2022-03-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
två ryska plan nedskjutna över ukraina skriver aftonbladet nu. Även luftstrid, alltså dog fight med det ena. Helt otroligt. Eller fake news

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Ukrainas överbefälhavare Valeriy Zaluzhny uppger på Facebook att landets luftvärn sköt ner ett ryskt flygplan över Kiev vid 20.30, lokal tid och att ännu ett ryskt flygplan sköts ner i en luftstrid i Kievs utkanter 40 minuter senare.

I princip allt från juderegimen i Ukraina och judemedia i Väst är fake news. Precis som kriget i Syrien där media och regeringar i Väst bara hittade på saker hej vilt hela tiden och de enda källorna som ibland angavs till stöd för påståenden om vad som hände i Syrien var en gubbe på en kemtvätt i London("syriska människorättsobservatoriet") och en jude med en blog (brown moses/belingcat). Det var bara non-stop fake news i flera år. Jag är övertygad om att de har skruvat upp det ännu ett par nivåer med Ukraina.

Det som däremot verkar framgå på riktigt är att kriget och hela operationen inte har gått som det var tänkt för Ryssland. Deras konventionella markstridskrafter verkar också ganska omoderna. Jag följer inte det hela så noga men man undrar ju om de har några egna drönare att tala om, hur deras motmedel och mot-taktik mot drönare, lv-robot och pv-robot ser ut, om de ens har nåt. Man undrar också hur det ser ut med artillerilokaliseringsradar och dylikt. Hade de haft lite mer såna prylar och använt dem på rätt sätt, kombinerat med flyg- och artilleri, så borde de ha kunnat göra rent hus på kort tid.
Citera
2022-03-07, 23:23
Avslutad
Trumps plan är att måla kinesiska flaggor på bombplan och åka och bomba Ryssland

https://www.dagbladet.no/nyheter/bomb-dritten-ut-av-russland/75552977

Trump foreslo å male kinesiske flagg på F-22-jagerfly og «bombe dritten ut av Russland», skriver Washington Post.

- Også kan vi si «Kina gjorde det, vi gjorde det ikke, Kina gjorde det», også begynner de å slåss med hverandre og vi kan sette oss tilbake og se på, sa Trump, ifølge avisa.
Citera
2022-03-07, 23:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
jaja är bara att sänkta skatten på drivmedel så är problemet löst. Skulle inte bli förvånad om det kommer en rejäl sänkning redan nu i veckan.

Ja. Det filas nog febrilt på lösningar just nu.

Gissar att det blir någon form av subvention så man får ner priset till omkring 20:-/litern.

Skippa momsen vore kanske enklast.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Krig är helvetet på jorden.

Och Putin är Satan.

För nattugglan, en sevärd dokumentär (Dokument Utifrån) från 2016. Den har åldrats väl:
Citat:
Att skapa en Putin

https://www.svtplay.se/video/11428622/att-skapa-en-putin?id=jdqr37p

Noterbart är ryska folkets jubel över militärdiktaturens steg bakåt genom Sovjets fall.
En period som Putin nu på brant tidsaxel försöker återbyggs.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Absolut. Men Putin är pressad och jag tror alldeles säkert att han kommer hota med kärnvapen igen. Han förstår att Ukrainas framgångar till stor del beror på utländsk underrättelsetjänst och vapen från utlandet. Han behöver bli av med all inblandning från väst för att hans invasionshär ska kunna ta landet snabbt. Räkna med ett nytt kärnvapenhot inom de närmsta dagarna. Kom ihåg var du hörde det först.
Idiot, du begriper inte att ryssen går försiktigt fram i syfte att inte civila ska komma i kläm.

Men du kommer att få backa från dina uttalanden men helt säkert då försvinner du från FB skamsen,
Citera
2022-03-07, 23:25
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
5 aktiva fordon ?

Haha! Eller hur? Pratar han om Direktör Wall Enberg kanske?
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Hade ju varit så nice om alla unisont brast ut ut i gapskratt när han sa det.

Hade varit lika fett som när alla i Europarådet (har jag för mig att det var) reste sig upp och gick när Lavrov skulle tala i början av invasionen.
Verkligen!

Ja, du minns rätt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
I princip allt från juderegimen i Ukraina och judemedia i Väst är fake news. Precis som kriget i Syrien där media och regeringar i Väst bara hittade på saker hej vilt hela tiden och de enda källorna som ibland angavs till stöd för påståenden om vad som hände i Syrien var en gubbe på en kemtvätt i London("syriska människorättsobservatoriet") och en jude med en blog (brown moses/belingcat). Det var bara non-stop fake news i flera år. Jag är övertygad om att de har skruvat upp det ännu ett par nivåer med Ukraina.

Det som däremot verkar framgå på riktigt är att kriget och hela operationen inte har gått som det var tänkt för Ryssland. Deras konventionella markstridskrafter verkar också ganska omoderna. Jag följer inte det hela så noga men man undrar ju om de har några egna drönare att tala om, hur deras motmedel och mot-taktik mot drönare, lv-robot och pv-robot ser ut, om de ens har nåt. Man undrar också hur det ser ut med artillerilokaliseringsradar och dylikt. Hade de haft lite mer såna prylar och använt dem på rätt sätt, kombinerat med flyg- och artilleri, så borde de ha kunnat göra rent hus på kort tid.

Ja något är konstigt. Vi ahr inte haft dog fights sedan 1945. Men i Ukraina förekommer det varje dag (?).

Första dagen var det denna ghost rider som var i kamp 5 ggr och sköt ner allt. Helt otroligt , kan det vara fake
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hoppas det.

Men senast idag sa Scholz att de behöver rysk energi. Framgår av din länk.
Så är det. Jag har läst att Tyskland inte klarat att hitta någon annan kortsiktig lösning på sitt energibehov. Man håller för brinnande livet på att bygga upp terminaler för att ta emot flytande naturgas (LNG), men importen sjövägen kommer inte i närheten täcka landets behov.
De sitter i Putins knä och en avstängning av den ryska gaskranen kommer ge kännbara effekter för den tyska befolkningen – när de inte kan värma upp sina lägenheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Zelensky kommer till förhandlingsbordet med svagare för varje gång dom träffas. Kan inte vara roligt.

Zelensky har iofs både folkrätten och världen på sin sida, Putler har nån enstaka skurkstat i sin ringhörna.. typ Syrien, Iran och Nordkorea.

Putler har gjort bort sig, åsamkat både sig själv och Ryssland skador som aldrig går att reparera.

Putlers grav lär bli ett klassiskt pissobjekt.
Citera
2022-03-07, 23:27
Medlem
Sqrbankens avatar
Verkar som om frivilliga unga män från väst börjat nå fram till Ukraina nu. Intressant höra deras vittnesmål om situationen med tiden.
Citera
2022-03-07, 23:27
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Så din logik är alltså "om något spelats in med appen tiktok så har det inte hänt"?

Eller har jag missförstått dig nu?
Nej jag skulle inte lita på en video som har lagts upp på TikTok där majoriteten av användarna varken har fått pubishår eller mens.

Det finns en tanke till varför man laddar upp en fake video på TikTok där majoriteten är barn / tonåringar.

Enkelt att sprida propaganda på en sådan typ av plattform.

Hur kommer det sig att videon inte har spridits på Youtube eller i media? Aftonbladet skulle vara snabba på att göra en artikel om denna video, om den nu inte var fake.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in