2022-03-09, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Anders Tegnell närmar sig pension, arbetet som generaldirektör har aldrig varit aktuellt.

Anders Tegnell hade rätt, världen överlevde Covid-19. Majoriteten i tråden hade fel, jorden gick inte under.

Inte en j**** bryr sig längre, bokstavligen.

Jodå de bryr sig. De arbetar lite mer under täckmantel bara. Arbetsgivare kan kräva vaccination vid nyanställning, vilket kan leda till att alla ovaccinerade går fattiga tider till mötes. Även efter 1 april, i alla fall om man ska tro SKR och de fackliga förbunden.
Citera
2022-03-09, 13:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du tänker be om en spruta var 10e vecka livet ut?

Det vet jag inte. Förhoppningsvis kommer nya och bättre vaccin. Det senaste vaccinet är ju inte något mRNA-vaccin. Kanske fungerar det bättre. Men jag är tveksam, med tanke på att även infektion inte tycks ge någon bestående immunitet. Hoppet står väl möjligen till att viruset muterar sönder sig, men vi är inte där riktigt ännu.
Citera
2022-03-09, 13:51
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Anders Tegnell slutar som statsepidemiolog.

Från och med den 14 mars är Anders Tegnell inte längre Sveriges statsepidemiolog. Han kommer i stället att bli senior expert i en ny grupp inom Världshälsoorganisationen WHO som ska arbeta med den globala vaccinationsinsatsen.

Den nya statsepidemiologen heter Anders Lindblom.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-lamnar-som-statsepidemiolog/

Så efter att han haft fel i allt samt massmördat Sveriges befolkning får han toppjobb hos sanningsmonopolet WHO. Nu måste det bli kortslutning i hjärnan på DUMBILDEN och de andra stolpskotten i tråden
Citera
2022-03-09, 14:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Haha, du kanske borde läsa boken. Den verkar skitbra och inget man fjantigt nedlåtande behöver avfärda som en gammal professors memoarer. Du pratar om gissningar om hur många liv ni räddade, men vad var det som räddade liv då?
Det som räddade liv var att man begränsade antalet nya smittade genom att minska antalet möten mellan människor. Det är ingen som har gissat det. Så är det.

Citat:
Att folk riskerade böter om de satt på stranden? (Se mitt tidigare citat i svar till dig om du vill.) Det är rent vansinne tro att det räddade 20 000 liv, men har du fixerat dig vid den tron så lär inget kunna omvända dig eftersom allt handlar om tro snarare än vetande.
Det är inget jag TROR, det är vad andra kommit fram till via forskning. Forskningen är dessutom extra intressant då man använder Sverige för att jämföra. Notera att de 17,000 (20K extrapolerat för hela UK) endast avser perioden fram till 7 Aug 2020. Vi hade lockdown under Alfa-perioden också. Då sparades sannolikt ännu fler liv. Det är naturligtvis omöjligt att få en exakt siffra och i pappret nämns också att siffran kan vara för hög. Alla är däremot överens om att man kan minska antalet smittade genom att förhindra att folk träffas. Coronakommissionen också.

Citat:
Professorn pratar för övrigt mycket om osäkerheten i modellerna i sin excellenta bok. Så hur säker tror du siffran 20 000 är, och exakt vilja åtgärder tror du det var som hjälpte? Hot om böter för att man satt på stranden när man bara fick gå ut en gång per dag för att motionera förutom för att handla mat. Handlar du mat när du sitter på stranden? Motionerar du? Ja kanske om du håller på med yogaövningar, men det gör ju inte alla när de sitter på stranden och riskerar böter.
Du verkar lite insnöad och upprörd över att folk fick böter om de träffades i grupp när restriktionerna begränsade folks rätt att träffas i grupp i avsikt att begränsa smittvägarna? Ingen fick böter för att de satt på stranden. De fick böter om de satt på stranden med ett dussin kompisar eller valde att inte bryta sammankomsten trots uppmaning. De fick också böter om de rest tre timmar för att ta sig till stranden. Jag är övertygad om att det inte var särskilt förtryckande och inte heller någon "nazism" att folk inte fick sitta och grilla på stranden, men Goodwin's Law skall väl gälla här också, förmodar jag?

