2022-03-10, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
En cocacolaplastflaska ger ifrån sig microplaster om du fyller den med vanligt vatten.

Jaså man kan alltså förvara cola i flaskan utan att problem med mikroplaster men byter man ut colan till vatten så blir det farligt?

Angående trådens rubrik så är svaret ja. V.S.V.
Citera
2022-03-10, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Mod får gärna flytta, visste inte vilket forum detta passade i..

Träffade 2 kompisar igår som nojjade över att alla 5l plastdunkar var slut.. Hur skulle de överleva om kriget kommer...

Samtidigt har den ene en kasse full med gamla Cola flaskor (1.5l) i plast som ska pantas.. Hur är det möjligt att man inte kopplar? Jag har pratat med andra som också uttryckt oro att de överprissatta 5l dunkarna är slut..

Inser inte folk att det är billigare för dem att köpa vatten på flaska (eller läsk) än att köpa en tom 5l dunk??? Dessutom är det nog bättre hållbarhet om man köper vatten på flaska än om man tappar själv från kranen.

Är detta ett praktexempel på att rädda människor är lätta att styra? Skräm dem med krig och säg åt dem att köpa en 5l plastdunk på biltema så springer alla fåren i skock utan någon egen hjärnverksamhet?

Varför tror du att dina kompisar är representativa för svenskar i allmänhet?

Men visst är det spånigt. Lika spånigt som att köpa vatten på flaska… :-)
Citera
2022-03-10, 09:58
Medlem
Vi måste förbereda oss på att 80% av befolkningen kommer vara hjärndöda inom kort. Undvik massor till varje pris och tänk på er själva. Kommunism är skit men nationalism har visst sig vara den värsta cancern på jorden.

Lämna städerna.
Citera
2022-03-10, 10:07
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Vi måste förbereda oss på att 80% av befolkningen kommer vara hjärndöda inom kort. Undvik massor till varje pris och tänk på er själva. Kommunism är skit men nationalism har visst sig vara den värsta cancern på jorden.

Lämna städerna.
Ja bra ide, glöm inte pilbågen också så man kan jaga hare och rådjur…
Citera
2022-03-10, 10:09
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jag har för mig att kommuner har en skyldighet att ha en fungerande vattenförsörjning och liknande vid kriser, stämmer inte det?

En sak är vad som står på papper och en annan vad som sker i verkligheten.
Men fortsätt tro på staten eller skaffa en "försäkring".
Citera
2022-03-10, 10:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Nej, men jag tack - elen är ju dyr ändå.

1) Man överlever ganska länge utan mat.
2) Jag har 150m till ICA.
3) Vem har inte värmeljus hemma...i värsta fall drar jag och köper en fotogenvärmare.
4) Drar hellre fram grillen och gör riktigt mat.

Orka sitta och rabbla upp 100 punkter på ett realistiskt scenario.

Hur många TIMMAR var det längsta strömavbrottet i Sverige liksom?

Folk är rädda och antar det värsta baserat på känslor. Inget kommer hända.

Vid ett strömavbrott kan du inte handla på Ica.

Prepping för mig handlar inte om vilka scenarion som är mest troliga. Det handlar enbart om att jag sover bättre när jag vet att jag och min familj har prylar så vi klarar oss utan hjälp i två-tre veckor. Thats it.
Citera
2022-03-10, 11:12
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce

Hur många TIMMAR var det längsta strömavbrottet i Sverige liksom?

1080 timmar tror jag iaf strömavbrotten var efter Gudrun. Om de är längst vet jag inte.
Citera
2022-03-10, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Gör det säkert. Men medtanke på hur allt "fungerar" med saker överlag så är det knappast någon överraskning att kommuner och landsting, myndigheter inte lever upp till de uppsatta krav som finns.

Jag är, medtanke på t.ex. det jag hör från min fru som arbetar inom kommunen, övertygad om att man är fullständigt på dekis gällande att ha någon koll på saker, vattentank t.ex. finns det nog allt för få av.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
En sak är vad som står på papper och en annan vad som sker i verkligheten.
Men fortsätt tro på staten eller skaffa en "försäkring".

Ja det stämmer säkert, att vissa kommuner antingen skiter i eller inte har någon koll på beredskapen vid en eventuell kris. Av den anledningen kan det vara bra att granska kommunen där man bor och hänvisa till att det är deras skyldighet att upprätthålla en viss beredskap. Eller så skiter man i det och försöker klara sig på egen hand.
Citera
2022-03-10, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
1080 timmar tror jag iaf strömavbrotten var efter Gudrun. Om de är längst vet jag inte.

Det var ju dock uteslutande på landsbygden. I en större stad kan jag inte tänka mig att ett strömavbrott har varat mer än ett par timmar.
Citera
2022-03-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Prepping? Blir det kris är det den med mest våldskapital att sätta bakom sina ord som får äta sig mätt. Ni brukar håna klanmentaliteten, men i en kris är den vida överlägsen den svenska individualismen.
Klanerna finns bara i städerna, det är nog landsbygden och glesbygden som klarar sig bäst. De kan odla och ha några höns på gården. I städerna kommer inte våldskapital att hjälpa om affärerna mat hyllor är tomma, som att lugga en flintskallig
Citera
2022-03-10, 12:26
Medlem
Varför är alla så säkra på att det inte kommer att bli krig i Sverige? Landet är inte längre vad det har varit. Det är helt andra befolkningar här nu och om det kan bli krig i andra länder kan det såklart bli krig i Sverige.

För övrigt behöver man inte endast förbereda sig inför krig - det finns andra katastrofer som kan inträffa och då ska man såklart klara sig ett tag utan att vara beroende av andra, så gott det går. Att stå med tomma skafferier är inte bra för någon.
Citera
2022-03-10, 13:55
Medlem
Alltså jag förstår inte riktigt människor som börjar preppa NU, hotet om miljökatastrofer och krig har liksom alltid funnits, varför gå i panik bara för att alla andra har panik? Själv väntar jag med att preppa tills folk glömmer bort det. Jag har kvar preppinggrejer från efter corona-krisen.

Mvh
Spritegott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in