2022-03-08, 23:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vem har påstått att Engström behöver vara osynlig om han återvänder efter 10-12 min...?

Jag tror att GM lägger märke till dom sakerna som du nämnde utan problem...

Problemet är att du inte tror att Engström kan vara GM o då tycker allt är så jävla konstigt ...

Hade CA varit GM o sagt saker som att Lisbeth sprang ut i gatan eller att Palme hamnade på rygg så hade jag inte trott att CA då måste vara vittne o varande på brottsplatsen!

Jag tror du gör saker alltid så omöjliga bara för att du inte tror Engström kan vara GM...!

Om man tycker det är konstigt att ingen kan se vittnet SE, så är det väl konstigt att ingen kan se GM SE 12 minuter efter mordet? Det var ju nästan ingen där. Och vem var kvar och kunde berätta?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-08 kl. 23:48.
Citera
2022-03-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om man tycker det är konstigt att ingen kan se vittnet SE, så är det väl konstigt att ingen kan se vittnet SE 12 minuter efter mordet? Det var ju nästan ingen där. Och vem var kvar och kunde berätta?

Ett utav dom mest märkliga sakerna är att GM Engström återvänder...

Om vi säger hypotetiskt att Engström är GM så måste man ju funderera på varför återvänder han !?

Omringad o söker skydd är en anledning..

Ge upp kan vara den andra anledningen o då kan han faktiskt befinna sig på brottsplatsen o hör saker men samtidigt märker att ingen tar "notis" av honom som GM...

Jag menar på att om Engström är GM så ger det också lite svar på hur han kan "veta" saker !
Citera
2022-03-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
Alibit är fastställt av stämpeluret, väktares vittnesmål och avståndet till mordplatsen.

Att han inte har något vapen eller motiv är också faktum som åklagaren misslyckas med att motbevisa.

Du vänder på Dahlmans resonemang på ett underligt sätt: professorn argumenterar inte ”för att SE inte kan vara mördaren”.

Experten på bevisvärdering pekar inställer på att Krister Petersson inte har något att hämta bland de 19 vittnen som fanns på Sveavägen. I själva verket talar deras uppgifter för att mördare inte bar några gemensamma drag med vare sig Skandiamannens klädsel, ålder eller utseende.
Utifrån vitnesmålen från de vittnen som bevittande mordet kan man inte dra några större växlar då de spretar så mycket. SE stämmer inte bättre eller sämre med signalemenntet än vad andra av oss kända presumtiva gärningsmän gör.
Vittnet AD beskriver tex en gärningsman som mycket väl kan vara SE.
Jag tror att SE)efter återkomsten) hörde AD lämna ett vittnesmål med ett signalement på GM som SE var ansåg tillräckligt likt för att han skulle agera.
Det gav upphov till hans fäörväxlingsrteori.

Gällande åldern så såg ju ingen förutom MÖJLIGEN LP mördarens ansikte då är det svårt att bedöma någons ålder.
Ja du ser skillnad på 20 och 70 år såklart.
Men på 40 eller 52?Njaa tveksamt.
Vittnens fick uTgå från andra premisser när de skulle bedöma åldern tex hur GM rörde sig.
Titta på Rapportinslaget ett klassiskt inslag och SE svårförklarliga språngmarsch i Rapport.
Rör han sig som en 52 åring?Nej mer som en 35-40 åring .
Åldersargumentet är oerhört tunt av de nyss angivna skälen.

Det är logiskt att ingen pekat ut honom som GM med säkerhet då ingen såg hans ansikte (förutom LP möjligen), Hon beskrev en person med få likheter med SE och med ännu färre likheter med CP, som hon senare skulle komma att peka ut som GM.

Givetvis skulle SE såret stärkas rejält av ett eller ett par utpekanden,
Det gäller också andra spår och alternativa gärningsmän.
Vssa av er tycks mena att om man inte med säkerhet pelats ut av åtminstone något vittne så kan man inte vara GM.

Det blir ju märkligt då ingen såg mördarens ansikte och sålunda inte kan peka ut någon.
Då måste det ju var CP som sköt OP , vilket är ett oerhört osannolikt scenario.
CP är väl nästan den minst troliga GM som finns.
Citera
2022-03-08, 23:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vittnen har ju sagt att GM vänder sig om ett par gånger...

Det kan ju tillomed varit så att Engström helt enkelt tänkte ge upp speciellt eftersom mordet troligen var i affekt o att han faktiskt var på brottsplatsen men märkte att ingen tog notis av honom !

Det är ju en förklaring på hur han snappat upp saker...

Oavsett så måste ju Engström passerat brottsplatsen relativt nära o troligen hört saker.....Jag tror många pratar runt en sådan brottsplatsen utan att dom just "pratar" med Engström..

