Citat:
Ursprungligen postat av
Snopphanen
Klart lockdown och hårdare restriktioner var nödvändiga i en del länder. Finns ingen anledning för oss svenskar att peka finger och säga att alla borde ha gjort som oss.
Helt rätt. Förhållanden och en mängd olika parametrar har naturligtvis gjort att man i olika länder tvingats till olika åtgärder. Jag är högst tveksam till tanken på att en global, generell modell skulle fungerat i alla länder. Hade vi i UK gjort som i t.ex. Sverige är jag ganska övertygad om att vårdapparaten kollapsat redan våren 2020. Det dog 1,500 personer/dag och alla sjukhus var 99% belagda. Jag kan avslöja att vården var MYCKET nära total kollaps Januari 2021 när Alfa slog till här.
Så vad berodde det på att UK drabbades? Jag var t.ex. mycket tidigt inne på att olika virusstammar (varianter) hade olika smittsamhet (undrar om jag inte t.o.m. var före alla forskare på den punkten) och därför kunde vara anledningen till att olika länder drabbades olika hårt. En del länder hade tur. Däribland Sverige. Andra inte. Däribland Italien och UK som drabbades stenhårt i början då vi fick in en betydligt mer smittsam och virulent variant.
Som du säger skall man inte peka finger. Norge skulle t.ex. kunna skratta ihjäl sig åt Sverige, men eftersom man inte vet vilka förutsättningar som påverkat händelseförloppen skall man vara försiktig med den typen av känsloyttringar. Att vissa mindre försiktiga individer spelar allan på Flashback och menar att Sverige varit bäst är inte förvånande, trots att det förutom Norge finns ytterligare 200 länder som klarat sig betydligt bättre än just Sverige.
Det viktiga är att man gjort allt för att minimera förlusten av människoliv. Att i det sammanhanget sätta igång och peka finger för att någon efter bästa förmåga försökt (och dessutom lyckats) rädda liv bevisar bara att man är ett tvättäkta praktarsle.