2022-03-04, 05:57
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Eller?

Argumentera gärna. Men berätta lite om dig själv. Lön. Boendeform. Sambo eller singel, barn osv osv?

Jag kan tala om att sådana saker är direkt avgörande för din ekonomi. Är du singel och småbarnsförälder med behov av bil i en lägenhet med kallhyra så kan jag helt ödmjukt säga till dig att din ekonomi äts upp.
Citera
2022-03-04, 06:04
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Jag har en nettolön på drygt 30 loskor.
2 barn skrivna hos sin morsa och går i skola ca 5 mil från där jag bor.
Har inte pengar till insats, och skulle ändå inte få tillräckligt lån för att köpa vettigt boende närmare skolan. Finns inget att hyra.
Kör 2-2500 mil per år enbart för att skjutsa och hämta ungarna i skolan.
Skulle jag åka buss med ungarna till skolan så skulle de komma ca 30 minuter sent varje dag. Om vi tog första tänkbara buss.

Jag trodde dom ville att man skulle vara engagerad som pappa, men hur fan ska man ha råd att försörja ungarna och samtidigt pröjsa 2-3000 kr/mån i soppa.

Vill inte gärna flytta till en 1:a i Rinkeby bara för att ha råd med annat än havregrynsgröt.

Det är inte svårt att övertygas om great reset, WEF och fjärde industriella revolutionen när man ser hur det har blivit.

Situationen känns igen. Jag tror vi är många i Sverige som lever så här. Men det talas tyst om oss. I det välbärgade landet Sverige så har alla svenskar det så jävla bra. Eller. Som ensamstående har man flera utgifter som suger ut ekonomin - kallhyra, el och nätavgift, fritidsplats, underhållsstöd, billån, bilförsäkring, hemförsäkring, bränslekostnader, fritidsintressen som barnen har osv osv. Det säger bara slurp när lönen kommer.
Citera
2022-03-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nu är det dags att #sägaifrån! Tankade i dag från lite under halv tank och det kostade fanimej 850 spänn! Full tank typ 1500 spänn!? Nä vem ska med ner till "fjollträsk" och blockera hela norrmalm? Så här kan vi inte ha det längre! #sägifrån. Jag är inte rasist men vadfan liksom. Får jag inte säga vad jag tycker eller? Fem spänn för en plastkasse!?

Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Står folk och faller på någon tusenlapp hit eller dit på elräkningen/bensinen så är det ju rätt kört hur eller hur.

Hur skulle det gå för dessa människor om låneräntorna skulle stiga med 1 procent? Folk lever ju på marginalen hela tiden och då tycker jag man får skylla sig själv. Går inte att knuffa över detta problem på någon annan än sig själv.
Utan tvekan det dummaste inlägg jag läst här i år. Du måste vara en sosse
Citera
2022-03-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Situationen känns igen. Jag tror vi är många i Sverige som lever så här. Men det talas tyst om oss. I det välbärgade landet Sverige så har alla svenskar det så jävla bra. Eller. Som ensamstående har man flera utgifter som suger ut ekonomin - kallhyra, el och nätavgift, fritidsplats, underhållsstöd, billån, bilförsäkring, hemförsäkring, bränslekostnader, fritidsintressen som barnen har osv osv. Det säger bara slurp när lönen kommer.

De flesta som lever på marginalen på det sättet är nog vänster-väljare och kan därmed sägas ha röstat för skatte-utsugningen. Men visst det är bara att hoppas att folk får nog och röstar fram en rejäl bantning av staten och skatteuttaget...
Citera
2022-03-04, 09:59
Medlem
hur mycket extra pengar får staten in på grund av putins krig?

tänker på energiskatter och moms m,m

"En jämförelse av utvecklingen för KPI under det senaste decenniet och energiskattens utveckling för perioden 2010-2020 visar att KPI ökade med 10,7 procent. Energiskatten har under samma period ökat med 26 procent. "

