2022-03-08, 21:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Hur tror ni NATO (och övriga omvärlden) skulle reagera om Ryssland använder taktiska kärnvapen?

Jag tror vi snart är där. Alternativt att Ryssland levererat ett ultimatum och då till damerna i EU. Att ställa ett eventuellt ultimatum till USA vore nog inte förstahands valet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Sant, vilket är ett otroligt dåligt tecken. Internet/elektricitet/vattenförsörjning åker i rask takt i stad för stad och tv och radio kontrolleras mer och mer av Ryssland. Ingen elektricitet och inga mobiler med ström att filma massakern som sker. Journalister som dödas och åker hem. Och hundratusentals som riskerar dö av uttorkning prioriterar nog inte att riskera sitt liv för att filma längre.
Har noterat samma.

Algoritmerna jobbar övertid i vårat fria och demokratiska samhälle.

Och givetvis är det spunnet i Ukrainas favör.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
https://mobile.twitter.com/200_zoka/status/1500163671619743745

Varför slåss de i Ukraina överallt med nazisymboler? Ofräscht att se NATO lägga upp bilder eller svenska pansarskott levereras till människor med nazisymboler, de verkar använda en mängd varianter av nazisternas symboler i strid.

De värsta rasister jag mött under hela mitt liv, har alltid varit icke etniska svenskar. Jag köper inte något judekort till försvar. Självklart är presidenten inte en praktiserande jude och självklart kan människor vända sig emot sina egna ursprung! Ta mig som exempel, jag identifierade mig aldrig som något annat än människa först dagen kom jag stod upp för min rätt mot andras lögner som finnen var i hela mitt DNA och sträckte mig på vis få svenskar ställer sig men den dagen blev jag svensk. Ingenting annat.

Man kan inte glida på något ursprung långt bakåt eftersom det är vad du efterlever som är av betydelse. Du skulle aldrig hitta en finne som kallar mig finne. Varför skulle judar vara det i all evighet?

Sorry, det ser ut som nazister för mig.

Överallt är en överdrift men visst finns det extremister.

Har du förresten hört en förklaring tull Ryssarnas "Z"?

... remembrance at “Station Z”. This was the name given by the SS to a building that contained a crematorium and killing facilities, built in 1942. ...

https://www.sachsenhausen-sbg.de/en/exhibitions/permanent-exhibitions/murder-and-mass-murder/
Citera
2022-03-08, 21:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Mitt fel i all hast, ja det är ett jaktplan

Bagateller faktiskt, då både F-16 och Mig29 utvecklats rätt duktigt genom åren, så i realiteten är bägge jakt/attack.
Men som du säger - span, ligger även med i F-16s uppdrag.
Ett gott tillskott till Polen, särskilt i detta läget.
Men framförallt ett mkt starkt tillskott till Ukraina. Hoppas nu bara Slovakien är snabba med sina Mig29or också, så allt sker simultant.

Nu följer en liten utveckling av The Guardian:
Citat:
Before the announcement that it would put all its MIG-29 at the US’
disposal, Poland came under pressure from the UK to go ahead with the
deal.
https://www.theguardian.com/world/live/2022/mar/08/ukraine-news-russia-war-vladimir-putin-volodymyr-zelenskiy-kyiv-russian-invasion-live-latest-updates
Citat:
Johnson supports the transfer of the MiGs to Ukraine but in public
London stresses that it is a sovereign decision for Warsaw to take
since in the words of the UK defence secretary Ben Wallace, Poland is
most likely to face any “blowback” from Russia.
Citera
2022-03-08, 21:26
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
NATO håller god koll på slagfältet och har underrättelser om stridskrafter och hur det hela går. Dessutom utväxlar man tät information med Ukraina, och bilder från spionsatelliter.

Därför har detta uttalande rätt stor tyngd:

NATO official says Russia not expected "make any gains in the next few days" in Ukraine

Despite using all of the forces it had concentrated in and around Ukraine, Russia is still making very little progress, with NATO’s current intelligence assessment suggesting Moscow is unlikely to make much progress in the foreseeable future, a NATO military official told CNN.

