Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-06, 21:33
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det går ju att göra pengar på börsen helt oavsett. Jag gör pengar på energibolag och gruvbolag just nu. Jag skulle kunna blanka även men vet för lite om det och förstår att det är hög risk. Dessutom så hänger jag med och tradar en del. Men att ha likvider för att stoppa in i favoritbolagen när det vänder är viktigt för mig. Jag väljer aktier i småbolag även och tror på hög risk i en liten del av portföljen.

Visst går de. Men du tillhör i såna fall en mycket liten grupp som har den kapaciteten (och de intresset).

Den genomsnittliga personen riskerar att bränna sej ordentligt. De märks inte minst i tråden.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-03-06 kl. 21:46.
Citera
2022-03-06, 21:41
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
De jag har sagt är att börsen kommer gå ner och de har den gjort också. De jag säger nu är att den kommer fortsätta gå ner och de kommer också skee.

Och när börsen går upp går du och gömmer dig och kommer inte tillbaks förrän du sett om det var en tillfällig rekyl upp eller om det var en vändning. Detta så att du någon vecka senare kan anpassa din historia och antingen stå fast vid att det ska ned eller att du tajmade botten och gick in vid vändningen.

Back trading är enkelt men du vågar inte redovisa dina affärer när du gör dem för då blir du avslöjad som den skrävlare du är.

Men du får en ny chans att anta utmaningen, redovisa varje gång du gör en affär vid den tidpunkten du gör affären, inte en vecka senare när du vet om det blev bra eller inte. Antar du utmaningen eller fegar du ur?
Citera
2022-03-06, 22:10
Medlem
Citat:
Visst går de. Men du tillhör i såna fall en mycket liten grupp som har den kapaciteten (och de intresset).

Den genomsnittliga personen riskerar att bränna sej ordentligt. De märks inte minst i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Och när börsen går upp går du och gömmer dig och kommer inte tillbaks förrän du sett om det var en tillfällig rekyl upp eller om det var en vändning. Detta så att du någon vecka senare kan anpassa din historia och antingen stå fast vid att det ska ned eller att du tajmade botten och gick in vid vändningen.

Back trading är enkelt men du vågar inte redovisa dina affärer när du gör dem för då blir du avslöjad som den skrävlare du är.

Men du får en ny chans att anta utmaningen, redovisa varje gång du gör en affär vid den tidpunkten du gör affären, inte en vecka senare när du vet om det blev bra eller inte. Antar du utmaningen eller fegar du ur?
Nu slår du mot någon som söker svar? Alla vill bli bättre investera och det handlar det väll om? Det är ingen tävling här på Flashback utan om att söka bli bättre investerare genom gemensamma erfarenheter. Annars har jag missförstått det hela och får i så fall be om ursäkt.
Senast redigerad av Truefighter 2022-03-06 kl. 22:13.
Citera
2022-03-06, 22:13
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Nu slår du mot någon som söker svar. Alla vill bli bättre investera och det handlar det väll om? Det är ingen tävling här på Flashback utan om att söka bli bättre investerare genom gemensamma erfarenheter. Annars har jag missförstått det hela och får i så fall be om ursäkt.

Om man skrävlar om att man vet hur börsen ska gå så borde man våga anta min utmaning men skrävlare vågar sällan det.
Citera
2022-03-06, 22:23
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:

De som är sjukt med ditt inlägg är att jag inte har pratat om mina framgångsrika aktie köp.

Inte heller har de skett något annat än börsfall sedan jag gav uttryck för min uppfattning.

Inte heller har de varit några betydande rekyler.

Ingenting går ihop med andra ord. Vilket är kännetecknande för allt annat du sagt i tråden. Försök diskutera sak frågorna i stället.
Citera
2022-03-06, 22:24
Medlem
Citat:
Om man skrävlar om att man vet hur börsen ska gå så borde man våga anta min utmaning men skrävlare vågar sällan det.
Förlåt mig nu såg jag anledningen till ditt svar till Flickpojken längre upp i tråden. Men Flickpojken har ju ändå en del bra argument i övrigt.
Senast redigerad av Truefighter 2022-03-06 kl. 22:27.
Citera
2022-03-06, 22:26
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
De som är sjukt med ditt inlägg är att jag inte har pratat om mina framgångsrika aktie köp.

