2022-03-09, 12:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Samma person på båda? Det var intressant. DNA-analysen säger ingenting om den individens härkomst?

Breven fick över mig på "den mörka sidan" i alla fall. Betänk följande:

1. Brevskrivaren vet med säkerhet att 33-åringen och 41-åringen är oskyldiga. Bra gissat!

2. Brevskrivaren verkar väldigt påläst när det gäller vad som framkommit i tidningar och media.

3. Brevskrivarens handstil röjer stundom en större förmåga, rent av en mästare i att skriva för hand.

4. Norrtälje och Mariestad ligger oväntat nära varandra på kartan. Eller i alla fall i samma riktning.

Känner du till någon herre som råkade passera förbi på Sveavägen, när dådet skedde, och som är skäligen misstänkt av utredningen, och som faktiskt har möjlighet att passa in på dessa fyra punkter?

1. Han behöver inte veta att de är skyldiga. Det är en felaktig slutsats. Brevskrivaren kunde lika gärna ha skrivit detta när de hade en verklig GM i förvar.

2. Tror nog extremt många var pålästa om vad som stått och sagts i media.

3. Handstilsexperten Expressen kontaktade sa att SE inte skrivit breven. Och det spelar ingen roll hon jämförde med fina brev eller äldre slarviga anteckningar. Läs på lite om hur de granskar, det är intressant. Att helt dölja sin handstil är nästan omöjligt.

4. Vad har SE med Norrtälje och Mariestad att göra? Från var ligger Mariestad och Norrtälje i samma riktning? Berör denna punkt SE på något sätt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-09 kl. 12:16.
Citera
2022-03-09, 12:28
Medlem
Bara för skojs skull så hade Victor Gunnarsson hade också en handledsväska.
Storlek cirka 20*15 cm

https://www.leopoldreport.com/OPbok7.html
Citera
2022-03-09, 12:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
1. Han behöver inte veta att de är skyldiga. Det är en felaktig slutsats. Brevskrivaren kunde lika gärna ha skrivit detta när de hade en verklig GM i förvar.

2. Tror nog extremt många var pålästa om vad som stått och sagts i media.

3. Handstilsexperten Expressen kontaktade sa att SE inte skrivit breven. Och det spelar ingen roll hon jämförde med fina brev eller äldre slarviga anteckningar. Läs på lite om hur de granskar, det är intressant. Att helt dölja sin handstil är nästan omöjligt.

4. Vad har SE med Norrtälje och Mariestad att göra? Från var ligger Mariestad och Norrtälje i samma riktning? Berör denna punkt SE på något sätt.

1. Brevskrivaren var onekligen snabb i reaktionen. En dag efter att 33-åringen häktades.

2. Förvisso, men hur många hade samma patos mot upplevda "orättvisor" som vår herre? Jämför med Anér-brevet.

3. Sa inte experten att det inte var troligt, på basis av radavståndet? Har tyvärr inte tillgång till den artikeln längre. För egen del tror jag att det spelar stor roll beroende på vilken stilnivå man jämför med. SE ser ut att ha minst fyra nivåer, då han är en mästare på att skriva för hand.

Anteckningarna från 60-talet har ju ingen likhet med kalligrafin alls. Varken när det gäller bokstäver, lutning eller radavstånd. Om jag vore grafolog, eller vad det kallas, skulle jag jämföra hans anteckningar från 80-talet, det vill säga det som är hans stilnivå 3 eller 4, med breven.

Redan i kalligrafin ser man dock flera likheter med breven, liksom några få i texterna från 60-talet.

Sedan om det är beroende på att alla lärde sig samma sätt att skriva i skolan kan jag inte bedöma.

4. Oj, förlåt. Mariehamn ska det naturligtvis stå. Får skylla på autokorrekt eller nåt. SE medger i ett förhör att han har varit i Mariehamn, men inte "vid det tillfället", om jag minns rätt. Har tyvärr inte tid att kolla källor för tillfället. Korseld både i debatten och i arbetet.
Senast redigerad av Dalulven 2022-03-09 kl. 12:44.
Citera
2022-03-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vet inte riktigt vem av Christian Dahlman och Per E Samuelsson du syftar på nu, men vad de har gemensamt är väl att de (åtminstone just här i palmefallet) går på magkänsla. Visst, det leder säkert också ofta rätt, och t.ex. säger ju Leif GW Persson att han på det här sättet träffar rätt i åtta fall av tio. Men Christian Dahlman skall ju tydligen vara professor i juridik och expert på bevisvärdering, och då hade man kanske förväntat sig lite mer av honom.

Är du på riktigt?

Självklart menar jag Dahlmans debattartikel där han på ett mycket pedagogisk sätt spaltar upp allt du och övriga strutsar i tråden måste stoppa huvudet i sanden för att undvika att ta in.
Citera
2022-03-09, 13:43
Medlem
Citat:
Bilden som YN fick se var emellertid i Skandiamannens egen regi. Från framträdandet i Expressen Plus att ansiktet var maskerat. Hade han ens samma kläder och väska på den bilden, som den aktuella kvällen?

