2022-03-05, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Hur går det för konvojen?
Hur lång är den nu?
Senast jag läste var den nära 7 mil lång.

Motståndet har attackerat senast idag. Nja, de är ju väldigt utspridda. De väntar på order på att gå in, eller så vill de att Kyiv inte ska kunna skicka hjälp till resten av landet. (troligtvis). De vill uppehålla massor av försvar utan att förlora något helt enkelt.

DU hade knappast skickat iväg luftvärn om din fiende står utanför.
Citera
2022-03-05, 02:45
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Min släkt var vid Salla, så förstår absolut. Ryssen kommer aldrig förlåtas.

Aldrig hoppas hela landet går under.

När eller om detta någonsin tar slut. Skicka ett gäng bulldozer , spräng och jämna hela skiten med marken
Citera
2022-03-05, 02:48
Medlem
https://www.axios.com/ukraine-nato-no-fly-zone-zelensky-video-00a61061-d45b-4e64-859a-2d462526254b.html

Citat:
Ukrainian President Volodymyr Zelensky accused NATO leadership of giving the "green light for further bombing of Ukrainian cities" by refusing at Friday's summit to establish a "no-fly" zone over Ukraine, saying those who oppose the move bear responsibility for civilian deaths going forward.

Det här konstanta tjatet om att NATO ska upprätta en no-fly zone över Ukraina måste upphöra. Man ser många galningar(oftast vänsterliberaler) på andra forum som gapar om samma sak också.

Att upprätta en no-fly zone betyder tredje världskriget, så enkelt är det. En no-fly zone hade i praktiken inneburit att NATO måste skjuta ner ryska plan, och då är NATO och Ryssland i krig med varandra.

Att hålla på och gapa om detta är direkt oansvarigt och farligt. Det är bara att hoppas att västvärldens ledare inte faller för trycket för ingen vill att ett tredje världskrig ska dra igång kan jag lova.

Åtminstone har Boris Johnson varit tydlig i den här frågan, men jag hade gärna sett någon mer ledare gå ut och kraftigt säga åt dessa gaphalsar i väst och Zelensky att hålla käften om detta, och förklara varför det vore en fruktansvärd idé med en no-fly zone.
Senast redigerad av Reiwa 2022-03-05 kl. 02:50.
Citera
2022-03-05, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ok då kan ju dem som vill hålla på med sitt totalförsvar göra det. Jag skiter i att medverka ifall de vill ha min hjälp och mina kunskaper.

Som dom som försöker smita 18-60 år i Ukraina?
Tror "storebror" ser dig
Citera
2022-03-05, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Nedan är ju en rapp och skarp människa. Fick han dina mediciner?

Det är det som är underbart med demokrati. Man måste ingenting. Man får tycka vad man vill din offerkofta. Stödjer du inte det fria ordet så ska ju du dra.

Min andra åsikt. Du borde inte fortplanta dig.
Men stackare, tror du verkligen på demokrati och yttrandefrihet? Vet du ens vad det är? Du skulle bli en utmärkt partner till Putin.

Tyvärr har jag redan fortplantat mig, vill du döda mina barn nu eller kanske bara få dom att resa iväg?
Citera
2022-03-05, 02:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Nej, givetvis inte, men ärligt. Inte gör man hela världen obebolig för att man åker på en nesa.
Nej, det är rätt få som skulle göra det. Men det är rätt få som skulle göra det Putin gjort hittills också.

Och det är inte direkt en liten nesa det handlar om. Hans anseende är fullständigt förstört. Lägg till att han kommer från en kultur där det är mycket värre att tappa ansiktet än i Sverige plus att det ryska samhället inte direkt har värderat individuellt liv högt. Lägg också till att han verkar väldigt osympatisk överlag.
Citera
2022-03-05, 02:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Just nu har han nog mer viktigare saker att tänka på än Sovjet, han behöver bli klar i Ukraina så snart som möjligt och försöka få igång ekonomin igen samt försöka lyfta sanktionerna. Var det som mer var min poäng, "till och med Putin".

