn med en vattentank. De kom varje natt och bytte ut vagnen tills det var reparerat. Så någon form av resurs finns.

Behållare + släp + skylt är inte svårt att ordna.

Det blir svårt att ordna om en större del av en stad blir berörd, samma gällande behållare, gud nåde om flertalet större städer skulle få problem under samma period då blir det nog igen påtaglig bekymmersamt, kanske kan polackerna dra upp några vagnar då, de har åtminstone en räddningstjänst har vi ju erfarit.
Citera
2022-03-10, 08:16
Medlem
Eh ja, det är redan visa vedertaget att svensken är hjärndöd.

Svensken köpte upp lager av toalettpapper i början av pandemin, trots att vi har inhemsk tillverkning av papper.

Svensken snackade hela pandemin om ressuget som uppstod, först nu när den är ”över” så förbereder svensken sig, vilket resulterar i ett halvårs väntetider för pass.

Svensken röstade för partier som lagt ner vår planerbara el, nu tvingas Europa köpa gas från ryssen. Svensken tänkte på sitt ego istället för landets säkerhets bästa. För att inte tala om allt annat skit vår pissregering ställt till.

Svensken är lättmanipulerad och följer alltid strömmen. Står det på någon hemsida/blogg att det är just 5l plastdunkar från Jula som gäller, ja då duger fan inget annat. Står det att M och S (m.fl.) ska knäcka gängen, då ställer de sig snällt i vallokalen, även fast kriminaliteten ökat de senaste 30 åren.
Citera
2022-03-10, 08:18
Medlem
Prepping? Blir det kris är det den med mest våldskapital att sätta bakom sina ord som får äta sig mätt. Ni brukar håna klanmentaliteten, men i en kris är den vida överlägsen den svenska individualismen.
Citera
2022-03-10, 08:21
Medlem
Folk använder bara den del i hjärnan som gör saker släntrianmässigt och där förstår man lnget.
Citera
2022-03-10, 08:24
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Prepping? Blir det kris är det den med mest våldskapital att sätta bakom sina ord som får äta sig mätt. Ni brukar håna klanmentaliteten, men i en kris är den vida överlägsen den svenska individualismen.
Du ska nog se att dina klankompisar drar fortare än kvickt nån annanstans när det drar ihop sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in