2022-03-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
9 ryska stridsflyg på ett dygn. Om det stämmer så är ryssarna illa ute. Håller ukrainarna ut några dygn till är ryssarna förintade

https://twitter.com/nexta_tv/status/1500193796469972996?t=cQW2KSuzpNC3hIQ0aM_lxw&s=19

Hur många stridsflyg har dom totalt? 90, 900 eller 9.000 eller ännu mer?
Citera
2022-03-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Känns ju pyttelite tryggare. Men inte mycket.

Var är du rädd att han ska släppa den? Ryssland är för fan bredvid Ukraina.
Citera
2022-03-05, 21:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Jag håller inte riktigt med dig. Jag tror att Ukraina bara är en bricka i kampen mellan Ryssland och USA och deras dockor. I Ukrainas ställe skulle Sverige också kunna tillhandahålla - ett land som är helt onödigt i global skala, som Ukraina.

Jag håller inte alls med dig där. Jag tror att det är den omedelbara närheten och den nära historiska kopplingen som leder honom till Ukraina. Stridigheter har ju pågått i Ukraina under en längre tid. Nu märker han att Ukraina bara flyttar sig längre och längre från Rysslands doktrin. Det är orsaken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Fiasko på vilket sätt? Ryssarna tar mark efter mark, stad efter stad. Ukrainsk militär är utslagen troligtvis till 75%.

Har du sett fler krig där det går så här snabbt att avancera? Flera tusen militära mål är utslagna.
Och Puttler har redan förlorat kriget eftersom det inte finns någon möjlighet att vinna. Ukrainarna tog till vapen och det kommer att betyda en långsam framryckning med stora förluster för ryssarna. De logistiska problemen man hittills haft kommer bli allt värre ju längre försörjningslinjerna blir. Ukraina är Europas näst största land till ytan efter Ryssland. Puttler-Ryssland kommer ha gjort statsbankrutt innan de kommit till Lviv och kommer dessutom ha en partisanaktivitet emot sig som kommer ryssarnas besök i Afghanistan att framstå som en semester.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Kan Bild Zeutung fortfarande anses vara opartisk media?
https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/weil-sie-gegen-krieg-sind-putin-sperrt-russische-kinder-ein-79358320.bild.html

Citat ur artikeln:

"Terror från Kreml-Despoten Vladimir Putin"

"Diktator Putin"

"Kreml-tyrannen"

"diktatur"

Allt detta i en samma artikel!

Snacka om att kasta sten i glashus, när ni fördömer RT.

Bild

Det är en tabloid. De tjänar pengar på att skapa sensation, och spelar i samma liga som the Sun och Daily Mail.

Har ni inte sådana tidningar där du bor?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Lol. Ingen går på dina blåsta argument. Du skriver mer korkat än vad Nordkoreas diktator uttalar sig och det säger inte lite.

Hela världen skrattar åt Ryssland just nu. Skulle inte förvåna mig om något land invaderar Ryssland efter detta då de har sett hur jävla inkapabla de är att ens orgsnisera sitt skrot.

0 strategi
0 motivation
0 logistik.
0 organisstion. Man börjar undra om de ens får några order eller kör alla lite individuellt hipp som happ?

Ryssarna är dock extremt duktiga på att bygga upp sin motståndares arsenal genom att överge en massa utrustning

Och du babblar om strstegi och taktik. HAHAHAHA! Hela världen undrar vadfan de håller på med och skräcken många kände i början börjar förvandlas till ren komik. Många tänker : var det den här oorgsniserade demoraliserade skrithögsdinosaurien alla var rädda för?

Alla skrattar åt ryssland
Alla skrattar åt ditt löjliga snack.

Problemet är bara att blåsta människor inte fattar att de är blåsta, vilket är varför du tror det funkar att köra på med ditt löjeväckande snack ända in i kaklet.

Fatta någon gång.

För att hålla mig opartisk: och hoppa inte på mig med ord som rysstroll, förrädare etc. Det är jag inte och jag skulle slåss för Sverige om Ryssen dök upp.

Det som sker är: Ryssland omringar säkert men sakta de större städerna och binder försvarsstyrkorna med skärmytslingar så att de ej kan dra sig ur bakåt. Ryssarna har motivation / moral och logistik med sig. (självklart dras underhållet ut pga Ukraina är ett enormt land.). De nedkämpar sedan fickorna med artilleri och fortsätter framåt.

Sanktionerna drabbar inte Ryssland nämnvärt. De sitter på olja, gas och kol. Kina backar Ryssland mot sanktionseffekterna.

