2022-03-01, 19:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag säger att jag har sett både och, inte vad det berodde på.

Ibland har du sett solen minska i storlek och ibland har den inte ändrat storlek?
Citera
2022-03-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ibland har du sett solen minska i storlek och ibland har den inte ändrat storlek?
Ja, i solnedgång genom atmosfär. Läs inte in saker.
Citera
2022-03-01, 20:03
Medlem
Citat:
Jag brukar också få höra att jag inte vågar svara, kanske kan du också prova det!
Jag tror nog att du vågar svara, men problemet är att du inte kan, för frågorna jag ställer går inte att svara på. Du erkänner det inte, och det är säkrare att skämta om det.

Citat:
Så du och miljoner andra har sett Södra korset i himlen och direkt efter det tittade ni ner på marken och konstaterade att marken var rund, även om man inte kan se det. Låter som masspsykos.
Den kommentaren är mer än dum, men återigen är det en fråga som är omöjlig att svara på. Vad värre är att du inte heller har en aning om vad du ska svara. Men hjärntvätt hindrar dig från att tro att du kan ha fel.

Citat:
Du verkar veta hur den platta jorden ser ut? Men det gör du ju inte, du applicerar enbart den runda jordens modell på en platt jord.
Jag vet inte hur den platta jorden ser ut. Det är därför jag försöker få hjälp av dig. Jag försöker tänka på hur det ska se ut, men jag får det inte att stämma överens med vad vi vet om avstånd mm. Och du har ingen aning heller.

Citat:
Verkligheten är den att det finns inte ett enda bevis för en rund jord. Detta har Dubay och andra gjort dig uppmärksam på, vilket också stör dig och därför sitter du här och slösar bort din tid på mig, dvs när du inte följer Dubay på sociala medier.
Det är konstigt att mötas av påståendet att vi inte tänker själv när vi ser att du och de andra plattisarna bara upprepar Eric Dubays, Jeranisms, Rob Skibas (RIP) och andras argument. Du har i alla fall tagit argumentet ett steg längre, och jag är ledsen, det är ingen komplimang.

Jag tror faktiskt inte att du förstår vad flygtiderna på södra halvklotet har med jordens form att göra, och jag tror inte heller att du förstår varför Sydkorset är ett problem för den platta jorden. Då kan jag inte hjälpa dig. Du får fråga dina förebilder och ledare, oavsett om de är yogainstruktörer eller vad som helst.
Citera
2022-03-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
Du säjer det ofta, att du inte vet. Men om man inte vet vill man väl ta till sej den fakta man får serverad om något man inte vet. Så är det så att du inte förstår den fakta som du får, eller att du inte vill ta till dej den?

Du har glömt eller ignorerat att svara på det här Bollen. Så frågan är som där står uppe än. Om du inte vet en massa saker var hämtar du din fakta då?
Citera
2022-03-01, 22:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Alla kartor är projektioner.
Ja och det beror på att dom avbildar en rund värld på en platt karta. Därför måste man använda sig av en projektion.
Skulle man avbilda en platt jord så behövs givetvis ingen projektion. På samma sätt är det med lokala kartor. En stadskarta över Tallinn behöver ingen projektion eftersom skillnaden mellan platt och den ytters lilla kurvatur som det blir på ett så pass litet område blir helt försumbar men alla världskartor bortsett från jordgloben behöver en projektion men det hade inte behövts om jorden varit platt.
Citera
2022-03-02, 07:02
Medlem
Citat:
Alla kartor är projektioner.

Homosexreferenserna kanske kan du spara till någon trång flygplanstoalett.

Jag behöver inte veta vad som är istället, det är inte ett argument, det är en religiös dogm. Det finns inga bevis för ett jordklot, hade det funnits hade du inte suttit här och ödslat din tid på mig.

Du är arg för att jag hotar den trygghet du finner i att ha en stöveln över nacken.

Nädu, projektion behövs endast för att jorden inte är platt 😁 En platt jord behöver ingen projektion...

Vill du inte vara med mig på toaletten i ett flygplan? De andra resernärerna skulle troligtvis inte uppskatta att kapten var på toaletten men visst skulle du gilla det?

Jag sitter här för att jag gillar att se folk 2022 kämpa för sin platta jord, den jord som i tusentals år bevisats sfärisk. Det är ett nöjsamt tidsfördriv som många andra saker man kan göra.

Jag är väkdigt glad att du är den du är, skänker mig nöje varje dag. Vet inte vad din definition av arg är men det verkar som den är lika fel som din platta jord 🤣

Men vi kan alltså fastslå här att du inte kan förklara dag/natt ihop med årstiderna? Ändå säger du att vi andra inte tänker när det i själva verket är du som inte tänker.

