Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
1. Brevskrivaren var onekligen snabb i reaktionen. En dag efter att 33-åringen häktades.
2. Förvisso, men hur många hade samma patos mot upplevda "orättvisor" som vår herre? Jämför med Anér-brevet.
3. Sa inte experten att det inte var troligt, på basis av radavståndet? Har tyvärr inte tillgång till den artikeln längre. För egen del tror jag att det spelar stor roll beroende på vilken stilnivå man jämför med. SE ser ut att ha minst fyra nivåer, då han är en mästare på att skriva för hand.
Anteckningarna från 60-talet har ju ingen likhet med kalligrafin alls. Varken när det gäller bokstäver, lutning eller radavstånd. Om jag vore grafolog, eller vad det kallas, skulle jag jämföra hans anteckningar från 80-talet, det vill säga det som är hans stilnivå 3 eller 4, med breven.
Redan i kalligrafin ser man dock flera likheter med breven, liksom några få i texterna från 60-talet.
Sedan om det är beroende på att alla lärde sig samma sätt att skriva i skolan kan jag inte bedöma.
4. Oj, förlåt. Mariehamn ska det naturligtvis stå. Får skylla på autokorrekt eller nåt.

SE medger i ett förhör att han har varit i Mariehamn, men inte "vid det tillfället", om jag minns rätt. Har tyvärr inte tid att kolla källor för tillfället. Korseld både i debatten och i arbetet.
På de två första har du nu alltså helt plötsligt helt bytt ut argumenten. Från nån som vet de är oskyldiga till någon som är snabb att skriva brev. Från nån som läst på om mordet till att SE har rättvisepatos.
1. Varför skulle snabbheten tyda på att det var SE. Att brevskrivaren skulle "veta" att VG och CP är oskyldiga och koppla det till att brevskrivaren är SE är väl ett rent cirkelresonemang? "SE är skyldig, alltså borde han ha skrivit brevet", är ett dåligt argument för att SE är GM....
2. Vad har rättvisepatos att göra med att ha läst om mordet?
3. Nej hon bedömde det inte på radavstånd. Man bedömer det på konsekvens och avsaknad av konsekvens i skrivstilen. Lutning och sådant har lite med det att göra. Det handlar mer om hur bokstäverna skrivs, inte så mycket hur de ser ut. Det är enkelt att hitta på en ny handstil för ett ord. Problemet blir att hitta på en ny stil som sträcker sig över många ord. Det blir hundratals små ändringar som du ska identifiera och sen upprepa. Inte glida in i sina egna teckendetaljer. Och du kan inte skriva sakta heller, för det märks.
4. Hur ska SE kunna åka till Mariehamn 7e mars och vara i Mariehamn 13/14 mars? Vi vet ju att han förhörs 10-11 mars. Vi har inget tecken på att han är borta från jobbet veckan efter sin skidresa.
Jag tycker det är konstigt att bli övertygad av dessa brev som inte på något sätt har anknytning till SE. Rent fantasifoster.