Citat:
Ursprungligen postat av
JackJackson
Ska man läsa boken som han skrivit alltså? För att lära sig om metoden?
Jag är öppen för att prova det mesta. Rider på vågen av extraenergi jag får av Saroten nu så kanske ska passa på att läsa den medan jag har ork!
Kosten behöver inte vara superstrikt, det där är en sanning med modifikation. Det finns ett fåtal livsmedel som är mycket farligt att konsumera, t.ex. fatöl, eller mer lagrad öl, syrade och picklade grönsaker kan även vara farligt. Fermenterade produkter, t.ex. soja, är heller inte bra. Lagrade prylar i allmänhet, salami och sånt (chark), lagrad hårdost m.m. Big no-no skulle t.ex. vara ett par Guinness ihop med några rejäla skivor parmesan och fin salami som fått torka länge.
Slår man ut det på det stora hela går det mycket väl att leva ett helt normalt liv och äta nästan vad man vill. Men det är viktigt att läsa på och även känna efter själv, en del klarar mindre mängder tyramin utan symptom, andra gör inte det.
Men det kan vara vettigt att ha blodtryckssänkande medicin tillhands om man råkat klanta sig. Du kommer märka rätt fort när blodtrycket stegrar om det är läge att bli nojig. Det är inte superfarligt om det håller i sig under en kortare tid, men är det under några timmar är det dags att åka in till akuten.