Ryssland har rätt höga förluster hittils, men inte relativt. När omringningarna sluts så kommer de Ukrainska förlusterna plötsligt och snabbt bli skyhöga jämfört med Ryssarnas. Ryssarna kommer att vinna kriget (om ett krig nu kan "vinnas") de kommer även beslagta samtliga 4 reaktorområden och samtliga hydroelektriska dammar längs med Dnepr. Nato kommer inte att lägga sig i då NATO har betydligt viktigare områden att täcka in.

De ryska förbanden som drabbats av störst förluster är ihopsatta från ett stort geografiskt område (Ryssland är e n o r m t) och hemmaopinionen hålls intakt). Ryssarna har lyssnat på Rysk tv i lika många år som svensken läst aftonbladet, de stöttar alltså de nuvarande händelserna. (inte alla) men en stor majoritet.

Du får tro det om du vill men det är sanningen. Putin / Kreml är såklart inte "galna" och kommer inte skicka atombomber härs å tvärs.
Man bör i Sveriges fall såklart vara riktigt säkra på vem och vad man stöttar, samt hur detta kan slå tillbaka. Detta är jag mer orolig för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Han verkar mena de i Nordkorea 2 och Nordkorea 3 dvs Luhansk och Donetsk

Ska de evakueras? De är fan körda de här ryssarna..
Citera
2022-03-05, 21:01
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vilka separatister?

De enda separatisterna jag känner till i Ukraina är ryssarna som ockuperade Donetsk och Luhansk, måste vara dom han menar.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vitryska frivilliga börjar anlända till Ukraina.

https://m.youtube.com/watch?v=nrFsbkrgw5I
Det finns redan en tidigare grupp från Belarus. Tvivlar starkt på att de är ifrån samma grupp.
Citat:
Belarusian volunteers take part in the war on the side of the Ukrainian army. They support Ukrainians in their fight against Russian invasion
https://twitter.com/HannaLiubakova/status/1497684835808202757
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Jaha, nu har krisen spridit sig till Turkiet. Det som sker är tydligen att alla butiker länsas på solrosolja.

"Energipriserna, ökande jordbrukskonservering och växelkursskillnader, samt kriget mellan Ryssland och Ukraina som har pågått i flera dagar har påverkat lagret och priserna på solrosolja."

https://twitter.com/gazetesozcu/status/1500172339786526720

Snart sprider det sig till hela världen.

ALLA får betala för priset för det här kriget.

Vi behöver att Kina+Turkiet+Indien sätter press på Putin. Han kan liksom inte göra sig ovän med HELA världen. Trots hans kärnvapen.
Citera
2022-03-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Enda terroristerna i Ukraina är ryska styrkorna som bombar civila.

Ja jag håller verkligen med. Militär dödar barn med flit. Rysk militär. Måste stoppas! Väck Biden med ett lavemang och kaffe så att han piggnar till nu. Världen väntar.
Citera
2022-03-05, 21:02
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Som sagt, man kan inte lita på ryssen att hålla ord. Din hundliknelse är träffande. Putin har spenderat allt sitt politiska kapital, lite som Hitler efter att han ockuperade Böhmen-Mähren trots löftena i München.

Jag ser ganska mörkt på vad som kommer att hända och ser inte något sätt på vilket situationen kan bli bra för ryssarna, inte ens om Putte avsätts. Bättre, men inte bra. Jag tror nämligen inte att en rysk regim som avsätter Putte med lätthet kan gå med på Budapestmemorandumets återinförande, framförallt är det nog Krim som blir knepigt. Donbass kan man möjligen hantera med någon form av internt självstyre i en Ukrainsk federation och garantier för språk etc. Krim blir svårare och jag ser inte hur en nytillträdd rysk regim skall klara av att återlämna Krim. Jag tror därför att sanktionerna, eller huvuddelen av dem, kommer att bli kvar mycket länge och att Ryssland försatt sig i en situation utan egentliga utvägar på ett bra tag. Man räknar med att Rysslands ekonomiska problem under 1990-talet ledde till en överdödlighet på ca tre till sju miljoner ryssar. Jag tror detta blir värre eftersom situationen för Ryssland är så mycket värre, fanns inga sanktioner på 1990-talet. Tragiskt för Ukrainas folk och tragiskt för det ryska folket. För oss i väst blir det nog inte mer än lite dyrare och oroligt ett tag.

Allt detta sagt under förutsättning av att inte Putte eskalerar kriget bortom kontroll, för då är allt på bordet. Jag tror nämligen också Nato känner sig trängt mot väggen.

Ett alternativ är att Ryssarna får behålla Krim och man delar på naturgasen. FN-zon i delar av Donbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in