Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Jag håller med om att risken att GW blir fälld är väldigt nära noll, och att anmäla Rolf Sandberg för förtal vore att devalvera hans tidigare illgärningar.
Förtalslagstiftningen är intressant och inte helt lätt att begripa. Nyckelfrågan i detta fall är om ”13-åringen” lidit skada genom att han blivit identifierad. Spridningen är ju 100% säkerställd iom att det är TV vi talar om. Det är också den stora skillnaden mot RS eller poliserna i Palmeutredningen: uppgifterna om bröderna går inte att sprida mer, i synnerhet som de själva gett intervjuer om saken och förekommit i en tv-dokumentär, pss var misstankarna mot CP redan kända genom TR/HR.
Den ökända Lambertzkvinnan blev dömd för förtal av ”nöjesprofilen”, men som jag minns det skrev hon inte ut hans namn i klartext i sina facebook-inlägg. Men hon länkade till fb-tråden om fallet och kanske också till FUP. Frågan är var gränsen går för ett TV4-inslag med LGWP. Hur nära personens identitet kan han gå? Jag tror att så länge han inte säger var personen bor idag, eller vad han jobbar med, så är han ganska safe.