2022-03-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Varför ska jag sponsra er, flytta eller håll käft
Varför ska vi arbetare sponsra alla möjliga jon och bidragstagare världen över? Du fattar väl att det är arbetena i Sverige som möjliggör det GENOM att ta sig till jobbet?
Citera
2022-03-02, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Amerikaner? Det är klart att det drabbar mig och det är klart att regeringen drivit priset högre än i många andra länder genom skatt och hög reduktionsplikt. Det fattar jag, men uppenbarligen inte du.

Las en gang till. Du betalar, drabbar inte amerikanern. USA profiterar pa din bekostnad o du fattar noll.
Citera
2022-03-02, 11:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Las en gang till. Du betalar, drabbar inte amerikanern. USA profiterar pa din bekostnad o du fattar noll.

Jag fattar att jag fullständigt skiter i vad amerikaner profiterar på. Jag bryr mig bara om vad jag tvingas betala som pålaga på världsmarknadspriset genom skatt och reduktionsplikt.
Citera
2022-03-03, 08:27
Medlem
Här kan ni se vart det bär av: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/prisindex-i-producent-och-importled/prisindex-i-producent-och-importled-ppi/

Svenska kronan är i fritt fall.
Dom döljer inflationen i KPI indexet men PPI är inte lika manipulerat.

Jag räknar med minst 20% inflation i år.
Citera
2022-03-03, 11:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Snart når dieseln 25:- och lär väl vara uppe i 30:- om en månad. Skatten och reduktionsplikten hjälper till.
Citera
2022-03-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag tankade lastbilen igår och det gick på 8000:-, för det fick jag 373 liter å 21,44kr. Nu har vi bränsleklausuler på vissa transporter men det är dyrt ändå. I januari tankade jag för totalt 52000:-. Och det var en lugn månad då jag körde ca 1100 mil. Som jag skrev någon annanstans så är bränslekostnaden högre än lönekostnaden och så har det aldrig varit förut.

Knappt en månad senare:

Notan för en full tank höjs med nästan en tusenlapp, från 8000 SEK - 8900 SEK
Citera
2022-03-03, 12:35
Medlem
Nu får vi inte längre binda våra El avtal. De vet inte vilka priser som kriget medför och då blir det bara rörliga avtal.
Citera
2022-03-03, 20:27
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Skulle köpa kaffe idag: fick en chock 68kr för mollbergs blandning

Bestämde mig att dra igång projekt konserv omedelbart då man ser vart detta barkar. 6 mån matförbrukning i konserver är målet nu. Detta går åt helvete!

Själv har jag dragit igång projekt havregrynsgröt. Denna månaden har jag inte råd med bröd, pålägg och annan "rekvisita".

En månadslön på en god bit över 30 000 och ändå ser det ut så här. Elpris och bränslekostnader har förstört min ekonomi. Våra politiker är svin, tillika inkompetenta dagdrömmare utan verklighetsförankring. Inflationen blev pricken över i:et. Som jag ser det kan Ryssland ta det här skitlandet för glädjen att leva här är ändå förstörd. Huspriser som ingen normal jävla människa kan buda på. Allting bygger på tvåsamhet i det här pisslandet. Som ensam räknas du inte. Två löner, det är vad som behövs för ett skäligt liv. Eller lev som en jävla kyrkråtta. Sälj bilen. Flytta till 1a med kokvrå osv. Så grymt besviken på att leva i ett land som går BAKÅT i utvecklingen.
Citera
2022-03-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Haha
Alltså när får folket nog? Detta år kommer svensken få känna av hur det är att leva i ett urspårat socialdemokratiskt land. Visst att det är mycket invandrare, sjuka ä, lågutbildade och långtidsarbetslösa som röstar på Sossarna. Men det tycks ju vara som så att 10 procent av medelklassen också röstar på S.