Vi måste ju faktiskt göra det helt klart att om Engström är GM så återvänder han ju faktiskt o till vilken grad han återvänder vet vi ju inte !
Du verkar vara inne på att SE måste ha återvänt till själva brottsplatsen i korsningen innan han sedan slinker in på Skandia igen. Men vad är det egentligen du tänker dig att han har snappat upp i det här läget, och som han inte lika gärna kan ha sett tidigare (t.ex. när han tydligen vänder sig om under flykten från platsen), eller senare (när han t.ex. senare under natten sitter hemma och tar del av nyheterna via media).
Citera
2022-03-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du verkar vara inne på att SE måste ha återvänt till själva brottsplatsen i korsningen innan han sedan slinker in på Skandia igen. Men vad är det egentligen du tänker dig att han har snappat upp i det här läget, och som han inte lika gärna kan ha sett tidigare (t.ex. när han tydligen vänder sig om under flykten från platsen), eller senare (när han t.ex. senare under natten sitter hemma och tar del av nyheterna via media).

Jag tänker att han såklart snappar upp en hel del som GM när han vänder sig om...t.ex Hur Olof Landar på rygg...Hur folk gör livräddning...Lisbeth är hysterisk....

Sen måste jag erkänna att jag lagt rätt lite krut på hur nära Engström är brottsplatsen när han återvänder o varför han återvänder...!

Men faktum är att han faktiskt återvänder o frågan är hur "mycket" återvänder eg GM Engström!?

Kan det vara så att Engström vill ge upp i ett ögonblick o då överhör en hel del men inser samtidigt att ingen tar någon direkt notis av honom o sen stapplar in på Skandia...

Svår grej att reda ut....
Citera
2022-03-09, 00:06
Medlem
Mycket snack om vittnen hit och dit.

Vittnen är extremt opålitliga. Alla ”ser” olika saker.

Vad gärningsmannen hade på sig på överkroppen kan olika vittnen lätt ha observerat som mörk rock-, blå täckjacka-, halvlång friluftsjacka m.m.

Beroende på vem som yttrar sig.

Att helt avfärda SE som möjlig gärningsman enbart utifrån vad ett eller ett år vittnen påstår låter sig därför inte göras. Det är lika fel som att kategoriskt påstå att det var han. För vi vet inte..

Däremot, vilket är intressantare än vad nåt enskilt vittne påstår, så befann han sig i närheten av makarna Palme vid tiden för dådet. Och han stämmer rent psykologiskt in på en ensam radikaliserad gärningsman. Det kan vi inte avfärda.

Vem sköt? Jag vet inte..
Senast redigerad av Macke85 2022-03-09 kl. 00:15.
Citera
2022-03-09, 00:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vittnen har ju sagt att GM vänder sig om ett par gånger...

Det kan ju tillomed varit så att Engström helt enkelt tänkte ge upp speciellt eftersom mordet troligen var i affekt o att han faktiskt var på brottsplatsen men märkte att ingen tog notis av honom !

Det är ju en förklaring på hur han snappat upp saker...

Oavsett så måste ju Engström passerat brottsplatsen relativt nära o troligen hört saker.....Jag tror många pratar runt en sådan brottsplatsen utan att dom just "pratar" med Engström..

Vi måste ju faktiskt göra det helt klart att om Engström är GM så återvänder han ju faktiskt o till vilken grad han återvänder vet vi ju inte !
Det enda jag fortfarande grubblar på är hur SE kan berätta om Anders B, som han trots allt ganska träffsäkert kan beskriva som berusad och skäggig. 'Dalulven' är väl inne på att SE kan ha snappat upp det här lite på avstånd om han sedan kommer tillbaka till Skandia norrifrån, men jag kan inte se det här riktigt tydligt.
Senast redigerad av Draifos 2022-03-09 kl. 00:15.
Citera
2022-03-09, 00:14
Medlem
Citat:
Det enda jag fortfarande grubblar på är hur SE kan berätta om Anders B, som han trots allt ganska träffsäkert kan beskriva som berusad och skäggig. 'Dalulven' är väl inne på just att SE kan ha snappat upp det här på avstånd när han sedan kommer tillbaka till Skandia, men jag kan inte se det här tydligt.

Om vi säger hypotetiskt att Engström är GM ...

Vad är dina tankar om att han återvänder?

Återvänder pågrund av att han är omringad o söker skydd på Skandia eller att Engström vill ge upp o återvänder till brottsplatsen?

I båda fallen så måste ju Engström noterat något väl oavsett?
Citera
2022-03-09, 00:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om vi säger hypotetiskt att Engström är GM ...

Vad är dina tankar om att han återvänder?

Återvänder pågrund av att han är omringad o söker skydd på Skandia eller att Engström vill ge upp o återvänder till brottsplatsen?

