2022-03-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Att leta DNA efter 30 år, på brev som flera har hanterat, är kanske inget lätt eller hoppfullt projekt.

Men kul att de fick någon slags träff. Hade varit intressant med mer info om det.

Annars skulle jag gärna se ett varv till av ett par grafologer, att de studerar så mycket som möjligt av Skandiamannens handskrivna produktion, och jämför med breven. För egen del hyser jag ett visst hopp om att det ska kunna ge något.

Om inte annat kan man bocka av ännu en återvändsgränd.

Självklart har polisen metoder att knyta DNA till brevskrivaren.

Hopp om att en grafolog ska knyta grafikern till brev med någon annans DNA?

Har du ingen skam i kroppen?
Citera
2022-03-09, 15:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
Ingår det i din tankevärld att YN skulle känt igen Skandiamannen som mannen på DBG (ingen vet än i dag om detta är mördaren) om hon sett Rapport-inslaget exempelvis?

Fascinerande!

(Du framstår ärligt talat mer och mer som någon med alldeles för mycket fritid.

Ta och tänk igenom om ditt inlägg tillför något eller bara saboterar diskussionen innan du trycker på ”Skicka svar”.)

Tvärtom så har jag gjort ett gott dagsverke och jobbat medan du sitter på din stol, yrar och orerar.

Ja, YN är väl inte lastgammal så hon borde rimligen ha känt igen SE vid något tillfälle, om det var han.

Men vem vet, läget och ljusförhållandet var kanske inte optimalt. Minnen bleknar och påverkas.
Citera
2022-03-09, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej inte vad jag sett spår av i.a.f. men har samtidigt inte grävt så mycket.
Jag är tveksam till att man faktiskt gjort det.

Som NFC skriver så är det mycket annat DNA på breven. Från de poliser och andra som hanterat breven etc.
Men under frimärkena borde spår kunna finnas som är kontaminerade och det vore så klart av intresse att kanske se om flera brev skrivits av samma personer också. Som i fallet med Norrtäljebreven.

Men även som du skriver, kolla mot andra.
Tror inte man har ex. VG's DNA, men där hade man annars kanske kunnat få ett hårstrå från USA och polisutredningen kring mordet på honom.
CA är det nog värre med, men där har en bror att matcha mot.
CP kanske man har något vykort eller brev ifrån, adresserat Bombmannen, i något förvar? (eller så har det destruerats)
O.s.v.

Man borde ju ha upprättat ett DNA-register med de träffar man fått från olika beslag.

CP har enligt uppgift en tidigare okänd son som är vid liv.

CA har som du säger en bror, vars fru CA erkänt mordet för enligt en nederländsk författare men det är en annan tråd.

Här handlar det om att på lösa grunder baktala en oskyldig avliden.

Det borde ju ligga i varje ärlig polis DNA (!) att undersöka om de går att få en träff på bekännelsebrev med något som liknar substans.
Citera
2022-03-09, 15:50
Medlem
Citat:
Tvärtom så har jag gjort ett gott dagsverke och jobbat medan du sitter på din stol, yrar och orerar.

Ja, YN är väl inte lastgammal så hon borde rimligen ha känt igen SE vid något tillfälle, om det var han.

Men vem vet, läget och ljusförhållandet var kanske inte optimalt. Minnen bleknar och påverkas.

Skandiamannen framträdde i TV och tidningar dagarna efter mordet

Media som YN med garanti tog del av.

Liksom 19 vittnen från Sveavägen.

Ingen beskriver en mördare som ser ut Skandiamannen.

Ingen tittar förstummat på TV-apparaten, ingen ser upp från tidningen, och utbrister:

- Fan, det var ju den gubben som sköt!
Citera
2022-03-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ser du fram emot Professor Dahlmans formuleringar?

😄

Han skrev artikeln 2020.

Ingen i SEkten har haft ett enda vettigt motargument.

Inte ett.
Citera
2022-03-09, 15:55
Medlem
Citat:
😄

Han skrev artikeln 2020.

Ingen i SEkten har haft ett enda vettigt motargument.

