2022-03-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Ja herregud, först skrapar han ihop människor från alla avlägsna hörn av Ryssland och Mellanöstern. Sen får han skrapa ihop de från marken.

Vilket dubbeljobb.
Ryssland bara lämnar de döda som de är. Det är de första kriget sen det finska vinterkriget som Ryssland inte ens försöker begrava sina döda.
Citera
2022-03-08, 21:10
Medlem
auruns avatar
NLAW har Ukrainarna haft under hela invasionen. Det är pansarskott vi skickat, som är en annan sak. Senaste sidorna har drivit iväg totalt angående något helt annat, dvs att någon nazistgrupp visar bild på NLAW... Men som sagt.. Skärp er för fan.
Citera
2022-03-08, 21:10
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
F 16 jakt-, attack- och spaningsflygplan medans Mig29 är rent attackplan

Ehhh, näe, MIG-29 är ett jaktplan, där vissa varianter utvecklats som jakt-attack. Såvitt jag förstår är de polska MIG-29orna en jaktvariant.
Citera
2022-03-08, 21:12
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Ryssland bara lämnar de döda som de är. Det är de första kriget sen det finska vinterkriget som Ryssland inte ens försöker begrava sina döda.

Är ju tur att invånarna och militär i Ukraina städar upp ryska liken med så gott det går . Så att de någon gång kan få åka hem till faderlandet igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Centraleuropa är inte i Ukraina,, Tills nyligen visste vi inte ens om att Ukraina ens räknades till Europa..
Vi får hoppas att detta inte sprider sig till Östra Europa också (Mongoliet)

+1
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:

Man slipper att räkna de döda och skicka hem de i kistor till upprörda mödrar.
Det gäller att dölja för ryssarna vad som verkligen sker.
Citera
2022-03-08, 21:13
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Här om dagen så var det ryssar, är samma film.
Så vilka är det som är söndersprängda ?

Spelar det någon roll? Alla är ryssar.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Jag tolkar det som att NATO inte har någon egen agenda att varken prata upp eller ner Ryssland eller Ukraina. De är intresserade av att ge en så korrekt prognos av vad som kommer att hända som möjligt, det tjänar alla på att veta.

Hade de haft information som tyder på att Kiev faller inom 2 dagar och Ukraina inom en vecka så hade de sagt det. Finns ingen rimlig anledning annars. Det hade också varit värdefull information att agera på.

Nu är det så att deras underrättelser tyder på att ryssarna inte förväntas göra några som helst framsteg de kommande dagarna. Det är så det ser ut på fältet helt enkelt.

(och CNN rapporterar bara vad som sägs)
Det här är intressant, för jag är nästan hundra på att jag läste för någon vecka sedan att amerikanerna trodde att Kiev skulle falla "när som helst", "inom 48 timmar" eller liknande. Svenska media plockade upp nyheten och körde den som headline i över ett dygn. Nu hittar jag det inte alls längre och börjar undra om jag drömt det.

Jag vill fö. minnas att det var en officiell amerikansk policy nu att gå ut helt öppet med allt de vet, eller tom. alla uppgifter de har. Tror förklaringen var att de vill signalera till ryssarna att det ska vara svårt att trixa.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZIZIZ
Ja dem båda två länderna är lika smutsiga. Även om Ryssland är värre än Ukriana .. Så är inte Ukrianas siffror tillräckligt starka för att väst skulle behöva lägga så här mycket fokus att pusha dem för att slås mot Ryssland i stället för att göra fred .... Alla resurser och kostnader varje land lägger ner för att pusha för krig osv. Skulle dem kunna lägga på sina egna länder för att göra dem bättre i stället... Hur mycket kommer det här att kosta oss i Sverige bara för att vi är så envisa på att få Ukrians folk slaktade... med sanktioner flyktingar bidrag gåvor osv ... Som Sverige faktiskt skulle kunna ha lagt på Sverige och utvecklat vårat multikulturella samhälle till ett land som slutats använda som skräckexempel syfte med att invandring osv är dålig...

Hade vi förespråkat och pushat för en linje om att Ukriana borde för tillfället gått med på fred redan i början så hade situation aldrig sätt ut så här..
Krig är ibland nödvändiga men det här kriget var inget ting som var nödvändigt... Sen att Putin är idiot betyder det inte att alla världsledare behöver vara idioter också...

Hur detta påverkar världen vet vi nu, men effekterna kan bestå i 100-tals år. Jag vet inte mer än att detta är stort, komplext och förmodligen fler och fler kommer att dras in, legosoldater från syrien, Kadyrovs privatarme, frivilliga på Ukrainas sida. Och det värsta kanske komma skall?

Däremot är det viktigt att komma ihåg att detta började med att Putin invaderade Ukraina, eller när han annekterade Krim.... finns problem i Ukraina utan tvekan men i detta krig är det tydligt vem den aggresive är, kanske inte ens ska kallas Rysslands krig utan Putins krig?
Citera
2022-03-08, 21:14
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Spelar det någon roll? Alla är ryssar.

Hur vet du det?
Citera
Medlem
Citat:

Om detta är sant - har hört det ett par gånger - så är det jävligt lågt. Att man förväntas slåss för en stat som inte ens kan bry sig om att hämta upp ditt lik kan inte vara bra för moralen.

Fast med tanke på att de knappt verkar ha haft mat med sig så undrar jag om ryssarna fått med sig första förband. Kanske behövdes mer för att sponsra chefens lyxyacht.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:

Hörde på Studio Ett idag att Ukraina begär av Ryssland att hämta hem alla sina döda. Nu planerar Ukraina att sätta in tåg med kylvagnar och köra resterna till ryska gränsen, frågan är vad som händer med dem där.

Rapporterades också att ryskor som blivit änkor pressades av myndigheterna att säga att deras män var på "tjänsteresa".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in