2022-03-05, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja du kan ju välja på flera olika förklaringar. Antingen beror det på tryckskillnad eller så beror det på att de krashar in i ostkupan som omger den platta jorden.

När du väl har valt din förklaring får du gå vidare med att argumentera för den. Fram tills dess är ditt inlägg bara tomt och intesägande. Jag diskuterar gärna ostkupor men det är svårt när du inte ens vill beröra ämnet.

Du skriver svårt när jag inte ens bemött ämnet. MEN vi har ju inte ens diskuterat ämnet!
Citera
2022-03-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Felix Baumgartner hoppade ju från 127,852 fot ifrån en ballong utan att hand ballong exploderade så alla ballonger exploderar ju inte exakt vid 120 000 fot men att det finns en gräns för hur högt en ballong kan flyga är inte så konstigt då ballonger dels inte klarar hur stort tryck som helst och tryckskillnaden blir ju större desto högre upp man kommer. Sedan även om man skulle lyckas bygga en ballong med så hög styrka att den skulle klara rymdens vakuum så flyger den ju bara så länge den är lättare en den omgivande luften. I rymden är ju en ballong alltid tyngre än omgivningen då omgivningen väger i princip noll där så du skulle aldrig kunna få upp en ballong i rymden oavsett hur stor tryckskillnad den klarar.
Och vill du diskutera månlandningarna så finns det ett särskild tråd för detta.

Jo. de säger att Felix hoppade från den höjden och oops så råkade jorden INTE snurra vid det tillfället så att han landade på ett någorlunda bra avstånd för upphämntning.

Nog sagt om det så köper nasa upp kring 98% av allt helium. Kan man fundera på varför.
Citera
2022-03-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Du skriver svårt när jag inte ens bemött ämnet. MEN vi har ju inte ens diskuterat ämnet!

Nej det är ju det som var min poäng.

Du skriver ett allmänhållet och menlöst inlägg som inte innehåller något av substans. Vad vill du diskutera, i kontexten platt jord, förutom det faktum att ballonger ibland exploderar?

Att ballonger exploderar visar varken bu eller bä om jorden form.

Citat:
... vi har ju inte ens diskuterat ämnet!

Vad vill du diskutera? Om du för fram någon slags tes om att det faktum att väderballonger ibland exploderar har bäring till trådens ämne bör du var tydligare.

En intressant aspekt som rör ditt inlägg är att lufttrycket minskar med stigande höjd. Hur anser du att det stämmer med ostkupeteorin?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-05 kl. 21:08.
Citera
2022-03-05, 21:16
Medlem
Citat:
Jo. de säger att Felix hoppade från den höjden och oops så råkade jorden INTE snurra vid det tillfället så att han landade på ett någorlunda bra avstånd för upphämntning.

Nog sagt om det så köper nasa upp kring 98% av allt helium. Kan man fundera på varför.

Jag och många med mig anser att jorden snurrade även då.

Citat:
J

Inte för att det är sant men trots detta vore det kul att höra dina funderingar om ämnet.

Citat:
Så vad har du att tillföra att NASA köper upp 98% av allt helium mr expert

Jag är helt blank. Jag har ingen som helst aning. Tror inte ens det är sant och begriper inte ett skit vad det har med jordens form att göra.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-05 kl. 21:19.
Citera
2022-03-05, 21:32
Medlem
Citat:
... NASA köper upp 75 miljoner kubik varje år....

Upplys oss vad det säger oss om det faktum att vi hittar på jorden och därmed känner till dess form.
Citera
2022-03-05, 22:15
Medlem
Citat:
Oh. herregud.
vad menar du med det du skriver? Är du nykter för det första?

Om jag menar allvar när jag påstår att vi hittar på jorden?

Ja det är på fullt allvar. Jag inte bara påstår att vi hittar på jorden utan jag påstår även att det i sin tur leder till att vi känner till avstånd och riktningar på jorden och därmed även dess form.

Revolutionerande eller hur? Vem kunde tro att jorden var hyfsat utforskad 2022?
Citera
2022-03-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ajj! Träffade jag en öm punkt på en NASA-väktare. SÅ SYND om dig! Vill du komma och snyta dig under

mammas kjol?
Du som är helt nykter, förstår du varför flygtiderna söder om ekvatorn är ett bevis på att jorden är rund? Eller .... förstår du att när södra korset kan ses rakt söderut från Australien, Afrika och Sydamerika, då måste jorden vara rund ..., om du nu inte av av en slump kan förklara hur de fenomenen kan förklaras på en platt jord? Det hade varit intressant. Inga plattisar i hela värden har lyckats hittills.
Citera
2022-03-05, 22:52
Medlem
Citat:
Varför detta utomstående påstående att du redan vet dess form?

Det handlar nog mer om att vi tillsammans vet hur jorden ser ut. Jag har liksom inget skäl att inte tro på min granne som påstår sig veta hur långt det är till Säffle och jag personligen har själv kontrollerat avståndet till Göteborg.Till och med du kanske kan fylla på vår kunskap lite?

Men jag förstår din poäng. Din tes är eftersom du personligen inte har navigerat till Australien så anser du att vi inte har en aning om var Sydney ligger. Men till och med den hållningen är ointressant, det enda det visar är att du är egocentrisk. Vad som däremot vore intressant är om du lyckades visa att Sydney inte ligger där alla vi andra tror att Sydney ligger.
Citera
2022-03-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du som är helt nykter, förstår du varför flygtiderna söder om ekvatorn är ett bevis på att jorden är rund? Eller .... förstår du att när södra korset kan ses rakt söderut från Australien, Afrika och Sydamerika, då måste jorden vara rund ..., om du nu inte av av en slump kan förklara hur de fenomenen kan förklaras på en platt jord? Det hade varit intressant. Inga plattisar i hela värden har lyckats hittills.

Såå! Ge mig bevis för dina påståenden annars faller det platt som jorden själv..
Citera
2022-03-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ajj! Träffade jag en öm punkt på en NASA-väktare. SÅ SYND om dig! Vill du komma och snyta dig under

mammas kjol?
Vilken form på jorden fick du ut av det uttalandet? Kom igen, visa din ståndpunkt, samt lite fakta hade inte vara fal.
Citera
2022-03-06, 01:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Såå! Ge mig bevis för dina påståenden annars faller det platt som jorden själv..
Beviset står ju i texten du citerar. Tror du att alla som varit i Australien och Sydamerika skulle vara med i någon gigantisk konspriation. Här är det du som skall visa hur detta kan vara möjligt på en platt jord.
Citera
2022-03-06, 01:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Jorden behöver inte sluta snurra för att det skall fungera eftersom ballongen startade från jorden och alltså snurrar med. Om du släpper en kula ombord på ett tåg eller ett flygplan som åker i jämn hastighet så faller den rakt ner på golvet. Är bara om tåget eller planet accelererar som kulan faller annorlunda och jorden accelererar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in