2022-03-05, 22:36
Medlem
"Dubbelt" dubbel-hot: Jonna och Linn vilar inför spurten. Ebba och Frida dikterar tempot.
Citera
2022-03-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Björgen var ju bäst i världen på både sprint och distans. Johaug blev inte dominerande förrän Björgen slutade.
Björgen var en fenomenal distans och sprintåkare. Men hon kom aldrig upp till Johaugs nivå i varken sprint eller distans. Nio raka distansguld i mästerskap, alla utom två vunna med 30s marginal. Det talar väl för sig själv. Då spelar det ingen roll att Björgen höll en hög klass i både sprint och distans under många år. Marit förlorade en massa lopp både i distans och sprint även när hon var som vassast. Sen är förstås sprint inte i närheten lika prestigefull som distans. Sprint är mera av en nischgren snarare.
Citera
2022-03-05, 22:45
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
På tal om ingenting. Tar vi alpländerna GER,SUI,AUT,ITA,FRA så är 12st topp-50 i vc. Så många har vi inte haft sedan 2008. USA starkare än någonsin och RUS har att plocka av (om de är med). Börjar de nordiska blonda flickorna tappa marknadsandelar?

I så fall NOR

I vilket fall bra för sporten, än är den inte död och begraven.
Citera
2022-03-05, 22:47
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Du måste verkligen ha något emot Ebba eftersom du återkommande kommer med oförtjänt negativ kritik mot henne.

Ja, Jonna är efter årskiftet Sveriges bästa skidåkare på damsidan. Det finns det inget tvivel om. Men man tycka det och samtidigt tycka att Ebba får oförtjänt mycket negativ kritik här inne (och med det sagt så betyder det inte att inte Ebba har saker hon kan förbättra).
Det är för mig med Ebba som med Frida - det är tröttsamt med allt konstant okritiskt hyllande.
Ebba har ju i vinter bara två pallplatser i världscupen eller OS i individuella lopp, varav det ena är final climb. Lite imponerande att ligga tvåa i totalen efter att mest ha placerat sig på plats 4 - 10. För sanningen är ju att i vinter har hon inte den höga jämna nivå som hon haft tidigare - dvs jag ser henne inte längre som den toppåkare hon tidigare var även om hennes jämnhet i touren tagit henne upp som tvåa i totalen.
Sen får du gärna säga vad det är för oförtjänt kritik jag kommer med: hon har en enorm kondition, tveklöst en av de med bäst kapacitet i den bemärkelsen i världseliten. Men i övrigt har hon inga egentliga vapen som jag ser det. Förhoppningsvis hittar hon tillbaka till formen från tidigare vintrar och dessutom utvecklar sin maxfart. Men jag har svårt att se hur Ebba ska kunna matcha Frida om de bägge hittar rätt i träningen.
Citera
2022-03-05, 22:51
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
I så fall NOR

NOR leder med 11-9 mot SWE (ungefär som kampen Ebba-Frida )
LL som förste bubblare på plats 51.
Citera
2022-03-05, 22:52
Medlem
Citat:
På tal om ingenting. Tar vi alpländerna GER,SUI,AUT,ITA,FRA så är 12st topp-50 i vc. Så många har vi inte haft sedan 2008. USA starkare än någonsin och RUS har att plocka av (om de är med). Börjar de nordiska blonda flickorna tappa marknadsandelar?

87 Kalla * Kyllönen
88 Johaug * Brennan * Niskanen
89
90 Flugstad * Pärmäkoski * Falla
91 Weng * Diggins * Haga
92 Kalvaa
93 Stadlober * Browne
94 Sundling * Dahlqvist * Dyvik * Lylynperä * Sorina * Vasilieva * Beatty
95 Nepryaeva * Lampic * Fähndrich * Carl * Krehl * Stupak * Urevc
96 Weng TU * Hennig * Claudell * Matintalo * Rygalina * LU Weng
97 Andersson * Ribom * Kern * Olsson * Sauerbrey * Rydzek * Istomina * Fraebel
98 Hagström * Myhrvold * Swirbul
99 (Svahn) * Karlsson * Skistad
00 Marcisz * Laukli
01 Fossesholm * Stepanova * McCabe

Tuffare konkurrens även från Ryssland, Tyskland, USA och Kanada. Sverige går mot en storhetstid på damsidan spår undertecknad. Viktigt att ha många platser i Tour de Ski för världscupens del. Många svenskor vill börja konkurrera om platser mer nu.
Senast redigerad av ccnut 2022-03-05 kl. 22:56.
Citera
2022-03-05, 22:55
Medlem
Citat:
I så fall NOR

Ingen någonsin har nämnt att det är dåligt för sporten här på FB när svenskorna tripplar sprint efter sprint. Ni måste sluta vara så skenheliga. Det äcklar mig något enormt.

Läs Lampics intervju som hon gav nyligen och ni fattar snabbt vari problemet ligger i den här sporten - pengar. Norge och Sverige kastar pengar över deras respektive skidförbund medans en sån som Lampic med sitt slovenska lag har sin huvudtränaren som extraknäcker som vallare och en pojkvän som måste ackompanjera henne genom hela säsongen som en PA.

