• 3
  • 4
2022-03-09, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Tror MAO-hämmare är lägligare. Sedan efter det kan man ju försöka, är mycket ovanligt att få ketamin-behandling för TRD-depression, eller tja, esketamin (Spravato) om vi ska vara tydliga. Inte samma som rent ketamin.

Själv är jag mycket positiv till ketamin/esketamin och dess farmakodynamiska funktion. Den skiljer sig enormt åt gamla klasserna i hur de fungerar - NMDA-aktion är riktigt intressant!

Jag försökte googla NMDA-aktion men hjärnan är inte på topp direkt av all sömnbrist. Vill du förklara för mig vad det innebär?
Citera
2022-03-09, 09:02
Medlem
Citat:
Visst är det så, håller helt med. När man får temporära energi-skjutsar av diverse slag, ut och röra på sig, träna lite. Det behöver inte vara alltför rigoröst. Man måste alltid inse sina begränsningar och skynda långsamt, ej heller jämföra sig med andra. När man är nere i skiten, en promenad ned till lokala mataffären och handla livsmedel är en vinst. Att laga en reko måltid är en vinst, att orka äta ordentligt är en vinst. Byta sängkläder, dammsuga lyan, det är en vinst.

Hitta olika individuella mål för dagen som du försöker genomföra, och gärna där, lite träning eller en promenad ute i naturen när orken visar sig.

Jag ser alla rutiner som jag lyckas hålla som en vinst! När jag väl släpper på rutinerna är det så himla svårt för mig att komma igång igen. Och nu har jag inte tagit mina skogspromenader på två veckor pga sjuka barn och svår panikångest hos mig själv. Men idag tar jag den första och hoppas att jag kan hålla i det!
Tidigare i mitt liv har jag nästan blivit besatt av träning (och andra aktiviteter/hobbys) och misskött både jobb och familj pga det så jag försöker att hålla alla aktiviteter på en lagom nivå.
Citera
2022-03-12, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackJackson
Har förstås haft det i åtanke men det är väl knappt att man vågar nämna det för en del läkare då ketamin ändå har en "stämpel".

Nja det vet jag inte det känns ju som nästa steg om du ej får hjälp av de "vanliga" läkemedel folk brukar få börja med att prova.

Citat:
Jag försökte googla NMDA-aktion men hjärnan är inte på topp direkt av all sömnbrist. Vill du förklara för mig vad det innebär?

Jag är ingen expert men tror hen menar att ketamin har annan verkningsmekanism än normala läkemedel för depression, istället för att verka på serotonin/noradrenalin receptorer alt mao-enzym så verkar ketamin (bland annat) på s.k nmda receptorer, vilket är rätt unikt då man tidigare ej visste att man kunde behandla depression på sådant vis, en annan unik grej är att man ofta kan se rätt omgående effekt av ketamin och inte behöva vänta ett antal veckor som med vanliga antidepressiva.
Senast redigerad av Jemi0052 2022-03-12 kl. 07:46.
Citera
2022-03-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Nja det vet jag inte det känns ju som nästa steg om du ej får hjälp av de "vanliga" läkemedel folk brukar få börja med att prova.

Jag är ingen expert men tror hen menar att ketamin har annan verkningsmekanism än normala läkemedel för depression, istället för att verka på serotonin/noradrenalin receptorer alt mao-enzym så verkar ketamin (bland annat) på s.k nmda receptorer, vilket är rätt unikt då man tidigare ej visste att man kunde behandla depression på sådant vis, en annan unik grej är att man ofta kan se rätt omgående effekt av ketamin och inte behöva vänta ett antal veckor som med vanliga antidepressiva.

