Citat:
Ursprungligen postat av
carltellin88
Om man som svensk tjänat pengar lagligt utomlands och varit skattebefriad som utlandsboende, kan man då föra över dem till sitt svenska konto utan att riskera någon skatt eller annat? Vet att banken måste rapportera vid insättningar över 150,000. Men det skall väl inte vara något problem?
Jag håller just på att försöka göra detta. Flyttar 'hem' efter 20+ år från ett 'varmare' 'civilicerat' land.
Jag ringde skatteverket, dom kunde inte riktigt ge några klara svar, men dom sa att om det är lagligt intjänade pengar är det inga problem. Men du måste kunna bevisa att du har tjänat in dom utomlands och lagligt, jag undrade hur dom ville att jag skulle göra det, jag har inga lönebesked från 20 år sedan. Jag fick inget riktigt svar, men jag kom till slutsatsen att om dom inte misstänker dig så går det nog bra, om det du kan visa för dom är tvivelaktigt kommer dom nog att gräva och gräva.
Jag håller på att spara skatte inbetalningar och dyligt, ocksa om du som jag säljer en lägenhet, visa kontraktet.
Jag har prov överfört i ett antal test överföringar mer än 5 gånger gränsen för att svenska banken borde stoppa/meddela mig, men ingentig har hänt (SEB). Dock stoppade Revolut mig (utländskt revolut), och bad mig visa hur jag fått pengarna, jag skickade in ett löne besked, och det accepterade på mindre än 30 minuter!
Kolla noga valuta kurserna, prova några olika alternativ, skillnaden i kurs mot google för mig var 0.11% för revolut, 0.4796% för wise och 1.75% för min lokala bank.