2022-03-09, 16:07
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Ett helt pansarkompani utplånades, även Kapten Rinat Karpaev (Mongol)

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1501564001125347333
Hoppas sådant når ut till ryssarna bara. Tragiskt
Citera
2022-03-09, 16:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej det gjorde de inte. Det var vikingar frpn Sveruge som åkte och fick lite pli på slaver, balter och ugrier och skapade Kievriket där Ukraina, Ryssland och Vitrysslsnd ingick. På 1200-talet förstörde mongolerna detta rike och sedan dessa så har området "Ukraina" styrts av mongoler, polacker/litauer, ryssar, kossacker under rysk överhöghet, tatarer, turkar, österrikare etc. Det som aldrig har funnits är en egen nation som har hetat Ukraina.

Ryssland, Ukraina och Vitryssland är till allra största del en historisk, etnisk, språklig, kulturell och religiös enhet och i grunden samma nation.

För 800 år sedan ja, men mycket har hänt sedan dess. Ditt sätt att tänka tjänar bara till att ursäkta ryskt förtryck.

Dessutom är det Ryssland som inte har något existensberättigande. Som Ola påpekade grundades Moskva först 1147, av ukrainska rurikider. Det är bara att lägga ned hela Ryssland.

Istället skall vi skapa fria republiker och storhertigdömen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
2056 kärnvapen har redan detonerats och jordklotet är kvar

https://www.armscontrol.org/factsheets/nucleartesttally
Och dom detonerade naturligtvis samtidigt och slog ut elektronik, livsmedelskedjor, industrier ... klotet blir ju kvar men många får äta varandra om det sker. Jag är lite orolig i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Men snälla ni, tror ni verkligen Putin skulle riskera att rasera hela sitt lands ekonomi om han inte hade en plan för detta?

Media säger Putin är galen, att han har begått största misstaget i landets historia, osv. Är ni så naiva att ni tror på detta?

Putin isolerar sig från väst för han vet vad som kommer hända där med planerade kriser. Putin planerar för att återgå till gold standard och dumpar därmed petro-dollarn som är ändå på väg att krascha. Det Putin planerar för logiskt är ett helt självförsörjande ryssland som inte är beroende av de hemliga styrande i WEF.

Ryssarna kommer få det bättre i framtiden. Vi kommer få det mycket sämre.

Var fick du din nationalekonomiexamen? Jag tror jag ska undvika det universitetet.

Putin är långt ifrån galen. Psykopati är en personlighetsstörning, inte en sinnessjukdom.

Men om du på fullt allvar tror att Putin medvetet planerat att få alla dessa sanktioner mot sig som utraderat alla ryssars förmögenheter och startat ett krig med avsikten att göra Ryssland självförsörjande så känns det inte som du gjort en helt logisk analys.

Lite kul är att det enda som håller Ryssland under armarna idag är just dollar från EU för gasen.

Om din logik skulle stämma - varför stänger inte Putin Nordstream omedelbart så han slipper få en massa hemska dollar?
Det skulle nämligen orsaka kaos inom EU. Vad väntar han på?
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Effekterna av ett kärnvapenkrig är gravt överdrivet i media. De flesta experter ser maximalt 400-500 miljoner döda(sannolikt mycket mindre) inklusive bieffekter som nukleär vinter, kontaminerade områden m.m. Så nej ett kärnvapenkrig är skulle inte utrota mänskligheten.

källa. Dataspel godtas inte.
Citera
2022-03-09, 16:09
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Jo jag märkte det. Kollar tyvärr börsen väldigt sällan då jag är ganska långsiktig i mitt sparande. Hade totalt glömt att jag ens hade en rysslandsfond.

Men här är det nog stor risk att fonden likvideras. Man vet ju inte vad som händer eller hur det kommer se ut efter allt det här lagt sig lite.

Edit: fortfarande inaktiverad för handel, men å andra sidan brukar det ofta vara 1-2 dagars eftersläpning på fonder.

Samma här men visste att jag hade fonden, hade man varit mer på tårna hade man sålt för ett tag sen men trodde aldrig idioten Putin skulle gå så långt som han gjort nu.

Moskva-börsen är fortfarande stängd och när den väl öppnar kommer du ändå inte kunna sälja. Är du med i båten nu är det lika bra att sitta kvar, som jag sa på lång sikt (jävligt lång sikt) kommer den återhämta sig. Kanske dina barnbarn blir rika på ditt innehav. (=
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är inte så det fungerar.

Om man hävdar något måste man visa det, annars blir diskussionen bara helt ointressanta påståenden.

Ja men du påstår att det ej finns civila där inne då är det samma sak.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej det gjorde de inte. Det var vikingar frpn Sveruge som åkte och fick lite pli på slaver, balter och ugrier och skapade Kievriket där Ukraina, Ryssland och Vitrysslsnd ingick. På 1200-talet förstörde mongolerna detta rike och sedan dessa så har området "Ukraina" styrts av mongoler, polacker/litauer, ryssar, kossacker under rysk överhöghet, tatarer, turkar, österrikare etc. Det som aldrig har funnits är en egen nation som har hetat Ukraina.

Ryssland, Ukraina och Vitryssland är till allra största del en historisk, etnisk, språklig, kulturell och religiös enhet och i grunden samma nation.

Fast nu har de varit självständiga sedan 91 och de vill dra sig mot väst (förståeligt) så dina "argument" är lika relevanta som att påstå att vi är samma land som Finland trots att vi förlorade Finland 1809.

Ukraina förklarade sig självständigt 1991 och det blev erkänt av världen, så jo, de är ett eget land.

Vad du tycker borta i St Petersburg är helt irrelevant.
Citera
2022-03-09, 16:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jodå, men det känns bra att det inte finns någon som ger sitt stöd till Ryssland för att det känns moraliskt rätt.
Jag tror inte ens att Washington vadar i känslosås utan har andra mål,

Det är nog bara här i tråden vi ser sådant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Spännande ändå att kylningen av härdsmältan i Tjernobyl har blivit strömlös nu. Komplett efterblivet om det inte utlyses vapenvila för att lösa det problemet, vinden kan ju gå i vilken riktning som helst så alla parter har kraftiga incitament att lösa det snarast.

Situationen är redan en jävla härdsmälta bildligt talat, låt oss nu inte tillföra en härdsmälta bokstavligt talat.

Det som kan bli lite roligt är att undra om inte frestelsen blir stor för ryssen att stjäla och sälja dieseln till reservaggregaten för kylningen också.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Samma här men visste att jag hade fonden, hade man varit mer på tårna hade man sålt för ett tag sen men trodde aldrig idioten Putin skulle gå så långt som han gjort nu.

Moskva-börsen är fortfarande stängd och när den väl öppnar kommer du ändå inte kunna sälja. Är du med i båten nu är det lika bra att sitta kvar, som jag sa på lång sikt (jävligt lång sikt) kommer den återhämta sig. Kanske dina barnbarn blir rika på ditt innehav. (=

Japp.
Har ju inget val nu än att låta den ligga kvar hursomhelst
Citera
2022-03-09, 16:11
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, ser man på. Jag tycker att sådana åtgärder är kontraproduktiva. Även om jag inte direkt sörjer Sputnik och RT.

Där har ni eran s.k. demokrati och det är bara början. Vänta bara när varje EU,-land tappat sin suveränitet för att bli en federal nation som USA och Ryssland. Fast EU federationen kommer som vanligt ha munnen i rövhålet på USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in