Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Forskning är inte synonymt med någon "sanning". Forskning är inte heller "spekulation", det är det nog du som fått om bakfoten. Forskning är snarare raka motsatsen till spekulation. Jag har inte hänvisat till att något skulle vara "absolut". Jag tycker du skall läsa pappret.
I det här fallet hade lockdownen avsedd effekt. Den minskade smittspridningen och därmed också antalet sjuka, vilket gjorde att belastningen på sjukvården minskade och slutligen undvek man att fler personer avled i COVID-19.
Nej jag behöver inte läsa något papper alls. Kan du inte citera och eller referera vad du anser vara relevant för diskussionen så lämnar du pappret utanför diskussionen. Jag läser (i bästa fall) dina inlägg, inte din reading list. Det är väl så ett diskussionsforum bör fungera?
Vad gäller lockdownen så försöker jag förklara för dig att det är inte säkert att alla ingående åtgärder var så meningsfulla som du vill tro. I Sverige hotades vi inte med böter, och vi har klarat oss bättre än både England och Skottland vad gäller dödsfall. Utan att behöva betala samma höga pris i restriktioner och det mänskliga lidande och försämrad livskvalitet det innebär. En förklaring kan vara att många faktiskt gör saker självmant utan myndighetstvång. Massor av människor är ansvarskännande och vidtar rimliga åtgärder som fungerar för deras livssituation. Och det räcker långt att många gör det även om inte alla gör det.
Men myndigheterna tycks ha en förkärlek att infantilisera sina medborgare som vore de en oregerlig skock dagisungar som behöver hårda regler och konstant övervakning och bannor. När de i själva verket är vuxna och i många fall ansvarskännande personer som tänker både på att skydda sig själva och inte utsätta andra för risk, med för dem rimliga åtgärder.
När någon i UK förlorar jobbet för att de tagit bilen och åkt till ett fritidshus någon mil bort undrar man om det verkligen hade någon som helst betydelse för smittspridningen, förutsatt att de handlade innan de åkte och inte behövde beblanda sig med lokalbefolkningen när de kom fram. I Sverige fick man göra så, och vi klarade oss bättre. (Exemplet är f ö från Skottland.)