2022-03-07, 23:05
Medlem
Goldfinger1964s avatar
https://twitter.com/V_Omelyan/status/1500897447572353035

Bild på en internationell grupp, som inkluderar svenskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Väst håller på gå under just nu pga av inflation och energi chock...

Pratar med många i min omgivning och dom är chockade över prishöjningarna... Som ännu inte slagit igenom...

Systemhotande. Tänk när Sven Svensson skall ut med husvagnen och soppan kostar 40 och 4packet parisare 69 kr på fördyrade transporter ggr3.

Kommer inom 15 dygn bli en fred där ryssarna får Krim och lite mer krimskrams och drar tillbaka shitten.

Kom ihåg vars ni hörde det först.
Vad gäller drivmedelspriser har ju regeringen öppnat för att sänka skatterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Känner ni hur stämningarna i tråden har svängt helt plötsligt? Ett tag var Ukraina dödsdömt. Dom var på knä.

Men något har hänt. Nästan så man blir religiös.

Det är ett mirakel.

Svårt att beskriva dessa känslor.

Men sanktionerna måste bli ännu hårdare så att Putin avlägsnas från makten och ja heter han nu Shougu eller Shougi....Som i tjuren Ferdinand "Han skall vi ha".... .....

1. Det är bara några Svenska journalister som bytt växel i NATO-frågan. Eftersom frågan nu är lite het och näst senaste opinionsmätningen visade ingen skillnad tog SVD i lite extra och flyttade foten till att +10% nu stödjer NATO medlemskap.

2. Putin tycker bara att det är kul med sanktioner, det är ju också som så att ju hårdare sanktioner...desto kortare tid kommer de att vara kvar. Fransmän och Britter är ju arketyper. Tidigare Förbud mot all business med Ryssar, dvs. i praktiken affärsförbud, livslängd veckor och månader. Businessförbud light i Ryssland, livslängd 3 år.

2.1. Så är det. Ju mer olje och gaspriser går upp desto mer tjänar Ryssland på saken. Bästa sättet att få ordning på spektaklet är genom att avtala om fred och sedan försöka ändra världen med teknik snarare än sanktioner m.m. Det går ju att bomba skiten ur världen också, men som jag tidigare skrev så gillar de flesta bomb-beslutarna världen och sig själva mer än de ogillar Ryssland.

3. Nu är det färdigflashbackat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Varför lämnar bara ryssarna fullt fungerande krigsmateriel på detta sätt? Man ser ju hundratals bilder på övergivna dyra vapensystem, som ibland inte ens ser skadade ut.

En sådan här Pantsir-S1 kostar ca 150 miljoner kronor. Mycket pengar för fattiga Ryssland.

Man hoppas ju på att ta Ukraina och när kriget är över så letar man upp alla Pantsir osv, sedan är det även dem som tillverkar vapensystemen.
Citera
2022-03-07, 23:06
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OverAndUnder
Bästa dealen är nog som jag nämnde tidigare att lyfta sanktionerna mot Venezuela och Iran. Framförallt Iran kan ersätta en del av Rysslands produktion. Uppskattas att sanktionerna mot Iran tar bort ungefär 1 miljon fat/dag från världsmarknaden. Sen står nog hoppet till främst Saudiarabien, UAE, Kuwait och USA. Det är länderna med kapacitet att med rätt kort varsel kunna öka sin produktion så det märks.
Ryssland svamlar nu att världsmarknadspriset på olja riskerar att öka till 300 dollar per fat, från dagens 124. Har de den makten att påverka priset så mycket om de stänger av produktionen?
Citera
Avslutad
Citat:
Väst håller på gå under just nu pga av inflation och energi chock...

Pratar med många i min omgivning och dom är chockade över prishöjningarna... Som ännu inte slagit igenom...

Systemhotande. Tänk när Sven Svensson skall ut med husvagnen och soppan kostar 40 och 4packet parisare 69 kr på fördyrade transporter ggr3.

Kommer inom 15 dygn bli en fred där ryssarna får Krim och lite mer krimskrams och drar tillbaka shitten.

Kom ihåg vars ni hörde det först.

