2022-03-07, 23:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Tror den här näsbrännan för Tyskland gör att de snabbare än kvickt avvecklar allt beroende av rysk gas, oavsett hur Putins invasion av Ukraina slutar. Korkat att lita på ryssarna från början – man kunde tänka sig att de borde lärt sig av historien...
Hoppas det.

Men senast idag sa Scholz att de behöver rysk energi. Framgår av din länk.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad är BUK?
Ett luftvärnssystem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Buk_missile_system
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Tänk om det är sant då?

Ta av dig skygglapparna i 5 sekunder och ponera att Ukraima gör allt i sin makt för att dra in andra länder i kriget då dom behöver hjälp för att vinna.

Vad är det mest effektiva sättet?

Såklart är det mest effektiva sättet att få det att se ut som att Ryssarna är monster.
Ukraina skjuter alltså sina egna medborgare för att få sympati från omvärlden? Är det också Ukrainare som stulit ryska stridsvagnar och invaderat sig själva för att få sympati från omvärlden?
Det låter lite konstigt i mina öron...
Citera
2022-03-07, 23:22
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Tänk om det är sant då?

Ta av dig skygglapparna i 5 sekunder och ponera att Ukraima gör allt i sin makt för att dra in andra länder i kriget då dom behöver hjälp för att vinna.

Vad är det mest effektiva sättet?

Såklart är det mest effektiva sättet att få det att se ut som att Ryssarna är monster.

Kolla bara på den här:

Vad kan syftet med detta vara?

https://streamable.com/us6kcq

I videon har soldaten på sig en bombdesarmerings-hjälm samt placerar en sprängladdning (mest sannolikt) med hjälp av en lång stång.

Sedan fotar han allt när han har placerat klart allt med en mobiltelefon.

Why?

Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det verkar vara en fejk-video som spelas baklänges. Du kan se att han "går" allt annat än normalt när han går "fram" med bomben. I själva verket plockas den bort.
Jag refererar till Massmedia's inlägg.

Videon kommer från TikTok. Fantastisk källa i ett krig!
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
"Rysslands ambassadör i FN, Vasily Nebenzya hävdar att det är ukrainarna själva som beskjuter landets befolkning, rapporterar The Guardian.

Ambassadörens uttalande gjordes under FN:s säkerhetsråds möte under måndagskvällen."

Det måste ha varit svårt från att hålla sig från skratt för dom som satt i FN's möte tidigare ikväll.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Hade ju varit så nice om alla unisont brast ut ut i gapskratt när han sa det.

Hade varit lika fett som när alla i Europarådet (har jag för mig att det var) reste sig upp och gick när Lavrov skulle tala i början av invasionen.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Allright, jag ber om ursäkt ifall jag klumpade ihop dig med några du inte är i lag med.

Jag tror dock att det långa loppet är bättre för framtida liv och människors frihet om de fortsätter kämpa, även om det såklart innebär att fler dör och lider just nu.

Såklart lätt för mig att säga bakom en skärm i Sverige men i slutändan spelar det ju ingen roll vad varken du eller jag tycker. Ukrainarna och Ryssarna kommer fatta sina beslut oberoende av vad vi gaggar om.

Men i sak tror jag ”förhandlingsbudet” inte är seriöst menat utan en del i informationskriget. Kanske sker det allvarligt menade förhandlingar bakom stängda dörrar.

Håller med.

Vill dock invända mot att budet inte skulle vara seriöst. Det man presenterar offentligt får man vara beredd på att acceptera, det är själva meningen med att offentliggöra budet.
Citera
Medlem
Dominga87s avatar
Jag tycker inte att detta bådar gott för någon längre. Vi alla är nog rätt rökta med tanke på vad som sker i omvärlden. Läste idag att svenska ryssar (och troligen runt om i EU) fryses ut och trakasseras... Varför i helvete håller man på så? Klart som fan att de tyr sig mer till Putin efterhand. Putin förlöjligas världen över, också jävligt onödigt mtp vilken instabil person han är. Man slänger bara mer bränsle i elden... Man retar och provocerar, vilket inte är läge med en sådan man i styre. Ryssland har idag inkommit med krav från deras sida. I mina öron kan det vara ren taktisk bullshit från deras sida, men kan också lugna sig rejält då Putin nu vet om omvärldens reaktion. Ibland får man offra lite för att inte missta hela stycket. I detta fall borde Ukraina lägga sig (även om detta är helt åt helvete). Kanske ger sig Putin på fler länder framöver, men här är tiden vår bästa vän. Varför påskynda ett 3e världskrig nu, om man har möjlighet att skjuta på det och hoppas på att tiden kan göra sitt med ett gott utfall. Jag börjar tycka både väst och öst börjar bete sig som en enda stor dagisgård med allas liv på spel.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Hur kan du vara så säker på det?

Hur VET du det?

Därför att förfarandet är så. Mer behöver vi inte gå in på det.
Citera
2022-03-07, 23:23
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Vad kan syftet med detta vara?

https://streamable.com/us6kcq

I videon har soldaten på sig en bombdesarmerings-hjälm samt placerar en sprängladdning med hjälp av en lång stång.

Sedan fotar han allt när han har placerat klart allt med en mobiltelefon.

Ser ut att vara en lekplats.
Mysigt värre.
Citera
Medlem
Citat:
Hur kan du vara så säker på det?

Hur VET du det?
det är det absolut rimligaste? vad fan skulle han annars göra samtidigt som man ser att han är orolig för vad han har i slutet på pinnen. videon är spelad baklänges
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hoppas det.

Men senast idag sa Scholz att de behöver rysk energi. Framgår av din länk.

55% av den tyska gasen kommer från Ryssland. Taskig sits.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag refererar till Massmedia's inlägg.

Videon kommer från TikTok. Fantastisk källa i ett krig!

Så din logik är alltså "om något spelats in med appen tiktok så har det inte hänt"?

Eller har jag missförstått dig nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in