Inte ett.

Du får väl skriva ner vad du tycker är konstigt själv..
Citera
2022-03-09, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du får väl skriva ner vad du tycker är konstigt själv..

Det är emot Flashbacks regler att citera hela artiklar, men jag tycker att Dahlman har skrivit en utmärkt debattartikel vars faktainnehåll är kryptonit för er SEkmedlemmar.

Du verkar ointresserad av att ta del av fakta ut utan utgår glatt ifrån att mordet skedde i affekt och annat obevisat trams.

Lycka till.
Citera
2022-03-09, 16:10
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Så det gör honom till mördare, trots att det inte finns några vettiga indicier ens?

Du tjatar om Fallet Kevin, men frågan är om inte Rolf Sandberg hade mer av ett ”case” än Krister Petersson.

Rolf Sandberg är möjligen idiot, men jag tror ändå någonstans att han såg bröderna som förövare.

De var rätt vilda vid tiden och familjeförhållandet var inte det bästa i något av de inblandade hushållen.

Krister Petersson verkar mer av ett cyniskt svin om jag ska vara ärlig.

Istället för att läsa Filter som Knutby-SEkten läste och tolkade Guds Ord i Den Heliga Skriften så är mitt förslag att du plockar av skygglapparna några minuter och läser detta:

https://www.svd.se/misstankarna-mot-engstrom-haller-inte

Jag tror dom flesta i denna tråd läst ”Dahlmans dravel”. Det är ju helt uppenbart att han, liksom du, inte är tillräckligt insatt. De punkter han spaltar upp har avhandlats åtskilliga gånger i denna tråd. Bara att använda sökfunktionen så ser du.

Du som är nybörjare borde ha en ödmjukare hållning i dina inlägg tills du börjar förstå saker och ting.

Vi känner igen sådana dagssländor som dig. Kommer in i tråden med en kaxig attityd med rookie argument och försvinner när dom börjar se att det dom först trodde inte stämmer så bra.
Citera
2022-03-09, 17:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
1. Brevskrivaren var onekligen snabb i reaktionen. En dag efter att 33-åringen häktades.

2. Förvisso, men hur många hade samma patos mot upplevda "orättvisor" som vår herre? Jämför med Anér-brevet.

3. Sa inte experten att det inte var troligt, på basis av radavståndet? Har tyvärr inte tillgång till den artikeln längre. För egen del tror jag att det spelar stor roll beroende på vilken stilnivå man jämför med. SE ser ut att ha minst fyra nivåer, då han är en mästare på att skriva för hand.

Anteckningarna från 60-talet har ju ingen likhet med kalligrafin alls. Varken när det gäller bokstäver, lutning eller radavstånd. Om jag vore grafolog, eller vad det kallas, skulle jag jämföra hans anteckningar från 80-talet, det vill säga det som är hans stilnivå 3 eller 4, med breven.

Redan i kalligrafin ser man dock flera likheter med breven, liksom några få i texterna från 60-talet.

Sedan om det är beroende på att alla lärde sig samma sätt att skriva i skolan kan jag inte bedöma.

4. Oj, förlåt. Mariehamn ska det naturligtvis stå. Får skylla på autokorrekt eller nåt. SE medger i ett förhör att han har varit i Mariehamn, men inte "vid det tillfället", om jag minns rätt. Har tyvärr inte tid att kolla källor för tillfället. Korseld både i debatten och i arbetet.
På de två första har du nu alltså helt plötsligt helt bytt ut argumenten. Från nån som vet de är oskyldiga till någon som är snabb att skriva brev. Från nån som läst på om mordet till att SE har rättvisepatos.

1. Varför skulle snabbheten tyda på att det var SE. Att brevskrivaren skulle "veta" att VG och CP är oskyldiga och koppla det till att brevskrivaren är SE är väl ett rent cirkelresonemang? "SE är skyldig, alltså borde han ha skrivit brevet", är ett dåligt argument för att SE är GM....