Citat:
Klart vi måste reagera på onödigt lockdownförtryck även när det sker utomlands. Ungefär som när hela världen reagerade mot nazism och apartheid.

Att begränsa smittspridningen geografiskt var en av de viktigaste åtgärderna. Den absoluta majoriteten följde också restriktionerna och det fick naturligtvis effekt på antalet smittade och därefter antalet döda. Om du läser pappret jag länkade till så framgår det.
Citera
2022-03-09, 14:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vet jag inte. Förhoppningsvis kommer nya och bättre vaccin. Det senaste vaccinet är ju inte något mRNA-vaccin. Kanske fungerar det bättre. Men jag är tveksam, med tanke på att även infektion inte tycks ge någon bestående immunitet. Hoppet står väl möjligen till att viruset muterar sönder sig, men vi är inte där riktigt ännu.
Infektion verkar dock ge långt mer än 10v immunitet, det pratas om 9 månader eller över ett år. Sen har man väl ett visst skydd kvar även efter att den kraftigaste vaccineffekten avtagit. Det man mäter är ju främst antikroppar, men även när de avtagit bör man ha minnesceller kvar.

Jag förstår inte riktigt varför man ska behöva gå omkring med höga antikroppshalter hela tiden, det kanske inte ens är nyttigt. Det bör vara mer av en avvägning om vaccin/mer vaccin verkligen behövs för alla. Hysterin att alla ska vaccineras och krav vid nyanställningar är oroande, särskilt nu när viruset inte längre klassas som samhällsfarligt.

För mycket ideologi och för lite vetenskap, sans och måtta. Julafton för monomana hysteriker dessvärre. Lagom är bäst. Ingen borde vara mer än lagom vaccinerad. Vilket för många kan betyda inte alls.

Man har helt gått ifrån pratet om R-talet och hur man faktiskt inte ska behöva total immunisering av en population för att få spridningen under kontroll. Varifrån kommer allt detta vansinne egentligen?
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-09 kl. 14:17.
Citera
2022-03-09, 14:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det som räddade liv var att man begränsade antalet nya smittade genom att minska antalet möten mellan människor. Det är ingen som har gissat det. Så är det.

Det är inget jag TROR, det är vad andra kommit fram till via forskning. Forskningen är dessutom extra intressant då man använder Sverige för att jämföra. Notera att de 17,000 (20K extrapolerat för hela UK) endast avser perioden fram till 7 Aug 2020. Vi hade lockdown under Alfa-perioden också. Då sparades sannolikt ännu fler liv. Det är naturligtvis omöjligt att få en exakt siffra och i pappret nämns också att siffran kan vara för hög. Alla är däremot överens om att man kan minska antalet smittade genom att förhindra att folk träffas. Coronakommissionen också.

Du verkar lite insnöad och upprörd över att folk fick böter om de träffades i grupp när restriktionerna begränsade folks rätt att träffas i grupp i avsikt att begränsa smittvägarna? Ingen fick böter för att de satt på stranden. De fick böter om de satt på stranden med ett dussin kompisar eller valde att inte bryta sammankomsten trots uppmaning. De fick också böter om de rest tre timmar för att ta sig till stranden. Jag är övertygad om att det inte var särskilt förtryckande och inte heller någon "nazism" att folk inte fick sitta och grilla på stranden, men Goodwin's Law skall väl gälla här också, förmodar jag?

Att begränsa smittspridningen geografiskt var en av de viktigaste åtgärderna. Den absoluta majoriteten följde också restriktionerna och det fick naturligtvis effekt på antalet smittade och därefter antalet döda. Om du läser pappret jag länkade till så framgår det.
Den forskning du hänvisar till är ingen absolut sanning. Spekulativa simuleringar ger aldrig en absolut sann bild av verkligheten, det där har du fått om bakfoten. Du bör inte hänvisa till forskning som något absolut. Ibland är det ändå bara gissningar, om än kvalificerade sådana.

