2022-03-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Det är ett bra tips, jag förstår din intention och välmening - men att komma med tränings-tramset till en individ som betat av halva FASS inom psykofarmaka, är att underminera dennes mående. Många av dessa patienter har knappt ork till att kliva upp ur sängen på mornarna, ens borsta tänderna. I vilken världsbild finns det att individen ska kunna få energi och motivation till att börja bedriva fysisk träning?

Däremot är fysisk träning riktigt bra, när individen väl börjar komma på bättringsvägen och återfå energi, livslust och motivation. Men just fysisk ansträngning vid sådana här "initiala" lägen, stressar snarare kroppen mer och stjälper mer än hjälper.

Förstår du hur jag tänker? Vill liksom inte pissa på ditt tips, för träning är fint. Men det måste någonstans implementeras i rätt tid & rum.

Jag är väl medveten om att träning är bra för psyket. Just nu försöker jag bara ta mig ut på en promenad varje dag. Jag kämpar för att klara av vardagen som det är. Borsta tänder, duscha och laga mat till mina barn, göra läxor och sånt.
Träning är ju heller ingen mirakelmedicin (för mig) när man är djupt nere i skiten. Men det ger mig energi att stå ut. När jag väl mår bättre är det ju en grundsten för att inte gå ner mig så djupt i depressioner igen.
Citera
2022-03-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Va ? Det fattas en av de "bästa" SSRI-Preparaten på din lista . Escitalopram (Som finns i märken som Cipralex, Premalex, Esertia, Seroplex m. fl)

Fast, du ska inte deppa att det inte gick bra med allt du testat. Du är en av dom som helt enkelt inte är mottaglig för den här sortens mediciner. Senare undersökningar visar ju också att de hjälper nästan bara allvarligt sjuka i depression. Och det är kanske inte just det som din ångest beror på.

Tack för ditt svar!
Jag åt faktiskt escitalopram tidigare i livet. Minns inte alls vad den hade för effekt dock. Värt att prova igen kanske. Jag har ju haft problem med många mediciner för att jag fått ångest när de triggar noradrenalin. Och överaktiv av vissa (bl a därför jag misstänker bipolaritet).
Misstänker att jag lider av bipolaritet, adhd och eips och försöker få utredning av det hos psyk nu. Behöver rätt terapi och hjälp för mina problem och inte bara behandla depressionerna som uppstår hela tiden.
Citera
2022-03-06, 11:50
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackJackson
Ska man läsa boken som han skrivit alltså? För att lära sig om metoden?
Jag är öppen för att prova det mesta. Rider på vågen av extraenergi jag får av Saroten nu så kanske ska passa på att läsa den medan jag har ork!

Jag har inte läst boken men tror absolut att det kan vara en god idé!

När jag började Wim hoffa 😉 hade jag redan mediterat i många år om än sporadiskt och hade lätt för att ta till mig det Wim Hof är så bra på att förmedla. Men om man är mer ”nybörjare” på självläkning och vill ha mer djupgående kunskap tror jag absolut boken kan vara bra!

Du kan annars börja med att söka på Wim på youtube, han har många videor där han förklarar olika saker om man vill kolla på dem innan man testar andningsövningen. Annars skulle jag rekommendera dig att testa en gång- typ idag. Och se hur det känns. Det finns en video för nybörjare om du vill börja lite mer försiktigt och bara lyssna på kroppen och hur det känns å försök att inte svimma.😉 Syftet är inte att bli bäng vilket man lätt kan tro. Bara lyssna på kroppen och gör det som känns bra. Sök på Wim Hof guided breathing så kommer du direkt till övningarna (de tar 10 min ungefär och man får massa energi efteråt så gör det när du känner att du har ordentlig ork).
Läs gärna kommentarsfältet också; många där som tagit sig ur depression och missbruk med mera. Men man måste ge det tid och vara konsekvent och inte stressa. Lycka till och hoppas du mår bättre snart!!❤️
Citera
2022-03-06, 23:35
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Jag har inte läst boken men tror absolut att det kan vara en god idé!

När jag började Wim hoffa 😉 hade jag redan mediterat i många år om än sporadiskt och hade lätt för att ta till mig det Wim Hof är så bra på att förmedla. Men om man är mer ”nybörjare” på självläkning och vill ha mer djupgående kunskap tror jag absolut boken kan vara bra!