Du får en chans till, förklara dag/natt och årstider och gärna varför solen inte ändrar storlek under dessa fenomen.
Citera
2022-03-02, 07:14
Medlem
Citat:
Det fetade: här kärnan till din närvaro i tråden, du vill inte att jorden ska vara platt. Till skillnad från dig skiter jag i vilket.

Vad har avståndet mellan Perth och Santiago med jordytans beskaffenhet att göra?

Där har du fel, jag skulle älska en platt jord. Sikten skulle vara obegränsad, mina radiovågor skulle ta sig till alla världens delar utan att störas av jordens form.

Jag lever dock på en planet som är sfärisk, du lever på samma men som ett litet barn vill du inte det ska vara så.

Avstånd kan du förstå om du vill sätta dig in i och ta in faktan du själv kan få. Kräver ju lite arbete och som man får en uppfattning om dig så vill du hellre tro än veta.

Men en liten uppgift till dig igen.

Sträckan från nordpolen till ekvatorn, stämmer den med ekvatorns omkrets på din platta jord? Visa mig gärna hur du tänker där, behöver inte vara matematiskt utan vi kan ta det på din nivå.

Innan du kommer med att vi inte känner till omkretsen så undersök hur länge vi vetat om jordens omkrets. Vill du påstå att vi inte känner till den så får du falsifiera de tidigaste fastställandena på omkretsen och förklara varför de inte stämmer.
Citera
2022-03-02, 17:45
Medlem
Citat:
Vad har avståndet mellan Perth och Santiago med jordytans beskaffenhet att göra?

Att mäta avstånd och riktningar är ett bra sätt att få kunskap om jordens form. Genom att mäta upp avståndet mellan t.ex Perth - Santiago kan vi undersöka om det uppmätta avståndet stämmer med det teoretiska (WGS84). Det är med andra ord en bra metod för dig att falsifiera den sfäriska jorden.

I dess enklast form så handlar det om att dels mäta upp en breddgrad (t.ex ekvatorn) och dess avstånd från origo (nordpolen). Om kvoten mellan dessa är 6,28 så kan vi börja fundera på vad som är fel. Om kvoten inte är 6,28 så vet vi att jorden inte är platt.

I sammanhanget kan man lägga till att vi känner till såväl ekvatorns längd och dess avstånd från nordpolen. Och kvoten är inte 6,28. Vidare kan man lägga till att miljoner människor dagligen verifierar att verkliga avstånd på metern när stämmer överens med den teoretiska modellen WGS84. Vi vet alltså att jorden ser ut som GPS:en tror att den ser ut.
Citera
2022-03-02, 23:15
Medlem
Citat:
Det fetade: här kärnan till din närvaro i tråden, du vill inte att jorden ska vara platt. Till skillnad från dig skiter jag i vilket.

Om du skiter i vilket, varför vomerar du din ignorans här då?
Kolla flygtiderna på södra halvklotet vs norra halvklotet. Bör få en aha-upplevelse.
Citera
2022-03-05, 20:19
Medlem
Alla höghöjdsballonger verkar explodera vid 120000 fot. Vad kan detta bero på? Och varför är vi inte tillbaka på månen sen 1972.. ..lika gammalt som min saab 99 som fortfarande fungerar ..Vem skall försvara detta av er grindvakter denna gången..
Citera
2022-03-05, 20:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Alla höghöjdsballonger verkar explodera vid 120000 fot. Vad kan detta bero på? Och varför är vi inte tillbaka på månen sen 1972.. ..lika gammalt som min saab 99 som fortfarande fungerar ..Vem skall försvara detta av er grindvakter denna gången..
Felix Baumgartner hoppade ju från 127,852 fot ifrån en ballong utan att hand ballong exploderade så alla ballonger exploderar ju inte exakt vid 120 000 fot men att det finns en gräns för hur högt en ballong kan flyga är inte så konstigt då ballonger dels inte klarar hur stort tryck som helst och tryckskillnaden blir ju större desto högre upp man kommer. Sedan även om man skulle lyckas bygga en ballong med så hög styrka att den skulle klara rymdens vakuum så flyger den ju bara så länge den är lättare en den omgivande luften. I rymden är ju en ballong alltid tyngre än omgivningen då omgivningen väger i princip noll där så du skulle aldrig kunna få upp en ballong i rymden oavsett hur stor tryckskillnad den klarar.
Och vill du diskutera månlandningarna så finns det ett särskild tråd för detta.
Citera
2022-03-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Alla höghöjdsballonger verkar explodera vid 120000 fot. Vad kan detta bero på? ....

Ja du kan ju välja på flera olika förklaringar. Antingen beror det på tryckskillnad eller så beror det på att de krashar in i ostkupan som omger den platta jorden.

När du väl har valt din förklaring får du gå vidare med att argumentera för den. Fram tills dess är ditt inlägg bara tomt och intesägande. Jag diskuterar gärna ostkupor men det är svårt när du inte ens vill beröra ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in