2022-03-05, 22:56
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag tolkar det som att det kostade motsvarande de beloppen i kronor att tillverka planen - när de tillverkades.

Okej, men jag antar att vissa av dom har ett antal år på nacken och rubel-kursen har ju gått väldigt mycket upp och ner (även om det var länge sen den var så här låg). Skulle vara intressant att veta vad de kostar i dagens penningvärde (i SEK).
Citera
2022-03-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Hur känns det att vara en förrädare?

Förrädare? Du ska nog googla adressen...
Citera
2022-03-05, 22:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipscola
Kan någon som är insatt bara säga om det kommer bli krig här i Sverige och man bör preppa? Jag orkar inte. Hur stor är sannolikheten

Dumt ställe att fråga, då alla här inte är överens om något. Enligt vissa pågår det inte ens ett krig i Ukraina.

Jag säger att risken för krig här är liten, men större än för 6 månader sen.
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Du är inte ensam i att tänka så. Orsakerna till invasionen är en annan och Putin tycker att det får kosta försämrade relationer.

Men han hade totalt räknat fel på Ukrainas stridsvilja och världens reaktioner.

Expressen hade en artikel om andra möjliga motiv.

https://www.expressen.se/debatt/putins-egentliga-motiv-till-invasionen-av-ukraina/

Läser man den läckta artikeln från RIAN verkar det också som att det finns en hel del tankar om Rysslands heliga uppgift att ena alla östslaviska folk.

Ja, och Blinken sa att de hade varnat Putin redan i november att anfallar de Ukraina så kommer det innebära massiva sanktioner etc. Så detta har man räknat med.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag är 99,9% säker på att Ryssen om de anfaller Sverige inte vågar göra det med kärnvapen då inte bara Sverige utan även Norge och Danmark skulle drabbas utav det... och omvärlden skulle garanterat inte se på om Ryssen börjar bomba andra länder med kärnvapen... däremot andra bomber tror jag nog de skulle våga använda.
Jag hoppas att du har rätt.

I slutändan spelar det ingen roll vilket land han skulle skicka en atombomb, NATO skulle bli tvugna att ingripa för sin egna säkerhet oavsett om måltavlan är en NATO-medlem eller inte.

NATO har sina fördelar, men blandas det in kärnvapen så spelar det i slutändan ingen roll vad NATO ger för skydd när domedagen redan är framme.
Citera
2022-03-05, 22:59
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, jag är precis lika orolig för just detta. Det har jag skrivit flera gånger tidigare.

Jag är oftast inte rädd för fan själv men just kärnvapen skrämmer mig. Inte så att jag är rädd att dö, jag är så gammal att jag kan dö nöjd nu men jag får ångest när jag tänker på alla våra (och ryska samt alla andra nationers) barn och unga kommer att lida i en värld med kärnvapenkrig.

Ja och jag tror att den Putin som är farligast är den Putin som känner att hans position är hotad och det lär den vara nu. Han har startat ett krig han inte kan vinna. Han har skämt ut Ryssland och försatt landet i en fruktansvärd situation. Nåt måste han göra.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Fler ryska förluster, kommer att bli kostsamt det här för ryssen.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1500222236204187652
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Kom igen nu! Vi vill ha mer info om din ryska pride-parad.

Haha
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här är en lysande video om de ryska logistiska problemen

https://www.youtube.com/watch?v=b4wRdoWpw0w

De har bra järnväg men få lastbilar. Så kan man förklara deras problem. Det innebär inget tåg så får de problem. Dessutom satsade de troligen på mycket ammo och lite bränsle i början av kriget.

Att spränga lite räls i Ryssland borde inte vara så svårt, om man kan ryska och ser ut som en inföding.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja jag hoppas att jag står bredvid bomben när den smäller... för överleva skulle jag inte vilja göra efter ett sådant scenario

Han/Hon/Den pratar strunt. USA/NATO vet exakt var skrammelrören till ubåtar är, missilförsvar är gjorda för att plocka ned just MIRV.

Kärnvapen är känsliga maskiner, krävs egentligen bara en splitterträff i elektroniken för att de skall bli funktionsodugliga. Så det krävs inte ens en direktträff. Därför blir alla dessa filmer så löjliga, näär de skall "desarmera" ett kärnvapen. ett par rejäla slag med en hammare på elektronikpaketet så kan de inte detonera.

Iofs, det borde egentligen räcka med att hälla ett glas vatten enner pissa ner i elektronikbayen. Fast det kanske inte skulle vara lika "spännande" om hjälten gjorde det....

Och Kärnvapenkrig är inte "game over" personen baserar sina vanföreställningar på skräpromaner och hollywoodfilmer.

Allt detta förutsatt att de ryska kärnvapnen inte slås ut på marken med konventionella vapen.

Ryssland saknar möjlighet att freda sitt luftrum från Västflyg (undantaget trafikplan, som inte undanmanövrerar).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Zelensky bombar inte Kiev. Är du säker på att vi följer samma krig?
Konsekvensen att han inte ger upp blir ju att Kiev förstörs.
Citera
2022-03-05, 23:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag hoppas att du har rätt.

I slutändan spelar det ingen roll vilket land han skulle skicka en atombomb, NATO skulle bli tvugna att ingripa för sin egna säkerhet oavsett om måltavlan är en NATO-medlem eller inte.

NATO har sina fördelar, men blandas det in kärnvapen så spelar det i slutändan ingen roll vad NATO ger för skydd när domedagen redan är framme.
Du har ingen koll på effekten av kärnvapen eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in