Gå in i Ukraina är helt meningslöst, vi vinner absolut ingenting på det mer än kväver ryssen som kan göra korkade grejer. Det bästa utfallet är att han gör det som krävs och försvinner försvinner ur Ukraina ganska snabbt.
Du förklarar fortfarande inte varför du tror att det nödvändigtvis skulle leda till ett världskrig om väst gick in med trupp i Ukraina.
Citera
2022-03-05, 02:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Jag förstår inte varför Ukrainarna skickar hem Rysslands typ barnsoldater eller ja barnsoldater o barn 18-30 åringar enstaka gubbar.
Det är en psykologisk stridstaktik. Genom att skicka hem rädda och desillusionerade soldater så hoppas man på att de kommer att sprida den desillusionen vidare.
Citera
2022-03-05, 02:55
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Denna tråd har utvecklats till någon typ av pajkastning fram och tillbaka, ofta kring ämnen som är helt irrelevanta för tråden.
Rysstrollen börjar bli desperata nu när deras helige KGB-übermensch visat sig vara en helt vanlig 168cm lång klåpare.

Tex. så försöker ryska styrkor kommunicera truppförflyttning och ordergivning via öppen kortvågs-radio... i ett land där 85% av befolkningen talar ryska! Och eftersom ryssarna uppenbarligen inte ens har FHSS så kan man slå ut denna kommunikation med mp3or:
https://twitter.com/christogrozev/status/1499897531286831105
Citat:
Russian officers struggle to communicate attack plans on short-wave radio, while Ukraine jams them with... their national anthem. *video*
Kommentarerna jag ser om detta från människor med militär- och säkerhets-bakgrund är typ en blandning mellan gapflabb och desperata gripanden efter skämskudden... Det finns ingen modern militär idag som ens skulle kunna tänka sig något liknande!

Men det är ju så det blir när man betalar hundratals miljoner rubel till sina oligark-kompisar och dessa spenderar merparten på lyx-yachter, för att sedan köpa lite walkietalkies på AliBaba för det som blev över...
https://www.themoscowtimes.com/2019/03/21/corruption-in-russias-military-quadrupled-in-2018-prosecutors-say-a64907
Citat:
Corruption in Russia's Military Quadrupled in 2018
Citera
2022-03-05, 02:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Just nu har han nog mer viktigare saker att tänka på än Sovjet, han behöver bli klar i Ukraina så snart som möjligt och försöka få igång ekonomin igen samt försöka lyfta sanktionerna. Var det som mer var min poäng, "till och med Putin".

Gå in i Ukraina är helt meningslöst, vi vinner absolut ingenting på det mer än kväver ryssen som kan göra korkade grejer. Det bästa utfallet är att han gör det som krävs och försvinner försvinner ur Ukraina ganska snabbt.

Det är det vi vill, vi vill krossa hans krigsmakt i Ukraina. Vi vill tvinga kvar honom där tills ryska armén är för svag att starta ett nytt krig på ett långt tag. Och på köpet få honom avsatt av sina egna för att de ser att han är en misslyckad förlorare som inte kan göra det han skryter om. Han skall drivas till åtlöje och skam. Just nu går det enligt plan men tyvärr blir kvinnor och barn mördade och oskyldiga unga män stupar i Putins ego-krig. Nästa vecka ökar vi trycket mot Putin militärt och ekonomiskt. Han har haft en enkel 1½ vecka mot vad som väntar.
Citera
2022-03-05, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, det är rätt få som skulle göra det. Men det är rätt få som skulle göra det Putin gjort hittills också.

Och det är inte direkt en liten nesa det handlar om. Hans anseende är fullständigt förstört. Lägg till att han kommer från en kultur där det är mycket värre att tappa ansiktet än i Sverige plus att det ryska samhället inte direkt har värderat individuellt liv högt. Lägg också till att han verkar väldigt osympatisk överlag.

Din poäng är helt klart slående. Frågan är bara när han stannar. Macron sa ju att han inte skulle acceptera det här, och det blev allianser. Jag tror att Putin fortfarande tror på sin sak, tills Nato säger nej.
Citera
2022-03-05, 02:57
Avslutad
Hör nu på nyheterna att hela operation är planerad att ta 15 dagar. Kanske några till pga förseningar.
Sista målet är Odessa. Där är Ukraina väl beväpnade och staden kommer inte falla lika lätt som andra städer. Hursomhelst så kommer Ryssland så fort de tagit Odessa dra sig tillbaka. Att de omringar Kiev är bara för att pressa Ukraina.

Därefter kommer Novorossiya utropas och kriget vara slut. Därefter kommer Kalla Kriget 2 börja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in