Citat:
Ursprungligen postat av
BroderDonut
Det är sant att jag inte känner många (inte någon) legosoldat. Så mina fördomar om legosoldater kan vara helt fel. Historierna kring gruppen som tidigare gick under namnet Blackwater är väl vad som mest har format min uppfattning av legosoldater.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blackwater_(company)
Jag kanske borde titta närmare på frågan vilken sorts av individer som söker sig till ett sådant yrke. Jag är också färgad av att jag ser krig som näst intill alltid onödiga. Om man tillhör en grupp av legosoldater som är villiga att ta vilket jobb som helst, så är det förkastligt. Jag vet inte hur svenskar har uppfört sig på sina utomlandsuppdrag de senaste 30 åren, men jag vill tro att de är ett bättre alternativ än legosoldater.
Så gott som alla "camps" där utlandsuppdrag utförs omges efter en tid av ett träsk av barer, bordeller, försäljning av material från hjälpsändningar och droghandel. Åldern på de prostituerade är Ofta Varierad, och variationen är efterfrågad. FN blundar glatt för detta.
Som konsult kan man ha skrivningar i kontraktet typ "vi utför inte etnisk rensning" eller "vi utför inte "hits" på ickekombattanter". (eller "vi mördar inte lokalanställda kvinnor som blivit gravida efter fyllevåldtäkt av hög FN tjänsteman från norden för att han skall slippa betala/ta konsekvenserna)
Nej, jag, i min ringa erfarenhet, har lägre respekt för ordersoldater.