2022-03-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Ballt argument.

Antar du suger bidrag och hoppas på att livet löser sig.
Har aldrig levt på bidrag. Betalat statlig skatt de sista 10 åren.
Citera
2022-03-04, 10:27
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Har aldrig levt på bidrag. Betalat statlig skatt de sista 10 åren.

Good for you! 👏

Och jag röstar inte alls. Så ingen sosse här.
Citera
2022-03-04, 10:57
Medlem
Citat:
Du skriver att inflation med elpriser , drivmedelpriser mm bara kostar ngn tusenlapp. Då är man idiot. Vi kan hamna i ett läge där hela löner nu kommer gå till mat och drivmedelpriser etc

Allt handlar om hur man förbereder sig. Jag installerade bergvärme förra året, har en bil som inte drar något m.m. Jag är förberedd för sånt skit. Min lön äts upp av inflationen och jag måste eventuellt byta jobb för att få upp den. Sånt är livet.
Citera
2022-03-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Allt handlar om hur man förbereder sig. Jag installerade bergvärme förra året, har en bil som inte drar något m.m. Jag är förberedd för sånt skit. Min lön äts upp av inflationen och jag måste eventuellt byta jobb för att få upp den. Sånt är livet.
Kommer ryssen så är ditt hus inte värt något alls mer. Finns inga jobb att få förrän de är i rysk regi eller att Putin blivit mördad. Att du har bergvärme är skitsamma.
Citera
2022-03-04, 12:19
Medlem
Citat:
Kommer ryssen så är ditt hus inte värt något alls mer. Finns inga jobb att få förrän de är i rysk regi eller att Putin blivit mördad. Att du har bergvärme är skitsamma.

Ja, då får jag bära konsekvenserna av det. Att sitta och vänta ut något som är hypotetiskt är inget jag lever för. Det satt säkert en grottmänniska och sa att det inte var värt att satsa på jordbruk för det kunde komma en naturkatastrof.
Citera
2022-03-04, 19:02
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Lön beroende på hur mycket jag jobbar. Men väl hemma ligger den runt 25 rent om jag knegar som vanligt.
Boendeform: båt på sommaren. Denna vinter var det husbil i europa.
Singel och självklart inga barn.

Haha jo jag vet och det är just därför jag valt bort dom sakerna i mitt liv så jag kan göra det jag vill.
Men den valmöjligheten verkar det bara vara några få utvalda som får här i världen tydligen 😂

Där har du svaren på varför pengarna räcker. Barn är nämligen en utgiftspost som man liksom inte kan kompromissa på. Har man dessutom valt en okoventionell boendeform så sparar du säkert mycket pengar på det sättet. Du o jag tycks ha ungefär samma lön. Med skillnad att jag har barn, bil (diesel) bor på landsbygden, kallhyra osv. Letar för stunden efter ett billigare boende med värme inkluderat så jag får bättre koll på utgifterna. Jag är ingen slösa utan har järnkoll på allt jag köper. Kan bara konstatera att ju äldre man blivit desto dyrare har livet blivit. Bilen hade jag gärna sluppit, där försvinner mycket pengar. Men den är jag dessvärre tvingad att ha pga usel kollektivtrafik och en lokal mataffär med absurt höga priser på alla matvaror.

Om jag var ung idag - då hade jag skaffat en bra cykel, postbox och bosatt mig i tält i 5års tid. Duschat på jobbet. Sedan hade jag lagt undan pengar under dessa år till ett husköp. Kan man tänka sig det mellan 18-23 så har du fått ett enormt försprång i livet.
Citera
2022-03-05, 05:20
Avslutad
https://www.telegraph.co.uk/business/2022/03/04/putins-energy-shock-broadening-world-food-crisis-brace-rationing/

Citat:
The United Nations food price index was already higher in real terms than at the height of the global hunger crisis a decade ago, when Tunisian bread protests set off the Arab Spring.

The tight global market for grains, vegetable oil, and fertilisers was probably one of the many reasons that Putin chose this moment to strike, calculating – wrongly it may prove – that the West would not dare to squeeze him too hard.

The world faces what amounts to a commodity “black swan” across the gamut of primary resources. Oil, gas, coal, and the “ags” are all spiraling higher together, with metals catching up fast. It is a systemic stagflation shock, an intractable problem for central bankers. It acts like a war reparations tax on the economies of importing nations and is ultimately contractionary.

...

Unlike the West, China is prepared. It has been stocking up for months and currently holds 84pc of the world’s copper reserve, 70pc of its corn, and 51pc of its wheat.

“China has bought enormous quantities of US soy in recent weeks,” said Rabobank. One might ask if Xi Jinping knew something in advance.

