2022-03-05, 07:16
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Vi ser redan mindre offensiver på den taktiska nivån, framför allt på norra fronten. Någon storslagen strategisk offensiv kommer det förstås inte bli fråga om och offensiv på ryskt territorium kan jag inte tänka mig, Ukraina saknar resurserna, men några avskurna bataljonsstridsgrupper här och där och befriade mindre städer kommer vi nog få se fler av nu när Ivan verkar i hög grad ha förbrukat sina sammanhållna manöverförband och blir alltmer stillastående pga detta och pga brist på underhåll. Nu kommer också en ny köldperiod. Inte så kul för ryska förband att bli avskurna på vägarna utan underhåll och det börjar bli riktigt kallt. Flyget skulle kunnat rädda dem, men av någon anledning har de komplett misslyckats med att etablera luftherravälde och nu är det nog mer än de kan klara av med alla tusentals manpads som är på väg in. Helikoptrar och SU-25or verkar ju skjutas ned i rätt stor omfattning.

Jag gissar på att Putin kolossalt underskattade Ukrainas luftvärns förmåga.
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ryska ledare är inte kända för empati och varsamhet med egna medborgare. Skulle inte förvåna mig om Putin slösar med soldater, som om han levde på 1800-talet.

Skiter det sig, tänker han inte om och förfinar taktiken, utan slänger in nya soldater, som också torskar. Det är väl så han gör, antar jag.

Ryssarna har betett sig så förut.

Med tanke på stödet från Väst (till Ukraina) och ryssarnas pissusla krigföring, bör ryssarnas förluster vara större än 500 man.

Det finns liksom konsekvenser i krig.
Man kan inte ångra sig om man är klantig. Man dör.

Skulle inte förvåna mig om Putin tappat 3000 man.

Och den här generalmajoren... snajpad efter en vecka...
Är det ett skämt?

Lite siffror som någon har sammanställt på nätet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V48omJgirfeGZ6wPEuAsbc6drb27DK9HxcyHHs00S-Y/edit#gid=0
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Vi ser redan mindre offensiver på den taktiska nivån, framför allt på norra fronten. Någon storslagen strategisk offensiv kommer det förstås inte bli fråga om och offensiv på ryskt territorium kan jag inte tänka mig, Ukraina saknar resurserna, men några avskurna bataljonsstridsgrupper här och där och befriade mindre städer kommer vi nog få se fler av nu när Ivan verkar i hög grad ha förbrukat sina sammanhållna manöverförband och blir alltmer stillastående pga detta och pga brist på underhåll. Nu kommer också en ny köldperiod. Inte så kul för ryska förband att bli avskurna på vägarna utan underhåll och det börjar bli riktigt kallt. Flyget skulle kunnat rädda dem, men av någon anledning har de komplett misslyckats med att etablera luftherravälde och nu är det nog mer än de kan klara av med alla tusentals manpads som är på väg in. Helikoptrar och SU-25or verkar ju skjutas ned i rätt stor omfattning.
Om de vinner, skulle de möjligtvis kunna befria Transnistrien.
Citera
2022-03-05, 07:17
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Ryssland visade sig ju mer vara en nallebjörn, men jag håller med annars. Det kan komma något gott ur detta för Sverige absolut.

haha ja nallebjörn eller teddybjörn men visst känns det som att Svenskarna börjar vakna!? Betydligt mer i IRL än här på forumet faktiskt, börjar vakna ur ide! Fint, snyggt och behövligt!
Citera
2022-03-05, 07:18
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Hur blir stridsmoralen när sitt lands ledare flyr?

Putin har inte flytt ännu, den ryska moralen kan knappast bli lägre än den är.
Citera
2022-03-05, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Då ska vi se, vi har 2 ledare i det här kriget:

1.Vi har en modig ledare för ett land (Ukraina) som ser sitt land och befolkning bli mördade av Ryssland. Att han låter desperat i det läget är konstigt tycker du?

2.Sen har vi en feg mördare för ett land (Ryssland) som drömmer om ett Sovjetunionen 2.0. Som oprovocerat anfaller ett grannland och hotat väst med kärnvapen.