Det fanns sannolikt åtgärder under er lockdown som inte hade så stor effekt. Att man gör nåt år naturligtvis bra, men det betyder inte att allt man gör är bra eller nödvändigt. Vad gäller införda restriktioner och böter, dvs.
Citera
2022-03-09, 14:22
Medlem
Citat:
Infektion verkar dock ge långt mer än 10v immunitet, det pratas om 9 månader eller över ett år. Sen har man väl ett visst skydd kvar även efter att den kraftigaste vaccineffekten avtagit. Det man mäter är ju främst antikroppar, men även när de avtagit bör man ha minnesceller kvar.

Jag förstår inte riktigt varför man ska behöva gå omkring med höga antikroppshalter hela tiden, det kanske inte ens är nyttigt. Det bör vara mer av en avvägning om vaccin/mer vaccin verkligen behövs för alla. Hysterin att alla ska vaccineras och krav vid nyanställningar är oroande, särskilt nu när viruset inte längre klassas som samhällsfarligt.

För mycket ideologi och för lite vetenskap, sans och måtta. Julafton för monomana hysteriker dessvärre. Lagom är bäst. Ingen borde vara mer än lagom vaccinerad. Vilket för många kan betyda inte alls.

Man har helt gått ifrån pratet om R-talet och hur man faktiskt inte ska behöva total immunisering av en population för att få spridningen under kontroll. Varifrån kommer allt detta vansinne egentligen?

Nu har vi ju inte varit i närheten av 10 veckor mellan vaccineringarna.

De allra flesta har fått 3 sprutor på 1 år varav de två första egentligen är "en" vaccinering.

För de flesta i Sverige - första vaccineringen och sedan en påfyllnadsdos.
Citera
2022-03-09, 14:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Den forskning du hänvisar till är ingen absolut sanning. Spekulativa simuleringar ger aldrig en absolut sann bild av verkligheten, det där har du fått om bakfoten. Du bör inte hänvisa till forskning som något absolut. Ibland är det ändå bara gissningar, om än kvalificerade sådana.

Det fanns sannolikt åtgärder under er lockdown som inte hade så stor effekt. Att man gör nåt år naturligtvis bra, men det betyder inte att allt man gör är bra eller nödvändigt. Vad gäller införda restriktioner och böter, dvs.
Forskning är inte synonymt med någon "sanning". Forskning är inte heller "spekulation", det är det nog du som fått om bakfoten. Forskning är snarare raka motsatsen till spekulation. Jag har inte hänvisat till att något skulle vara "absolut". Jag tycker du skall läsa pappret.

I det här fallet hade lockdownen avsedd effekt. Den minskade smittspridningen och därmed också antalet sjuka, vilket gjorde att belastningen på sjukvården minskade och slutligen undvek man att fler personer avled i COVID-19.
Citera
2022-03-09, 14:52
Medlem
Enmansdemos avatar
Bara 144 döda på 1 dag

Men jag antar att ni vill tillägga att det rör sig om en veckas eftersläpning?
Citera
2022-03-09, 15:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Vet jättemånga som blivit smittade i senaste vågen som varit sjuka tidigare, så någon längre immunitet tycks det inte vara frågan om.

Att viruset inte längre klassas som samhällsfarligt är mest en lek med ord. För den enskilda saknar det all betydelse. Samhällsfarligt eller inte kommer sig ju av om många blir sjuka samtidigt kan det slå ut centrala samhällsfunktioner. Vad gäller dödlighet eller risk för svår sjukdom för den enskilda är det något helt annat än vad som ryms i begreppet samhällsfarligt.

Varifrån vansinnet kommer? Ja, det kommer ju av allt att döma från Kina. Viruset vet vi vad det ställer till med. Då handlar det om att försöka skydda befolkningen så gott det går. Så ser i alla fall jag på det hela. Andra (kanske du??), verkar istället anse att en del av befolkningen ska offras och att varje liten smittskyddsåtgärd är ett stort övergrepp rörande individens frihet. Jag delar inte den synen. Lika lite som jag anser att det är en mänsklig rättighet att få köra bil berusad och därigenom riskera livet på tredje part.
Citera
2022-03-09, 15:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Forskning är inte synonymt med någon "sanning". Forskning är inte heller "spekulation", det är det nog du som fått om bakfoten. Forskning är snarare raka motsatsen till spekulation. Jag har inte hänvisat till att något skulle vara "absolut". Jag tycker du skall läsa pappret.

