• 1
  • 2
2022-03-09, 06:54
Medlem
Står inte så mycket mer än en notis ännu

Citat:
En ung man dog på tisdagskvällen i en olycka på spårområdet i Luleå efter att ha fått ström i sig av en kontaktledning, uppger polisen.

Enligt Aftonbladets uppgifter hade han klättrat upp på ett tåg när han kom för nära ledningen.

Anhöriga är underrättade, enligt polisen.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...urce=share-btn
Citera
2022-03-09, 07:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Står inte så mycket mer än en notis ännu

https://live.aftonbladet.se/supernyt...urce=share-btn

Hur många gånger har man inte hört om detta när ungdomar ska klättra på tågtak och många av dessa dör då det helt enkelt är livsfarligt.
Tråkigt för familjen men kan tyvärr inte tycka synd om personen som dog då det är av ren dumhet.
Citera
2022-03-09, 07:19
Medlem
8xxSeriess avatar
Priset på skrotkoppar är skyhögt... skulle inte förvåna mig om det är någon som skulle utföra lite nattligt arbete.
Citera
2022-03-09, 07:25
Medlem
Biggedys avatar
Aldrig bott i en sådan liten stad som Luleå, men har heller aldrig bott i en stad med så pass mycket graffitigäng som Luleå. När jag bodde där i början på 10-talet så var det graffiti överallt på morgonen, när jag skulle hem så var allt buffrat. Och det upprepades varje dag.
Citera
2022-03-09, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Aldrig bott i en sådan liten stad som Luleå, men har heller aldrig bott i en stad med så pass mycket graffitigäng som Luleå. När jag bodde där i början på 10-talet så var det graffiti överallt på morgonen, när jag skulle hem så var allt buffrat. Och det upprepades varje dag.

Grafitti-folk är skräp-folk.
Tråkigt när nån förolyckas, men om det mot förmodan rör sig om en ’frimålare’ så känner jag tyvärr snäppet mindre empati.
Fatta vad mycket onödiga skattepengar som går åt till saneringar, och privata fastighetsägare som måste bekosta saneringar på lokaler. Det är även snabbaste sättet att få ’ghetto-känsla’ på ett område.

Var det någon form av koppartjuvar så ligger nog empatinivån från min sida på en nolla.
Citera
2022-03-09, 08:33
Medlem
Det talas om arbetsplatsolycka.
Om någon som är i branschen klättrar upp på en vagn med strömförande kontaktledning, och således varken har kontrollerat att strömmen är bruten, eller har skyddsjordat kontaktledningen, så är det Darwin awards på HÖGSTA nivå.

Men nu har vi inte hela bilden så vi kanske får avvakta med dumförklaringarna
Citera
2022-03-09, 08:55
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IknowwhatIknow
Det talas om arbetsplatsolycka.
Om någon som är i branschen klättrar upp på en vagn med strömförande kontaktledning, och således varken har kontrollerat att strömmen är bruten, eller har skyddsjordat kontaktledningen, så är det Darwin awards på HÖGSTA nivå.

Men nu har vi inte hela bilden så vi kanske får avvakta med dumförklaringarna
Tycker jag, vi vet ju inte om personen jobbat o strömmen plötsligt slagits på. Sedan vet jag inte om en arbetsplatsolycka är ngt darwin award, har ngn av er aldrig gjort ett misstag på en arbetsplats?
Citera
2022-03-09, 09:06
Medlem
Enligt artiklarna i kvaällstidningarna, så är det "som vanligt" en äventyrlig ungdom som gått upp på en tågvagn och dött av elchock. Det är så pass hög spänning i dessa tågledningar att man inte måste vidröra ledningen, utan ljusbågen uppstår redan på 30 cm avstånd från ledningen, så det är verkligen farligt att gå upp på tågvagnar.
Citera
2022-03-09, 09:16
Medlem
Qleos avatar
Saxat från lokaltidningen.

-Han har klättrat upp på vagnarna för att fotografera en kompis epatraktor och då kommit i kontakt med spårledningarna.

Minderårig person. Tragiskt oavsett.
Citera
2022-03-09, 09:19
Medlem
Ingen arbetsplats olycka, en kille i 15-17 års åldern som vart ute med kompisarna och fått för sig att klättra på vagnarna.. fruktansvärt tragiskt men samtidigt är ju frågan hur man tänker..
Citera
2022-03-09, 09:34
Medlem
Symptms avatar
Det räcker med att man är 1.4 meter från påslagen kontaktledning så blir det överslag från ledningen till människa.

Det är 15000-18000 Volt i ledningen med oändlig ström tillgång från elnätet, så beroende på kroppens inre resistans (ohm) så får man en extremt hög strömstöt = döden.

1.4 meters regeln kallas närområde
https://www.trafikverket.se/contenta...vag_grafik.png
Senast redigerad av Symptm 2022-03-09 kl. 09:37.
Citera
2022-03-09, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qleo
Saxat från lokaltidningen.

-Han har klättrat upp på vagnarna för att fotografera en kompis epatraktor och då kommit i kontakt med spårledningarna.

Minderårig person. Tragiskt oavsett.

Aj då. Då var det illa.
Kategori: Ungdomlig kunskapsbrist eller oaktsamhet.

Vilken chock för dom som var kvar nere.
Dom kommer inte att göra om samma misstag. Garanterat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in