2022-03-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag vet inte vilka de är som okritiskt hyllar Ebba. De flesta som gillar Ebba är väl överens om att hon är ganska begränsad i sin skidåkning och skulle behöva skaffa sig flyr styrkor. Är problemet att hon inte förtjänar att ligga tvåa i totala världscupen?

Ja, du kallade henne vår mest överskattade åkare. Du har också tidigare varit väldigt kritisk mot hur hon taktiskt åker. Det är två punkter där jag tycker du kommer med oförtjänt kritik mot henne.
De finns ju massor bara i det här forumet och man ser det överallt. Nyligen fick Ebba 4 getingar för sitt OS av Expressen med argumentet att det förmodligen blir guld 2026 (absolut inget talar för det). Dessutom verkar folk gå på hennes bortförklaringar som idag när det gällde stavbrottet, på OS när det var vinden eller I Davos när det var vurpan.

Sedan ska jag ärligt säga att jag haft svårt för henne ända sedan Ruka 2020 när hon pga sitt oerhört klumpiga vis fäller 2 lagkamrater, kommer på pallen men inte fattar att hon gjort fel utan får det att framstå som att det är hon det är synd om eftersom hennes besvikna lagkompisar inte gratulerade henne. Sedan fortsatte hon med sitt oerhört klumpiga sätt utför under säsongen. Fäller sånär Svahn i Falun och orsakar masskrasch på VM.
Citera
2022-03-05, 23:11
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
87 Kalla * Kyllönen
88 Johaug * Brennan * Niskanen
89
90 Flugstad * Pärmäkoski * Falla
91 Weng * Diggins * Haga
92 Kalvaa
93 Stadlober * Browne
94 Sundling * Dahlqvist * Dyvik * Lylynperä * Sorina * Vasilieva * Beatty
95 Nepryaeva * Lampic * Fähndrich * Carl * Krehl * Stupak * Urevc
96 Weng TU * Hennig * Claudell * Matintalo * Rygalina * LU Weng
97 Andersson * Ribom * Kern * Olsson * Sauerbrey * Rydzek * Istomina * Fraebel
98 Hagström * Myhrvold * Swirbul
99 (Svahn) * Karlsson * Skistad
00 Marcisz * Laukli
01 Fossesholm * Stepanova * McCabe

Tuffare konkurrens även från Ryssland, Tyskland, USA och Kanada. Sverige går mot en storhetstid på damsidan spår undertecknad. Viktigt att ha många platser i Tour de Ski för världscupens del. Många svenskor vill börja konkurrera om platser mer nu.

Lär bli nationscupseger kommande år för damerna, ja.
Citera
2022-03-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
98 Hagström * Myhrvold * Swirbul
99 (Svahn) * Karlsson * Skistad
00 Marcisz * Laukli
01 Fossesholm * Stepanova * McCabe

Tuffare konkurrens även från Ryssland, Tyskland, USA och Kanada. Sverige går mot en storhetstid på damsidan spår undertecknad. Viktigt att ha många platser i Tour de Ski för världscupens del. Många svenskor vill börja konkurrera om platser mer nu.

Därtill i FIS-punkterna. (svenska yngre platsar inte i VC i samma utsträckning p.g.a. starkt lag)

Lundgren tvåa i distans / trea i sprint bland 98orna.
Lindström etta i sprint / trea i distans bland 00orna.
Hansson trea i sprint bland 01orna.
Citera
2022-03-05, 23:29
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
De finns ju massor bara i det här forumet och man ser det överallt. Nyligen fick Ebba 4 getingar för sitt OS av Expressen med argumentet att det förmodligen blir guld 2026 (absolut inget talar för det). Dessutom verkar folk gå på hennes bortförklaringar som idag när det gällde stavbrottet, på OS när det var vinden eller I Davos när det var vurpan.

Sedan ska jag ärligt säga att jag haft svårt för henne ända sedan Ruka 2020 när hon pga sitt oerhört klumpiga vis fäller 2 lagkamrater, kommer på pallen men inte fattar att hon gjort fel utan får det att framstå som att det är hon det är synd om eftersom hennes besvikna lagkompisar inte gratulerade henne. Sedan fortsatte hon med sitt oerhört klumpiga sätt utför under säsongen. Fäller sånär Svahn i Falun och orsakar masskrasch på VM.

Bara för att man inte totalsågar henne så hyllar man henne okritiskt alltså. Bra att veta även om jag inte håller med om det.
Citera
2022-03-05, 23:30
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Jag vet inte vilka de är som okritiskt hyllar Ebba. De flesta som gillar Ebba är väl överens om att hon är ganska begränsad i sin skidåkning och skulle behöva skaffa sig flyr styrkor. Är problemet att hon inte förtjänar att ligga tvåa i totala världscupen?

Ja, du kallade henne vår mest överskattade åkare. Du har också tidigare varit väldigt kritisk mot hur hon taktiskt åker. Det är två punkter där jag tycker du kommer med oförtjänt kritik mot henne.
Jag upplever samtliga TV-kommentatorer som överdrivet positiva till Ebba. Per Forsbergs ständiga tjatande och övertro på Ebba i dagens lopp är ett tydligt exempel. Möjligt att det förekommit kritik, men jag har missat det rejält i så fall. ”Mest överskattad” är ju inte nödvändigtvis kritik mot Ebba utan snarare mot Per Forsberg och andra som har sån övertro på henne. Men när jag tänker efter så finns det rätt gott om överskattade svenska åkare, så Ebba är kanske inte nr 1 där. Däremot upplever jag Maja som mest underskattad.
Citera
2022-03-05, 23:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag upplever samtliga TV-kommentatorer som överdrivet positiva till Ebba. Per Forsbergs ständiga tjatande och övertro på Ebba i dagens lopp är ett tydligt exempel. Möjligt att det förekommit kritik, men jag har missat det rejält i så fall. ”Mest överskattad” är ju inte nödvändigtvis kritik mot Ebba utan snarare mot Per Forsberg och andra som har sån övertro på henne. Men när jag tänker efter så finns det rätt gott om överskattade svenska åkare, så Ebba är kanske inte nr 1 där. Däremot upplever jag Maja som mest underskattad.