Inte heller har de skett något annat än börsfall sedan jag gav uttryck för min uppfattning.

Inte heller har de varit några betydande rekyler.

Ingenting går ihop med andra ord. Vilket är kännetecknande för allt annat du sagt i tråden.

Så nu backar du ifrån att du kan skapa överavkastning genom att du vet hur börsen ska gå? När jag utmanade dig att redovisa varje affär du gör för att visa om du går bättre eller sämre än index så fegar du ur som väntat alltså.
Citera
2022-03-06, 22:33
Medlem
Citat:
Så nu backar du ifrån att du kan skapa överavkastning genom att du vet hur börsen ska gå? När jag utmanade dig att redovisa varje affär du gör för att visa om du går bättre eller sämre än index så fegar du ur som väntat alltså.
Hum. Men hur många seriöst vill redovisa här på Flash var och en affär de gör? Det är väll lite för mycket att kräva ändå?
Citera
2022-03-06, 22:36
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Hum. Men hur många seriöst vill redovisa här på Flash var och en affär de gör? Det är väll lite för mycket att kräva ändå?

Nej inte alls, det räcker om de redovisar en fiktiv portfölj i t.ex. OMXS30 eller vilket index de vill. Sedan rapporterar de varje gång de går lång, kort eller neutral så ser vi om de slår index eller inte. För den som vet att börsen ska falla eller stiga så är detta en enkel utmaning.
Citera
2022-03-06, 22:44
Medlem
Citat:
Nej inte alls, det räcker om de redovisar en fiktiv portfölj i t.ex. OMXS30 eller vilket index de vill. Sedan rapporterar de varje gång de går lång, kort eller neutral så ser vi om de slår index eller inte. För den som vet att börsen ska falla eller stiga så är detta en enkel utmaning.
Ha ha! Du kan väll börja. Jag har andra prioteringar i mitt liv än att rapportera mina köp och sälj på Flashback! Är du seriös?
Citera
2022-03-06, 22:50
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ha ha! Du kan väll börja. Jag har andra prioteringar i mitt liv än att rapportera mina köp och sälj på Flashback! Är du seriös?

Jag kan delta om fler gör det, speciellt skrävlarna. Men skillnaden är att jag inte skrävlar om att jag vet hur börsen ska gå, jag förespråkar tvärtom att det är bättre att vara fullinvesterad jämt.

Denna inställning har jag trots att jag har slagit index och tajmat köp vid stora nedgångar tidigare i historien. Detta för att jag inser att enstaka lyckade affärer inte är ett bevis för att man lyckades pga skicklighet. Ofta förtränger folk också dåliga affärer eller bortförklarar dem med att "jag tänkte rätt men var för upptagen för att agera" eller någon annan dålig bortförklaring.
Citera
2022-03-06, 23:06
Medlem
Citat:
Jag kan delta om fler gör det, speciellt skrävlarna. Men skillnaden är att jag inte skrävlar om att jag vet hur börsen ska gå, jag förespråkar tvärtom att det är bättre att vara fullinvesterad jämt.

Denna inställning har jag trots att jag har slagit index och tajmat köp vid stora nedgångar tidigare i historien. Detta för att jag inser att enstaka lyckade affärer inte är ett bevis för att man lyckades pga skicklighet. Ofta förtränger folk också dåliga affärer eller bortförklarar dem med att "jag tänkte rätt men var för upptagen för att agera" eller någon annan dålig bortförklaring.
Det är bara en av flera investerings alternativ. Kom ihåg att alltid ha ett öppet sinne. Respekt för de som tror något annat för allt handlar om att i slutändan få profit. Alla har sin sanning efter sina erfarenheter och verklighetsbild. Det ena är inte mer fel än det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in