Sojapojkarna vinner WW3, precis som man hade väntat sig.
Citera
2022-03-05, 06:32
Medlem
DeValeras avatar
Detta kommer att visa vikten av att ha en egen produktion i landet och inte vara beroende av importerad mat. Sverige var tidigare i stort sett självförsörjande på livsmedel. Nu har vi lagt ned stora delar av jordbruket och därmed också inte bara förlorat produktion utan även kompetens att bedriva matproduktion. Vi har även blivit 2 miljoner munnar fler som ska mättas, sedan kalla krigets slut. Krig och katastrofer har nog inte överhuvud förekommit i planeringen. Tydligen bara SD som såg det komma.

Men vi ska komma ihåg att en stor del av de höga priserna beror på interna faktorer. De är vi som väljer att ha skyhög beskattning på drivmedel. Det är vi som väljer politiker som lägger ned världens bästa elförsörjningssystem till förmån för ett som inte ens kan producera el vid kal väderlek.

På grund av inkompetens, naivitet och kanske till och med sabotage (när det gäller elproduktionen, det har visat sig att den ryska gasjätten Gazprom har ekonomiskt stött parter i EU som verkat för nedläggning av kärnkraften) så står Sverige inför en prekär situation. Sverige hade betydligt bättre klarat av en sådan här kris 1990 än idag.
Citera
2022-03-05, 06:43
Bannlyst
Man tycker att Kakistokraterna som sitter i regeringen skulle ha så många friska hjärnceller, att det behvös en omfördelnigns politik. Mindra pengar till asylsöknade, bistånd och sky höga löner till V politiker, mer pengar skattesäkningar.

Sluta mata invånarna i Rinkeby med stekta sparvar som flyger in i käften på deml, utan ge skattesäkningar istället.

Ta bort momsen på drivmedel och mat.
Citera
2022-03-05, 07:57
Medlem
Svensken klagar som fan... åker på två utlandsresor , bor i villa , två bilar och allt annat med foodora och hemleverans av mat har man råd med samt käka ute varje lunch på jobbet men när dieseln går upp lite så gnäller man rejält

Är ni så fattiga ? Helt allvarligt talat
Citera
2022-03-05, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jag tycker bara svenska politiker är så hutlöst jävla vidriga. Folk går på knäna pga absurda elpriser. Då höjer man dessutom bränslepriset. Jag skiter väl blankt i reduktionsplikten. Jag bryr mig om KOSTNAD. Det finns 4,8 miljoner bilar i Sverige. Obs. Bilar i Sverige. Inte bilister. Och vi ska känna dåligt samvete över jordens klimat? Tillåt mig hånskratta.

95,59% av Sveriges befolkning röstade inte på MP i valet 2018. Men 100% tvingas leva med deras vidrigt inkompetenta skitbeslut som orsakar svenska folket enormt mycket lidande och försvårande i tillvaron. Se för HELVETE till så detta extremistiska minoritetsparti försvinner ut bakvägen ur svensk politik nästa val. Ett parti som jobbar emot sitt egna folk är att betrakta som quislingar.

Är man så jävla dum så man tror att en båt i kina räddas från att sjunka om vi öser en båt i sverige så borde man ju avlivas. På precis samma vis så räddar vi inte klimatet i kina genom att bestraffa svenskar i sverige. Fatta era trög jävla miljöpartistsvin att era straff här i Sverige inte gör någon som helst skillnad för jordens klimat o miljö. Sverige behöver inte fortsätta utvecklingen. Sverige behöver invänta omvärlden. Inbilla er inte för en sekund att ni strider för något större som vanligt folk inte förstår. Folk förstår både vad ni försöker OCH att ni inte lyckas eftersom de länder som måste ta ansvar och förändra sig fortsätter som ingenting.

Sossarna, Centern, Moderaterna, Liberalerna, Vänstern och massmediernas aktivistjournalister gav MP makt !
Vilket parti är oskyldigt ?
Lätt val för alla utom bidragsparasiter !

Arma Sverige
Citera
2022-03-05, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jag gissar på det sistnämnda. Vi har nåt point of no return nu. Dom politiska lögnerna och flosklerna är slut, nu rasar allt i stadig takt. Mins du inte att man skyllde ifrån sig och försökte lura i folket att rysk gas var orsaken till de höga elpriserna. Men efter en närmare granskning så visade det sig att det berodde på nedstängningen av ringhals som hade inneburit dryga hälften så dyra elräkningar för södra Sverige. Bara det faktum att man betalar 14öre kWh i en del av landet och över 225öre kWh i en annan säger väl allt om hur sjuk situationen blivit.

Att man som svensk ska behöva äta havregrynsgröt för att man inte har råd att köpa riktig mat vittnar väl om hur sjukt det här landet blivit.
95% av folket röstade aldrig på MP. 100% tvingas leva med deras verklighetsfrånvarande politik. Demokrati? Nej inte precis. Katastrof är för en gång skull rätt ord.

Den humanitära stormakten kostar tydligen !?
Skatt borde inte få vara i % för det ger automstiskt politikerna ett sätt att dölja skattehöjningar.
Energiprishöjningarna döljer de ofantliga invandringskostnaderna...och vem får betala ?

Som man bäddar får man ligga
Arma Sveriges arbetande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in