2022-03-08, 16:30
Bannlyst
Sanktioner från USA och dess allierade mot denazifieringen av Ukraina har orsakat skräckscenariot i Sverige - allt blir dyrare:
- Priserna på bensin och diesel skenar.
- Maten blir dyrare.
- Det finns flera frågetecken kring bolånen.
- Energipriserna har stigit.
- En betydligt svagare kronkurs gör all import dyrare.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/nya-skrackscenariot-i--sverige-allt-blir-dyrare/
Citera
2022-03-08, 16:36
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Sanktioner från USA och dess allierade mot denazifieringen av Ukraina har orsakat skräckscenariot i Sverige - allt blir dyrare:
- Priserna på bensin och diesel skenar.
- Maten blir dyrare.
- Det finns flera frågetecken kring bolånen.
- Energipriserna har stigit.
- En betydligt svagare kronkurs gör all import dyrare.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/nya-skrackscenariot-i--sverige-allt-blir-dyrare/
Jag absolut kraks. Nu har vi utsett en syndabock for den imhemska/globala ekonomin som vart lemlastad under koovid genom restriktioner och vanvettig penningpolitik. Nu ar allt Putin's fel. Sa javla bekvamt.

Det har ar sa javla oarligt det ar inte sant. Arma djavla Sverige, ett bananland in the making.
Citera
2022-03-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
För att återgå till rubriken.
Jag är nog inte beredd att spendera något i form av att skänka pengar eller annat.
Det är nåt skumt med Ukraina. Ett civiliserat land låter inte ett ”inbördeskrig” pågå i 8 år. Möjligen max 8 veckor. Vilka krafter i väst ligger bakom? Vilka organisationer tjänar på oron där borta?
Jag kan tänka mig att hjälpa t.en flyende mamma med småbarn i form av tak över huvudet och mat på bordet, dock inte i evighet.
Btw var hamnar de 10 kronorna som jag betalar extra per liter för bensinen. Har det helt plötsligt blivit dyrare att producera bensin nu, eller är det någon som tar tillfället i akt att berika sig?

ÖVERGÅENDE PROBLEM

Nu passar media på att suga på Ukrainakrisen för att sälja fler lösnr/få fler reklamkunder. Men även om Putin är en psykopat så gungar marken under honom och oppositionen mot kriget växer i Ryssland, Särskilt nu när vanligt folk börjar inse hur lurade de blivit och deras döda och skadade söner kommer hem från fronten.
Skulle kunna tänka mig att Putin är död före midsommar.

Men det är förstås svårt att hela tiden försvåra sig och Kiev får inte falla, inte ån i a f. Men den ryska stridsmoralen verkar lika hög som snötäcket i Skåne...
Citera
2022-03-08, 17:58
Medlem
HipToBeSquares avatar
Jag villa inte betala någonting för sanktionerna mot Ryssland. Ge Ukraina till Ryssland istället så vi blir av med skiten. Ukrainare ska även bort från EU, de har inte där att göra.
Citera
2022-03-08, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger

Diesel och bensinpriset har ökat med 25% på 10 dagar. ”Ja vem bryr sig, jag har ändå råd” tänker många. Högre bränslepriser leder till:

Största problemet med priset på drivmedel är att staten skor sig mer desto högre oljepriset är.

Regeringen skulle kunna ersätta de procentuella skatterna med fasta skatter.
Citera
2022-03-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Btw var hamnar de 10 kronorna som jag betalar extra per liter för bensinen. Har det helt plötsligt blivit dyrare att producera bensin nu, eller är det någon som tar tillfället i akt att berika sig?

Utbud och efterfråga sätter pris som det gjort i alla tider. 2020 gick varje oljebolag stort back medan lagren fylldes till bredden och vi kunde avnjuta en billig full tank. Nu är det dags för dem att täcka dessa förluster.
Citera
2022-03-08, 19:04
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag villa inte betala någonting för sanktionerna mot Ryssland. Ge Ukraina till Ryssland istället så vi blir av med skiten. Ukrainare ska även bort från EU, de har inte där att göra.
Kul att du skriver. - där att göra.

Kålsoppa ikväll?
Citera
2022-03-08, 19:05
Medlem
mossadmartins avatar
Jag är stolt prenumerant av DN och där står det såhär i en låst artikel för oss betalande :

Citat:
– Våra värderingar innebär att vi inte kan ignorera det meningslösa mänskliga lidande som utspelar sig i Ukraina, sade vd Chris Kempckinski och tillade att det är omöjligt att säga när restaurangerna kommer att öppna igen.

