2022-03-08, 21:15
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Jag tycker generellt att det är osmakligt det här med att ta foton på döda. Oavsett sida. Är nog för gammal för det här med sociala medier helt enkelt.

Varje död är en tragedi. Även om den döde är en mördare och angripare. Naturligtvis har man rätt att försvara sig mot angrepp, med dödligt våld, och erövringskrig är ett brott i sig, men jag tycker ändå att det är osmakligt med folk som fiskar på Twitter efter bilder på döda soldater, kvinnor, barn, och allt möjligt.

Även de som tar korten borde ta sig en funderare.

Kanske jag bara är gammaldags?

Jag håller med dig och är själv av äldre modell. Jag håller mig borta från att titta på dessa bilder och är också extremt besviken på att vi ännu en gång får uppleva ett krig i Europa. Jag lider med Ukraina och inte bara befolkningen utan alla djur som nu plågas till döds av bomber eller avsaknad av mat. Så extremt onödigt. Ryssland och dess befolkning kommer att få en mycket tuff vardag ett decennium framöver, kanske längre. Tänk exempelvis på Greklands ekonomiska genomklappning, vilket de fortfarande känner av. Att sänka en ekonomi går väldigt snabbt. Bygga upp är en helt annan sak.
Citera
2022-03-08, 21:16
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Hur detta påverkar världen vet vi nu, men effekterna kan bestå i 100-tals år. Jag vet inte mer än att detta är stort, komplext och förmodligen fler och fler kommer att dras in, legosoldater från syrien, Kadyrovs privatarme, frivilliga på Ukrainas sida. Och det värsta kanske komma skall?

Däremot är det viktigt att komma ihåg att detta började med att Putin invaderade Ukraina, eller när han annekterade Krim.... finns problem i Ukraina utan tvekan men i detta krig är det tydligt vem den aggresive är, kanske inte ens ska kallas Rysslands krig utan Putins krig?

Enligt FN ska det kallar för 'konflikt'. Så lika bra att du kallar det för vad det är, en 'konflikt'.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Men nån slags hållhake på Putin måste de väl ha eftersom de sitter kvar med sina miljarder. Av nån anledning kunde han inte bli av med dom.

Han vill inte bli av med dom - tvärtom behöver han dom då det är ett sätt att centralisera makt och ekonomi. Samt dom behöver honom, då dom kan kan fortsätta ha sina spelplaner öppna.
Hållhaken är väl att han kommer bura in dom om dom motsätter sig. Det allra första Putin gjorde när han kom till makten, var att fängsla ett par av dom allra största oligarkerna.
Sedan dess är tonen satt.
Citera
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Hur vet du det?

För att ryssar i norr slåss mot andra ryssar i söder.
Citera
2022-03-08, 21:17
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Hahah du är verkligen helt pantad. Jag hoppas du bara ute efter provocera för du kan inte vara så här hjärndöd?

Utan att svettas? Ligger tusentals döda ryssar på den snötäckta ukrainska maken nu.. Synd att inte ens ryssen har tid/bryr sig ta hand om sina fallna soldater.

Alla ni PRO Putin råttor vet innerst inne att utan Rysslands kärnvapen hade väst skickat dom tillbaka till stenåldern.

Du är ett desinformerat klappmongo som det går 10 på dussinet av i denna tråd. Om ryssarna skulle ha förlorat tusentals så uppgår de ukrainska förlusterna till tiotusentals. Ryssland har totalt luftherravälde. Ukraina har i princip inget flygvapen kvar och knappt något luftvärn heller. Varenda större stad har ryssarna omringat. Du påminner om den svarte riddaren i Monty Pythons ”Holy Grail”.

Jag föredrar att luta mig mot riktiga militära experter som överste Douglas McGregor eller Scott Ritter. Den senare är ansedd som en av de skarpaste militära underrättelseofficerer som USA någonsin frambringat. Gissa vad han har att säga om ett konventionellt krig mellan NATO och Ryssland? Jag kan lugnt säga att det är raka motsatsen till ditt ignoranta önsketänkande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Mig29 är mig veterligen jakt/attack?
Mitt fel i all hast, ja det är ett jaktplan
Citera
Medlem
raskenss avatar
Är det bara jag som tycker det verkar minska i flödet med bilder från slagfältet. Det dyker inte upp lika mycket bilder på sönderskjutna fordon längre.
Citera
2022-03-08, 21:18
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Tanken slog mig häromdagen angående antalet sidor i denna tråden. Måste vara rekord i antal inlägg per dag räknat.

Ditt inlägg höjden kvalitén avsevärt.

Tack och bra jobbat!
Fast nu har jag bläddrat lite och just denna tråd är faktiskt helt ok 👍🏻
Härligt att man kan bli positivt överraskad fortfarande
Citera
2022-03-08, 21:19
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Enligt FN ska det kallar för 'konflikt'. Så lika bra att du kallar det för vad det är, en 'konflikt'.

Ah... du hänvisar till FN alltså? Ok.

The U.N. approves a resolution demanding that Russia end the invasion of Ukraine
https://www.npr.org/2022/03/02/1083872077/u-n-set-to-hold-vote-that-would-demand-russia-end-war-in-ukraine

United Nations Stands with People of Ukraine, Secretary-General Tells General Assembly, Stressing ‘Enough Is Enough’, Fighting Must Stop, as Emergency Session Gets Under Way

https://reliefweb.int/report/ukraine/united-nations-stands-people-ukraine-secretary-general-tells-general-assembly
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Konflikt var även andra världskriget, en mer diplomatisk term. Att säga krig och invasion är alldeles utmärkt språkbruk som beskriver exakt vad det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Ehhh, näe, MIG-29 är ett jaktplan, där vissa varianter utvecklats som jakt-attack. Såvitt jag förstår är de polska MIG-29orna en jaktvariant.
Mitt fel i all hast, ja mig-29 är jaktplan
Citera
2022-03-08, 21:20
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
För att ryssar i norr slåss mot andra ryssar i söder.

Din flagga sa allt. Tror Putin gjorde ett misstag, han invaderade Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in