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elrakningen/energiskatt-skattesatser-och-kostnader/
Senast redigerad av klinkerhofen 2022-03-04 kl. 10:05.
Citera
2022-03-04, 10:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Blir det en sådan stor brist som det kan bli om Ryssland stängs ute, är vi snart uppe på mellan 25 och 30 kronor säger Handelsbankens råvaruanalytiker Christian Kopfer
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/wOLbOA/bensinpriset-over-21-kronor-nytt-rekord

Det lär nog vara ett faktum. Om en månad är nog bensinpriset närmare 26:-/litern och dieseln ligger nog på närmare 29:-/litern. Var och en kan ju sedan fundera på hur mycket som är skatt.
Citera
2022-03-04, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Haha
Alltså när får folket nog? Detta år kommer svensken få känna av hur det är att leva i ett urspårat socialdemokratiskt land. Visst att det är mycket invandrare, sjuka ä, lågutbildade och långtidsarbetslösa som röstar på Sossarna. Men det tycks ju vara som så att 10 procent av medelklassen också röstar på S.

Frågeställningen är ganska specifik för aldrig har svensken varit utsatt för detta skattetryck under många herrans år. Löneutveckling är medioker och systemkollapsen pågår varje dag. Brist på poliser, åklagare, brottsutredningar läggs ned lika fort som de anmäls. Vårdcentralen som bara stänger av telefonerna. Ambulans som är tio mil bort. När fan får folk nog? Kommer 2022 vara året så folk får nog?

Det handlar om eget ansvar. Livet är tufft och man måste hela tiden anpassa sig efter de omständigheter som råder. Annars riskerar man att hamna på efterkälken.
Citera
2022-03-04, 10:11
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Om hur många år tycker DU det är dyrt då om ökningen fortsätter i samma takt, dvs 50% per år?

Det där är råd som är jävligt enkla att spotta ur sig för dom som har råd eller har andra alternativ.

Som jag skrev i annat inlägg... Om mina barn skulle åka buss till skolan kommer de en halvtimme försent med tidigaste alternativet.
Hur lång tid tror du det skulle ta innan skola och socialtjänst började protestera?

Har du fler s.k. goda råd?
Du tycker väl de borde åka till skolan redan på kvällen så kommer de i tid?

Har för mig du skrev det själv om det nu var du som bodde 5 mil från skolan. Flytta närmare.
Citera
2022-03-04, 10:13
Medlem
Citat:

På vilket sätt är det dumt? Att eva på marginalen är väl inget att eftersträva?
Jag är av den åsikten, gör din insats först sen gör de politiska åtgärderna.
Citera
2022-03-04, 10:16
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Argumentera gärna. Men berätta lite om dig själv. Lön. Boendeform. Sambo eller singel, barn osv osv?

Jag kan tala om att sådana saker är direkt avgörande för din ekonomi. Är du singel och småbarnsförälder med behov av bil i en lägenhet med kallhyra så kan jag helt ödmjukt säga till dig att din ekonomi äts upp.

Lön beroende på hur mycket jag jobbar. Men väl hemma ligger den runt 25 rent om jag knegar som vanligt.
Boendeform: båt på sommaren. Denna vinter var det husbil i europa.
Singel och självklart inga barn.

Haha jo jag vet och det är just därför jag valt bort dom sakerna i mitt liv så jag kan göra det jag vill.
Men den valmöjligheten verkar det bara vara några få utvalda som får här i världen tydligen 😂
Citera
2022-03-04, 10:19
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:

Ballt argument.

Antar du suger bidrag och hoppas på att livet löser sig.
Citera
2022-03-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
På vilket sätt är det dumt? Att eva på marginalen är väl inget att eftersträva?
Jag är av den åsikten, gör din insats först sen gör de politiska åtgärderna.
Du skriver att inflation med elpriser , drivmedelpriser mm bara kostar ngn tusenlapp. Då är man idiot. Vi kan hamna i ett läge där hela löner nu kommer gå till mat och drivmedelpriser etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in