• 1
  • 2
2022-03-06, 14:55
Medlem
carltellin88s avatar
Om man som svensk tjänat pengar lagligt utomlands och varit skattebefriad som utlandsboende, kan man då föra över dem till sitt svenska konto utan att riskera någon skatt eller annat? Vet att banken måste rapportera vid insättningar över 150,000. Men det skall väl inte vara något problem?
Citera
2022-03-06, 15:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Om man som svensk tjänat pengar lagligt utomlands och varit skattebefriad som utlandsboende, kan man då föra över dem till sitt svenska konto utan att riskera någon skatt eller annat? Vet att banken måste rapportera vid insättningar över 150,000. Men det skall väl inte vara något problem?

Är "utlandet" inte ett civilicerat land så lär det bli svårt! Ärligt intjänade pengar från varmare länder är svåra att få in i Sverige.
Citera
2022-03-06, 16:17
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Är "utlandet" inte ett civilicerat land så lär det bli svårt! Ärligt intjänade pengar från varmare länder är svåra att få in i Sverige.

Varför? Är ett i land i asien vi talar om. Men varför är det svårt från ett uland?
Citera
2022-03-06, 16:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Varför? Är ett i land i asien vi talar om. Men varför är det svårt från ett uland?

Det är väl svårigheten att verifiera att det är lagligt intjänade pengar som är problemet och bankerna säger helst nej.
Såg en tråd för lite sedan om en person som hade svårigheter att föra över pengar efter en fullt laglig husförsäljning i Iran.

"När du informerar din bank om överföringen på summan från*Iran*till ditt konto, behöver du visa upp underlag på var*pengarna*ursprungligen kommer ifrån. Med tanke på att*Iran*hör till högrisk-länder har banken rätt att stoppa överföringen om de inte får något underlag.23 sep. 2020"
Citera
2022-03-06, 16:27
Medlem
carltellin88s avatar
OK, ja ett land som iran kan jag fatta. Det är ju under sanktioner från många västländer.
Men om man jobbat i tex Japan eller Kina och kan visa att man betalat skatt där så skall det inte var nåt problem eller?
Citera
2022-03-06, 19:43
Medlem
Citat:

Varför föra över dem till ett svenskt konto?
För över dem till tex Revolut, Wise eller N26.
Citera
2022-03-15, 08:00
Medlem
Citat:

Jag håller just på att försöka göra detta. Flyttar 'hem' efter 20+ år från ett 'varmare' 'civilicerat' land.
Jag ringde skatteverket, dom kunde inte riktigt ge några klara svar, men dom sa att om det är lagligt intjänade pengar är det inga problem. Men du måste kunna bevisa att du har tjänat in dom utomlands och lagligt, jag undrade hur dom ville att jag skulle göra det, jag har inga lönebesked från 20 år sedan. Jag fick inget riktigt svar, men jag kom till slutsatsen att om dom inte misstänker dig så går det nog bra, om det du kan visa för dom är tvivelaktigt kommer dom nog att gräva och gräva.
Jag håller på att spara skatte inbetalningar och dyligt, ocksa om du som jag säljer en lägenhet, visa kontraktet.

Jag har prov överfört i ett antal test överföringar mer än 5 gånger gränsen för att svenska banken borde stoppa/meddela mig, men ingentig har hänt (SEB). Dock stoppade Revolut mig (utländskt revolut), och bad mig visa hur jag fått pengarna, jag skickade in ett löne besked, och det accepterade på mindre än 30 minuter!

Kolla noga valuta kurserna, prova några olika alternativ, skillnaden i kurs mot google för mig var 0.11% för revolut, 0.4796% för wise och 1.75% för min lokala bank.
Citera
2022-03-15, 16:38
Medlem
carltellin88s avatar
OK låter ju bra. Var är Revolut? Varför använda det och inte låta banken föra över?
Citera
2022-03-15, 17:44
Medlem
MoccaMasters avatar
Jag har fort over mer an 2 miljoner kronor fran USA till Sverige. Bank till bank. Inga problem.
Citera
2022-03-15, 17:49
Medlem
Citat:
Varför använda det och inte låta banken föra över?

Vanliga banker använder ju alltid hemsk växelkurs, så du förlorar mycket pengar på så sett. Man ska undvika bankerna när man skickar pengar från eller till utlandet.
Citera
2022-03-15, 18:10
Medlem
WatchItNows avatar
Jag fick en insättning från Nya Zeeland, hyrde ut villan, på 180.000 kr på mitt bankkonto. De spärrades genast och jag var tvingad att visa upp hyreskontraktet. Tog 3-4 dagar innan jag fick pengarna. Ungefär så ser väl verkligheten ut, medans Putins killar kan skicka 1 miljard utan koll.
Citera
2022-03-20, 14:06
Medlem
Citat:
OK låter ju bra. Var är Revolut? Varför använda det och inte låta banken föra över?
Min bank gav en växlings kurs på ungefär 1.75% mer än google.
Revolut, 0.11% mer än google.
Wise, DVS föredetta transferwise, gav 0.48%
Enkelt val, ganska mycket pengar ....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in