2. Vad har rättvisepatos att göra med att ha läst om mordet?

3. Nej hon bedömde det inte på radavstånd. Man bedömer det på konsekvens och avsaknad av konsekvens i skrivstilen. Lutning och sådant har lite med det att göra. Det handlar mer om hur bokstäverna skrivs, inte så mycket hur de ser ut. Det är enkelt att hitta på en ny handstil för ett ord. Problemet blir att hitta på en ny stil som sträcker sig över många ord. Det blir hundratals små ändringar som du ska identifiera och sen upprepa. Inte glida in i sina egna teckendetaljer. Och du kan inte skriva sakta heller, för det märks.

4. Hur ska SE kunna åka till Mariehamn 7e mars och vara i Mariehamn 13/14 mars? Vi vet ju att han förhörs 10-11 mars. Vi har inget tecken på att han är borta från jobbet veckan efter sin skidresa.

Jag tycker det är konstigt att bli övertygad av dessa brev som inte på något sätt har anknytning till SE. Rent fantasifoster.
Citera
2022-03-09, 17:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Att leta DNA efter 30 år, på brev som flera har hanterat, är kanske inget lätt eller hoppfullt projekt.

Men kul att de fick någon slags träff. Hade varit intressant med mer info om det.

Annars skulle jag gärna se ett varv till av ett par grafologer, att de studerar så mycket som möjligt av Skandiamannens handskrivna produktion, och jämför med breven. För egen del hyser jag ett visst hopp om att det ska kunna ge något.

Om inte annat kan man bocka av ännu en återvändsgränd.

Vill du ta in grafologer? Kan vi inte lika gärna spå i tesump? Skulle grafologerna känna igen SE:s psykiska egenskaper i erkännandebreven?

Du ansåg det troligt att breven är skrivna av mördaren? Det verkade KP tro tills det stod klart att det inte var SE som skrivit.

Är det inte konstigt att man då inte gick vidare med DNA från breven? Varför ville inte KP hitta brevskrivaren? Av samma anledningen som han inte nämnde breven i sin presentation, dölja att breven inte pekade ut SE.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-09 kl. 17:19.
Citera
2022-03-09, 17:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vill du ta in grafologer? Kan vi inte lika gärna spå i tesump? Skulle grafologerna känna igen SE:s psykiska egenskaper i erkännandebreven?

Du ansåg det troligt att breven är skrivna av mördaren? Det verkade KP tro tills det stod klart att det inte var SE som skrivit.

Är det inte konstigt att man då inte gick vidare med DNA från breven? Varför ville inte KP hitta brevskrivaren?

De kanske kom så långt det var möjligt?

Vad är det som bevisar att det inte var han som skrev?

Såvitt jag känner till finns det inget textprov i arkivet, av hans lägre stilnivå, annat än från 60-talet. Det är för tidigt att kasta in handduken utan att ha gjort en jämförelse.

För egen del ser jag med mitt otränade öga flera likheter. Rör handen själv i samma spår så får du se.

Han kanske åkte över före den 18:e i alla fall? Det är då han meddelar att vapnet ligger i vattnet.
Citera
2022-03-09, 17:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Är det inte konstigt att man då inte gick vidare med DNA från breven? Varför ville inte KP hitta brevskrivaren?
De där breven är väl inte så intressanta i sig, utan bara om de går att få in i ett större sammanhang (som i just det här fallet i en teori om SE). T.ex. går avsändarorten Norrtälje bra ihop med den gamla teorin från 1986 om att SE var en sväng till Mariehamn på Åland på semestern. Kanske stämmer datumen då de två första breven skickades också bra med två tänkta passager genom Norrtälje, på väg till resp. från färjorna vid Grisslehamn eller Kapellskär?

Utifrån innehållet i breven kan man också spekulera om en brevskrivare som i de första breven 1986 plågas av lite dåligt samvete över att en oskyldig 33-åring (VG) just då anklagas och häktas för mordet, och vid det tredje brevet 1989 över att en lika oskyldig 41-åring (CP) nu sedan tre månader sitter häktad, och riskerar att dömas till ett livstids fängelsestraff på Lisbeths utpekande.
Senast redigerad av Draifos 2022-03-09 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in