2022-03-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Putin är förstås en stor part av problemet, men tycker du inte att det är lite väl ensidigt att tror att om han bara dör försvinner all imperialistisk önskan i Ryssland? Oviljan mot nato försvinner med honom? Knappast.
Är självklart på Ukraina och västs sida, men man måste kunna se sin motståndares vilja och mål. Sätta sig in i deras världsbild. Annars är man illa ute.
Nej putin bestämmer inte hur andra länder lever sitt liv, det är inte han som bestämmer det. Hans verklighet, den ser inte ut som de flestas eftersom ja han lever i en bubbla, kan inte samarbeta och allt måste vara som det var förr. Minsta nytt som tillkommer så får han ångest.
Citera
2022-03-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jag tror inte de kommer fullfölja sin plan att inta Moldavien med tanke på sitt misslyckande i Ukraina. Men annars hade Moldavien legat pyrt på det vid det här laget enligt Putans tidplan.
Planen går nog ganska bra. Lita inte på vad du läser på Flashback. Flashback e dagens motsvarighet till Expressen för 40 år sedan. Skvallerkäringar och ingen kompetens.
Citera
2022-03-05, 23:04
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, vore en klart spännande twist om Sverige som stat skänker pengar till olika miliser... Det måste ju vara den ukrainska krigsmakten som åsyftas. Alltså regeringsstyrkor. Fast nu blir jag osäker på om de andra väpnade grupperna finns kvar. Har för mig att t.ex. Azov-bataljonen gått upp i landets armé.

"Fiendens fiende är våra vänner" ett uttryck som kan skrämma skiten ur våra regeringsrepresentanter om det framkommer att dessa begår krigsbrott med svenska medel. Hur fan tänkte dom?
Flera av dessa fria styrkor är inte ens rumsrena i Ukraina, har varit direkta hot mot de sittande Ukrainska regeringen.

"Azovbataljonen är ett högerextremt paramilitärt förband i Ukraina. Förbandets kommendör är Andrij Biletski. Azovbataljonen har nära band till nazistiska Socialnationalistiska församlingen. Förbandets logotyp är de nazistiska symbolerna varghaken och svarta solen. Källa: Wikipedia"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Att spränga lite räls i Ryssland borde inte vara så svårt, om man kan ryska och ser ut som en inföding.

De har, om du såg videon, väldigt mycket folk som arbetar med järnvägen. Dock har du en poäng. Jag hade väntat mig att Ukraina hade placerat ut sabotörer i Ryssland innan kriget.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag hoppas att du har rätt.

I slutändan spelar det ingen roll vilket land han skulle skicka en atombomb, NATO skulle bli tvugna att ingripa för sin egna säkerhet oavsett om måltavlan är en NATO-medlem eller inte.

NATO har sina fördelar, men blandas det in kärnvapen så spelar det i slutändan ingen roll vad NATO ger för skydd när domedagen redan är framme.

Jag tror ingen är så korkad inte ens Kim Jong Un använder sig utav dem utan hotar bara... man har självbevarelsedrift... enda jag ser som skulle kunna utlösa ett kärnvapenkrig är om nato står precis utan för Moskva... annars ser jag kärnvapen som föga troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Han/Hon/Den pratar strunt. USA/NATO vet exakt var skrammelrören till ubåtar är, missilförsvar är gjorda för att plocka ned just MIRV.

Kärnvapen är känsliga maskiner, krävs egentligen bara en splitterträff i elektroniken för att de skall bli funktionsodugliga. Så det krävs inte ens en direktträff. Därför blir alla dessa filmer så löjliga, näär de skall "desarmera" ett kärnvapen. ett par rejäla slag med en hammare på elektronikpaketet så kan de inte detonera.

Iofs, det borde egentligen räcka med att hälla ett glas vatten enner pissa ner i elektronikbayen. Fast det kanske inte skulle vara lika "spännande" om hjälten gjorde det....

Och Kärnvapenkrig är inte "game over" personen baserar sina vanföreställningar på skräpromaner och hollywoodfilmer.

Allt detta förutsatt att de ryska kärnvapnen inte slås ut på marken med konventionella vapen.