I båda fallen så måste ju Engström noterat något väl oavsett?
Jag lutar mer åt ditt första alternativ, att SE är trängd och återvänder till Skandia för att undkomma polispatrullerna. Men frågan är ju hur han kan känna till Anders B, som det skäggiga och berusade vittnet. Hade SE sett Anders B när han passerade honom innan ha skjuter Palme, eller kanske senare på håll när han kommer tillbaka till Skandia? Eller har han sett eller läst om Anders B i tidningarna efteråt? Anders B verkar till skillnad från t.ex. Lars J inte ha varit någon riktig linslus, och jag har inte sett några intervjuer med honom överhuvudtaget, och inte heller några bilder på honom i media.
Senast redigerad av Draifos 2022-03-09 kl. 00:32.
Citera
2022-03-09, 00:25
Medlem
Citat:
Jag lutar mer åt ditt första alternativ där, att SE är trängd och vill undkomma polispatrullerna. Men frågan är ju hur han kan känna till Anders B, som den skäggige och berusade. Har han sett Anders B när han passerar honom innan ha skjuter Palme, eller kanske senare när han kommer tillbaka till Skandia? Eller har han sett eller läst om Anders B i tidningarna efteråt? Anders B verkar inte ha varit någon riktig linslus som t.ex. Lars J, och jag har inte sett några intervjuer med honom överhuvudtaget, och inte heller några bilder på honom i media.

Hade Skandia legat några kvarter bort så hade det varit svårt att ge några svar...

Nu återvänder ju Engström o Skandia ligger 50m bort....Här menar jag att han noterar något oavsett !

Hade han inte noterat en berusad man så hade han istället noterat något annat !

En berusad man är kanske det lättaste iofs att notera...
Citera
2022-03-09, 06:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Osynlig?

Nej jag behöver inte göra det helt klart. Diskussionen handlar inte om det.

Det är ingen bra förklaring till hur han får veta saker, speciellt inte om man drar stora växlar på att SE inte syns på mordplatsen efter mordet.

Vilka är kvar 23:35? Det var nästan öde 23:32.

Att han kom tillbaka för att ge upp är ett fantasifoster utan stöd i verkligheten.

Om det var öde kl. 23:32 när hörde polisen då alla vittnen? Tänkte på uppgifterna i IW:s protokoll. Var de ens klara med att höra AB då?

JÅS uppges vara kvar på platsen när LL och JA passerar förbi efter att ha hämtat upp barnen.

Det ser inte så tomt ut när SVT är där och filmar.

SE har gott om tid att plocka uppgifter från media.
Citera
2022-03-09, 07:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Lägger till 2 ytterligare:
Att Lisbeth skulle uppfatta GM's signalement som "mörkblå täckjacka"
medan
Vittnet som lämnade uppgifter på mordplatsen skulle uppfattat GM's signalement som "mörk rock"

Dessa två uppgifter i kombination blir smått otroliga och det är märkbart att man inte vet vilket ben man ska stå på/vilket plagg man ska sätta på SE som GM. Man väljer och får problem oavsett.

Citat:
Det har väl spekulerats en del genom åren om att SE kanske skulle ha fått uppgiften om "mörkblå täckjacka" direkt från Lisbeth, och/eller att han kanske rentav själv skulle ha sett någon i "mörkblå täckjacka" i gränden. Och vad gäller det andra signalementet om "lång mörk rock" så påstod alltså SE att han skulle ha hört ett vittne berätta om just det för en polis på plats.

Förr i tiden (t.ex. när TP skrev sin bok 2018) fanns det väl inte några rimliga alternativa förklaringar till hur SE kunde lämna de här uppgifterna, men nu 2022 är ju läget ett annat. Sedan något år tillbaka är det nu allmänt känt att uppgifterna om just "mörkblå täckjacka" resp. "lång mörk rock" var de som hade gått ut i etermedia under mordnatten, och då kan man kanske också lättare tänka sig att det snarare var därifrån som SE hade fått allt det här (och detta helt oavsett om man nu föreställer sig honom som gärningsman eller inte).

Det är också allmänt känt att det inte bara var dessa signalement som framkom i media vilket du tidigare fått dig påpekat. Vidare även att det vimlade av felaktigheter i media, vilket en SE som GM garanterat inte kunde undgå (om han nu ska påstås använda mediauppgifter)!

Skulle SE med mörk rock ändå gissa på att Lisbeth misstog rocken för mörkblå täckjacka?

Nej, då är den enklare förklaringen även här kring dessa två uppgifter, att han samtalat med Lisbeth och överhört ett vittne.

Som tidigare påpekat är det inte så enkelt som att bara plocka uppgifter från media (som inte ens det är så enkelt som "man" vill göra det), det handlar också om lögner om samtal med Lisbeth och polis som är enkelt kontrollerbara o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in