2022-03-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
kaos kanske men på vilket sätt kaos, vad kommer hända tror du ?

Vi får se vad marknaden tycker att den ryska börsen är värd
Tror det öppnar rött , väldigt rött
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tycker du att Putin lyssnar på fredsdemonstrationer? Tror du han gör det?
Detta handlar lite mer om att mina barn skall överleva. Putin är nog galen och ryssar är rädda. Det finns tyvärr en risk att de trycker på knappen.

Så, jag skall vara ärlig. Ibland får man ta en mindre förlust för att ta sig hem.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Runt 30 ryska helikoptrar förstörda på Khersons flygplats inatt.

http://www.ukrinform.net/amp/rubric-ato/3422522-over-30-enemy-helicopters-destroyed-in-kherson-region-overnight.html

Nu blir det svårt för den ryska logistiken på den södra fronten.
Tack för länk.
Hoppas verkligen detta stämmer.
Katastrofalt slag mot parasiten putin i såfall.
Även om det bara är en tredjedel så är det ett riktigt hårt slag.

Ja ni rysstroll. Det är därför ingen vill frivilligt till Ryssland.
Putins korruption genomsyrar allt. Såhär går det när det är en gangster som styr.
Kom igen nu, gör det rätta. Vänd er mot dåren. Utan honom väntar något vackert, möjligheter, frihet.

Mvh
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Han du löste av har redan skrivit det där.

Ni måste verkligen ha bättre koll på vad ni skriver.

Och det är ingen som tänker så förutom ledningen i Ryssland. Det är de som mördar kvinnor och barn i sin jakt på nazister och antiryssar i Ukraina.

Varför slösar du din tid på ett ryss-troll som mig?
Citera
2022-03-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
JAS hade sannolikt slagit ut många av deras jaktflyg då de snurrar åttor runt i princip alla moderna flyg idag. Sen hade Finland, EU och NATO skickat flyg omgående. Då har ryssarna bara gammalt skrot kvar.
Ryssland har fler flyg än vi har beväpning för att skjuta ner dom.
Jag vet inte hur många Meteor robotar (Rb101) Sverige har nu men ett tag hade vi 4st som vi bytte mellan olika flygplan däremot har vi fler IRIS-T.
Svenskt flygvapen är väldigt begränsat av att vi har för lite beväpning i lager.
Senast redigerad av Jahvet 2022-03-07 kl. 13:52.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Så är det, men förhoppningsvis har mer civila i Ryssland vaknat upp.

Japp. Användandet av VPN är mer utbrett också vilket gör att man kan ta sig runt nationella nedstängningar och ta del av utrikes nyhetsflöden och rapporteringar.

Det går inte att styra ett helt folk när så många är uppkopplade och det därmed inte går att rikta och styra nyheter lika effektivt.

Det kommer bli ohållbart. Frågan är om Putin bryr sig.
Tror att många där nu känner att "vafan vi hade något bra på G och nu ska Putin kasta oss ner i fördärvet"
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Kan du förklara varför det är viktigt att stå upp för demokratin i Ukraina så till den milda grad att vi riskerar atomvapenkrig?

Putin är galen, bättre att ge han vad han vill och sedan plocka ut han med dödspatruller.

Ryssland och Ukraina står för en stor del av matförsörjningen i världen, detta kommer bli allvarligt.
Att resten av EU skulle tittat på?

Vad skulle det signalerat till Putin?
Jag tror att det skulle bidra till blir mer motiverad till att t.ex. rikta sig på Moldavien efter att han lyckats ta över hela Ukaina.

Du kan ju inte vara så naiv och tro att Putin bara kommer nöja sig med Ukraina?

Men visst, man kan inte förneka att vi sitter i en jobbig situation.

Jag tror personligen att det kommer bli så här:

Ryssland har tillslut full kontroll över Ukraina.
Sanktionerna måste därmed lättas, annars kommer han se det som att vi förklarar krig.

Vilket land kommer han då specifikt hota med kärnvapen? Ja, inte ett NATO-land iallafall av naturliga skäl.

Sverige är Putins slagpåse, så det känns sannolikt att vi skulle kunna bli "gisslan" under denna konflikt.

Då är den stora frågan hur alla EU-länder kommer reagera till detta.

- Kommer många länder få kalla fötter och släppa sina sanktioner?

