2022-03-08, 22:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, era regler var idiotiska och ohälsosamma. De tillät 1h utomhus for motion. Inget strandliv annat än promenader och joggingturer. Folk fick t ex inte fiska. Naturligtvis har reglerna varierat under pandemin. Du kanske babblar om hur det ser ut idag?
Vi hade 99% beläggning på våra sjukhus. Och du sitter och ojar dig över att man införde bestämmelser för att komma tillrätta med det bekymret. Det är antagligen bara i din hjärna som något sådant upplevs "idiotiskt".
Citera
2022-03-08, 22:35
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Absolut. Och jag kan garantera att ingen fått böter för att de suttit på stranden en timme. Om de däremot suttit på stranden med tio kompisar och grillat, DÅ kan jag garantera att de fått böter. Alternativt om de kört tre timmar för att komma till stranden, DÅ har de legat i riskzonen för att få böter.

Nu bor du inte här - det gör jag - och du vet inte ett skit om vad som hänt här och borde i rimlighetens namn ha vett att hålla käften. Men det har du inte.

Våra regler var NÖDVÄNDIGA. När sjukhusen hade 99% beläggning hade man inget val (om man inte är en svensk idiot förstås, DÅ vet man bäst). Vid de tillfällen man infört lockdown har beläggningen på sjukhusen varit 99%. Kretin.

Klart lockdown och hårdare restriktioner var nödvändiga i en del länder. Finns ingen anledning för oss svenskar att peka finger och säga att alla borde ha gjort som oss.
Citera
2022-03-08, 22:37
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag hade då ha utgjort en större belastning på vården om jag vaccinerat mig. Många ovaccinerade har aldrig behövt söka vård för covid, och vaccinerade sprider ju lika bra. Så tar man verkligen sitt ansvar om man vaccinerat sig i onödan? Det är frågan.

Riktigt så enkelt är det inte att vaccinerade sprider lika bra. Och även folk utanför riskgrupper kan bli betydligt sjukare utan vaccination än med. Men tänker inte ge mig in i den diskussionen igen, en gång antivaxxare alltid antivaxxare
Citera
2022-03-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förstår mig inte på dig. Varför ska jag "straffas" för att jag värnar befolkningens liv och hälsa? Är det någon som borde bestraffas är det väl du som skiter i dina medmänniskors liv och hälsa. Förstår mig inte på er som är så oansvariga och likgiltiga införa andra människors liv.

Jag känner mig för övrigt inte särskilt begränsad i mitt liv, bara för att jag vidtar smittskyddsåtgärder. Två år in i pandemin har jag lärt mig hur man bäst skyddar sig. Man har bara ett liv och det får man förvalta på bästa sätt.

Haha årets skämt. Sådana som du vill ta ifrån folks livsglädje, spärra in barn och unga, tvinga på dom mask, äckliga vacciner, begränsa deras liv. Du är riktigt vidrig. En diktator utan livslust och därför vill dra ner alla i ditt fördärv. Du är skit, ditt liv är skit. Du dör förmodligen inombords allteftersom intresset för covid svalnar. Snart får du ingen uppmärksamhet alls din sopa.
Citera
2022-03-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Riktigt så enkelt är det inte att vaccinerade sprider lika bra. Och även folk utanför riskgrupper kan bli betydligt sjukare utan vaccination än med. Men tänker inte ge mig in i den diskussionen igen, en gång antivaxxare alltid antivaxxare

I nästan varje åldersgrupp just nu på IVA är majoriteten av inlagda vaccinerade med två sprutor. Hellre antivaxxare är en nyttiga lättmanipulerad idiot
Citera
2022-03-08, 23:13
Medlem
Citat:
Klart lockdown och hårdare restriktioner var nödvändiga i en del länder. Finns ingen anledning för oss svenskar att peka finger och säga att alla borde ha gjort som oss.

Ja och det gick ju skitbra i Belgien
Citera
2022-03-08, 23:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Helt rätt. Förhållanden och en mängd olika parametrar har naturligtvis gjort att man i olika länder tvingats till olika åtgärder. Jag är högst tveksam till tanken på att en global, generell modell skulle fungerat i alla länder. Hade vi i UK gjort som i t.ex. Sverige är jag ganska övertygad om att vårdapparaten kollapsat redan våren 2020. Det dog 1,500 personer/dag och alla sjukhus var 99% belagda. Jag kan avslöja att vården var MYCKET nära total kollaps Januari 2021 när Alfa slog till här.

Så vad berodde det på att UK drabbades? Jag var t.ex. mycket tidigt inne på att olika virusstammar (varianter) hade olika smittsamhet (undrar om jag inte t.o.m. var före alla forskare på den punkten) och därför kunde vara anledningen till att olika länder drabbades olika hårt. En del länder hade tur. Däribland Sverige. Andra inte. Däribland Italien och UK som drabbades stenhårt i början då vi fick in en betydligt mer smittsam och virulent variant.

Som du säger skall man inte peka finger. Norge skulle t.ex. kunna skratta ihjäl sig åt Sverige, men eftersom man inte vet vilka förutsättningar som påverkat händelseförloppen skall man vara försiktig med den typen av känsloyttringar. Att vissa mindre försiktiga individer spelar allan på Flashback och menar att Sverige varit bäst är inte förvånande, trots att det förutom Norge finns ytterligare 200 länder som klarat sig betydligt bättre än just Sverige.

