Citat:
Ursprungligen postat av
Tarv
Det ska tydligen ha inträffat en likartad explosion just i Göteborg 1988 eller möjligen 1989, på Sandspåret i Hjällbo. Där ska en man försökt anlägga en brand i sin egen lägenhet med hjälp av två mindre bensinfat i hallen och två dynamitgubbar i en plastkasse på utsidan av lägenhetsdörren.
Där var det två smällar först en mindre av dynamiten och sen en mycket kraftig explosion när bensinångorna detonerade i lägenheten.
Som genom ett under fick ingen person några allvarligare skador.
Fastigheten var dock nära att raseras och fick utrymmas och det dröjde många månader innan inflyttning kunde ske igen.
Just det. Det känner jag igen. Samma där. Ett tvåstegsförlopp. Googlade lite, men hittade inget om det såhär lite snabbt. Ska se om jag hittar info om den händelsen lite senare.
Psykisk ohälsa och utåtagerande människor bör tas på ett större allvar i framtiden. Mark Lorentzon har ju knappast gått under radarn.
Samhället bör omedelbart skapa de juridiska, sociala och praktiska förutsättningar som krävs för att myndigheterna mer långtgående kan hantera dessa outsiders.
Att skyndsamt ta höjd för fler rättshaverister som blivit vräkta eller på annat sätt fått sin egen tillvaro omkullkastad.
Att bara blunda och hoppas att allt lägger sig med tiden, hjälper ju uppenbarligen inte i alla fall. Det som tyvärr sker idag i de flera fallen.
Och är man emot att hjälpa dessa enskilda vettvillingar, bör man i alla fall beakta att andras liv och hälsa har allt att vinna om dessa trekvartsfigurer blir inlåsta i tid.
Intressant att du tog upp Sandspåretexplosionen. Ska se om jag får fram något om den händelsen.