Teckningen av väskan som mannen bar med sig på David Bagares gata är dock märkligt lik den som SE har på bilderna i Expressen. Den teckningen gjordes redan den 3:e mars, utifrån YN:s beskrivning, får man anta.

Men YN bör ju dessutom, liksom samtliga 19 vittnen från Sveavägen, ha sett Skandiamannen både i TV och tidningar.

Samt förstås på mordplatsen efter mordet.

Ingen pekade ut honom som mördare. I själva verket så stämmer vittnesmålen förkrossande dåligt på Skandiamannen.

En professorn som är expert på bevisvärdering har till och med skrivit en debattartikel om saken.
Citera
2022-03-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vittnen har ju sagt att GM vänder sig om ett par gånger...

Det kan ju tillomed varit så att Engström helt enkelt tänkte ge upp speciellt eftersom mordet troligen var i affekt o att han faktiskt var på brottsplatsen men märkte att ingen tog notis av honom !

Det är ju en förklaring på hur han snappat upp saker...

Oavsett så måste ju Engström passerat brottsplatsen relativt nära o troligen hört saker.....Jag tror många pratar runt en sådan brottsplatsen utan att dom just "pratar" med Engström..

Vi måste ju faktiskt göra det helt klart att om Engström är GM så återvänder han ju faktiskt o till vilken grad han återvänder vet vi ju inte !

”Det kan ju tillomed varit så att Engström helt enkelt tänkte ge upp speciellt eftersom mordet troligen var i affekt.”

Varför är det troligt?

Mördaren verkar ganska iskall enligt vittnen.
Citera
2022-03-09, 13:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, precis. Det var dina länkar som jag utgick ifrån. Det är tre brev: 7/3 1986, 18/3 1986 och 15/3 1989 (den sista poststämpeln syns lite otydligt).

Du ser ju på det andra bladet att brevskrivaren nämner begravningen och att 33-åringen var gripen. Detta hade inte inträffat när det första brevet postades, den 7:e mars.

1. 33-åringen, enligt Wikipedia: "Han togs in för förhör en första gång 8 mars men frigavs samma kväll. Ett nytt förhör hölls 12 mars, och 17 mars beslöt åklagaren att begära honom häktad."

2. Begravningen av OP skedde den 15:e mars 1986, enligt uppgifter på nätet.

Citerande av det senaste från tidningarna...
Det är ju så flera av alla brev har sett ut..

Ex. hotbrev till Wickbom som VG anklagades för att ha skrivit.
Flyktbilar, Walkietalkies

Andra brev får man läsa om den blåa Volkswagen Passat som blivit "känd" som flyktbil.
Hotbreven till Hans Haste o.s.v.
Citera
2022-03-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ett utav dom mest märkliga sakerna är att GM Engström återvänder...

Om vi säger hypotetiskt att Engström är GM så måste man ju funderera på varför återvänder han !?

Omringad o söker skydd är en anledning..

Ge upp kan vara den andra anledningen o då kan han faktiskt befinna sig på brottsplatsen o hör saker men samtidigt märker att ingen tar "notis" av honom som GM...

Jag menar på att om Engström är GM så ger det också lite svar på hur han kan "veta" saker !

Du som verkar både engagerad och intresserad.

Vad är dina tankar om att ingen av dem som såg mordet eller mördaren på Sveavägen pekar ut Skandiamannen som mördaren?

Det finns en debattartikel länkad i tråden om du vill dra upp huvudet ur sanden för ett ögonblick.
Citera
2022-03-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Utifrån vitnesmålen från de vittnen som bevittande mordet kan man inte dra några större växlar då de spretar så mycket. SE stämmer inte bättre eller sämre med signalemenntet än vad andra av oss kända presumtiva gärningsmän gör.
Vittnet AD beskriver tex en gärningsman som mycket väl kan vara SE.
Jag tror att SE)efter återkomsten) hörde AD lämna ett vittnesmål med ett signalement på GM som SE var ansåg tillräckligt likt för att han skulle agera.
Det gav upphov till hans fäörväxlingsrteori.

Gällande åldern så såg ju ingen förutom MÖJLIGEN LP mördarens ansikte då är det svårt att bedöma någons ålder.
Ja du ser skillnad på 20 och 70 år såklart.
Men på 40 eller 52?Njaa tveksamt.
Vittnens fick uTgå från andra premisser när de skulle bedöma åldern tex hur GM rörde sig.
Titta på Rapportinslaget ett klassiskt inslag och SE svårförklarliga språngmarsch i Rapport.
Rör han sig som en 52 åring?Nej mer som en 35-40 åring .
Åldersargumentet är oerhört tunt av de nyss angivna skälen.

Det är logiskt att ingen pekat ut honom som GM med säkerhet då ingen såg hans ansikte (förutom LP möjligen), Hon beskrev en person med få likheter med SE och med ännu färre likheter med CP, som hon senare skulle komma att peka ut som GM.