OK, så det är media som överskattar henne och inte härinne. Själv bryr jag mig föga om vad Forsberg tycker. Man jag kan hålla med om att i distansloppen som hon och Jonna åkt nu på slutet så har man i uppsnacken bara pratat om Ebba (och Frida) och inget om Jonna.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-03-05 kl. 23:35.
Citera
2022-03-05, 23:52
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
OK, så det är media som överskattar henne och inte härinne. Själv bryr jag mig föga om vad Forsberg tycker. Man jag kan hålla med om att i distansloppen som hon och Jonna åkt nu på slutet så har man i uppsnacken bara pratat om Ebba (och Frida) och inget om Jonna.
Kan lägga till att Du kan ha rätt om min kritik om min kritik mot Ebbas taktiska skolning. Jag uppfattar henne som väldigt ensidig rent taktiskt - men det är ju inte samma sak som att taktiken är dålig.
Vad gäller härinne finns det ju gott om personer med så extrema åsikter i alla möjliga (och omöjliga) riktningar att det är omöjligt att få en helhetsbild
Citera
2022-03-06, 00:00
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Kan lägga till att Du kan ha rätt om min kritik om min kritik mot Ebbas taktiska skolning. Jag uppfattar henne som väldigt ensidig rent taktiskt - men det är ju inte samma sak som att taktiken är dålig.
Vad gäller härinne finns det ju gott om personer med så extrema åsikter i alla möjliga (och omöjliga) riktningar att det är omöjligt att få en helhetsbild

Uppenbart är hon populär på forumet, så kan vara känsligt för vissa att man kommer med kritik likt som det är om man kritiserar Stina? En helig ko så att säg.
Citera
2022-03-06, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Du missar en inte oviktig parentes att Linns resultat sträcker sig fram tills nybliven 21-åring, som sex år yngre än Jonnas första pallplats. Hon har enormt mycket utveckling att hämta och det finns ingen större jämförelse mellan dom så sett enligt mig. Jonna går in i sina bästa år nu men Linn är/var redan på den distansnivån i början av karriären.

Linns framtida utveckling är svårt att sia om.
Utveckling är sällan linjär, vilket t.ex. Ebba och Fridas senaste säsonger visar.

Min jämförelse dem emellan handlade inte om deras karriärer i respektive ålder, utan att du pekade ut Linn som favorit i masstarterna nästa säsong. Där håller jag Jonna högre.
På längre sikt kan det givetvis ändras.

Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Björgen var en fenomenal distans och sprintåkare. Men hon kom aldrig upp till Johaugs nivå i varken sprint eller distans. Nio raka distansguld i mästerskap, alla utom två vunna med 30s marginal. Det talar väl för sig själv. Då spelar det ingen roll att Björgen höll en hög klass i både sprint och distans under många år. Marit förlorade en massa lopp både i distans och sprint även när hon var som vassast. Sen är förstås sprint inte i närheten lika prestigefull som distans. Sprint är mera av en nischgren snarare.

10 raka på distans blir det om man räknar de mästerskapslopp Johaug startat i.

Björgen hade tuffare motstånd i Kowa, Kalla och Johaug.

Björgen har också ett överlägset facit när dem möttes i mästerskapen. Johaug hade behövt några fler segrar där för att rankas före Björgen.
Citera
2022-03-06, 00:04
Moderator
Hjv9s avatar
Jag tycker som tidigare sagt att Ebba åker mycket sämre tekniskt än hon gjort förr. Syntes redan i Gällivare och på rullskidor i Trollhättan. Vet inte riktigt vad det kan bero på men möjligen att det sitter i huvudet. För Ebbas mentalitet verkar inte vara den skarpaste, möjligt att hon börjat tvivla på sig själv när andra blivit bättre? Ren spekulation från min sida.

Sen håller jag med Ahmed att det börjar bli lite störande med Ebbas klumpighet, otroligt att hon har så dålig kroppskontroll. Det är ändå något man borde lära sig hantera som elitidrottare. Jonna och sprintjejerna får styra upp en balansskola för Ebba med lite specialövningar. Läxa över sommaren.
Citera
2022-03-06, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945

Menar du att Ebba åkte utan stav för att ha en bortförklaring?

Att du skyller incidenten i Ruka på Ebba är bara löjligt. Det finns inga bilder på vad som hände.
Det som hände i VM berodde på värmen inte Ebba.
Citera
2022-03-06, 00:19
Medlem
Hvis man skal bedrive litt spekulasjoner, så er det ikke nødvendigvis alt som tyder på at Johaug er helt ferdig som langrennsløper. Tvert imot. I løpet av de siste 2 dagene har hun sagt at hun legger opp, at hun vil bli mamma nå, at hun absolutt ikke er lei langrenn men vil gi seg på topp og nå senest i dag at hun ikke utelukker at hun kommer til å gå VM i Trondheim i 2025 fordi det frister med VM på hjemmebane. Man skal med andre ord ikke bli veldig overrasket om hun tar en Bjørgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in