2022-03-04, 17:19
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Putin trodde ju att han skulle genomföra ett maktskifte på 48-72 timmar. Frågan är om han insett att även om han lyckas med det så räcker inte det? Eller tror han fortfarande att bara han tar Kiev så sluta alla i Ukraina att slåss? Han borde sänka sina krav och lämna Kiev och försöka ta östra och södra Ukraina bara. Men jag tror det är prestige för Putin. Han vill inte ge upp sin plan och verka svag inför alla världsledare som han vill ha respekt från.

En annan sak; nu har Putin satt in nästan alla han hade samlat ihop så de kan inte bli utbytta. Trötta och hungriga soldater kan inte byta plats med nya soldater. Han måste nog mobilisera fler bara för att kunna fortsätta med det han gör nu.

Ja Ryssland lär vilken dag som helst mobilisera krigsmakten och utropa krigslagar. Det här håller inte. Jag tror inte att ryssarna ens kommer att vinna en begränsad seger över Ukraina annars. Frågan är väl dock hur allmänheten kommer att ställa sig till det? Den ekonomiska situationen blir snabbt katastrofal. Centralbanken kan överhuvudtaget inte agera just nu trots att en stor valutareserv. Tom de största kinesiska bankerna har avbrutit all handel med rysk gas och olja.

Jag uppfattar det som om Putin och även den kinesiska ledningen lever i det förgångna. De förstår inte hur finansmarknaden funkar. Ryska ekonomin är lamslagen, samtidigt som de multinationella kinesiska bankerna tvingas följa samma sanktioner som alla andra. Det är liksom inte 1800-tal. Putin må vilja leka tsar, men världen funkar inte längre som på tsartiden.

Jag skulle säga att Putin redan har förlorat kriget. Den ryska ekonomin håller på att kollapsa och kriget går inget vidare. Snart kommer hemmaopinionen slå bakut när folk förlorar allt de äger.

I slutändan tror jag att Ryssland kommer att tvingas dra sig ur Ukraina. De kommer tom få lämna Krim. De kommer att få betala enorma skadestånd. Det enda som kan förhindra att Putin blir utlämnad och dömd som krigsförbrytare är att ryssarna själva snabbt tar itu med honom.

Det är kört för Ryssland. De är slut som stormakt. Det var inte så smart av Putin att visa korten när de var så dåliga..
Citera
2022-03-04, 17:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Källa? Ja vad ska Putin göra med alla transporter? Hur ska han förhindra att Väst för in vapen och annat i Ukraina? Finns överhuvudtaget ingen plan.

Jag tror han kommer hota med kärnvapen helt öppet: Stoppa stödet till Ukraina annars tar jag till Kärnvapen.
Citera
2022-03-04, 17:20
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Det blir svårt att förklara charaden han har fört i media bara...

Han lovade att han skulle stanna och slåss med sina soldater till siste man. Han skulle fösvara Ukraina.

Hur tror du folk kommer se på Zelensky om det visar sig vara sant?

Ungefär som norrmännen såg på Norges exilregering När quislings förrädericharad pågick. Quisling avrättades sen.
Citera
2022-03-04, 17:20
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagAxelochVladimir
Jag spelar inga spel, jag menar bara vad jag säger. Jag hade inte gjort några ansträngningar för att framstå som mer trovärdig än mina ord. Om Nato missbedömt mig hade det tagit slut.

Hur vet du det Immelman...

Det stämmer att du inte framstår som trovärdig.
Citera
2022-03-04, 17:21
Medlem
Mila Kunis uttalar sig nu för första gången om kriget som pågår i hennes hemland. Hon uppmanar till en insamling med siktet på motsvarande 30 miljoner kronor – och lovar att matcha beloppet med en egen donation om målet lyckas.

https://www.expressen.se/noje/mila-kunis-kanslosamma-ord-om-kriget-i-hemlandet/
Citera
2022-03-04, 17:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
alla vet att ukraina är extremt korupt detta döljs inte men skillnaden på ryssland och Ukraina är att Ukraina i alla fall på väg åt rätt håll till skillnad från ryssland som gör tvärt om. sen är Ukraina ochså en demokrati det är trevligt!

Ukraina är också mycket friare att leva i. Det är mycket mindre kontroll av myndigheter och allt är tillåtet. Jag tror media är friare också.
Citera
2022-03-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Bästa nyheten för Sverige i dag! UK skulle hjälpa oss militärt om Ryssland attackerar oss. Bra för Putin att veta. Hitler åkte ju på rejält med smisk av britterna i WW2 och det skulle givetvis ryssarna också göra i dagens läge.

https://www.thelocal.se/20220304/britain-promises-military-assistance-if-sweden-is-attacked/
https://sverigesradio.se/artikel/storbritannien-lovar-hjalpa-sverige-militart

Britternas löften? Ha,ha,ha

1) Hitler hotade Polen
2) Britterna lovade stöd
3) Nu motstod polackerna ultimatum och Tyskland och Ryssland anföll Polen
4) Britterna gjorde ingenting och Polen delades mellan Ryssland och Tyskland
5) Britterna sluter en pakt med ryssarna men utnyttjar samtidigt polackerna som kanonmat i sitt krig mot Tyskland
6) Britterna sluter ett avtal enligt vilket Polen och övriga Östeuropa tillerkänns Ryssland såsom detta lands slavstater
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men han trodde inte han skulle behöva erövra det utan att han bara skulle byta ut ledningen och så skulle armén bli hans armé istället. Det lyckades ju inte och nu borde han inse att även om han byter ut ledningen så kommer inte armén bry sig om hans nytillsatta president. Ska han ta hela Ukraina på detta vis han håller på nu så kommer han förstöra hela Rysslands armé.

Det var ju igår han sa det senast.
Utan tvekan kan han lyckas ur något slags militärtekniskt perspektiv. d v s städer och strategiska positioner kommer att intas

Men de Ukrainska styrkor som kommer att finnas kvar kommer att strida i många år än.

En ny Quisling-president lär de få bevaka väldigt väl. Han kommer nog att råka få ett skott i pannan ganska snart efter att Putin tillsätter honom.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batemad
Nu börjar rapporter komma om flygbombningar.......

Länk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
De behöver alla LV-robotsystem (och allt PV) de kan få. Så fort en rysk helikopter eller ett flygplan rör sig skall den ha en robot eller två upp i häcken. Nöt ut deras flygstridskrafter och förvägra dem luftherravälde. Mycket imponerad över hur Ukrainarna lyckats med det hittills och med mer luftvärnsrobotar av alla de slag på väg in hoppas jag det bara blir ännu bättre.
Dom får skynda sig..för snart blir det hammertime.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Sanningen är nog att nato inte ens vill ha ett krig med vanliga vapen mot ryssland.

Nato är horungar.

Nato skulle inte ens skydda USA om ryssarna så körde atombomber mot dom.

Woke horungar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
alla vet att ukraina är extremt korupt detta döljs inte men skillnaden på ryssland och Ukraina är att Ukraina i alla fall på väg åt rätt håll till skillnad från ryssland som gör tvärt om. sen är Ukraina ochså en demokrati det är trevligt!
Att Ukraina ökar i välstånd, minskad korruption och ökad demokrati är väl hotet mot Putin. Tänk om ryska folket också skulle vilja ha västligt välstånd, demokrati och frihet. Då skulle han bli tvungen att dela med sig av sin makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in