Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Ett avtal som inte uppfyllts på 8 år är redan dött.
I övrigt får vi se hur det går. Putin kommer inte backa I första taget. Väst har förudmjukat honom och han kan inte backa nu utan att göra en slät figur. En trängd hund bits, det kan ta en ände med förskräckelse.
Som sagt, man kan inte lita på ryssen att hålla ord. Din hundliknelse är träffande. Putin har spenderat allt sitt politiska kapital, lite som Hitler efter att han ockuperade Böhmen-Mähren trots löftena i München.
Jag ser ganska mörkt på vad som kommer att hända och ser inte något sätt på vilket situationen kan bli bra för ryssarna, inte ens om Putte avsätts. Bättre, men inte bra. Jag tror nämligen inte att en rysk regim som avsätter Putte med lätthet kan gå med på Budapestmemorandumets återinförande, framförallt är det nog Krim som blir knepigt. Donbass kan man möjligen hantera med någon form av internt självstyre i en Ukrainsk federation och garantier för språk etc. Krim blir svårare och jag ser inte hur en nytillträdd rysk regim skall klara av att återlämna Krim. Jag tror därför att sanktionerna, eller huvuddelen av dem, kommer att bli kvar mycket länge och att Ryssland försatt sig i en situation utan egentliga utvägar på ett bra tag. Man räknar med att Rysslands ekonomiska problem under 1990-talet ledde till en överdödlighet på ca tre till sju miljoner ryssar. Jag tror detta blir värre eftersom situationen för Ryssland är så mycket värre, fanns inga sanktioner på 1990-talet. Tragiskt för Ukrainas folk och tragiskt för det ryska folket. För oss i väst blir det nog inte mer än lite dyrare och oroligt ett tag.
Allt detta sagt under förutsättning av att inte Putte eskalerar kriget bortom kontroll, för då är allt på bordet. Jag tror nämligen också Nato känner sig trängt mot väggen.