I det här fallet hade lockdownen avsedd effekt. Den minskade smittspridningen och därmed också antalet sjuka, vilket gjorde att belastningen på sjukvården minskade och slutligen undvek man att fler personer avled i COVID-19.
Nej jag behöver inte läsa något papper alls. Kan du inte citera och eller referera vad du anser vara relevant för diskussionen så lämnar du pappret utanför diskussionen. Jag läser (i bästa fall) dina inlägg, inte din reading list. Det är väl så ett diskussionsforum bör fungera?

Vad gäller lockdownen så försöker jag förklara för dig att det är inte säkert att alla ingående åtgärder var så meningsfulla som du vill tro. I Sverige hotades vi inte med böter, och vi har klarat oss bättre än både England och Skottland vad gäller dödsfall. Utan att behöva betala samma höga pris i restriktioner och det mänskliga lidande och försämrad livskvalitet det innebär. En förklaring kan vara att många faktiskt gör saker självmant utan myndighetstvång. Massor av människor är ansvarskännande och vidtar rimliga åtgärder som fungerar för deras livssituation. Och det räcker långt att många gör det även om inte alla gör det.

Men myndigheterna tycks ha en förkärlek att infantilisera sina medborgare som vore de en oregerlig skock dagisungar som behöver hårda regler och konstant övervakning och bannor. När de i själva verket är vuxna och i många fall ansvarskännande personer som tänker både på att skydda sig själva och inte utsätta andra för risk, med för dem rimliga åtgärder.

När någon i UK förlorar jobbet för att de tagit bilen och åkt till ett fritidshus någon mil bort undrar man om det verkligen hade någon som helst betydelse för smittspridningen, förutsatt att de handlade innan de åkte och inte behövde beblanda sig med lokalbefolkningen när de kom fram. I Sverige fick man göra så, och vi klarade oss bättre. (Exemplet är f ö från Skottland.)
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-09 kl. 15:33.
Citera
2022-03-09, 15:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vet jättemånga som blivit smittade i senaste vågen som varit sjuka tidigare, så någon längre immunitet tycks det inte vara frågan om.

Att viruset inte längre klassas som samhällsfarligt är mest en lek med ord. För den enskilda saknar det all betydelse. Samhällsfarligt eller inte kommer sig ju av om många blir sjuka samtidigt kan det slå ut centrala samhällsfunktioner. Vad gäller dödlighet eller risk för svår sjukdom för den enskilda är det något helt annat än vad som ryms i begreppet samhällsfarligt.

Varifrån vansinnet kommer? Ja, det kommer ju av allt att döma från Kina. Viruset vet vi vad det ställer till med. Då handlar det om att försöka skydda befolkningen så gott det går. Så ser i alla fall jag på det hela. Andra (kanske du??), verkar istället anse att en del av befolkningen ska offras och att varje liten smittskyddsåtgärd är ett stort övergrepp rörande individens frihet. Jag delar inte den synen. Lika lite som jag anser att det är en mänsklig rättighet att få köra bil berusad och därigenom riskera livet på tredje part.
Istället för att jämföra med rattfylla kan man ju jämföra med andra infektioner, t ex förkylningar och influensa, som vi påverkas av. Det anses helt normalt för vuxna att bli förkylda ett par gånger per år, oftare för barn. Och för många är covid inte värre än så, samtidigt som vi är blinda för att även vanligt förekommande infektioner ibland leder till allvarliga sjukdomstillstånd.

Så bemötandet av covid bör kanske jämkas lite med hur vi förhåller oss till alla andra infektioner vi har omkring oss.

Det bästa som kan hända är väl om behandlingen utvecklas till att bli ännu bättre. Den här redan förbättrats jämfört med början av pandemin, och det verkar mer meningsfullt än att miljarder friska ska göras till försökskaniner för än det ena än det andra nya vaccinet.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-09 kl. 15:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in