Du kan annars börja med att söka på Wim på youtube, han har många videor där han förklarar olika saker om man vill kolla på dem innan man testar andningsövningen. Annars skulle jag rekommendera dig att testa en gång- typ idag. Och se hur det känns. Det finns en video för nybörjare om du vill börja lite mer försiktigt och bara lyssna på kroppen och hur det känns å försök att inte svimma.😉 Syftet är inte att bli bäng vilket man lätt kan tro. Bara lyssna på kroppen och gör det som känns bra. Sök på Wim Hof guided breathing så kommer du direkt till övningarna (de tar 10 min ungefär och man får massa energi efteråt så gör det när du känner att du har ordentlig ork).
Läs gärna kommentarsfältet också; många där som tagit sig ur depression och missbruk med mera. Men man måste ge det tid och vara konsekvent och inte stressa. Lycka till och hoppas du mår bättre snart!!❤️

Bra inlägg ! Personligen är jag för att pröva alternativa metoder och skippa mediciner rakt av.

Stolpade in på den här lilla övningen , som är superenkel, och går ut på att stimulera Vagusnerven i våra kroppar (Det är ett träd av nervtrådar som kommunicerar mellan hjärna och hela vägen till matsmältningsorganen och det endokrina systemet. Och får man lite övning på det så kan man börja få igång en dominoeffekt som kan ändra kroppens hälsostatus utan mediciner

Det krävs inte mycket. Endast några minuter per dag . Testa det bara, vad finns att förlora ?

https://www.youtube.com/watch?v=zUx5kLFyx-M&t=447s
Citera
2022-03-07, 09:16
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Bra inlägg ! Personligen är jag för att pröva alternativa metoder och skippa mediciner rakt av.

Stolpade in på den här lilla övningen , som är superenkel, och går ut på att stimulera Vagusnerven i våra kroppar (Det är ett träd av nervtrådar som kommunicerar mellan hjärna och hela vägen till matsmältningsorganen och det endokrina systemet. Och får man lite övning på det så kan man börja få igång en dominoeffekt som kan ändra kroppens hälsostatus utan mediciner

Det krävs inte mycket. Endast några minuter per dag . Testa det bara, vad finns att förlora ?

https://www.youtube.com/watch?v=zUx5kLFyx-M&t=447s

Tack detsamma! Och bra info om vagusnerven; jag tror och hoppas att psykiatrin i en hyfsat snar framtid inser att detta är rätt väg snarare än läkemedel på läkemedel på läkemedel som ändå inte funkar. I bästa fall blir man en bott av dem liksom. Att ”träna” sin vagusnerv är bara bra och ger BARA hälsosamma effekter. Det är ett jävla jobb och jag tror felet de flesta gör är att man tror att det ska gå FORT. Det gör det inte.

När man varit helt disconnectad från sig själv som förmodligen TS och många andra är och börjar träna vagusnerven kan kroppen också reagera väldigt negativt vilket får en att snabbt tappa hoppet. Man måste igenom det, balanserat och försiktigt, för att kunna få glädje av de positiva effekterna som sedan kommer.
Men återigen det tar tid och är en stundtals jobbig och obehaglig resa. Själv mådde jag fysiskt illa, hade huvudvärk och kände mig allmänt förstörd de första veckorna då jag bestämde mig för att kallbada, göra Wim Hof 1 gång per dag och meditera 20 min per dag.
Vissa dagar fick jag hoppa över för kände mig för sjuk. Det är nog en pärs för kroppen att helt ändra förutsättningar. Nu svävade jag iväg här men ville bara landa i att en kort och lugn övning också räcker helt fint som uppstart.

Med största sannolikhet kommer de upplevda hälsoeffekterna så småningom att generera desto fler och det är fanimej helt fantastiskt när man lär känna sig själv PÅ RIKTIGT. Så värt allt slit alla dagar i veckan.
Citera
2022-03-07, 20:41
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ska man läsa boken som han skrivit alltså? För att lära sig om metoden?
Jag är öppen för att prova det mesta. Rider på vågen av extraenergi jag får av Saroten nu så kanske ska passa på att läsa den medan jag har ork!

Kosten behöver inte vara superstrikt, det där är en sanning med modifikation. Det finns ett fåtal livsmedel som är mycket farligt att konsumera, t.ex. fatöl, eller mer lagrad öl, syrade och picklade grönsaker kan även vara farligt. Fermenterade produkter, t.ex. soja, är heller inte bra. Lagrade prylar i allmänhet, salami och sånt (chark), lagrad hårdost m.m. Big no-no skulle t.ex. vara ett par Guinness ihop med några rejäla skivor parmesan och fin salami som fått torka länge.

Slår man ut det på det stora hela går det mycket väl att leva ett helt normalt liv och äta nästan vad man vill. Men det är viktigt att läsa på och även känna efter själv, en del klarar mindre mängder tyramin utan symptom, andra gör inte det.