Din slutsats är att ledare nr 1 är farligare för världen än ledare nr 2?

Mycket bra skrivet! Ledare nr 1 ber om hjälp, på alla sätt han kan..
Citera
2022-03-05, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Jag gissar på att Putin kolossalt underskattade Ukrainas luftvärns förmåga.

Dessutom överskattade man sin egen förmåga att slå ut den. Då det ryska flygvapnet verkar ha fått kort planeringstid och att deras flygvapen har inbyggda svagheter i deras struktur och vapenslagskultur.
Citera
2022-03-05, 07:23
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ryska ledare är inte kända för empati och varsamhet med egna medborgare. Skulle inte förvåna mig om Putin slösar med soldater, som om han levde på 1800-talet.

Skiter det sig, tänker han inte om och förfinar taktiken, utan slänger in nya soldater, som också torskar. Det är väl så han gör, antar jag.

Ryssarna har betett sig så förut.

Med tanke på stödet från Väst (till Ukraina) och ryssarnas pissusla krigföring, bör ryssarnas förluster vara större än 500 man.

Det finns liksom konsekvenser i krig.
Man kan inte ångra sig om man är klantig. Man dör.

Skulle inte förvåna mig om Putin tappat 3000 man.

Och den här generalmajoren... snajpad efter en vecka...
Är det ett skämt?

Jag tror det handlar om rätt många tusen i stupade. Hur många som är förluster i form av sårade är det ingen som har en susning om, men det är nog många fler eftersom de ryska förbanden verkar i hög grad förbrukade. Ivan verkar ha gått tillbaka till klassisk rysk taktik, dvs omfattande artilleriinsats, nu även av ren terrorkaraktär mot civila mål. Dock tveksamt om ryssen har tillräckligt med trupp för att köra upprepade anfall över bredd för att mala ned fienden och för att hitta svaga punkter som kan exploateras för genombrott av manöverförband, vilket ju är nästa steg efter artilleriinsats enligt rysk doktrin. Jag tror de kommer behöva mobilisera nya förband om de skall kunna göra större offensiver, helt enkelt för att de har slut på manöverförband med kohesion, i vart fall i norr och öst.
Citera
2022-03-05, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Om de vinner, skulle de möjligtvis kunna befria Transnistrien.
Jag tror Ryssland går in i Transnistrien den här månaden.
Citera
2022-03-05, 07:24
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Lite siffror som någon har sammanställt på nätet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V48omJgirfeGZ6wPEuAsbc6drb27DK9HxcyHHs00S-Y/edit#gid=0
Om dessa siffror nu stämmer så har Ryssland alltså förlorat runt 10 000 soldater hittills.
Verkar väl osannolikt högt?
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-03-05 kl. 07:30.
Citera
2022-03-05, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Om dessa siffror nu stämmer så har Ryssland alltså förlorat runt 10 000 soldater hittills.
Låter som helt osannolikt höga siffror.
Citera
2022-03-05, 07:29
Medlem
Citat:
Jag tror det handlar om rätt många tusen i stupade. Hur många som är förluster i form av sårade är det ingen som har en susning om, men det är nog många fler eftersom de ryska förbanden verkar i hög grad förbrukade. Ivan verkar ha gått tillbaka till klassisk rysk taktik, dvs omfattande artilleriinsats, nu även av ren terrorkaraktär mot civila mål. Dock tveksamt om ryssen har tillräckligt med trupp för att köra upprepade anfall över bredd för att mala ned fienden och för att hitta svaga punkter som kan exploateras för genombrott av manöverförband, vilket ju är nästa steg efter artilleriinsats enligt rysk doktrin. Jag tror de kommer behöva mobilisera nya förband om de skall kunna göra större offensiver, helt enkelt för att de har slut på manöverförband med kohesion, i vart fall i norr och öst.

Tack för analys, klart över min militära förmåga.

Putin kan inte mörka förlusterna hur länge som helst.
Han kommer att förlora det inhemska stödet.
När folket förstår att han både slösat bort ryska liv och misslyckats, tar det hus i helvete.
Putins gubbar kan också frysa ihjäl, om de inte blir skjutna... Skulle inte förvåna mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in