2022-03-05, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Ukraina kunde ju inte gå med i NATO så länge de inte erkände utbrytarna och Krim.

Varför gnällde ryssland om natofrågan då?
Citera
2022-03-05, 05:35
Medlem
BonerBatmans avatar
Verkar som det gått i stå lite? Hör inte så mycket om några nya avancemang eller reträtter från något håll på ett tag. Känns som det här kan komma att ta många månader om det vill sig riktigt illa.

Tror inte en sekund på att Ryssland kommer få slut på resurser på söndag. Detta har planerats länge och många scenarier har simulerats. Självklart har de sett till att ha resurser tillgängliga för att lyckas hur utfallet av kampanjen än blivit. Finns inte på kartan att de varit så naiva att inte förbereda inför ett möjligen längre scenario.

Något jag reagerat på är att nästan alla värnpliktiga som skickats in verkar ha kommit från byar i glesbygden. Min teori är att man prioriterat att låta dessa rulla in först för att de sannolikt kommer åka på hårt motstånd, och när dessa skeppas tillbaka till sina små byar blir inte uppståndelsen så stor då dessa sannolikt inte har så stora nätverk som personer som bor i större befolkningsorter.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Aha... Du har ändrat dig nu och tror ej längre att sönderbombade ukrainare drar till Ryssland för skydd, och arbete?

Det var som...
Nej, det gör jag inte. Jag tror att ukrainare är opportunister som alla andra - en mänsklig egenskap - och tar nu chansen att emigrera oavsett riskerna. Skulle du inte göra det om du levde i ett ruttet land och fick löfte om uppehållstillstånd i väst?

De flesta av dem som kommer nu till Sverige framförallt kommer att vara lika svårintegrerade som alla andra flyktingar vi tagit emot.

De flesta arbetsföra och högutbildade har redan stuckit från Ukraina och är de smarta har de inte valt Sverige.

Att tro något annat är fullkomligt naivt och visar bara att man inte begriper något.

Dessutom blir Ukraina än mer tömt på dugligt folk som aldrig kommer tillbaka mer än möjligtvis på semester.
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Blir fan aldrig gammalt med ukrainska bönder som drar iväg med ryska pansarfordon:
https://twitter.com/EnglishUkraine/status/1499936372320354305
Citat:
More of Ukraine's harvest from this season. *video*
Citera
2022-03-05, 05:36
Medlem
Citat:
En anledning att anfalla. Men i rysk tv satt de och skrattade åt väst information att Ryssland skulle anfalla. Det kommer aldrig hända. Just det..

Jo men jag kan inte få ihop varför han vill anfalla ett land som inte kommer röra hans oavsett om de får kärnvapen. Av precis samma anledning USA aldrig kommer att anfalla RYssland..

Får en att tro att kupp-iden faktiskt var huvudsyftet.
Senast redigerad av LuminousChrome 2022-03-05 kl. 05:38.
Citera
2022-03-05, 05:38
Avslutad
Såg nyss en svensk volontär i Mariupol i utländsk TV vid namn Niklas. De frågade honom vad han gjorde där och han svarade att han var där för att stoppa Moskoviterna som hade som mål att överta Väst.

Vad är skillnad på "Niklas" och IS-krigarna som stack till Syrien?
Citera
2022-03-05, 05:40
Medlem
Citat:
Ryssland är med i FN:s råd om humanitet. Kolla hur många hus som fortfarande står i kharkiv, luhansk, donetsk.

"Men ja, Putin kan göra i princip allt annat."
Citera
2022-03-05, 05:50
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Att Ukraina ökar i välstånd, minskad korruption och ökad demokrati är väl hotet mot Putin. Tänk om ryska folket också skulle vilja ha västligt välstånd, demokrati och frihet. Då skulle han bli tvungen att dela med sig av sin makt.
Jag tror att det är en mycket stor orsak till att han gått i krig.
Citera
2022-03-05, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Att Ukraina ökar i välstånd, minskad korruption och ökad demokrati är väl hotet mot Putin. Tänk om ryska folket också skulle vilja ha västligt välstånd, demokrati och frihet. Då skulle han bli tvungen att dela med sig av sin makt.

Han är 70 år. Fan spelar det för roll.
Citera
2022-03-05, 05:52
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Ryssarna kan växla upp flera steg till med konventionella vapen.
Ända som sker om för mycket utr. kommer in är att Ryssarna tvingas ångvälta.

Är de civila som får lida.
De kan också välja att åka hem.
Bra för dem och bra för Ukraina.
Citera
2022-03-05, 05:53
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det värsta för Sverige är detta:

https://pbs.twimg.com/media/FNBe6ebWUAEKQAP?format=png&name=large

Det är du och jag som betalar, inte Washington.
Vad är det du ska betala för som du tycker att USA ska betala för?
Jag är mer orolig för hur mycket dessa sanktioner kommer att kosta alla oskyldiga ryssar. Förhoppningsvis vaknar personer närmast Putin innan det blir för illa. Det finns en väg tillbaka för Ryssland.
Att du får betala för Putins invasion har jag inga problem med.
Citera
2022-03-05, 05:53
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Se på chechenien, lika många ryska soldater har snart dött på 8 dagar som på tio år där..
Appropå Tjetjenien också... Är ju bara <20% av den ryska armén som finns kvar i landet.
Putin har inte ens nog med folk om tjetjenerna bestämmer sig för att ta en omgång till? En balkanisering av Ryssland vore fascinerande...
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag tror att det är en mycket stor orsak till att han gått i krig.
Tveklöst. Han vill försöka lägga under sig ukrainarnas välstånd och stjäla det istället, precis så som skurkstater gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in