Ryssarna får inte behålla ett skit. Rätt eller fel kan diskuteras, men i den riktningen går det just nu
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har han idag hotat att stänga av gasen i Nordstream 1!?

Det har jag missat.
Ja! Det kom nu på kvällen:
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/QyBvPQ/russland-truer-med-aa-stanse-gassleveranser-gjennom-nord-stream-1
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Putler kan komma direkt och hämta nobelpriset i ekonomi om han listat ut hur detta kan vara en fördel för honom

Kriget över snart, men energipriserna kommer ligga högt i 15 år till, när Europa stapplandes försöker hitta alt till rysk olja och gas.

Vilket dom ej kommer göra, enda alt är 3rd gen kärnkraft och Toyotas vätebilar.

Båda är 40 år bort.

Sanktionerna kommer försvinna på en halvtimme och Putler är snart och käkar gåslever med Olav Schultz.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Klart jag förstår att du inte gillar mig eftersom du kommer med personangrepp hela tiden (så kramen var, vadå?). Men i forsättningen kan du kanske sluta med det och bidra i tråden med någonting vettigt istället för ryggdunkande med polarna, hat och trams. Jag ville bara se om du hade något att bidra med från din kloka hjärna men blev besviken. Jag bryr mig inte mycket om dig och vet nu att du inget har att komma med så du blir lätt att skrolla förbi och gör gärna detsamma med mina inlägg så slipper du bli upphetsad.

Vi har helt olika åsikter om bombningar av civila som jag anser är misstag för det gynnar inte ryssar alls så vi lämna det därhän, resten har du inga egna tankar eller åsikt om. Angående Zelenskys nästa drag för att försöka få med NATO och oss i kriget på marken så har jag lite tankar om det då du inte hade det. Att sabotera ett kärnkraftverk eller använda giftgas. Med den oron kan man ju förstå man att ryssarna gärna vill säkra kärnkraftverken. Giftgas blir svårare för troligen har Ukraina samma gas som ryssarna från sovjettiden. Den reguljära Ukrainska armén skulle naturligtvis aldrig göra något sådant men den hatfulla Azovbataljonen från väster skulle inte ha några som helst problem med det. Det gäller att ryssarna bekämpar Azovbataljonen med allt dom har och troligen vill även Zelensky ha bort dom för dom är även ett hot för honom.

Se vad mycket man kan skriva som en dumskalle.

Det är ingen som blir upphetsad över skiten du sitter o skriver..

Alla har förstått vid det här laget att P0tin är KGB. Så han gör så mycket skit han klarar av bara för o skrämmas..

Att du sen är helt oförmögen att ta till dig utav det. Inte kan se att det han sysslar med inte bara är folkmord utan ren o skär utpressning.. Och sen vrider av dig ryggen och gör allt du kan bara för o skydda han.. Säger mer om hur smart du är, än att du nu skulle lyckas kläcka ur dig något som är läsvärt.

Men visst ta i du bara.. Får vi se om du lyckas producera något mer tänkvärt än det du lyckats komma dragandes med här.
Senast redigerad av therefore 2022-03-07 kl. 23:13.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tactile
Helt korrekt, Rysslands kreditvärdighet just nu är CCC- vilket tyder på att landet är på väg mot "konkurs", (ja länder kan tekniskt inte gå i konkurs men kreditvärdering kommer bli det). De kommer inte att kunna låna pengar för de kommer inte kunna betala tillbaka. T ex har Vit Ryssland, Etiopien och Sri Lanka högre kreditvärdighet. Lite olja och gas pengar kommer inte rädda Ryssland. Sedan sjunker BNP som en sten. Ryssland är ekonomiskt dödsdömt.

Jag tror Väst överskattar sanktionerna, Ryssland har stora intäkter från gas och olja och de kan bedriva handel med Kina.

Det har talats ganska lite om hur stor del av ryska centralbankens pengar som USA lyckats frysa.
Citera
2022-03-07, 23:07
Medlem
Citat:
Sanktionerna kommer försvinna på en halvtimme och Putler är snart och käkar gåslever med Olav Schultz.

Gåslever med råttgift i.
Citera
2022-03-07, 23:07
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Är det så smart att pressa Putin för mycket? Finns väl inget farligare än en man som inte har något kvar att förlora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in