Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Du missar en inte oviktig parentes att Linns resultat sträcker sig fram tills nybliven 21-åring, som sex år yngre än Jonnas första pallplats. Hon har enormt mycket utveckling att hämta och det finns ingen större jämförelse mellan dom så sett enligt mig. Jonna går in i sina bästa år nu men Linn är/var redan på den distansnivån i början av karriären.
Linns framtida utveckling är svårt att sia om.
Utveckling är sällan linjär, vilket t.ex. Ebba och Fridas senaste säsonger visar.
Min jämförelse dem emellan handlade inte om deras karriärer i respektive ålder, utan att du pekade ut Linn som favorit i masstarterna nästa säsong. Där håller jag Jonna högre.
På längre sikt kan det givetvis ändras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lexiania
Björgen var en fenomenal distans och sprintåkare. Men hon kom aldrig upp till Johaugs nivå i varken sprint eller distans. Nio raka distansguld i mästerskap, alla utom två vunna med 30s marginal. Det talar väl för sig själv. Då spelar det ingen roll att Björgen höll en hög klass i både sprint och distans under många år. Marit förlorade en massa lopp både i distans och sprint även när hon var som vassast. Sen är förstås sprint inte i närheten lika prestigefull som distans. Sprint är mera av en nischgren snarare.
10 raka på distans blir det om man räknar de mästerskapslopp Johaug startat i.
Björgen hade tuffare motstånd i Kowa, Kalla och Johaug.
Björgen har också ett överlägset facit när dem möttes i mästerskapen. Johaug hade behövt några fler segrar där för att rankas före Björgen.