Tack för svar! Just nu står jag utan antidepressiva men har 100 mg Lamictal som förmodligen ska ökas. Kanske tar upp behandling med ket men läkarna kommer nog vilja att jag provar mao-hämmare först.
Jag är rätt så otålig just nu då jag har konstant ångest och dagliga panikångestattacker.
Citera
2022-03-12, 18:18
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Tack för svar!
Jag har ett bra lite lägre blodtryck i grunden så det kanske underlättar?
Skulle lätt kunna avstå lagrade charkprodukter och öl. Det är osten som är det största problemet för mig. =) Men eftersom jag haft så dålig effekt av tidigare antidepressiva (och annan farmaka) så är jag villig att prova denna medicin.

Så fungerar det tyvärr inte, MAO-hämmarna uppfanns faktiskt i grunden som blodtryckssänkande mediciner. Visst kan en del ha stimulerande effekt, och p.g.a. ökad signalering av noradrenalin så kan möjligen ett högre blodtryck påvisas.

Att försöka komma runt lågt blodtryck genom att äta kost rikt på tyramin när man står på MAOI låter inte tryggt.

Ost är inget problem, du kan äta gräddost och så. Ju färskare desto bättre. Är mer lagrade varianter som är farligt.
Citera
2022-03-12, 18:23
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:

NMDA är en receptor som bland annat hanterar utskick att glutamat. NMDA samkör även med dopaminerga receptorer m.m. Genom att hämma receptorn kan man få en kraftfull antidepressiv effekt.

https://en.wikipedia.org/wiki/NMDA_receptor_antagonist
Citera
2022-03-12, 18:36
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Esketamin är väl just rent ketamin eller har dom även i andra substanser i spravato? Att det bara innehåller en av ketaminets stereoisomerer gör det ju inte mindre rent så att säga. Kollade fass och verkar endast vara esketamin i spravato men du kanske menar att det kombineras med annan substans vid behandling?

Verkar som du säger inte vara så vanligt, jag vet en bekant som för några år sedan fick åka upp till någon stad i norrland och fick där ketamin infusioner, verkar ha hjälpt denna med depressionen. Har själv plockat hem några flaskor s-ketamin från en darknet shop, inte dumt att ha om man skulle bli rejält deppig nån gång!

Esketamin (S-ketamin) är en isomer av ketamin. Vanligt ketamin är ett s.k. racemat, som innehåller både höger- och vänstervridande enantiomerer, bägge isomererna är spegelvända från varandra. Tänk dig likt två vantar, en vänster-vante, en höger-vante, det kallas för stereoisomeri. Gällande esketamin så har man tagit enbart den ena isomeren (S = vänster-vanten) och på så sätt fått en annan farmakodynamisk effekt, med färre biverkningar. Huruvida vanligt ketamin vs isomeren S-ketamin är mer potent gällande antidepressiv effekt är svårt att sia om. Däremot kan man se att den hallucinogena effekten är mindre och kognitiv påverkan inte är lika kraftfull på esketamin.

Problemet är att den antidepressiva effekten ofta klingar av, varför det i regel är nödvändigt med fortsatt medicinering vid behov. Effekten kan hålla i sig från några veckor till månader. Det är även inte praktiskt att administrera doser, patienten behöver "barnvaktas" av utbildad SSK:a (eller läkare) likt en s.k. "trip sitter" eftersom att det inte är ovanligt att hallucinogena effekter uppträder, något som kan vara mycket obehagligt för en ovan användare av substansen.

Själv är jag mycket positiv till behandlingsmetoden, i Staterna kostar det mycket att få infusioner. Skulle det gå under högkostnadsskydd i Sverige i framtiden? Möjligt. Man måste blicka framåt, en patient som hamnar ur sin depression och blir arbetsbenägen kommer inte att belasta samhället ekonomiskt på samma vis. En arbetsför individ som skattar är fint, frågan är om BP gillar det? Helst ska man stå på medicinsk behandling under hela sitt liv.