"We see very little change,” the official said, citing the alliance’s latest intelligence assessment. “For the first time, we don’t expect them to make any gains in the next few days.”

Så NATO bekräftar nu för första gången att den ryska björnen har kört helt fast. "For the first time, we don’t expect them to make any gains in the next few days". Rätt signifikant. Stämmer detta så är det nog slutet för invasionen.

Källa: CNN liveflöde

CNN.

Fronten har rört ordentligt på sig de sista 24t
https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Citera
2022-03-08, 21:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Sant, vilket är ett otroligt dåligt tecken. Internet/elektricitet/vattenförsörjning åker i rask takt i stad för stad och tv och radio kontrolleras mer och mer av Ryssland. Ingen elektricitet och inga mobiler med ström att filma massakern som sker. Journalister som dödas och de flesta från de större mediebolagen åker hem så risken att de dör är för stor. Och hundratusentals som riskerar dö av uttorkning prioriterar nog inte att riskera sitt liv för att filma längre.

Ja oroväckande, kan ju också var att intensiteten har minskat. Att det finns så mycket filmmateriel kommer att bli avgörande för att visa på alla krigsförbrytelser Ryssland har utfört.
Citera
2022-03-08, 21:27
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det här är intressant, för jag är nästan hundra på att jag läste för någon vecka sedan att amerikanerna trodde att Kiev skulle falla "när som helst", "inom 48 timmar" eller liknande. Svenska media plockade upp nyheten och körde den som headline i över ett dygn. Nu hittar jag det inte alls längre och börjar undra om jag drömt det.

Jag vill fö. minnas att det var en officiell amerikansk policy nu att gå ut helt öppet med allt de vet, eller tom. alla uppgifter de har. Tror förklaringen var att de vill signalera till ryssarna att det ska vara svårt att trixa.

SVT körde med att Kiev faller inom några timmar i flera dagar tills de insåg att de blev till åtlöje.
Citera
2022-03-08, 21:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem

Varför slåss de i Ukraina överallt med nazisymboler?
Varifrån kommer detta, att (den ukrainska armén) slåss "överallt" i Ukraina iförda nazisymboler?
Citera
2022-03-08, 21:31
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Vi kan bara beklaga att din utbildning varit så bristfällig, men definitionen av Europa gäller även Ryssland ända till Uralbergen, där Asien tar vid. Ukraina ligger i Östeuropa med västra änden mot centraleuropeiska Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien.

Faktum är att kartografiskt och geografiskt så ligger Tjeckien och Polen i västeuropa. Många lever dock efter Stalins uppdelning i öst och väst.
Citera
2022-03-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Är det bara jag som tycker det verkar minska i flödet med bilder från slagfältet. Det dyker inte upp lika mycket bilder på sönderskjutna fordon längre.
Kan ju bero på att ryssarna skjutit sönder allt fler mobilmaster i krigsområdena, så det blir svårare för grabbarna i fält att ladda upp sina filmer..
(Minns kommunikationsfiaskot med ryssarnas nya kodade radio - som inte funkar när mobilnätet är nere, så de kör över okrypterad radiolänk)
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Rysk fullastad lastbil har kraschat totalt. Gamarna har redan börjat cirkla i skyn.

https://twitter.com/raging545/status/1501292319978393600
Citera
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Överallt är en överdrift men visst finns det extremister.

Har du förresten hört en förklaring tull Ryssarnas "Z"?

... remembrance at “Station Z”. This was the name given by the SS to a building that contained a crematorium and killing facilities, built in 1942. ...

https://www.sachsenhausen-sbg.de/en/exhibitions/permanent-exhibitions/murder-and-mass-murder/
Ja flera gånger.
https://www.dn.se/sport/varfor-hade-gymnasten-ett-z-pa-brostet/

Har du förresten hört talas om det svenska ordet desinformation? Det är ungefär precis det du nu försöker sprida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in