Givetvis skulle SE såret stärkas rejält av ett eller ett par utpekanden,
Det gäller också andra spår och alternativa gärningsmän.
Vssa av er tycks mena att om man inte med säkerhet pelats ut av åtminstone något vittne så kan man inte vara GM.

Det blir ju märkligt då ingen såg mördarens ansikte och sålunda inte kan peka ut någon.
Då måste det ju var CP som sköt OP , vilket är ett oerhört osannolikt scenario.
CP är väl nästan den minst troliga GM som finns.

Ändå starkt att tänka fram ett scenario där AD som sett mordet beskriver mördaren Skandiamannen efter bästa förmåga och Skandiamannen själv står bredvid och suger i sig visdomsorden.

Det hade varit för idiotiskt till och med för en Beck-film.
Citera
2022-03-09, 14:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
Men YN bör ju dessutom, liksom samtliga 19 vittnen från Sveavägen, ha sett Skandiamannen både i TV och tidningar.

Samt förstås på mordplatsen efter mordet.

Ingen pekade ut honom som mördare. I själva verket så stämmer vittnesmålen förkrossande dåligt på Skandiamannen.

En professorn som är expert på bevisvärdering har till och med skrivit en debattartikel om saken.

Skönt! Då var det utrett!

Skämt åsido. SE var med i media den 2:a mars och den 6:e och 7:e april, och kanske vid något mer tillfälle. Visst, de flesta såg säkert nyheterna, men nog hade man kunnat missa hans framträdanden allt. Han var ju ingen karaktär i "Dallas" eller Ingemar Stenmark alternativt Björn Borg ...

Nej, det menar du inte. Att professorn har skrivit en artikel. Och världen skälvde ...
Citera
2022-03-09, 14:23
Medlem
Citat:
Jag tänker att han såklart snappar upp en hel del som GM när han vänder sig om...t.ex Hur Olof Landar på rygg...Hur folk gör livräddning...Lisbeth är hysterisk....

Sen måste jag erkänna att jag lagt rätt lite krut på hur nära Engström är brottsplatsen när han återvänder o varför han återvänder...!

Men faktum är att han faktiskt återvänder o frågan är hur "mycket" återvänder eg GM Engström!?

Kan det vara så att Engström vill ge upp i ett ögonblick o då överhör en hel del men inser samtidigt att ingen tar någon direkt notis av honom o sen stapplar in på Skandia...

Svår grej att reda ut....

Snillen spekulerar.

Det finns uppgifter i tråden om att Skandiamannen jobbat ett krävande arbetspass som grafiker under fredagen.

13-15 timmar.

Trots detta så är han vaken ytterligare minst ett dygn och följer alla nyhetssändningar för att, som den superskurk han är, kunna gå in i rollen som vittne.

Varför - i det läget? Han är superskurk och anar förstås att han åratal efter sin död kan bli utpekad som mördare i en skittidning.

Att Skandiamannen under de här åren före och efter MOP var en uppskattad och omtyckt medarbetare på Skandia måste man också tänka bort lite för att helhjärtat tro på honom som mördare.

Att åklagaren Krister Petersson inte kom någon vart med hot och trakasserier mot den åldriga exfrun pekar inte heller precis i fifflarna på Filters riktning.

Samvetet hos polis och åklagare verkar ytterligt rymligt när Skandiamannen inte heller varit i närheten av att kunna knytas till någon revolver, skjutvansa eller motiv. Det är dessutom högst tveksamt om Skandiamannen hade fysiskt möjlighet att utföra mordet och mordförsöket.
Citera
2022-03-09, 14:32
Medlem
Citat:
AB, SE, LJ och nu ... Det här är verkligen väskornas natt!

Ja, tydligen har jag tolkat bilderna i YN:s mapp fel. Tack för klargörandet. Men det betyder inte att jag har tolkat resten av uppgifterna fel. För egen del tycker jag att det ser ut som att AD och LJ har en något bättre position än de övriga, vad beträffar att uppfatta en keps.

Keps ingår även i signalementet i Aftonbladet den första mars, och motsvarande i SvD den andra mars. Varifrån kom nu de uppgifterna tro?

Keps kan med andra ord inte uteslutas, även om LL gärna ville rycka av den.

Du tycker inte att det finns något suspekt i SE:s signalement och berättelse? Uppenbarligen var han där tillräckligt länge för att pricka in LJ i ett snävt tidsfönster och under svåra ljusförhållanden. Resten, mellan cirka 23:22 och 23:35 är aningen luddigt. Lite för luddigt eller trevande?

Inte för att det gör någon till GM, men ...

Du som hänvisar till Otto E, har du lyssnat på förhöret med Skandiamannen?

Är det en statsministermördare du hör?

Var alla poliser oprofessionella när Skandiamannen inte ens ansågs ha något att tillföra rekonstruktionen?

(Om jag ska vara ärlig så framstår du mer och mer som ett tro-l.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in