Det viktiga är att man gjort allt för att minimera förlusten av människoliv. Att i det sammanhanget sätta igång och peka finger för att någon efter bästa förmåga försökt (och dessutom lyckats) rädda liv bevisar bara att man är ett tvättäkta praktarsle.
Citera
2022-03-09, 00:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det där var väl ändå en idiotisk slutkläm? Man ska inte dra alla vaccin över en kam, och att vaccin finns är väl bra, men folk verkar inte ha fått korten på bordet vad gäller riskerna innan de skulle pressas till att vaccineras på löpande band. Dina antivaxxare är bara dina strågubbar du leker med. Risken är liten för de flesta även utan vaccination, samtidigt som riskerna med vaccination inte är obetydliga. Har man dessutom haft viruset utan problem innan vaccinet kom så har man ju två goda skäl att inte vaccinera sig, dels vet man hur man reagerar på viruset och att det inget är att oroa sig i onödan för, dels har man immunitet och nyttan av vaccinet är liten. Synd bara att befolkningen hjärntvättats till att tro att man dör och blir vrålsjuk utan vaccin så att det är bäst att ängsligt längta efter sin 4e dos som räddningen från allt ont, åtminstone i några veckors tid innan effekten avtar.

På Nya Zeeland har visst 95 % över 12 år minst en vaccindos och 70 % boostat sig. Ändå sprider sig smittan som en löpeld, med munskyddskrav och vaccinpass. Betyder inte det att vaccinerade smittar som bara den? Vaccinet är skit! Verkar mest ha en symbolisk funktion. NZ lyckades vaccinera i stort sett hela befolkningen innan omicron kom, ändå har de 756 på sjukhus, på halva vår befolkning. Så du ser, det hjälper inte långt. Men tro du att det är vaccinet som räddat dig.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-09 kl. 01:03.
Citera
2022-03-09, 03:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Vi hade 99% beläggning på våra sjukhus. Och du sitter och ojar dig över att man införde bestämmelser för att komma tillrätta med det bekymret. Det är antagligen bara i din hjärna som något sådant upplevs "idiotiskt".
Större risk att smittas inomhus än utomhus. Klart man blir sjukligare av att sitta inne så mycket. Det är väl därför ni klarat er sämre än oss.
March 23rd 2020

Prime Minister Boris Johnson, in a televised address to the nation, says that Britons should only go outside to buy food, to exercise once a day, or to go to work if they absolutely cannot work from home. Citizens will face police fines for failure to comply with these new measures.
https://bfpg.co.uk/2020/04/covid-19-timeline/
Citera
2022-03-09, 10:04
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Helt rätt. Förhållanden och en mängd olika parametrar har naturligtvis gjort att man i olika länder tvingats till olika åtgärder. Jag är högst tveksam till tanken på att en global, generell modell skulle fungerat i alla länder. Hade vi i UK gjort som i t.ex. Sverige är jag ganska övertygad om att vårdapparaten kollapsat redan våren 2020. Det dog 1,500 personer/dag och alla sjukhus var 99% belagda. Jag kan avslöja att vården var MYCKET nära total kollaps Januari 2021 när Alfa slog till här.

Så vad berodde det på att UK drabbades? Jag var t.ex. mycket tidigt inne på att olika virusstammar (varianter) hade olika smittsamhet (undrar om jag inte t.o.m. var före alla forskare på den punkten) och därför kunde vara anledningen till att olika länder drabbades olika hårt. En del länder hade tur. Däribland Sverige. Andra inte. Däribland Italien och UK som drabbades stenhårt i början då vi fick in en betydligt mer smittsam och virulent variant.

Som du säger skall man inte peka finger. Norge skulle t.ex. kunna skratta ihjäl sig åt Sverige, men eftersom man inte vet vilka förutsättningar som påverkat händelseförloppen skall man vara försiktig med den typen av känsloyttringar. Att vissa mindre försiktiga individer spelar allan på Flashback och menar att Sverige varit bäst är inte förvånande, trots att det förutom Norge finns ytterligare 200 länder som klarat sig betydligt bättre än just Sverige.

Det viktiga är att man gjort allt för att minimera förlusten av människoliv. Att i det sammanhanget sätta igång och peka finger för att någon efter bästa förmåga försökt (och dessutom lyckats) rädda liv bevisar bara att man är ett tvättäkta praktarsle.

Ja, det är ju lite det också. Vissa besserwissrar i tråden tycker inte att det är något värt att lyssna på vårdpersonal och vad de säger eller att försöka rädda så många människoliv som möjligt. Vårdpersonalen gnäller och har ingen rätt att uttala sig och de flesta som dör var ändå inte unga och friska. Och allt för att kunna påstå att viruset är förtalat och att det inte är någon pandemi.
England och Italien hade inte klarat sig utan lockdown ifall de inte tänkt sig att låta folk ligga och dö hemma och skitit i att försöka rädda människoliv.
Citera
2022-03-09, 10:06
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Ja och det gick ju skitbra i Belgien

Det är olika omständigheter i olika länder, en del har med blodgrupp att göra, annat vet man inte riktigt ännu.
Ingen större anledning att hånskratta och vara självgod.
Citera
2022-03-09, 10:09
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
I nästan varje åldersgrupp just nu på IVA är majoriteten av inlagda vaccinerade med två sprutor. Hellre antivaxxare är en nyttiga lättmanipulerad idiot

Jaha och hur många har tagit tre sprutor, som rekommenderas?

Men en gång antivaxxare alltid antivaxxare, om man menar att virus var här före människan och man måste lära sig sammanleva med virus och vårdpersonal ska hålla käften, hånskrattar åt döda osv då är man nog ingen trevlig typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in