Det finns för övrigt en del andra NMDA-hämmande mediciner som är under utveckling. Allergan körde testfaser på "Rapastinel" t.ex. Gick inte superbra och failade i 3:an, men mycket intressant att NMDA är på G. Det BP försöker göra är att hitta en lika effektiv substans som ketamin, men som helt saknar de hallucinogena effekterna, varför ämnet skulle kunna gå att administrera och dosera hemma, utan några tokigheter.
Senast redigerad av Zuzumba 2022-03-12 kl. 18:39.
Citera
2022-03-12, 19:54
Medlem
Citat:
Esketamin (S-ketamin) är en isomer av ketamin. Vanligt ketamin är ett s.k. racemat, som innehåller både höger- och vänstervridande enantiomerer, bägge isomererna är spegelvända från varandra. Tänk dig likt två vantar, en vänster-vante, en höger-vante, det kallas för stereoisomeri. Gällande esketamin så har man tagit enbart den ena isomeren (S = vänster-vanten) och på så sätt fått en annan farmakodynamisk effekt, med färre biverkningar. Huruvida vanligt ketamin vs isomeren S-ketamin är mer potent gällande antidepressiv effekt är svårt att sia om. Däremot kan man se att den hallucinogena effekten är mindre och kognitiv påverkan inte är lika kraftfull på esketamin.

Problemet är att den antidepressiva effekten ofta klingar av, varför det i regel är nödvändigt med fortsatt medicinering vid behov. Effekten kan hålla i sig från några veckor till månader. Det är även inte praktiskt att administrera doser, patienten behöver "barnvaktas" av utbildad SSK:a (eller läkare) likt en s.k. "trip sitter" eftersom att det inte är ovanligt att hallucinogena effekter uppträder, något som kan vara mycket obehagligt för en ovan användare av substansen.

Själv är jag mycket positiv till behandlingsmetoden, i Staterna kostar det mycket att få infusioner. Skulle det gå under högkostnadsskydd i Sverige i framtiden? Möjligt. Man måste blicka framåt, en patient som hamnar ur sin depression och blir arbetsbenägen kommer inte att belasta samhället ekonomiskt på samma vis. En arbetsför individ som skattar är fint, frågan är om BP gillar det? Helst ska man stå på medicinsk behandling under hela sitt liv.

Det finns för övrigt en del andra NMDA-hämmande mediciner som är under utveckling. Allergan körde testfaser på "Rapastinel" t.ex. Gick inte superbra och failade i 3:an, men mycket intressant att NMDA är på G. Det BP försöker göra är att hitta en lika effektiv substans som ketamin, men som helt saknar de hallucinogena effekterna, varför ämnet skulle kunna gå att administrera och dosera hemma, utan några tokigheter.

Tack för alla svar! Är dimmig i huvudet så har lite svårt att förstå, men väldigt bra förklarat!
Citera
2022-03-12, 20:03
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Tack för alla svar! Är dimmig i huvudet så har lite svårt att förstå, men väldigt bra förklarat!

Svaret är ju inte riktat till just dig, så det är kanske lite för mycket kemi-snack. Men rent kortfattat, ett ämne kan ha flera isomerer, tänk dig vantarna som jag tog upp som exempel. En höger- och en vänstervante är inte "samma lika" hur man än vrider och vänder på det. Vantarna är liksom spegelbilder utav varandra.

Substanser förekommer i en specifik molekylär uppsättning, låt oss påstå att substansen i det här fallet har bägge uppsättningar, vänster- och högervante (stereoisomeri). Men om vi då bara tar den ena vanten, och isolerar ämnets molekylära uppsättning, så kanske vi kan se att effekten av detta är gynnsam, men kanske även att biverkningsprofilen är bättre, jämfört med om "bägge vantarna" hade förekommit i helhetsbilden.

Kanske lite dålig jämförelse, men du förstår nog hur jag menar. Spegelvänder du en molekyl så kommer den att fungera på ett annat sätt än innan.

Faktiskt ganska intressant, du kan läsa mer här om du finner nöje i det:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Isomeri
Citera
2022-03-12, 20:05
Medlem
30 min promenad per dag och ketogen kost.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in