2022-03-07, 23:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ryssland svamlar nu att världsmarknadspriset på olja riskerar att öka till 300 dollar per fat, från dagens 124. Har de den makten att påverka priset så mycket om de stänger av produktionen?

Det är såklart skrämselpropaganda för att avskräcka befolkningen i väst.

Toleransen för högt drivmedelspriserna i USA är nog inte hög. Det filas nog lösningar där man ersätter den ryska olja med olja från andra länder.

Tror det blir svårt att använda oljan som påtryckningsmedel. Olja kan man, om jag förstått det rätt, enkelt sälja till andra än EU. Kina tex.

Gas däremot, som kräver infrastruktur, är knepigare.
Citera
2022-03-07, 23:27
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Zelensky har iofs både folkrätten och världen på sin sida, Putler har nån enstaka skurkstat i sin ringhörna.. typ Syrien, Iran och Nordkorea.

Putler har gjort bort sig, åsamkat både sig själv och Ryssland skador som aldrig går att reparera.

Putlers grav lär bli ett klassiskt pissobjekt.
Inte ens Iran är på Rysslands sida. Om jag minns korrekt så är det bara Nordkorea, Syrien, Belarus och Eritrea som tar ställning för Ryssland.
Citera
2022-03-07, 23:28
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Ser ut att vara en lekplats.
Mysigt värre.

Det mysigaste med hel video är att den ukrainska soldaten potentiellt offrar sitt liv för att röja bort rysk kluster ammunition. Är en liten sådan här rackare han plockar upp.

https://images.app.goo.gl/vpv3SVad7g7wjjFKA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
För det första kan inte Ukraina bestämma över sanktionerna. För det andra skulle jag säga att det är långt ifrån klart att det lättas. Många är nog irreversibla och jag tror att investerare kommer nog sky Ryssland lång tid framöver.

Självklart, de flesta investerare är ju ute efter en relativt god med säker avkastning.
Tydligt är ju att när Ryssland söker sig mot en status liknande Nord korea så finns nästan ingen säkerhet.
Stängd börs, stora transationsavgifter på kapital, knepiga transaktioner och med en irrationell diktator vid rodret o.s.v.
Iskallt investeringsklimat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dominga87
En sak har jag lärt mig här i livet. Att lägga sig/ge upp är aldrig samma sak som att förlora

I en sån som Putlers ögon är det tyvärr det.
Citera
2022-03-07, 23:29
Avslutad
Även om de inte nekar rysk gas så visar tyskarna sitt missnöje. Fått höra att de på tyska restauranger börjat skyltas: Ryssar ej välkomna. Skulle inte funka i PK Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tror Väst överskattar sanktionerna, Ryssland har stora intäkter från gas och olja och de kan bedriva handel med Kina.

Det har talats ganska lite om hur stor del av ryska centralbankens pengar som USA lyckats frysa.

>>>Ryssland exporterar olja och gas för ca 1500 miljarder per år. Bara på militären lägger Ryssland ca 600 miljarder per år. Men när nu BNP sjunker som en sten och därmed inkomsterna för staten så står Ryssland in för ruinens brant.

Man får inte glömma att Ryssland producerar ca 11 miljoner fat per dag så används ca hälften inom landet.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Verkligen!

Ja, du minns rätt.

Vad jag inte fattar är hur de förväntar sig att någon ska köpa deras propaganda. Jag menar det är ju så inihelvetes bisarrt och absurt att den enda normala reaktionen är att asgarva åt det.

Tänker de verkligen att folk ska ta det på allvar i stil med "nämen oj, säger du det, herrejöstanes, det måste vi kolla upp!"

Det verkar ju så. Heeelt verklighetsfrånvänt.
Senast redigerad av Peter77 2022-03-07 kl. 23:31.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Idiot, du begriper inte att ryssen går försiktigt fram i syfte att inte civila ska komma i kläm.

Men du kommer att få backa från dina uttalanden men helt säkert då försvinner du från FB skamsen,
Jag tror vi har lite olika definition av begreppet "går försiktigt fram i syfte att inte civila ska komma i kläm".
Jag tänker att man kanske borde undvika att skicka in klusterbomber i bostadsområden och döda barn. Man kan också tänka sig att man inte skjuter raketer rakt in i bostadshus. Så nog finns det mer man kan göra för att det ska anses att man går försiktigt fram.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Så är det. Jag har läst att Tyskland inte klarat att hitta någon annan kortsiktig lösning på sitt energibehov. Man håller för brinnande livet på att bygga upp terminaler för att ta emot flytande naturgas (LNG), men importen sjövägen kommer inte i närheten täcka landets behov.
De sitter i Putins knä och en avstängning av den ryska gaskranen kommer ge kännbara effekter för den tyska befolkningen – när de inte kan värma upp sina lägenheter.
De kan t ex skruva på de tre reaktorerna de stängde av på nyår. Det är 4 GW kontinuerlig el.

Sedan får de leva med dyr el el och värme ett tag.

Tyskland måste, temporärt, ge upp att der ekonomisk supermakt i Europa.
Citera
2022-03-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja något är konstigt. Vi ahr inte haft dog fights sedan 1945. Men i Ukraina förekommer det varje dag (?).

Första dagen var det denna ghost rider som var i kamp 5 ggr och sköt ner allt. Helt otroligt , kan det vara fake

Kan hålla med om att det är lite tyst om luftstrider numera. Såg att det kom en del "dödsannonser" i sociala media om flera ukrainska piloter som dött.

Min gissning är att det var flera flygstrider första dagarna, men att ryssarna tyckte de förlorade för många plan för snabbt. Troligen nedskjutna från marken också. Man kan också fråga sig om ukraina har kvar sina flygplan.
Citera
2022-03-07, 23:30
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
En kassako som skall mjölkas och inte slaktas, det fattar nog Maggan.

Innan det drog iväg så låg det väl på 1/2 skatt, 1/4 förädling/transport mm och 1/4 råoljepris.

Om staten håller igen på skatten så är inte en fördubbling av råoljepriset en katastrof utan betyder bara en ökning av priset till konsument med 25%.

Risken är om alla länder börjar skära i skatter. Då minskar effekten av ett högt pris och bristen blir ännu värre - priset stiger ännu mer.

Det är precis som att kissa på sig, varmt och skönt i början…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in