- Kommer länder utgå från att Putins hot om kärnvapen bara är tomma ord och hoppas på det bästa?

Det återstår att se. En sak är säker och det är att vi kommer få se betydligt mer aggressiva hot om kärnvapen från Putin under en snar framtid.

Vi får hålla tummarna att någon släcker Putins liv innan det går så långt.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
RYSSLANDS KRAV FÖR ATT SLUTA KRIGA

Ryssland har fyra krav på Ukraina för att de ska dra tillbaka sina trupper meddelar Dmitry Peskov, talesperson för Kreml:

• Att Ukraina lägger ner sina vapen

• Att Ukraina ändrar i sin konstitution så att de förblir neutrala och inte går med i Nato

• Att Ukraina erkänner Krimhalvön som ryskt

• Att Ukraina erkänner regionerna Luhansk och Donetsk som fria stater

Jag är verkligen på Ukrainarnas sida, jag vill kriget ska ta slut. Jag sympatiserar med Ukrainarna.
MEN.

Dessa 4 ovan punkter är ju inte så jävla svåra att svälja? Lägga ner vapen är väl inga problem om ryssarna också gör det. NATO kan dom skita i, dom kan gå med i EU istället. Krim har dom inte nu heller så ingenting att förlora. Luhansk och Donetsk, visst. Tufft men samtidigt bor där så stor andel ryssar och det är bättre erkänna dom regionerna än att bli av med hela landet.

Tre av fyra punkter skulle inte innebära någon större skillnad mot hur det är idag, men jag hade för egen del aldrig vågat lägga ner mina vapen i det här läget. Hittills har Kreml ljugit konstant, så varför skulle man plötsligt börja lita på att de kommer att hålla sin del av löftet efter att de fått som de vill?

De kan börja med att själva dra tillbaka sina trupper österut så ökar nog benägenheten för Ukraina att lägga ner sina vapen en smula.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ryssland invaderade det fredliga demokratiska Ukraina, inte NATO.
Ja, efter att Ukraina ha uttryckt att de skall gå med i NATO.

Försök fatta att muckar man med någon som har aggressionsproblem, så blir det slagsmål. Vi skall föreställa de som är gentlemännen.
Citera
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Efterspelet och ilskan bland det egna folket av den här konflikten kommer vara något i hästväg.
Läste också någon siffra på att nu över 5000 har arresterats i Ryssland för protester mot kriget.

Dags för kollektiv olydnad snart. Alla går ut och demonstrerar. Vad ska de göra? Arrestera flera miljoner och alla verksamheter stannar av? Det vore något.

Men jorå så att..Putin har starkt stöd..

Ryssland har en lång historia av management by fear. Putin skickar nog hellre en milion ryssar till Sibirien än han avgår.
Citera
2022-03-07, 13:50
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
RYSSLANDS KRAV FÖR ATT SLUTA KRIGA

Ryssland har fyra krav på Ukraina för att de ska dra tillbaka sina trupper meddelar Dmitry Peskov, talesperson för Kreml:

• Att Ukraina lägger ner sina vapen

• Att Ukraina ändrar i sin konstitution så att de förblir neutrala och inte går med i Nato

• Att Ukraina erkänner Krimhalvön som ryskt

• Att Ukraina erkänner regionerna Luhansk och Donetsk som fria stater

Jag är verkligen på Ukrainarnas sida, jag vill kriget ska ta slut. Jag sympatiserar med Ukrainarna.
MEN.

Dessa 4 ovan punkter är ju inte så jävla svåra att svälja? Lägga ner vapen är väl inga problem om ryssarna också gör det. NATO kan dom skita i, dom kan gå med i EU istället. Krim har dom inte nu heller så ingenting att förlora. Luhansk och Donetsk, visst. Tufft men samtidigt bor där så stor andel ryssar och det är bättre erkänna dom regionerna än att bli av med hela landet.

USA skulle aldrig gå med på det. Du känner väl till att Zelenskyj bara är en marionettdocka, fjärrstyrd av USA. Det här kriget betyder mycket för USA och globalisterna, då de vill åt Rysslands naturrikedomar
och förhindra att Europa gör affärer med Ryssland.
Citera
2022-03-07, 13:50
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
De är den själva källan. Men jag fick nys om det här:

https://twitter.com/christogrozev/status/1500196994928812035
https://twitter.com/christogrozev/status/1500197460626624513
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera