2022-03-04, 23:36
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag rättade ditt sakfel och så hänvisade du till någon annans tankefel. Kunde inte bry mig mindre.
Men du blev stött märker jag.

Hahah! Okej det är så det låter nu. Jag hade inget fel i sak. Att du blev tyst för att DU är okunnig och inte läser vad folk skriver till varandra.

Jag blev endast stött för att du kallar folk okunniga utan att ha läst vad diskussionen handlar om. Jag påpekade bara att det den andra personen sa inte stämmer och det blev du stött av. Sluta med sånt tack.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Ja, visst det är synd om Ukrainarna, även om deras regering givetvis inte är helt oskyldiga heller. Det jag har svårt att begripa är varför så många Svenskar tror att nästa logiska steg är att ryssen brandbombar Stockholm till gruden och varför ingen gapade om att beslagta Jay-Zs europeiska fastigheter och bojkotta Netflix under USAs 30-åriga förödelse av arabvärlden.

Det sistnämnda har du ju helt klart en poäng i.
Skillnaden är väl att man alltid sett ryssen som lite "galen och oberäknelig" medans man sett USA som "civiliserade". (OBS - jag säger inte att det är rätt).

Sen var den konflikten mycket längre bort också och drabbade ett folk med vilka vi har väldigt lite gemensamt och dessutom en viss "avsky" mot (säger inte att heller detta är rätt men kan förstå lite varför i vissa fall).

Medans Ukrainakonflikten drabbar ett folk som är nästan som oss och vi upplever att det är en obefogad aggression. Och det är i närområdet.

Det sägs att alla är lika mycket värda och att alla folk är lika men det har jag lärt mig genom livet att det är skitsnack, det är en utopi som inte fungerar hos gemene man (på gott och ont).

Ändå intressanta funderingar du lägger fram
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Eftersom Putin inte krigar inne i Ukraina utan kör en "speciell militär operation". Kan inte USA också starta en "speciell militär operation". Det är inget krig. Det vara bara en "speciell militär operation" som gjorde att hela den här konvojen norr om Kiev sprängdes i luften av Amerikanska Warthog.
Kineserna kan nog inte utesluta en "fredsbevarande" operation norr om Amurfloden. Men så länge Ryssland sitter med ärslet i brevlådan kan man ju köpa in timmer, olja, gas, kol och järnmalm till priser lägre än att hugga ner eller gräva upp det själva. Snacka om att Folkmordsrepubliken har tagit ett rejält tag om Puttlers enda lilla testikel. Ryssland kommer att få välja mellan svält eller att sälja sina råvaror till halva priset eller lägre mot att de köper in kinesisktillverkade vattenkokare av osedvanligt dålig kvalitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Ryssarna flyr sitt land.

Ukrainarna står upp och försvarar sin frihet

Ja så är det när man (kuvade/hjärntvättade) kommer på att Ryssland är en diktaturstat med en diktatoriskt ledare ( Putin). Bättre vore om de kämpade för sin frihet i om sitt egna land (Ryssland) och petar bort Putin.

Ukrainarna slåss för sin frihet och demokrati och till skillnad från ryssarna som inte slått för något annat än en diktators paranoia om att demokratin är farlig (för honom).
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Det spelar ingen roll vad han säger, han kan helt enkelt inte göra det. Logistiskt, ekonomiskt, personal. Finns inte en chans i världen. Man är rentav efterbliven om man tror det.

Putin inser kanske att hans styrkor inte kan invadera alltför många länder på en gång, men då kommer han bara att hinta om sin kärnvapenarsenal igen. Han har två verktyg i sin väska, våld, eller hot om våld.

Han kan tex säga att han känner sig hotad av Sveriges närmande av Nato, arrangera en stor övning i Östersjön, där Ryssland säger att de inte ska invadera, det är bisarrt att han skulle attackera Sverige..

.. för att dagarna efteråt just invadera Sverige. Men han säger att det inte är en invasion utan en "fredsbevarande operation". Och de länder som kanske tänker hjälpa till hotar han med kärnvapen.

Vem vet vad han vill, han har visat sig vara väldigt oberäknerlig. Jag vet inte vad han kan göra, och inte du heller.
Citera
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Men det är ju bara en tankelek. Sverige skulle aldrig gå med i en allians med Ryssland.
NATO har inte hotat Sverige, fakta.

Därför att NATO inte behövt hota Sverige. Det spelar ingen roll om det är en tankelek, det handlar om att förstå varför Ryssland gör som dom gör och att dom har sina gränser precis som NATO har sina. Hur "onda" än Ryssland nu må vara kan jag inte se det irrationella i det ur ett stormaktsperspektiv. Antigen ser en stat om sitt hus eller så går den under.
Citera
2022-03-04, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det händer inte mycket. Det är invasionens 9:e dag.

Vad har den ryska invasionsstyrkan lyckats med? Man har lyckats ta sig 60-80 kilometer in i Ukraina, från vissa håll. Man har lyckats erövra landets 17:e största stad.

Detta är i princip va de har gjort. Jag kan förstå om Putin är galen av frustration. Det är på ett sätt inte bra. En galen Putin, med hjärntumör, och fingret på avtryckaren.. Det är inget vi vill ha.
En sak har dom iallafall lyckats med, att sänka sitt egna land i träsket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Putin kommer inte invadera ett EU-land, hur många gånger ska jag förklara detta?
Putin är sinnessjuk och agerar inte rationellt. Det finns ingenting rationellt med att attackera Ukraina. Det är ett krig som Putler inte kan vinna. Även om de tar flera städer så kommer de helt oundvikligen att förlora. Även om de skulle besegra hela den Ukrainska militären (vilket de inte kommer att göra) så kommer de endå att förlora det efterföljande gerillakriget. Det finns ingen som vet vad Putin hittar på här näst.

Om det inte vore så hemskt för det Ukrainska folket så hade jag skrattat åt Putin och alla tiotusentals ryssar som snart kommer ligga döda i diverse diken.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Putin drar åt tumskruvarna.

Russia Instructs Teachers to Spread Disinformation About Ukraine
Distortion of Reality in Schools Part of a Broader Clampdown on Information

https://www.hrw.org/news/2022/03/04/russia-instructs-teachers-spread-disinformation-about-ukraine
Men alltså Putin blir nu bara pinsam. Detta blir ju bara sjukare och sjukare ju.

Citat:
The approved line for Russian teachers to tell their students is that Russia invaded Ukraine because “our policy is freedom, freedom of choice for everyone to independently determine their own future and the future of their children.”

If children ask whether Russia is at war, teachers should answer no: it is conducting a “special peacekeeping operation” to stop a “nightmare of genocide” against “millions” of ethnic Russians and Russian speakers in the Donetsk and Luhansk regions. The Russian leadership “does not like to wage wars, create conflicts and succumb to provocations,” has “done everything possible to resolve the situation by peaceful, political means,” and is “not going to impose anything on anyone by force.”
Citera
2022-03-04, 23:38
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Tror du att NATO/USA hade tillåtit ryska baser i Mexico? Det handlar väl om självbevarelsederift.
Inte fan hade dom invaderat Mexiko för att ta över landet. Och Nato har inga baser i Ukraina och inga planer på att införskaffa det, vad jag vet. Och tar Ryssland över Ukraina gör inte detta saken bättre då de får 4 nya Natogrannar
Citera
2022-03-04, 23:39
Medlem
Hursomhelstings avatar
Man får ge en eloge till Ukraina hur otroligt väl dem tar hand om alla sina utländska studenter, ser till att dem får rådgivning, mat och vatten, skydd och blir evakuerade med tåg och bussar.
Citera
2022-03-04, 23:39
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Putin inser kanske att hans styrkor inte kan invadera alltför många länder på en gång, men då kommer han bara att hinta om sin kärnvapenarsenal igen. Han har två verktyg i sin väska, våld, eller hot om våld.

Han kan tex säga att han känner sig hotad av Sveriges närmande av Nato, arrangera en stor övning i Östersjön, där Ryssland säger att de inte ska invadera, det är bisarrt att han skulle attackera Sverige..

.. för att dagarna efteråt just invadera Sverige. Men han säger att det inte är en invasion utan en "fredsbevarande operation". Och de länder som kanske tänker hjälpa till hotar han med kärnvapen.

Vem vet vad han vill, han har visat sig vara väldigt oberäknerlig. Jag vet inte vad han kan göra, och inte du heller.

Det spelar ingen roll om man vill något. Frågan är om man kan. Jag vill kunna flyga, men det blir lite svårt utan vingar eller magi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in