Lösningen är enkel, lägg ner valla-arbetet och en sån som Lampic ex kommer att kunna konkurrera med de svenska sprinttjejerna på allvar utan ett handikapp.
Citera
2022-03-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Värst vad folk har dåligt minne. Att Ebba haft en kämpig säsong är det väl ingen som förnekar, men har alla glömt hennes 2 brons i VM ifjol, såväl som ett gäng pallplatser i vc?

Trots medaljerna ifjol var det en sämre säsong än de 2 föregående. Från säsongen 18/19 som var hennes bästa har hon blivit sämre för varje säsong. Säsongen 19/20 fick hon flera lopp förstörda p.g.a. dåliga skidor, annars var den nog på samma nivå som säsongen före.
Citera
2022-03-05, 22:58
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Petitesskommentar - Räknas inte Slovenien som ett alpland? Blir 14 i så fall. Men det är ju främst Tyskland som åter fått en bra bredd.
Annars är det väl de övriga länderna (Kanada, Estland, Polen, Tjeckien, Ukraina, Belarus och Kazakstan som tillsammans har noll åkare topp femtio om jag inte missar nån) som tappat under rätt lång tid även om Kanada verkar vakna till liv och det är väl för tidigt att ge upp hoppet om de unga polskorna.
Citera
2022-03-05, 23:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det är för mig med Ebba som med Frida - det är tröttsamt med allt konstant okritiskt hyllande.
Ebba har ju i vinter bara två pallplatser i världscupen eller OS i individuella lopp, varav det ena är final climb. Lite imponerande att ligga tvåa i totalen efter att mest ha placerat sig på plats 4 - 10. För sanningen är ju att i vinter har hon inte den höga jämna nivå som hon haft tidigare - dvs jag ser henne inte längre som den toppåkare hon tidigare var även om hennes jämnhet i touren tagit henne upp som tvåa i totalen.
Sen får du gärna säga vad det är för oförtjänt kritik jag kommer med: hon har en enorm kondition, tveklöst en av de med bäst kapacitet i den bemärkelsen i världseliten. Men i övrigt har hon inga egentliga vapen som jag ser det. Förhoppningsvis hittar hon tillbaka till formen från tidigare vintrar och dessutom utvecklar sin maxfart. Men jag har svårt att se hur Ebba ska kunna matcha Frida om de bägge hittar rätt i träningen.

Jag vet inte vilka de är som okritiskt hyllar Ebba. De flesta som gillar Ebba är väl överens om att hon är ganska begränsad i sin skidåkning och skulle behöva skaffa sig flyr styrkor. Är problemet att hon inte förtjänar att ligga tvåa i totala världscupen?

Ja, du kallade henne vår mest överskattade åkare. Du har också tidigare varit väldigt kritisk mot hur hon taktiskt åker. Det är två punkter där jag tycker du kommer med oförtjänt kritik mot henne.
Citera
2022-03-05, 23:05
Medlem
Citat:
Detsamma kan väl sägas om Maja (att hon går in i sina bästa år nu). Om vi bortser från Kalla så är Maja och Jonna våra "veteraner". Vi glömmer lätt att vi har ett väldigt ungt landslag på damsidan.

På tal om Maja är väl hon den enda i landslaget som inte haft en strulig säsong egentligen? Visst har hon tappat lite på slutet men hon är ändå jämnare och stabilare på ett helt annat sätt än tidigare år.

Ja det gör hon verkligen, Maja. Från den där åkaren som kom enormt starkt sista 100m men ofta blev parkerad i uppförsbackarna till nuvarande nivå har verkligen varit en resa. Hon förvånar egentligen mer än Jonna kan jag tycka. Men båda har täckt upp för Svahn med bravur.

Fantastisk åldersstruktur på damlaget, det är nog bara att flera av dom kommit fram väldigt unga och fått förväntningar på sig därefter. Lite extra till och med i och med att föregångarna inte var lika bra. Helt rätt så till vida att dom faktiskt är så bra och slåss om det, men slår ibland också lite fel om man ser till att dom flesta andra i toppen är 26-33. Inte ens Jonna och Maja är gamla i den kontexten, och defintivt inte Ebba.
Citera
2022-03-05, 23:08
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Petitesskommentar - Räknas inte Slovenien som ett alpland? Blir 14 i så fall. Men det är ju främst Tyskland som åter fått en bra bredd.
Annars är det väl de övriga länderna (Kanada, Estland, Polen, Tjeckien, Ukraina, Belarus och Kazakstan som tillsammans har noll åkare topp femtio om jag inte missar nån) som tappat under rätt lång tid även om Kanada verkar vakna till liv och det är väl för tidigt att ge upp hoppet om de unga polskorna.

Absolut. Slovenien skall räknas in. Även Tjeckien och Slovakien om man utökar det till ett mitteuropeiskt block.
Totalt sett när man kollar på de som är födda 97 och senare så ser det ut som SWE-NOR-FIN-RUS-USA vs övriga fortsätter i samma läge som nu, brasklapp möjligen fördel övriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in