Men det kan vara vettigt att ha blodtryckssänkande medicin tillhands om man råkat klanta sig. Du kommer märka rätt fort när blodtrycket stegrar om det är läge att bli nojig. Det är inte superfarligt om det håller i sig under en kortare tid, men är det under några timmar är det dags att åka in till akuten.
Senast redigerad av Zuzumba 2022-03-07 kl. 20:43.
Citera
2022-03-07, 20:51
Medlem
Du kanske skulle be om att få prova ketaminbehandling?
Citera
2022-03-07, 21:09
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052

Tror MAO-hämmare är lägligare. Sedan efter det kan man ju försöka, är mycket ovanligt att få ketamin-behandling för TRD-depression, eller tja, esketamin (Spravato) om vi ska vara tydliga. Inte samma som rent ketamin.

Själv är jag mycket positiv till ketamin/esketamin och dess farmakodynamiska funktion. Den skiljer sig enormt åt gamla klasserna i hur de fungerar - NMDA-aktion är riktigt intressant!
Citera
2022-03-07, 22:00
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Jag är väl medveten om att träning är bra för psyket. Just nu försöker jag bara ta mig ut på en promenad varje dag. Jag kämpar för att klara av vardagen som det är. Borsta tänder, duscha och laga mat till mina barn, göra läxor och sånt.
Träning är ju heller ingen mirakelmedicin (för mig) när man är djupt nere i skiten. Men det ger mig energi att stå ut. När jag väl mår bättre är det ju en grundsten för att inte gå ner mig så djupt i depressioner igen.

Visst är det så, håller helt med. När man får temporära energi-skjutsar av diverse slag, ut och röra på sig, träna lite. Det behöver inte vara alltför rigoröst. Man måste alltid inse sina begränsningar och skynda långsamt, ej heller jämföra sig med andra. När man är nere i skiten, en promenad ned till lokala mataffären och handla livsmedel är en vinst. Att laga en reko måltid är en vinst, att orka äta ordentligt är en vinst. Byta sängkläder, dammsuga lyan, det är en vinst.

Hitta olika individuella mål för dagen som du försöker genomföra, och gärna där, lite träning eller en promenad ute i naturen när orken visar sig.
Citera
2022-03-09, 05:26
Medlem
Citat:
Tror MAO-hämmare är lägligare. Sedan efter det kan man ju försöka, är mycket ovanligt att få ketamin-behandling för TRD-depression, eller tja, esketamin (Spravato) om vi ska vara tydliga. Inte samma som rent ketamin.

Själv är jag mycket positiv till ketamin/esketamin och dess farmakodynamiska funktion. Den skiljer sig enormt åt gamla klasserna i hur de fungerar - NMDA-aktion är riktigt intressant!

Esketamin är väl just rent ketamin eller har dom även i andra substanser i spravato? Att det bara innehåller en av ketaminets stereoisomerer gör det ju inte mindre rent så att säga. Kollade fass och verkar endast vara esketamin i spravato men du kanske menar att det kombineras med annan substans vid behandling?

Verkar som du säger inte vara så vanligt, jag vet en bekant som för några år sedan fick åka upp till någon stad i norrland och fick där ketamin infusioner, verkar ha hjälpt denna med depressionen. Har själv plockat hem några flaskor s-ketamin från en darknet shop, inte dumt att ha om man skulle bli rejält deppig nån gång!
Senast redigerad av Jemi0052 2022-03-09 kl. 05:41.
Citera
2022-03-09, 08:53
Medlem
Citat:
Kosten behöver inte vara superstrikt, det där är en sanning med modifikation. Det finns ett fåtal livsmedel som är mycket farligt att konsumera, t.ex. fatöl, eller mer lagrad öl, syrade och picklade grönsaker kan även vara farligt. Fermenterade produkter, t.ex. soja, är heller inte bra. Lagrade prylar i allmänhet, salami och sånt (chark), lagrad hårdost m.m. Big no-no skulle t.ex. vara ett par Guinness ihop med några rejäla skivor parmesan och fin salami som fått torka länge.

Slår man ut det på det stora hela går det mycket väl att leva ett helt normalt liv och äta nästan vad man vill. Men det är viktigt att läsa på och även känna efter själv, en del klarar mindre mängder tyramin utan symptom, andra gör inte det.

Men det kan vara vettigt att ha blodtryckssänkande medicin tillhands om man råkat klanta sig. Du kommer märka rätt fort när blodtrycket stegrar om det är läge att bli nojig. Det är inte superfarligt om det håller i sig under en kortare tid, men är det under några timmar är det dags att åka in till akuten.

Tack för svar!
Jag har ett bra lite lägre blodtryck i grunden så det kanske underlättar?
Skulle lätt kunna avstå lagrade charkprodukter och öl. Det är osten som är det största problemet för mig. =) Men eftersom jag haft så dålig effekt av tidigare antidepressiva (och annan farmaka) så är jag villig att prova denna medicin.
Citera
2022-03-09, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052

Har förstås haft det i åtanke men det är väl knappt att man vågar nämna det för en del läkare då ketamin ändå har en "stämpel".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in