Frågeställningen är ganska specifik för aldrig har svensken varit utsatt för detta skattetryck under många herrans år. Löneutveckling är medioker och systemkollapsen pågår varje dag. Brist på poliser, åklagare, brottsutredningar läggs ned lika fort som de anmäls. Vårdcentralen som bara stänger av telefonerna. Ambulans som är tio mil bort. När fan får folk nog? Kommer 2022 vara året så folk får nog?
Resonemanget brister i att reallöneutvecklingen varit enorm. Folk frodades på 50, 60 och 70 talen. Sedan dess har reallönen mer än dubblats. Nästan
tredubblats.Lönespridningen är i princip konstant.

Priserna och skatterna kan alltså bli mycket högre innan folk protesterar.
Citera
2022-03-03, 21:25
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Själv har jag dragit igång projekt havregrynsgröt. Denna månaden har jag inte råd med bröd, pålägg och annan "rekvisita".

En månadslön på en god bit över 30 000 och ändå ser det ut så här. Elpris och bränslekostnader har förstört min ekonomi. Våra politiker är svin, tillika inkompetenta dagdrömmare utan verklighetsförankring. Inflationen blev pricken över i:et. Som jag ser det kan Ryssland ta det här skitlandet för glädjen att leva här är ändå förstörd. Huspriser som ingen normal jävla människa kan buda på. Allting bygger på tvåsamhet i det här pisslandet. Som ensam räknas du inte. Två löner, det är vad som behövs för ett skäligt liv. Eller lev som en jävla kyrkråtta. Sälj bilen. Flytta till 1a med kokvrå osv. Så grymt besviken på att leva i ett land som går BAKÅT i utvecklingen.
Förfallet accelererar med extremfart nu. Jag känner flera som delade upp elräkningen för Nov & Dec och nu kommer Jan & Feb som de också kommer att behöva dela på. Dessutom så ökar elpriserna ännu mer nu och som grädde på moset extremhöjda drivmedelspriser ovanpå det.

Det är en totalkatastrof. Människor kommer gå i personlig konkurs med skulder de aldrig kommer återhämta sig från.

Om inte regeringen gör några riktigt smarta drag nu på direkten så kommer Sverige vara i full depression innan året är slut.
Citera
2022-03-03, 21:41
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Förfallet accelererar med extremfart nu. Jag känner flera som delade upp elräkningen för Nov & Dec och nu kommer Jan & Feb som de också kommer att behöva dela på. Dessutom så ökar elpriserna ännu mer nu och som grädde på moset extremhöjda drivmedelspriser ovanpå det.

Det är en totalkatastrof. Människor kommer gå i personlig konkurs med skulder de aldrig kommer återhämta sig från.

Om inte regeringen gör några riktigt smarta drag nu på direkten så kommer Sverige vara i full depression innan året är slut.

Jag gissar på det sistnämnda. Vi har nåt point of no return nu. Dom politiska lögnerna och flosklerna är slut, nu rasar allt i stadig takt. Mins du inte att man skyllde ifrån sig och försökte lura i folket att rysk gas var orsaken till de höga elpriserna. Men efter en närmare granskning så visade det sig att det berodde på nedstängningen av ringhals som hade inneburit dryga hälften så dyra elräkningar för södra Sverige. Bara det faktum att man betalar 14öre kWh i en del av landet och över 225öre kWh i en annan säger väl allt om hur sjuk situationen blivit.

Att man som svensk ska behöva äta havregrynsgröt för att man inte har råd att köpa riktig mat vittnar väl om hur sjukt det här landet blivit.

95% av folket röstade aldrig på MP. 100% tvingas leva med deras verklighetsfrånvarande politik. Demokrati? Nej inte precis. Katastrof är för en gång skull rätt ord.
Citera
2022-03-03, 21:45
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt

Står folk och faller på någon tusenlapp hit eller dit på elräkningen/bensinen så är det ju rätt kört hur eller hur.

Hur skulle det gå för dessa människor om låneräntorna skulle stiga med 1 procent? Folk lever ju på marginalen hela tiden och då tycker jag man får skylla sig själv. Går inte att knuffa över detta problem på någon annan än sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in