Citat:
Putin trodde ju att han skulle genomföra ett maktskifte på 48-72 timmar. Frågan är om han insett att även om han lyckas med det så räcker inte det? Eller tror han fortfarande att bara han tar Kiev så sluta alla i Ukraina att slåss? Han borde sänka sina krav och lämna Kiev och försöka ta östra och södra Ukraina bara. Men jag tror det är prestige för Putin. Han vill inte ge upp sin plan och verka svag inför alla världsledare som han vill ha respekt från.
En annan sak; nu har Putin satt in nästan alla han hade samlat ihop så de kan inte bli utbytta. Trötta och hungriga soldater kan inte byta plats med nya soldater. Han måste nog mobilisera fler bara för att kunna fortsätta med det han gör nu.
En annan sak; nu har Putin satt in nästan alla han hade samlat ihop så de kan inte bli utbytta. Trötta och hungriga soldater kan inte byta plats med nya soldater. Han måste nog mobilisera fler bara för att kunna fortsätta med det han gör nu.
Ja Ryssland lär vilken dag som helst mobilisera krigsmakten och utropa krigslagar. Det här håller inte. Jag tror inte att ryssarna ens kommer att vinna en begränsad seger över Ukraina annars. Frågan är väl dock hur allmänheten kommer att ställa sig till det? Den ekonomiska situationen blir snabbt katastrofal. Centralbanken kan överhuvudtaget inte agera just nu trots att en stor valutareserv. Tom de största kinesiska bankerna har avbrutit all handel med rysk gas och olja.
Jag uppfattar det som om Putin och även den kinesiska ledningen lever i det förgångna. De förstår inte hur finansmarknaden funkar. Ryska ekonomin är lamslagen, samtidigt som de multinationella kinesiska bankerna tvingas följa samma sanktioner som alla andra. Det är liksom inte 1800-tal. Putin må vilja leka tsar, men världen funkar inte längre som på tsartiden.
Jag skulle säga att Putin redan har förlorat kriget. Den ryska ekonomin håller på att kollapsa och kriget går inget vidare. Snart kommer hemmaopinionen slå bakut när folk förlorar allt de äger.
I slutändan tror jag att Ryssland kommer att tvingas dra sig ur Ukraina. De kommer tom få lämna Krim. De kommer att få betala enorma skadestånd. Det enda som kan förhindra att Putin blir utlämnad och dömd som krigsförbrytare är att ryssarna själva snabbt tar itu med honom.
Det är kört för Ryssland. De är slut som stormakt. Det var inte så smart av Putin att visa korten när de var så dåliga..