Ryssland saknar möjlighet att freda sitt luftrum från Västflyg (undantaget trafikplan, som inte undanmanövrerar).

Tackar! jag litar på att du vet vad du pratar om! men hur som så hoppas jag bara på att kriget i Ukraina tar slut... jag lider med både ryssar och ukrainare och hoppas på att få ett slut på denna blodiga uppgörelse i Europa...
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Förrädare? Du ska nog googla adressen...

Du vill att främmande makt ska skicka missiler mot Sverige. Jag skiter i var de landar, det gör inte dig till en mindre förrädare för det.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fler ryska förluster, kommer att bli kostsamt det här för ryssen.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1500222236204187652
Två döda ryssar och en skadad som visas i klippet är en liten fis i rymden för Putin.

Jag förstår din poäng och jag håller med dig, men kom ihåg att Putin fortfarande sitter på en hel del soldater som är redo att gå in i strid.

Det är inte dom ryska förlusterna i Ukraina som kommer kosta för Putin, snatare deras förstörda näringsliv dom kommande åren.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo om överge spräng skiten. Alernativt gör något så den blir obrukbar för fi. Speciellt sådana här system som kan göra extrem skada. Ukraina har exkakt samma system men färre enheter så de kommer bara använda dom mot ryssen nu.

Verkar som ingen av ryssarna gör det. De bara lämnar om det är soppatorsk eller leran de åker dit på. De bara lämnar sina fordon. Kanske en pik mot Putin eller sin egen militärledning i vissa fall. Att typ vi skiter i det här. Ni skiter ju i oss.

Det känns lite så (som i ditt sista stycke).
De drar väl bara och sitter hemma hos nån ukrainare nu och käkar macka och spelar dragspel.
Citera
2022-03-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Lika tomt svepskäl som Bush d.ä jakt på massförstörelsevapen när det begav sig.

Blev inte så mycket bojkott av USA i idrottssammanhang då, om jag minns rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo om överge spräng skiten. Alernativt gör något så den blir obrukbar för fi. Speciellt sådana här system som kan göra extrem skada. Ukraina har exkakt samma system men färre enheter så de kommer bara använda dom mot ryssen nu.

Verkar som ingen av ryssarna gör det. De bara lämnar om det är soppatorsk eller leran de åker dit på. De bara lämnar sina fordon. Kanske en pik mot Putin eller sin egen militärledning i vissa fall. Att typ vi skiter i det här. Ni skiter ju i oss.
Förr eller senare kommer ryska styrkan att ge upp, många har redan gett upp och fler är på gång
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
För i helvete, hoppas Zelensky denns gången säger till sina soldater att inte skapa en farlig strid precis vid kärnkraftverket.
Så det är alltså Zelenskyy som anfaller Ukraina och skjuter på dessa kärnkraftverk...

Förstår verkligen inte det här ständiga och närmast tvångsmässiga ursäktandet och urskuldandet av de ryska inkräktarna?
https://www.youtube.com/watch?v=zZO2x2o-rHg
Citat:
Nuclear Power Plant In Ukraine Under Attack By Russian Troops
https://www.timesofisrael.com/ukraine-power-plant-videos-show-staff-imploring-russian-troops-to-stop-firing/
Citat:
'Stop shooting!': Ukraine staff imploring Russian troops to stop firing

Faktum är att Putin i detta är i direkt strid mot Geneve-konventionen (1949, 1977 och 2005), och attackerna på den civila energiförsörjningen är också ett brott mot Haag-överenskommelserna (1899 samt 1907). Kommer Putin levande ur det här (hans generals- och oligark-undersåtar kommer knäppa honom inom en månad...) så ser jag fram emot honom sittandes i samma stol som Milosevic nere i Haag.
Senast redigerad av zergrush 2022-03-05 kl. 23:07.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De har, om du såg videon, väldigt mycket folk som arbetar med järnvägen. Dock har du en poäng. Jag hade väntat mig att Ukraina hade placerat ut sabotörer i Ryssland innan kriget.
Påstås att det skett sabotage mot järnvägen i Vitryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in