De omkring 62.000 personer som arbetar inom företaget i Ryssland kommer dock fortsatt att få betalt.

Gällande att McDonalds stänger.
Senast redigerad av mossadmartin 2022-03-08 kl. 19:08.
Citera
2022-03-08, 19:08
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrapunk
Utbud och efterfråga sätter pris som det gjort i alla tider. 2020 gick varje oljebolag stort back medan lagren fylldes till bredden och vi kunde avnjuta en billig full tank. Nu är det dags för dem att täcka dessa förluster.
Jo jo, jisses vad (boksluts)back de valde att gå.
Citera
2022-03-08, 21:04
Medlem
Fimbulramns avatar
Kan betala en hel del men för många blir detta tufft. För andra länder som Tyskland blir det ohållbart.
Citera
2022-03-08, 21:12
Medlem
Redo? Hur väljer man att privat finansiera propagandan och hetsen mot Ryssland? Dessutom så sitter det överbetalda marionetter på Rosenbad som gör alla val åt oss vare sig vi vill eller inte. Vart 4:e år så har vi ett låtsasval där fåren gör sitt val utefter storleken på sitt ego.
Citera
2022-03-08, 22:04
Medlem
Är också beredd på att betala en hel del för att, förhoppningsvis, få de icke-hjärntvättade ryssarna att avsätta Putin och hans gäng.

Ryssland har inget i Ukraina att göra. Putins hittepå om nazism och folkmord är ju bara svepskäl för något annat... För att upprätta nån fattig Sovjetunionen 2.0? Demilitarisera? För att Ukraina skulle attackera Ryssland? När, var och hur? Låter som ett riktigt idiotresonemang att starta ett fullt invasionskrig för att undvika ett krig inget ens pekar mot... Sen kan man ju hävda att Ukraina förr eller senare hade gått hårdare mot Krim och separatistkontrollerade delarna av Donbas, men det är ju fullt logiskt eftersom de delarna fortfarande officiellt tillhör Ukraina. Hur som, hade ryssarna nöjt sig där så hade de ju inte åkt på fler sanktioner. Men nej, de skulle ta mig fan ge sig på hela Ukraina.

Det sjukaste är att många ryssar faktiskt verkar tro att Putin vill gott/rädda folk. Han utnyttjar ju ryska befolkningen, han skor sig på dem. Hur kan de inte se det? Han och hans stenrika vänner lyckas ju till och med manipulera en hel del folk utanför Ryssland till att tro att det skulle finnas nån godhet i det han gör. Hur?? Vad skulle ryssarna kunna lyckas med i Ukraina som skulle göra Ukraina/Ryssland/världen till en bättre plats? Det är ju ingen som verkar kunna svara på det, förutom personer som verkligen intalat sig själv att det pågår nån form av hemligt massmord av ryssar i Ukraina.

Och ja, Azovbataljonen är problematisk, den borde tas upp mer i västerländsk media, men, som jag förstått det, så är den en konsekvens av Krim-annekteringen/Luhansk/Donetsk snarare än en orsak.

Spelar ingen roll att Ukraina är ett rövland, Ryssland har fortfarande inte ett skit där att göra. Ukraina kändes ändå, på lång sikt, som att de kunde bli en del av den rika västeuropeiska gemenskapen. Nu håller ryssarna på att fullständigt sabba landet. Eller vem vet, kanske blir ännu bättre sammanhållning och tydligare gemensamma mål som leder till att Ukraina snabbare kan styra upp och ta sig in i EU etc.

Litar inte ett skit på det där Putin-landet längre. Hade den här fullskaliga invasionen gått lättare och färre sanktioner införts så hade gissningsvis Putin pangat vidare med nästa fd Sovietrepublik så fort han blivit klar med Ukraina. Fick väl storhetsvansinne efter Krim eller nåt. Så här med facit i hand borde väst infört dagens sanktioner redan 2014 och kört det ryska samhället i botten.

Kan jag betala min hyra, busskort, mat och nån bira så är jag beredd på att betala resten för att slippa det där totalitära rövhålet Putin. Så ja, destabilisera skiten ur det där landet, för jag kan inte se nåt mindre dåligt alternativ till att få bort honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in